Ο Γεραπετρίτης μάς διαβεβαίωσε ότι η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε πλήρως, ο Μητσοτάκης μάς διαβεβαίωσε ότι το GSM-R λειτουργούσε πλήρως! Οι άνθρωποι είναι αδίστακτοι ψεύτες και πλέον δεν υπάρχουν λέξεις για να περιγράψουν τη συμπεριφορά τους.
Ο Γεραπετρίτης στάθηκε στο βήμα της Βουλής την Τετάρτη 15 Μάρτη και δήλωσε ανερυθρίαστα πως η ευθύνη για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη βαραίνει αποκλειστικά τον σταθμάρχη, γιατί η τηλεδιοίκηση ανακτήθηκε σε πλήρη λειτουργία στη Λάρισα την 1.11.2022 και τη νύχτα του δυστυχήματος το κέντρο τηλεδιοίκησης «λειτουργούσε απολύτως»!
Ο ίδιος ο Μητσοτάκης, μιλώντας στο υπουργικό συμβούλιο στις 9 Μάρτη (τότε που παρουσίαζαν το σόου «Οι τεθλιμμένοι υπουργοί» με τα κατεβασμένα κεφάλια και τα απλανή βλέμματα), είπε: «Θα ξαναπώ αυτό το οποίο ήδη έχω γράψει: αν το έργο της τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί αυτό το δυστύχημα θα ήταν πρακτικά αδύνατον να είχε συμβεί. Και η τεχνολογία θα μας είχε βοηθήσει για να αποτρέψουμε το αδιανόητο: για αρκετά χιλιόμετρα δύο τρένα να κινούνται στην ίδια γραμμή σε πορεία σύγκρουσης. Το γεγονός ότι αυτό το ψηφιακό σύστημα ελέγχου, το έργο της τηλεδιοίκησης, θα λειτουργεί σε λίγους μήνες από τώρα, δεν αποτελεί δικαιολογία, κάνει και τον προσωπικό μου πόνο ακόμα μεγαλύτερο, καθώς δεν προφτάσαμε να το εγκαταστήσουμε πριν συμβεί το κακό».
Στις 9 Μάρτη ο πρωθυπουργός έλεγε: κρίμα που δεν λειτουργούσε ακόμη η τηλεδιοίκηση, θα προλαβαίναμε την τραγωδία. Στις 15 Μάρτη ο αρμόδιος υπουργός έλεγε: η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε απολύτως, φταίνε οι σταθμάρχες! Στις 9 Μάρτη προσπαθούσαν να κατασιγάσουν την οργή του ελληνικού λαού, που «έβραζε» καθώς έβλεπε τον Μητσοτάκη και τους υπουργούς του να μην ζητούν ούτε μια συγγνώμη και να προσπαθούν να κρυφτούν πίσω από το «τραγικό ανθρώπινο λάθος». Στις 15 Μάρτη, αφού προηγήθηκε το μπαράζ της μιντιακής ψευτιάς, ξαναγύρισαν στην αρχική εκδοχή του «τραγικού ανθρώπινου λάθους».
Καμιά τηλεδιοίκηση δεν λειτουργούσε στη Λάρισα, όπως αποδείχτηκε. Λειτουργούσε μόνο ένα τοπικό σύστημα που παρακολουθούσε τη γραμμή 5 χλμ ένθεν κακείθεν του σταθμού της Λάρισας. Μετά τα 5 χλμ δεν έδειχνε τίποτα. Δεν έδειχνε το εμπορικό τρένο που κατέβαινε από τους Νέους Πόρους προς τη Λάρισα και δεν έδειξε ποτέ τη σύγκρουση των δύο τρένων (ψάχνονταν οι σταθμάρχες και των δύο σταθμών να δουν αν έγινε κάτι, ενώ για τη σύγκρουση έμαθαν από τα κεντρικά του ΟΣΕ στην Αθήνα, που ειδοποιήθηκαν από την Πυροσβεστική, όπως επιβεβαιώθηκε και από τα ηχητικά των μεταξύ τους επικοινωνιών).
Τηλεδιοίκηση σημαίνει ότι ένα Κέντρο, ανεξάρτητο από τους σταθμούς, ελέγχει όλη τη σιδηροδρομική κυκλοφορία από τον Δομοκό μέχρι το Πλατύ. Οχι ο κάθε σταθμάρχης, που μπορεί να ελέγχει μόνο τοπικά, αλλά ένα Κέντρο που ελέγχει πολλούς σταθμούς ταυτόχρονα και έτσι διαπιστώνει τυχόν λάθη των σταθμαρχών, αλλά και των μηχανοδηγών (π.χ. υπέρβαση ορίων ταχύτητας) και παρεμβαίνει με εντολές διόρθωσης. Τηλεδιοίκηση σε επίπεδο σταθμού δεν νοείται, πρώτο επειδή δεν υπάρχει έλεγχος ενός μεγάλου τμήματος των γραμμών και δεύτερο, για τον απλούστατο λόγο ότι ένα πρόσωπο, ο σταθμάρχης, δεν μπορεί να παίζει ταυτόχρονα και το ρόλο του ελεγκτή του εαυτού του. Ο τοπικός έλεγχος είναι πρώτου βαθμού έλεγχος, ενώ η τηλεδιοίκηση ασκεί έλεγχο δεύτερου βαθμού.
