Από τις αρχές του 2005, έχει ξεσπάσει έντονη διαμάχη ανάμεσα στον Γ. Σουφλιά και την εταιρία Κτηματολόγιο ΑΕ, από τη μια, και τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Γεωργίας, από την άλλη, σχετικά με την υπηρεσία που θα αναλάβει τη σύνταξη των δασικών χαρτών, όπως και για το αν θα ληφθούν υπόψη οι αεροφωτογραφίες του 1945 ή μεταγενέστερες και για τις Τεχνικές Προδιαγραφές με τις οποίες θα γίνει η σύνταξη των δασικών χαρτών. Με τους δασικούς χάρτες αποτυπώνονται τα δάση και οι δασικές εκτάσεις (σε χαρτί και σε ηλεκτρονική μορφή) διαφορετικών χρονικών περιόδων, ανάλογα με τις αεροφωτογραφίες που παίρνονται σαν βάση.
Επειδή γίνεται μεγάλος θόρυβος από το Σουφλιά και άλλους που κινούνται στο ίδιο μήκος κύματος και έχουν την ίδια στόχευση, σχετικά για το ποιας χρονιάς οι αεροφωτογραφίες θα παρθούν σαν βάση, σημειώνουμε ότι αεροφωτογραφίες για όλη την Ελλάδα που τραβήχτηκαν την ίδια χρονιά είναι αυτές του 1945 και του 1960. Οι δασολόγοι, όταν έκαναν πράξεις χαρακτηρισμού μιας έκτασης ως δάσους, κατέφευγαν στις αεροφωτογραφίες του 1945 και στις περιπτώσεις που αυτές ήταν κακής ποιότητας στις αεροφωτογραφίες του 1960. Αεροφωτογραφίες για όλη την Ελλάδα ταυτόχρονα δεν υπάρχουν σε μεταγενέστερο χρόνο. Υπάρχουν μόνο αεροφωτογραφίες σε διαφορετικούς χρόνους και για περιορισμένα γεωγραφικά τμήματα. Ετσι, η αναφορά σε αεροφωτογραφίες άλλης, μεταγενέστερης περιόδου, όπως π.χ. το 1975, χρονιά που τροποποιήθηκε το ελληνικό σύνταγμα, είναι εκ του πονηρού. Μέσω αυτής επιδιώκεται η νομιμοποίηση όλων των μεγαλοκαταπατητών δασών και δασικών εκτάσεων.
Για ένα μεγάλο διάστημα μέσα στο 2007, ο Σαρακατσάνος, απαντώντας σε επίκαιρες ερωτήσεις βουλευτών για την κακόφημη μέθοδο «οριοθέτησης των δασών και των δασικών εκτάσεων», υποστήριζε ότι πρέπει να παίρνονται σαν βάση οι αεροφωτογραφίες του 1975. Φαίνεται, όμως, ότι κάποιοι από τους συμβούλους του τού «σφύριξαν» ότι δεν υπάρχουν αεροφωτογραφίες το 1975 για όλη την Ελλάδα και έτσι σταμάτησε να το επαναλαμβάνει, για να μην αποκαλυφθούν οι πραγματικές του προθέσεις, δηλαδή η νομιμοποίηση των καταπατητών. Επιμένει ο Σουφλιάς να φύγουμε από τις αεροφωτογραφίες του 1945, γιατί θέλει να νομιμοποιήσει τους μεγαλοκαταπατητές της περιόδου 1945-1960.
Το ότι δεν υπάρχουν αεροφωτογραφίες σε μεταγενέστερη περίοδο για όλη την Ελλάδα δεν προέκυψε τυχαία. Ολες οι κυβερνήσεις, μπλε και πράσινες, μεδόδευσαν έτσι τα πράγματα, για να μην υπάρχουν αντικειμενικά δεδομένα καταγραφής και αποτύπωσης των δασών και των δασικών εκτάσεων και έτσι ν’ ανοίξει ο δρόμος τόσο για τη νομιμοποίηση όλων των καταπατητών της περιόδου 1965-1979, που ψηφίστηκε ο νόμος 998, όσο και για νέες καταπατήσεις. Είναι κλειδί, λοιπόν, οι αεροφωτογραφίες του 1945 και τεράστιο κενό η ανυπαρξία αεροφωτογραφιών για όλη την Ελλάδα μεταγενέστερα, και πάνω σ’ αυτό το κενό στηρίζονται οι μεγαλοκαταπατητές.
