ΤΖΟ ΡΑΪΤ
Εξιλέωση
Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ιαν Μακ Γιούαν και γυρισμένη από τους συντελεστές του «Περηφάνια και προκατάληψη», η ταινία αυτή διηγείται την ανατροπή και την τραγική κατάληξη στην οποία οδηγείται η ζωή ενός νεαρού ζευγαριού, όταν η μικρή αδελφή της κοπέλας παρερμηνεύει ορισμένα συμβάντα και εμπλέκει το νεαρό σε μια υπόθεση βιασμού. Στην ουσία, τίθενται δύο ζητήματα: Από τη μια, τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργήσει η παραμορφωτική, πολλές φορές, φαντασία ενός παιδιού και, από την άλλη, οι συνέπειες και το συνειδησιακό βάρος που το άτομο αυτό είναι υποχρεωμένο να κουβαλά σε όλη του τη ζωή.
Η ιστορία τοποθετείται στην περίοδο λίγο πριν και λίγο μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, χωρίζεται σε τρεις περιόδους και υλοποιείται σαν ταινία εποχής, με ακριβή αναπαράσταση, πλούσια σκηνικά και μαγικές εικόνες που αποτελούν και το μεγαλύτερο ατού της. Στηρίζεται επίσης στη λάμψη των δύο πρωταγωνιστών της (Κίρα Νάιτλι και Τζέιμς Μακ Αβόι), που καταφέρνουν να δώσουν μια πειστική ερωτική ιστορία. Ο,τι θα δει ο θεατής ενδέχεται να ικανοποιήσει τις αισθήσεις του, όμως δε θα πρέπει να περιμένει τίποτα περισσότερο. Πρόκειται για ένα τυπικό αγγλικό δράμα εποχής, χωρίς ιδιαίτερες προεκτάσεις και βάθος και κυρίως χωρίς την ταξική διάσταση που θα μπορούσε να έχει και που φανερά παίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας.
ΣΕΡΝΤΑΝ ΓΚΟΛΟΥΜΠΟΒΙΤΣ
Η παγίδα
Μια ματιά στη σύγχρονη Σερβία μέσα από την ιστορία ενός συνηθισμένου ανθρώπου που αναγκάζεται να επιλέξει ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο του παιδιού του. Συγκεκριμένα, δυο νέοι άνθρωποι, ένας μηχανικός και η καθηγήτρια γυναίκα του, βρίσκονται ξαφνικά σε πολύ δύσκολη οικονομική θέση, όταν αρρωσταίνει ο γιός τους και πρέπει να βρουν επειγόντως 26.000 ευρώ προκειμένου να χειρουργηθεί στη Γερμανία. Στην αγγελία που βάζουν στην εφημερίδα απαντά κάποιος ευκατάστατος που τους προσφέρει αυτά τα χρήματα με αντάλλαγμα τη δολοφονία ενός ανταγωνιστή του. Ο πατέρας, μετά από τεράστια διλήμματα, ενδίδει στον εκβιασμό, με απρόβλεπτες συνέπειες…
Καλοστημένο ψυχολογικό θρίλερ, που δεν είναι απλά μια προσωπική ιστορία. Είναι ταυτόχρονα μια ταινία για τη μετά-Μιλόσεβιτς εποχή, που το χάσμα της οικονομικής ανισότητας μεγαλώνει, που δυο εργαζόμενοι διανοούμενοι αδυνατούν να ζήσουν αξιοπρεπώς, που οι «πατριώτες» εξακολουθούν να παίζουν τον ίδιο βρόμικο ρόλο, που οι εργάτες ελπίζουν στις ιδιωτικοποιήσεις για να σωθούν (!!!) και φυσικά διαψεύδονται, που οι άνθρωποι καταφεύγουν για όλα τα προβλήματά τους σε ατομικές λύσεις και που δίπλα στην προκλητική χλιδή των τζιπ υπάρχει η αθλιότητα των παιδιών των φαναριών. Η παγίδα στην οποία είναι εγκλωβισμένος ο ήρωας της ταινίας είναι ίδια με τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη και σφίγγει σαν μέγγενη όλη τη χώρα. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Καμιά διέξοδος. Και όσοι πιστεύουν σε όσα τα νέα αφεντικά τούς έταξαν απλώς κάνουν ένα άλμα στο κενό.
Πραγματικά, μια ενδιαφέρουσα παραβολή, μια ρεαλιστική ματιά για όσα συμβαίνουν στη γειτονική χώρα, που η μεταβατική της περίοδος από τον εθνικισμό και τον καμουφλαρισμένο καπιταλισμό στον ανοιχτό παίρνει άγρια χαρακτηριστικά, όπως εξάλλου σ` όλα τα Βαλκάνια.
Ελένη Σταματίου