Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Υπόθεση Μανώλη Αφράτη: Δικαίωση μεν, αλλά… δυο χρόνια με αναστολή για μια ανθρώπινη ζωή;
  • Ο διπλός εξευτελισμός ενός αυτοκρατορίσκου: αθώα η Μπέγκελ, έκθετος ο Μητσοτάκης
  • ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ
  • Σαν σήμερα 15 Νοέμβρη
  • Αμπντουλάχ Αλ-Ντανάν: «Η Αντίσταση ζει στις καρδιές του παλαιστινιακού λαού»
  • Το κάλεσμα του Πεπ
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Η αξιολόγηση δένει χειροπόδαρα τον εκπαιδευτικό στους στόχους του αστικού σχολείου
Παιδεία

Η αξιολόγηση δένει χειροπόδαρα τον εκπαιδευτικό στους στόχους του αστικού σχολείου

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr3 Ιαν 2015, 00:00

Στα τέλη του Δεκέμβρη του 2014 εκπνέει η προθεσμία που έδωσε το υπουργείο Παιδείας για την εφαρμογή του πρώτου μέρους της αξιολόγησης, που αφορά στην αξιολόγηση των διευθυντών των σχολικών μονάδων και των προϊστάμενων των ολιγοθέσιων σχολείων και νηπιαγωγείων.

Ηταν τόση η πρεμούρα του υπουργείου Παιδείας να αποδείξει ότι όλα βαίνουν καλώς στους σχετικούς σχεδιασμούς, να λειτουργήσει η αξιολόγηση  στην εκπαίδευση ως δούρειος ίππος για τη γενικότερη αξιολόγηση των δημόσιων υπάλληλων, που έχει τελματώσει λόγω της ανυπακοής των εργαζόμενων, αλλά και να απορροφήσει χρήματα του ΕΣΠΑ που αναλογούν σε αντίστοιχες δεσμεύσεις έναντι των αφεντικών της ΕΕ, που ο Λοβέρδος έδωσε εντολή να εφαρμοστεί η αξιολόγηση των διευθυντών «σε πρώτη φάση», με βάση τρεις μόνο κατηγορίες από τις πέντε που προβλέπει για την περίπτωσή τους το κακόφημο ΠΔ 152/2013:

– Την Κατηγορία Ι – Ασκηση διοικητικού και οργανωτικού έργου (συντελεστής βαρύτητας 1,5).

– Την κατηγορία ΙΙ – Ασκηση του έργου της εποπτείας και της αξιολόγησης (συντελεστής βαρύτητας 1), από την οποία εξαιρέθηκε σ’ αυτή τη φάση το κριτήριο της «διοικητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών», επειδή τα σεμινάρια «επιμόρφωσης» των διευθυντών στο πώς θα αξιολογούν τους υφισταμένους τους απέτυχαν παταγωδώς λόγω της κινητοποίησης των εκπαιδευτικών, ενώ και τα σεμινάρια «εξ αποστάσεως», που επινόησε κατόπιν το υπουργείο Παιδείας, συνάντησαν αντιστάσεις.

– Την Κατηγορία V – Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη (συντελεστής βαρύτητας 1).

Σημειώνουμε εδώ, ότι η φάση αυτή της αξιολόγησης συνάντησε σφοδρές αντιστάσεις, που απέκτησαν γενικά χαρακτηριστικά σε κάποιες περιοχές, ενώ το χορό των αντιστάσεων έσυραν κυρίως οι προϊστάμενοι/ες των νηπιαγωγείων, επειδή δεν διαθέτουν, κυρίως λόγω του τρόπου επιλογής και τοποθέτησής τους, «κουλτούρα» στελέχους, σε αντίθεση με τους διευθυντές των σχολείων.