Ας δούμε τώρα το άλλο μεγάλο ζήτημα, των Τεχνικών Προδιαγραφών (ΤΠ) με τις οποίες θα συνταχθούν οι δασικοί χάρτες. Αλλες είναι οι ΤΠ στις οποίες συμφώνησαν η Διεύθυνση Δασικών Χαρτών του υπουργείου Γεωργίας (η καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία) και η Κτηματολόγιο ΑΕ και άλλες οι ΤΠ που έφτιαξε η Κτηματολόγιο ΑΕ, στο πλαίσιο της «οριοθέτησης των δασών και των δασικών εκτάσεων». Οι πρώτες χρησιμοποιούν τη στερεοσκοπική μέθοδο ανάλυσης στα ζεύγη των αεροφωτογραφιών, ενώ οι δεύτερες τη μονοσκοπική μέθοδο σε μια αεροφωτογραφία και όχι σε ζεύγος. Ετσι, με τη δεύτερη μέθοδο χάνονται πολλές δασικές εκτάσεις. Οι έξι εταιρίες-γραφεία που ανέλαβαν την «οριοθέτηση των δασών και των δασικών εκτάσεων» με την υπογραφή συμβάσεων θα κάνουν μόνο δουλειά γραφείου. Δε θα βγουν δηλαδή έξω και δεν θα υπολογίσουν ούτε τις καμένες δασικές εκτάσεις ούτε όλες τις άλλες διοικητικές αποφάσεις που παίρνουν υπόψη τους οι δασικές υπηρεσίες, όταν αναλαμβάνουν τη σύνταξη δασικών χαρτών.
Η «οριοθέτηση των δασών και των δασικών εκτάσεων» είναι μια αντιεπιστημονική μέθοδος, με την οποία εξαιρείται σημαντικό τμήμα δασών και δασικών εκτάσεων και ως εκ τούτου δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για τίποτα, γιατί δεν έχει καμία αξία και απλώς ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου για μαζικούς αποχαρακτηρισμούς, δίνοντας βάση στους καταπατητές να νομιμοποιήσουν τις παρανομίες τους. Αυτό, σε συνδυασμό με το νόμο 3127/2003 της Β. Παπανδρέου, που για πρώτη φορά κατήργησε το τεκμήριο του δημοσίου στα εντός σχεδίου πόλης ακίνητα, ανοίγει το δρόμο στους καταπατητές δασών και δασικών εκτάσεων να τις νομιμοποιήσουν.
Ο πρώην Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος (ΓΔΑΠΔΦΠ Ε) Ε. Φραγκιουδάκης, σε συνεργασία με τους υπηρεσιακούς παράγοντες της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών, υπερασπίστηκε αυτή την επιστημονική άποψη για το χαρακτήρα της «οριοθέτησης των δασών και των δασικών εκτάσεων», τονίζοντας στους παράγοντες της Κτηματολόγιο ΑΕ, ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσουν τα στοιχεία από την «οριοθέτηση», διότι και η μέθοδος και η καταγραφή της είναι για τα σκουπίδια. Τόνιζαν, ακόμη, ότι θα ξεκινήσουν από την αρχή τη σύνταξη των δασικών χαρτών, γιατί πίστευαν ότι θα τους συντάξουν οι Διευθύνσεις Δασών των Νομών υπό τη δική τους εποπτεία. Μάλιστα, το πίστευαν αυτό για πολύ καιρό.
Ομως τόσο ο Γ. Σουφλιάς όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας (από την εποχή Μπασιάκου) άλλα πίστευαν και άλλα μεθόδευσαν. Σκοπός τους ήταν να χρησιμοποιηθεί σαν βάση για τη σύνταξη δασικών χαρτών η «οριοθέτηση των δασών και των δασικών εκτάσεων» και να γίνει η δουλειά υπό την εποπτεία της Κτηματολόγιο ΑΕ, με τον παραμερισμό της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών. Ο Σουφλιάς από τη μια δήλωνε ότι η «οριοθέτηση των δασών και δασικών εκτάσεων» είναι συστηματική και αντικειμενική απεικόνιση των δασών και δασικών εκτάσεων (τόσο συστηματική που να φανταστείτε ότι με τη μονοσκοπική απεικόνιση δε μπορεί να ξεχωρίσει τις δασικές εκτάσεις από τις γεωργικές), ότι είναι πρόδρομος εργασία και υπόβαθρο των δασικών χαρτών, και από την άλλη ότι το αποτέλεσμά της δεν είναι δασικοί χάρτες, τους οποίους υποτίθεται ότι θα συνέτασαν οι δασικές υπηρεσίες.