Ο Γεραπετρίτης είπε ψέματα. Χοντρά ψέματα. Απέδειξε ότι είναι ένας αδίστακτος αστός πολιτικός. Και δεν είναι η πρώτη φορά που επιδεικνύει τέτοια κοινωνική αναλγησία. Αυτός δεν είναι που δήλωνε ότι δε χρειαζόμαστε πολλές ΜΕΘ, γιατί όσες περισσότερες ΜΕΘ έχουμε τόσο περισσότεροι θα είναι οι νεκροί από την πανδημία; Αρκετοί τον χαρακτηρίζουν γκαφατζή. Αυτός είναι ένας επιεικής χαρακτηρισμός που δίνει στον Γεραπετρίτη «πιστοποιητικό απορίας». Είναι κοινωνικά ανάλγητος και αδίστακτος ψεύτης.
Δεν μπορεί να μην του τα εξήγησαν αυτά οι τεχνικοί του ΟΣΕ. Οσο μειωμένης αντιληπτικής ικανότητας κι αν είναι, δεν μπορεί να μην το κατάλαβε. Αρπάχτηκε, όμως, από τη λειτουργία του πίνακα που δείχνει την τοπική κυκλοφορία στη Λάρισα, για να επιστρέψει στην αρχική κυβερνητική εκδοχή: για όλα φταίει ο σταθμάρχης. ‘Η μάλλον οι σταθμάρχες.
Αυτή όμως δεν ήταν μια ακόμη γκάφα του μετριότατων πολιτικών δυνατοτήτων Γεραπετρίτη. Ηταν μια συνειδητή κίνηση που την είχαν μελετήσει και την είχαν σχεδιάσει στο επιτελείο προπαγάνδας του μεγάρου Μαξίμου. Ο,τι λένε κάθε φορά το έχουν προηγουμένως σχεδιάσει, καθώς προσπαθούν να ξεριζώσουν από το μυαλό των Ελλήνων και των Ελληνίδων τη βεβαιότητα ότι στα Τέμπη έγινε ένα έγκλημα, για το οποίο ευθύνεται η πολιτική των αστικών κυβερνήσεων και πρωτίστως της κυβέρνησης Μητσοτάκη που διαχειρίζεται την αστική κυβερνητική εξουσία τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Το ίδιο ακριβώς με τον Γεραπετρίτη έκανε ο Μητσοτάκης στην εμφανώς στημένη συνέντευξή του στον Θεοδωράκη (Alpha). Ρώτησε, τάχα αντικειμενικά ο Θεοδωράκης: «Δε θα μείνουμε πολύ στα τεχνικά, αλλά ο κύριος Τσίπρας έθεσε άλλο ένα θέμα και θέλω να σας ρωτήσω. Είπε ότι το σύστημα GSM-R, ουσιαστικά δηλαδή η ενδοεπικοινωνία των τρένων, σας παραδόθηκε το 2019. Είχαν γίνει δοκιμές και δεν τέθηκε σε λειτουργία εδώ και 4 χρόνια. Το δέχεστε αυτό;».
Πανέτοιμος ο Μητσοτάκης απάντησε απνευστί και με το πιο φυσικό ύφος του κόσμου (ίδιον των Μητσοτάκηδων να λένε με φυσικό ύφος τα πιο τερατώδη «φίδια»): «Εξ όσων γνωρίζω, οι επικοινωνίες τις οποίες ακούσαμε και οι διάλογοι οι οποίοι έγιναν, έγιναν με το σύστημα GSM-R. Το ζητούμενο δεν ήταν λοιπόν τόσο η επικοινωνία μεταξύ των τρένων».