Ετσι, λοιπόν, αναμένεται με την έλευση του νέου χρόνου (και σε περίπτωση που δεν υπάρξουν πολιτικές εξελίξεις), το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει «σε πρώτη φάση» πάλι στην «εθελοντική» αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Ας δούμε, λοιπόν, με βάση τη σχετική νομοθεσία και ειδικότερα το ΠΔ 152/2013, που εξειδικεύει τον τρόπο αξιολόγησης, τα περιθώρια που έχει ο εκπαιδευτικός να κινηθεί «αυτόνομα», στην κατεύθυνση πάντα της υπεράσπισης του δωρεάν και δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών με αναφορά στην ολόπλευρη μόρφωση και ανάπτυξη της προσωπικότητας, αλλά και της προάσπισης και διαφύλαξης του εργασιακού του μέλλοντος, σε σχέση με τους στόχους που προσδιορίζει κάθε φορά η εκπαιδευτική πολιτική στο πλαίσιο του αστικού σχολείου.

Κατ’ αρχάς, σημειώνουμε ότι όλο το νομοθετικό πλαίσιο, αρχής γενομένης από το νόμο – πλαίσιο 1566/1985, θέτει αυστηρά  το περιεχόμενο, τους στρατηγικούς στόχους που υπηρετεί το σχολείο και όλο το πλαίσιο ελέγχου και λειτουργίας του υπό την αποκλειστική αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας, άρα και των κυβερνήσεων και κατ’ επέκταση του κοινωνικο-οικονομικού και πολιτικού συστήματος, που αυτές υπηρετούν. Σε όλο το νομοθετικό πλαίσιο διάχυτη είναι η φιλοσοφία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, ως βασικής παραμέτρου «αποτίμησης» και «αποτελεσματικότητας» στην υλοποίηση των κυρίαρχων επιλογών για την εκπαίδευση και στην κατεύθυνση αυτή θεσπίζονται συγκεκριμένα μέτρα.

Αποτυπώνουμε με χρονολογική σειρά τα βασικά σημεία των νόμων, που αναφέρονται στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών:

– Ν. 1566/1985: Ο διευθυντής του σχολείου μετέχει στην αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών του σχολείου του. Προακτέοι είναι οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται σε όλα τα στοιχεία της έκθεσης υπηρεσιακής ευδοκιμότητας τουλάχιστον «επαρκείς» για την προαγωγή στο βαθμό Β και τουλάχιστον «καλοί» για την προαγωγή στον βαθμό Α. Εκπαιδευτικοί που κρίνονται μη προακτέοι δυο φορές συνέχεια ή τρεις φορές σε διάφορα χρονικά διαστήματα, παραπέμπονται με το ερώτημα της απόλυσης (άρθρο 16, παράγ. 5).

-Ν. 2525/1997 (νόμος Αρσένη): Ως αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου ορίζεται η διαδικασία αποτίμησης  της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του βαθμού υλοποίησης των σκοπών και στόχων της, όπως καθορίζεται από τη νομοθεσία. Εκτιμάται η επάρκεια των εκπαιδευτικών, η απόδοση των σχολικών μονάδων, η αποτελεσματικότητα του συστήματος. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου ασκείται από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Ο σχολικός σύμβουλος αξιολογεί την επιστημονική και διδακτική επάρκεια του εκπαιδευτικού. Δημιουργείται Σώμα Μονίμων Αξιολογητών (οι ράμπο της αξιολόγησης).

– Ν. 3848/2010: Ο νεοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός υπηρετεί επί δύο έτη ως δόκιμος. Για την παρακολούθησή του και τη στήριξή του ορίζεται «μέντορας» από εκπαιδευτικό του σχολείου, όπου υπηρετεί ο νεοδιοριζόμενος. Στο τέλος του δευτέρου έτους, ο νεοδιοριζόμενος αξιολογείται, ώστε να κριθεί αν είναι κατάλληλος να νομιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικός. Τα όργανα, η διαδικασία και τα ειδικότερα κριτήρια μονιμοποίησης καθορίζονται με ΠΔ. Αν ο νεοδιοριζόμενος δεν κριθεί κατάλληλος να μονιμοποιηθεί εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 του κεφαλαίου Α΄ του άρθρου 16 του Ν. 1566/85. Στο νόμο περιλαμβάνεται κεφάλαιο (άρθρο 32) για τον προγραμματισμό και την αξιολόγηση της δράσης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, ενώ υπάρχει πρόβλεψη με απόφαση του υπουργού Παιδείας να εξειδικεύονται τα στοιχεία της αξιολόγησης.