Αυτά τα έλεγε για να αποκοιμίσει τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Στην επιχειρηματολογημένη τοποθέτηση των υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Γεωργίας, ότι η οριοθέτηση είναι για τα σκουπίδια, το μόνο που έβρισκε να πει ήταν ότι τη μέθοδο αυτή έχει φτιάξει ένα πολύ σοβαρό γραφείο της ΕΕ! Ο πρώην υπουργός Γεωργίας Ε. Μπασιάκος είχε κάνει το λάθος (λάθος από τη σκοπιά των κυβερνητικών σχεδίων) να υιοθετήσει και υπογράψει ένα κείμενο, το οποίο έστειλε στον Γ. Σουφλιά. Μ’ αυτό υιοθετούσε τις θέσεις του τότε ΓΔΑΠΔΦΠ Ε. Φραγκιουδάκη και της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών. Πολύ γρήγορα ο Σουφλιάς τον υποχρέωσε να πάρει πίσω αυτή την επιστολή και να δηλώνει πια, από το καλοκαίρι του 2007, όταν απαντούσε σε ερωτήσεις βουλευτών, ότι το υπουργείο του είναι αναρμόδιο για την «οριοθέτηση των δασών και των δασικών εκτάσεων» και θα πρέπει να απευθύνονται στο ΥΠΕΧΩΔΕ.
Μετά από μερικούς μήνες, σε μια συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Σ. Χαλβατζή, ο Κ. Κιλτίδης, στον οποίο εκχωρήθηκε η αρμοδιότητα για τα δάση, έκανε ένα παραπέρα ουσιαστικό βήμα. Χωρίς να ερωτηθεί, έσπευσε «πρωτοβουλιακά» να δηλώσει, ότι η «οριοθέτηση» είναι μέθοδος αντικειμενική, συστηματική και επιστημονική (!!!), ταυτιζόμενος έτσι με τον Γ. Σουφλιά και «αδειάζοντας» τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου. Φυσικά, αυτό δεν το έκανε τυχαία. Γνώριζε και τις επόμενες κινήσεις του Γ. Σουφλιά και ήθελε από τότε να αποδυναμώσει τις θέσεις της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών για την «οριοθέτηση των δασών και των δασικών εκτάσεων», ώστε να μην τολμήσουν οι δασολόγοι να βγουν και να την καταγγείλουν δημόσια, ή, εάν το κάνουν, να είναι τελείως αποδυναμωμένοι και να χαρακτηριστούν αναξιόπιστοι, αφού ο πολιτικός τους προϊστάμενος έχει διαμετρικά αντίθετη άποψη.
Στο Πρόγραμμα Αγροτική Ανάπτυξη 2007-2013 υπήρχε το μέτρο 226Β, για τη σύνταξη των δασικών χαρτών του μεγαλύτερου τμήματος της Ελλάδας. Το μέτρο αυτό κόπηκε από την ΕΕ «προφορικά», χωρίς να υπάρχει γραπτό κείμενο. Αυτό είναι από τα περίεργα της ιστορίας και μας δίνει το δικαίωμα να υποστηρίξουμε ότι υπήρξε παρέμβαση στην Κομισιόν από την ελληνική κυβέρνηση για να μην εγκρίνει το μέτρο. Η Ειδική Γραμματεία Κοινοτικών Πόρων, καθ΄υπόδειξη του υπουργού Γεωργίας, προκειμένου να διασκεδάσει τις άσχημες εντυπώσεις από το κόψιμο του μέτρου 226Β έβαλε τη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών να κάνει εισήγηση για την ένταξη του έργου «Σύνταξη Δασικών Χαρτών μεγάλης ακρίβειας κλίμακας 1:5000» στο «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση». Σύμφωνα με πληροφορίες μας, οι υπεύθυνοι του προγράμματος απάντησαν ότι είναι φοβερά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να ενταχθεί σ’ αυτό το πρόγραμμα. Οπως καταλαβαίνετε, η ιστορία με τη σύνταξη των δασικών χαρτών από τη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών του υπουργείου Γεωργίας «έκλεισε».
