Μία προς μία γίνονται φύλλο και φτερό οι δεσμεύσεις του Τσίπρα, ακόμα και αυτές που ανακοινώθηκαν με τις προγραμματικές δηλώσεις του.
Είχε δεσμευτεί, ότι θα δοθεί τέλος στις στρατιές των συμβούλων και μετακλητών υπαλλήλων, με στόχο τον αποφασιστικό περιορισμό της σπατάλης στο δημόσιο τομέα. Η δέσμευση έγινε σκόνη με τους πρώτους κιόλας διορισμούς μετακλητών υπαλλήλων και ειδικών συμβούλων και ειδικών συνεργατών στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ι. Δραγασάκη και στον αναπληρωτή υπουργό Γ. Κατρούγκαλο.
Σύμφωνα με το ισχύον ΠΔ 63/2005 (και τις μεταγενέστερες τροποποιήσεις του), ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης δικαιούται στο πολιτικό του γραφείο 8 μετακλητούς υπάλληλους, 4 ειδικούς συνεργάτες και ειδικούς συμβούλους και 4 αποσπασμένους υπάλληλους. Ομως με απόφαση των Ι. Δραγασάκη και Ι. Βαρουφάκη (ΦΕΚ 214Β), το πολιτικό γραφείο του αντιπροέδρου θα στελεχώσουν 10 μετακλητοί, 5 ειδικοί σύμβουλοι και ειδικοί συνεργάτες και 5 αποσπασμένοι υπάλληλοι του Δημοσίου ή Νομικών Προσώπων Δημοσίου Τομέα. Η ετήσια δαπάνη για τους 10 μετακλητούς και 5 συμβούλους θα είναι 128.700 ευρώ.
Με άλλη απόφαση, των υπουργών Βούτση και Βαρουφάκη (ΦΕΚ 248Β), συγκροτήθηκε το πολιτικό γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Γ. Κατρούγκαλου. Σ’ αυτό θα διοριστούν 5 μετακλητοί και 3 ειδικοί γραμματείς ή ειδικοί συνεργάτες, οι ετήσιες αμοιβές των οποίων θα ανέλθουν σε 239.469 ευρώ. Με άλλη διάταξη του ΠΔ 63/2005 θα αποσπαστούν στο πολιτικό του γραφείο και 5 υπάλληλοι του δημοσίου ή ΝΠΔΔ, ενώ θα έπρεπε να διοριστούν 4 και 3 μετακλητοί και ειδικοί σύμβουλοι και να αποσπαστούν 5 δημόσιοι υπάλληλοι.
Η ιστορία με το διορισμό μετακλητών υπαλλήλων, ειδικών συμβούλων ή συνεργατών και τις αποσπάσεις έχει και άλλες άκρες. Με το νόμο 4237/2014 προβλεπόταν η μείωση των μετακλητών υπαλλήλων κατά 20%, αλλά ταυτόχρονα υπάρχει η παρ. 5 του άρθρου 55 του ΠΔ 63, που δίνει τη δυνατότητα στην εκάστοτε αστική κυβέρνηση να αυξάνει τον αριθμό των μετακλητών κατά το δοκούν. Ιδού η διάταξη: «Ο αριθμός των θέσεων που προβλέπονται στις προηγούμενες παραγράφους μπορεί να αυξάνει κατά κατηγορία… με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του αρμόδιου κατά περίπτωση μέλους της Κυβέρνησης ή υφυπουργού και δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Αυτή την απόφαση η συγκυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου δεν την καταργεί, ενώ τροποποιεί διατάξεις του ΠΔ 63/2005 για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (στο περιβόητο πολυνομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης). Προφανώς, η συγκυβέρνηση έχει στο σχεδιασμό της να αξιοποιήσει αυτή τη διάταξη, με την οποία μπορεί να αυξήσει τη στρατιά των συμβούλων και των μετακλητών υπαλλήλων και τους αποσπασμένους υπάλληλους από το Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ και μάλιστα σε μια εποχή που έχουν μειωθεί δραστικά οι δημόσιοι υπάλληλοι και έχουν αποδιοργανωθεί οι δημόσιες υπηρεσίες στο πλαίσιο της στρατηγικής της παράδοσης νευραλγικών τομέων του Δημοσίου στο κεφάλαιο.
Με το πολυνομοσχέδιο η συγκυβέρνηση όχι μόνο δεν προτείνει τη μείωση της στρατιάς των συμβούλων και των μετακλητών, αλλά αντίθετα την αυξάνει:
Πρώτον, αυξάνει τον αριθμό των αποσπασμένων στα πολιτικά γραφεία αντιπροέδρου, υπουργών, αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών από 5 σε 10.
Δεύτερον, σε όλα τα μη συγχωνευμένα υπουργεία προβλέπει το διορισμό αναπληρωτή γενικού γραμματέα και δύο μετακλητών υπαλλήλων.
Τρίτον, στα συγχωνευμένα υπουργεία προβλέπει το διορισμό για κάθε ένα απ’ αυτά και ενός αναπληρωτή γενικού γραμματέα και δύο μετακλητών υπαλλήλων.
Τέταρτον, προβλέπεται ακόμη στα πολιτικά γραφεία του πρωθυπουργού, του αντιπροέδρου και των υπουργών ο διορισμός άμισθου ειδικού συμβούλου που θα παίρνει μόνο οδοιπορικά!
Αν κάνουμε μια σούμα των συμβούλων, μετακλητών και αποσπασμένων, φτάνουμε στον αριθμό 21, μαζί με τον αναπληρωτή γραμματέα και τον άμισθο ειδικό σύμβουλο! Ειδικά για τον τελευταίο θέλουμε να ρωτήσουμε: Πώς θα ζει αυτός ο άμισθος ειδικός σύμβουλος, που θα έχει παρατήσει τη δουλειά του για να εγκατασταθεί δίπλα στον υπουργό; Δεν ανοίγει έτσι ένα ακόμη ρυάκι για τη διαπλοκή; Θυμίζουμε ότι ως άμισθη σύμβουλος του Βαρουφάκη εμφανίζεται η Παναρίτη (πρώην πουλέν του Γιωργάκη, φανατικό μνημονιακό στέλεχος), η οποία ήδη κατέλαβε εξέχουσα θέση στην ομάδα των τεχνοκρατών που διαπραγματεύεται με την τρόικα.
Είναι φανερό πως και η νέα συγκυβέρνηση βαδίζει στα χνάρια των μνημονιακών κυβερνήσεων σε ό,τι αφορά τους συμβούλους και μετακλητούς υπαλλήλους. Οχι μόνο δεν τους μειώνει αλλά και τους αυξάνει. Η προπαγάνδα είναι καλή για να εξαπατιέται ο «λαουτζίκος», όμως ο κομματικός μηχανισμός πρέπει να βολευτεί. Να γλείψουν όσο γίνεται περισσότεροι το «κοκαλάκι» της εξουσίας. Αν σκεφτούμε, μάλιστα, ότι από τον πρώτο μήνα της θητείας της η συγκυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου αντιμετωπίζει σημαντικά εσωτερικά προβλήματα, μετά τη συμφωνία για παράταση του Μνημόνιου, θα καταλάβουμε ότι το «μέλι» της εξουσίας είναι μια καλή μέθοδος για να λιγοστέψει η γκρίνια. Ετσι χτίζονται οι πιστοί στην ηγεσία κομματικοί μηχανισμοί. Εδώ θα είμαστε και θα τα καταγράφουμε όλα.