– Ν. 4024/2011: Είναι ο νόμος του νέου μισθολόγιου-φτωχολόγιου, που αλλάζει τον τρόπο κατάταξης και των ήδη υπηρετούντων εκπαιδευτικών σε βαθμούς και μισθολογικά κλιμάκια. Για την προαγωγή από βαθμό σε βαθμό λαμβάνεται υπόψη η αξιολόγηση στο πλαίσιο του συστήματος αξιολόγησης και συγκεκριμένα: η απόδοση με βάση το βαθμό επιτυχούς ή μη υλοποίησης της στοχοθεσίας, οι διοικητικές ικανότητες και η συμπεριφορά στην υπηρεσία, το ανώτατο ποσοστό επί τοις εκατό προαγωγής στον επόμενο βαθμό, ο ελάχιστος χρόνος παραμονής στο βαθμό. Ορίζονται υποχρεωτικές ποσοστώσεις για τον αριθμό των υπάλληλων που προάγονται από βαθμό σε βαθμό. Συγκεκριμένα: για την προαγωγή από τον ΣΤ (κατώτατος βαθμός) στον Ε βαθμό μέχρι και 100%, από τον Ε στον Δ βαθμό μέχρι και 90%, από τον Δ στον Γ μέχρι και 80%, από τον Γ στον Β μέχρι και 70%, από τον Β στον Α μέχρι και 30%. Κοντολογίς, η συντριπτική πλειοψηφία των δημόσιων υπάλληλων καθηλώνεται στους κατώτατους βαθμούς με αντίστοιχους μισθούς πείνας. Σε περίπτωση που από τις εκθέσεις αξιολόγησης προκύπτει ότι ο υπάλληλος δεν πέτυχε την προβλεπόμενη στοχοθεσία σε ποσοστό τουλάχιστον 50% για δύο συνεχή χρόνια δεν εξελίσσεται μισθολογικά μέχρι να πετύχει το ποσοστό. Με τον ίδιο νόμο καθιερώνεται η «εργασιακή εφεδρεία» (κινητικότητα, διαθεσιμότητα) και ανοίγει ο δρόμος για μαζικές απολύσεις στο δημόσιο.

– Ν. 4142/2013: Ιδρύεται η Αρχή της Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), ως εξωτερική ομπρέλα του συστήματος αξιολόγησης. Η Αρχή παρακολουθεί, μελετά και αξιολογεί την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, όπως σχεδιάζεται με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Αξιολογεί την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων, εποπτεύει τις διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, μεταξιολογεί τα συστήματα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών.

– ΠΔ 152/2013: Καθορίζει αναλυτικά και με λεπτομέρειες την αξιολογική πυραμίδα, τις κατηγορίες και τα υποκριτήριά τους, βάσει των οποίων αξιολογείται κάθε παράγοντας της αξιολογικής πυραμίδας. Τελικός αποδέκτης της αξιολόγησης, στον οποίο αφιερώνεται και το μεγαλύτερο μέρος του νόμου, είναι ο εκπαιδευτικός, ο και αίρων τις αμαρτίες όλου του εκπαιδευτικού συστήματος και κατά το νόμο είναι αυτός που «αυτενεργώντας» και προτείνοντας «καινοτόμες» λύσεις μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα, και αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου, στο πλαίσιο πάντα της στοχοθεσίας που θέτει το υπουργείο Παιδείας. Η αξιολόγησή του είναι διοικητική και διενεργείται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας και εκπαιδευτική και διενεργείται από το σχολικό σύμβουλο. Ως διοικητική ορίζεται η αξιολόγηση των ενεργειών και αποτελεσμάτων που συνθέτουν το υπηρεσιακό έργο διοίκησης, οργάνωσης και αξιολόγησης προσωπικού και δομών και ως εκπαιδευτική ορίζεται η αξιολόγηση των ενεργειών και αποτελεσμάτων που σχετίζονται με την άσκηση του παιδαγωγικού, διδακτικού, επιμορφωτικού έργου και την επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη.

Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται σε πέντε Κατηγορίες, κάθε μια εκ των οποίων περιέχει υποκριτήρια (15 συνολικά), οι οποίες αποτιμώνται με συντελεστές βαρύτητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι με ιδιαίτερα υψηλούς συντελεστές (1,25 – 1,50 – 1) αποτιμώνται αντίστοιχα: η Κατηγορία ΙΙΙ-Διεξαγωγή διδασκαλίας και αξιολόγηση μαθητών, η Κατηγορία ΙV-Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια και η Κατηγορία V-Επιστημονική και Επαγγελματική ανάπτυξη. Αντίθετα, αποτιμώνται με μικρούς συντελεστές (0,75 – 0,50 αντίστοιχα) η Κατηγορία Ι-Εκπαιδευτικό περιβάλλον και η Κατηγορία ΙΙ-Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας.

Η αναφορά στους συντελεστές ανά Κατηγορία γίνεται γιατί θέλουμε να δείξουμε ότι ακόμη και στο πλαίσιο της αξιολόγησης, που σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας, μικρή σημασία έχουν οι διαπροσωπικές σχέσεις που πετυχαίνει ο εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη με τους μαθητές του και το παιδαγωγικό κλίμα που με πολύ κόπο διαμορφώνει, στο πλαίσιο της ταξικής διαφοροποίησης των μαθητών και των αντιδραστικών αντιλήψεων που διαμορφώνονται και επικρατούν στην κοινωνία, άρα και στην τάξη, της απόρριψης, περιθωριοποίησης κοινωνικών ομάδων και ατόμων, με βάση κάποια «ιδιαιτερότητά» τους, αλλά και στο πλαίσιο μιας σκληρής ανταγωνιστικής λογικής και νοοτροπίας που καλλιεργείται με τη βαθμολογία και τις αξιολογικές κρίσεις που υποχρεώνεται αυτός να ακολουθήσει.

Η ίδια υποτίμηση γίνεται και όσον αφορά στο βαθμό αντίληψης από τον εκπαιδευτικό των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών, στους στόχους και στο περιεχόμενο της διδασκαλίας και στα εκπαιδευτικά μέσα, ίσως γιατί όλα αυτά θεωρούνται δεδομένα. Δεδομένες είναι π.χ. για το σύστημα οι ανάγκες των μαθητών, που ταυτίζονται πάντα με τις ανάγκες της αγοράς, προσδιορίζοντας και το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων και την καλλιέργεια ανάλογων δεξιοτήτων. Δεδομένα είναι και τα εκπαιδευτικά μέσα, που είναι πάντα πενιχρά, αφού η κρατική χρηματοδότηση είναι ελάχιστη και οι δαπάνες για τη δημόσια Παιδεία βαίνουν συνεχώς μειούμενες.

Για να κριθεί, λοιπόν, ένας εκπαιδευτικός περισσότερο από «επαρκής» θα πρέπει να καταφύγει σε πηγές χρηματοδότησης εκτός της κρατικής (επιχειρήσεις, τοπικούς ιδιωτικούς φορείς, γονείς) για να ενισχύσει τα εποπτικά μέσα, την υλικοτεχνική υποδομή και να πραγματοποιήσει «καινοτόμα» εκπαιδευτικά προγράμματα, το περιεχόμενο των οποίων καθορίζεται αυστηρά από τα πάνω, από το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με κατευθύνσεις του ΕΣΠΑ, για να εξυπηρετηθούν συμφέροντα, λογικές και κατευθύνσεις που υποδεικνύει κάθε στιγμή το ευρωπαϊκό και ντόπιο κεφάλαιο.

Αντίθετα μεγάλη σημασία έχει για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού ο βαθμός ανταπόκρισής του στη διεξαγωγή της διδασκαλίας, τα «ποιοτικά» χαρακτηριστικά της οποίας εξαρτώνται από αυτά που περιγράψαμε παραπάνω (καταφυγή σε ιδιώτες, καινοτόμα προγράμματα, λογική και συμπεριφορά μάνατζερ από τον εκπαιδευτικό) και στην αξιολόγηση των μαθητών του. Κρίνεται, δηλαδή, με βάση τον αριθμό και την ποιότητα των αξιολογικών κρίσεων που επιβάλλει στα παιδιά στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, επιτείνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ τους, καλλιεργώντας τον ατομισμό και τον καριερισμό, χτυπώντας αδυσώπητα το πνεύμα της συλλογικότητας, της αλληλεγγύης και της φιλίας. Κρίνεται με βάση την «απόδοση» των μαθητών του, για την οποία θεωρείται αυτός αποκλειστικά υπεύθυνος, ενώ το σύστημα παραγνωρίζει το ταξικό φορτίο που κουβαλά κάθε παιδί λόγω της κοινωνικής θέσης της οικογένειάς του, που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την πορεία του στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας.