Την ίδια περίοδο και για τον ίδιο σκοπό, ο Κ. Κιλτίδης δήλωνε ότι θα διαθέσει 4,5 εκατ. ευρώ από τον Ειδικό Φορέα Δασών (ΕΦΔ) για τη σύνταξη των δασικών χαρτών στους Νομούς Αττικής και Χαλκιδικής, ενώ είχε συμφωνηθεί με τον Γ. Σουφλιά και την Κτηματολόγιο ΑΕ, τουλάχιστον από τις 29 Ιούνη του 2007, να συντάξει η τελευταία τους δασικούς χάρτες των 107 υπό κτηματογράφηση δήμων. Την προηγούμενη εβδομάδα αποδείξαμε, ότι από τα 18 εκατ. του ΕΦΔ, που είχε προγραμματιστεί να δαπανηθούν το φθινόπωρο του 2007 και το 2008 για έργα αντιδιαβρωτικά-αντιπλημμυρικά και έργα προστασίας και ανάπτυξης των δασών δαπανήθηκαν μέχρι το τέλος του περασμένου Μάη 17,693 εκατ. ευρώ. Αρα, τα 4,5 εκατ ευρώ που έταζε ο Κιλτίδης δαπανήθηκαν και έτσι αποκλείεται και τυπικά η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Γεωργίας από τη σύνταξη των δασικών χαρτών των νομών Αττικής και Χαλκιδικής.
Παλαιότερα, η Κτηματολόγιο ΑΕ είχε αναλάβει την εποπτεία της σύνταξης των δασικών χαρτών 26 Δήμων της Αττικής που είχαν κτηματογραφηθεί. Στις 2 Ιούλη ο Κ. Κιλτίδης υπέγραψε την απόφαση με την οποία, επικαλούμενος την παρ. 7 του άρθρου 27 του νόμου 2664/1998, καλεί την Κτηματολόγιο ΑΕ να αναλάβει τη σύνταξη των δασικών χαρτών των 107 υπό κτηματογράφηση δήμων! Αν προσθέσουμε τους 69 δήμους της Αττικής στους 26 που είχαν κτηματογραφηθεί παλαιότερα, μένουν ελάχιστες περιοχές, όπως Καπανδρίτι και Κάλαμος, που θα ενταχθούν αργότερα στις υπό κτηματογράφηση περιοχές και θα χρειαστούν να γίνουν δασικοί χάρτες. Γι’ αυτό είπαμε «υπουργείο Γεωργίας τέλος» για τους δασικούς χάρτες της Αττικής. Οσον αφορά τη Χαλκιδική, αποφασίστηκε η Κτηματολόγιο ΑΕ να συντάξει τους δασικούς χάρτες ενός κομματιού του δήμου Πολύγυρου. Επιπλέον, από τη στιγμή που δαπανήθηκαν τα 4,5 εκατ. ευρώ, έχουμε το δικαίωμα να ισχυριστούμε ότι όταν ξεκινήσει η κτηματογράφηση των υπόλοιπων δήμων της Χαλκιδικής, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας θα επικαλεστεί πάλι την παρ. 7 του άρθρου 27 του νόμου 2664/1998 και θα καλέσει την Κτηματολόγιο ΑΕ να εποπτεύσει στη σύνταξη των δασικών χαρτών.
Η πιο προκλητική απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά, αυτή που ξεπερνά κάθε όριο, δίνει τη δυνατότητα σε ένα ΝΠΙΔ, όπως είναι η Κτηματολόγιο ΑΕ, να τροποποιεί κατά το δοκούν την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για τις Τεχνικές Προδιαγραφές με τις οποίες θα συνέτασε η Διεύθυνση Δασικών Χαρτών τους δασικούς χάρτες! Θα τις τροποποιεί για να τις φέρει στα μέτρα των Τεχνικών Προδιαγραφών της «οριοθέτησης των δασών και των δασικών εκτάσεων». Ας τα πάρουμε με τη σειρά.