Ο Θεοδωράκης, με την… αντικειμενικότητα να ξεχειλίζει και να τρέχει από τα μπατζάκια του, δεν γύρισε να του πει: «Μα τι λέτε, κύριε πρωθυπουργέ; Οι επικοινωνίες που ακούσαμε ήταν είτε μέσω ασυρμάτων VHF είτε από τα υπηρεσιακά σταθερά τηλέφωνα». Και να συμπληρώσει: «Εξάλλου, κύριε πρωθυπουργέ, ο μακαρίτης ο μηχανοδηγός του Ιντερσίτι προσπαθούσε με το κινητό να βρει ποιος συνάδελφός του οδηγούσε την εμπορική αμαξοστοιχία που κατέβαινε από Θεσσαλονίκη. Αν λειτουργούσε το GSM-R, θα επικοινωνούσε κατευθείαν με την εμπορική αμαξοστοιχία, θα διαπίστωναν με το συνάδελφό του ότι κινούνται και οι δύο αντίθετα στην ίδια γραμμή και θα προλάβαιναν το κακό». Οχι, ο Θεοδωράκης δεν βρισκόταν εκεί για να αποκαλύψει –έστω να αμφισβητήσει- το ψέμα, αλλά για να επικυρώνει κάθε ψέμα, ακόμη και το χονδροειδέστερο, που εκστόμιζε ο Μητσοτάκης.
«Το ζητούμενο δεν ήταν η επικοινωνία μεταξύ των τρένων», είπε ο Μητσοτάκης και ο Θεοδωράκης το κατάπιε αμάσητο (ατσάλινο… στομάχι έχουν κάτι τέτοιοι τύποι). Το σύστημα GSM-R, όμως, δεν είναι κάποια άνευ σημασίας ασύρματη επικοινωνία για να συζητάνε οι μηχανοδηγοί για τον Ολυμπιακό και τον ΠΑΟΚ. Οπως γράψαμε αναλυτικά χθες, το GSM-R είναι ένα από τα δύο υποσυστήματα του λεγόμενο Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS). Το ένα υποσύστημα είναι το Σύστημα Ελέγχου Τρένων ETCS, η περιβόητη τηλεδιοίκηση, που την μάθαμε όλοι πλέον, μετά το έγκλημα στα Τέμπη, και το άλλο είναι το GSM-R, το σύστημα ασύρματης επικοινωνίας όλων των εμπλεκόμενων στην κυκλοφορία (μηχανοδηγοί συρμών, σταθμαρχεία κτλ.).
Το GSM-R είναι ένα σχετικά απλό σύστημα, καθώς βασίζεται στο σύστημα της κινητής τηλεφωνίας (GSM) προσαρμοσμένο στη λειτουργία του σιδηρόδρομου, με κεραίες κατά μήκος της γραμμής, ακόμη και μέσα στις σήραγγες (όπου δεν πιάνουν ούτε οι ασύρματοι ούτε τα κοινά κινητά) και με πομποδέκτες στους συρμούς, στα σταθμαρχεία και στα κέντρα τηλεδιοίκησης. Για να το πούμε απλά, μ’ αυτό το σύστημα όλοι ακούνε όλους. Κι αν υπήρχε αυτό, ο μηχανοδηγός του Ιντερσίτι, που αποδεδειγμένα έψαχνε να βρει ποιος οδηγεί την εμπορική αμαξοστοιχία για να συνεννοηθεί μαζί του, καθώς δεν πειθόταν από τις διαβεβαιώσεις του σταθμάρχη της Λάρισας ότι «πάει καλά», θα είχε άμεση επικοινωνία με τον συνάδελφό του και θα είχαν σταματήσει τους συρμούς προτού συγκρουστούν.
Γράψαμε και για τη μακρά ιστορία μίζας και πλιάτσικου που έχει να επιδείξει η εγκατάσταση του GSM-R. Το GSM-R, όμως, ήταν έτοιμο το 2018, ο ΟΣΕ καθυστέρησε σχεδόν τέσσερα χρόνια να το βάλει σε λειτουργία, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων έκανε ένα εξάμηνο για να το πιστοποιήσει, όμως από τον Ιούλη του 2022 το GSM-R μπορούσε να λειτουργήσει, αλλά δεν λειτουργούσε γιατί η ιταλική Hellenic Train δεν ήθελε να μπει σε έξοδα και ν’ αλλάξει το σύστημα που φέρουν τα «σαπάκια» της και είναι ασύμβατο με το ελληνικό GSM-R. Και βέβαια, η κυβέρνηση φέρει 100% την ευθύνη για τη μη λειτουργία αυτού του συστήματος, που ήταν έτοιμο να λειτουργήσει. Φέρει 100% την ευθύνη για ένα μαζικό έγκλημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί.
Ο Μητσοτάκης το ξέρει καλά αυτό πλέον. Γι’ αυτό και κατέφυγε σε διπλό ψέμα. Από τη μια ότι το GSM-R λειτουργούσε και από την άλλη δεν έχει και τόση σημασία αν λειτουργούσε το GSM-R!
ΥΓ. Χθες, οι μηχανοδηγοί αρνήθηκαν να κινήσουν τις εμπορικές αμαξοστοιχίες στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, διότι δεν λειτουργεί η επικοινωνία VHF στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα. Λειτουργεί το GSM-R, ε Μητσοτάκη;