Στις 3.3.2008 συνεδριάζει το ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ με σκοπό να εγκρίνει τον κανονισμό «προεκτιμώμενων αμοιβών της Κτηματολόγιο ΑΕ για τις μελέτες κατάρτισης δασικών χαρτών». Την ίδια περίοδο, η Διεύθυνση Δασικών Χαρτών ετοιμάζει την πρότασή της για να ενταχθεί το έργο της σύνταξης των δασικών χαρτών στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση και ο Κ.Κιλτίδης αναγγέλλει ότι θα κρατήσει 4,5 εκατ. ευρώ από τον ΕΦΔ για να συνταχθούν οι δασικοί χάρτες στους νομούς Αττικής και Χαλκιδικής από τις δασικές υπηρεσίες. Αρα, το ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ δεν είχε το δικαίωμα να συντάσσει κανονισμό δαπανών για τους δασικούς χάρτες. Σύμφωνα με το νόμο 3127/2003, ο κανονισμός αυτός θα συνταχθεί από κοινού με την συναρμόδια υπηρεσία, τη ΔΔΧ, και θα επικυρωθεί με κοινή υπουργική απόφαση. Ιδού η διάταξη: «5. Με κοινή απόφαση των υπουργών Γεωργίας και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων, που δημοσιεύεται στην εφημερίδα της κυβερνήσεως, καθορίζονται: …δ) Τα ζητήματα των τυχόν απαιτούμενων δαπανών σύνταξης δασικών χαρτών και κάθε άλλη λεπτομέρεια». Είναι, λοιπόν, δύο οι πρώτες παρανομίες της Κτηματολόγιο ΑΕ, που φυσικά δεν είναι άνευ σημασίας (δεν είμαστε τυπολάτρες για να μένουμε στα διαδικαστικά ζητήματα).
Με λίγες μέρες καθυστέρηση, οι υπηρεσιακοί παράγοντες της ΔΔΧ αντιλαμβάνονται την κίνηση της Κτηματολόγιο ΑΕ και αμέσως, με γραπτό κείμενο, την ενημερώνουν ότι συντάσσουν σχέδιο ΚΥΑ για τον κανονισμό αμοιβών για τους δασικούς χάρτες, ότι ως αρμόδια υπηρεσία για τη σύνταξη των δασικών χαρτών έχουν τον πρώτο λόγο και την καλούν να διατυπώσει τις απόψεις της προκειμένου να συντάξουν από κοινού τον κανονισμό. Παρά τις επανειλημμένες ενοχλήσεις, η Κτηματολόγιο ΑΕ απαξίωσε ν’ απαντήσει και στις 23.5.2008 ο Γ. Σουφλιάς υπέγραψε μόνος του την απόφαση έγκρισης του κανονισμού προεκτιμώμενων αμοιβών από την Κτηματολόγιο ΑΕ για τις μελέτες κατάρτισης δασικών χαρτών!
Στην απόφαση αυτή μπήκαν δύο απροκάλυπτες διατάξεις, με τις οποίες δίνεται το δικαίωμα σε μία ιδιωτική εταιρία να νομοθετεί και αναγορεύεται σε βάση σύνταξης των δασικών χαρτών η κακόφημη «οριοθέτηση των δασών και των δασικών εκτάσεων». Με την παρ.1 του άρθρου 4 δίνεται το δικαίωμα στην Κτηματολόγιο ΑΕ να τροποποιεί την ΚΥΑ των Τεχνικών Προδιαγραφών. Ετσι, όπως προαναφέραμε, η Κτηματολόγιο ΑΕ θα τις τροποποιήσει κατά το δο- κούν, θα τις φέρει στα μέτρα των ΤΠ της «οριοθέτησης» και έτσι θα αποχαρακτηριστούν εκατομμύρια στρέμματα δάσους. Τους χάρτες που θα συντάξουν ιδιωτικές εταιρίες για λογαριασμό της Κτηματολόγιο ΑΕ θα κληθούν να ελέγξουν και εγκρίνουν οι Διευθύνσεις Δασών των νομών και των περιφερειών. Οι υπηρεσίες αυτές, που συγκροτήθηκαν με βάση το ΠΔ 187/2000, είναι αποδιοργανωμένες και έτσι ανεπαρκείς και ανίκανες να απορρίψουν τους δασι- κούς χάρτες-μαϊμού της Κτηματολόγιο ΑΕ. Η μεν κυβέρνηση Σημίτη αρχικά τις υποστελέχωσε και στη συνέχεια, με τη συνδρομή της κυβέρνησης Καραμανλή αποδιοργανώθηκαν. Σύμφωνα με το ΠΔ 187, έπρεπε να προσληφθούν στις Διευ-θύνσεις Δασών των νομών και των περιφερειών 332 δασολόγοι ΠΕ και 350 των άλλων κατηγοριών. Η κυβέρνηση Σημίτη προσέλαβε αρχικά μόνο 180 δασολόγους. Στη συνέχεια, αποδιοργανώθηκαν τα τμήματα με τη μεταφορά των δασολόγων σε τμήματα που έχουν άλλα αντικείμενα.
Το τελικό συμπέρασμα είναι, ότι με τους δασικούς χάρτες της Κτηματολόγιο ΑΕ θα γίνει μαζικός αποχαρακτηρισμός δασών προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου και των μεγαλοκαταπατητών.