Σημαντικότατα θεωρούνται για την αξιολόγηση τα κριτήρια της ανταπόκρισης του εκπαιδευτικού στις υπαλληλικές του υποχρεώσεις, στις διαδικασίες αυτο-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και στην συνεργασία με γονείς και φορείς. Το μήνυμα είναι ότι όσο πιο πειθήνιος είσαι στις εντολές της διοίκησης, όσο πιο πολύ πλάτη βάζεις για την κατηγοριοποίηση των σχολείων, άρα και των μαθητών και των εκπαιδευτικών, όσο πιο πολύ χρησιμοποιείς για την προβολή του σχολείου σου και της τάξης σου τις «ευγενικές χορηγίες» των «φορέων» (γιατί διαφορετικά είσαι εξ ανάγκης βουτηγμένος στη μιζέρια των πενιχρότατων  κρατικών οικονομικών μέσων), τόσο πιο πετυχημένος εκπαιδευτικός θεωρείσαι από το υπουργείο Παιδείας.

Οσο δε, για την επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη, πρέπει να πούμε ότι πρέπει ο εκπαιδευτικός να διαθέτει προσόντα τουλάχιστον λέκτορα για να θεωρείται «πολύ καλός» και «εξαιρετικός». Με τους ταξικούς φραγμούς που υψώνει το αστικό σύστημα και για την επιστημονική και επαγγελματική εξέλιξη και ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, μόνο ελάχιστοι κατορθώνουν να αποκτήσουν τέτοια προσόντα, δεδομένου και του γεγονότος ότι είναι ανύπαρκτη η ουσιαστική, πανεπιστημιακού τύπου επιμόρφωση (έχουν καταργηθεί ακόμη και τα Διδασκαλεία, η γνωστή σε όλους μετεκπαίδευση!) και οι επιστημονικές άδειες δίνονται με το σταγονόμετρο και μόνο σε λίγους και εκλεκτούς.

Απ’ όλα τα παραπάνω, βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα, ότι ο εκπαιδευτικός είναι αλυσοδεμένος με την αξιολόγηση στο άρμα του αστικού σχολείου. Ιδιαίτερα βάλλεται ο ταξικός εκπαιδευτικός που πασχίζει με νύχια και δόντια να περισώσει  ό,τι έχει απομείνει από το δημόσιο σχολείο, να φωτίσει με το φως της γνώσης του και τις ταξικές του αντιλήψεις και στάση ζωής, μέσα από τις ελάχιστες χαραμάδες που αφήνουν τα αναλυτικά προγράμματα και η μαθησιακή διαδικασία, τα παιδικά και εφηβικά μυαλά.

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΚανένας πολιτικός κρατούμενος στη φυλακή Γ’ τύπου του Δομοκού
Επόμενο άρθρο 3η δίκη ΣΠΦ, πακέτο με άλλες υποθέσεις, Πέμπτη 9.1.2015

Σχετικά Αρθρα

Η συνδικαλιστική γραφειοκρατεία της ΟΙΕΛΕ απροκάλυπτος υπερασπιστής των σχολαρχών και της εμπορευματοποίησης της Παιδείας

Εργατικά 12 Νοέ 2025, 17:34

Tηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία – Οι εκπαιδευτικοί απαντούν με Απεργία-Αποχή

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 20:27

Κυνήγησαν και συνέλαβαν μαθητή Γυμνασίου και του ζητούσαν να «δώσει» συμμαθητές του για να έχει ελαφρυντικά!

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 19:50

Εκπαιδευτικοί: Δεν ανεχόμαστε τους εκβιασμούς και τις αυθαιρεσίες της Διοίκησης

Εργατικά 5 Νοέ 2025, 21:47

14 μήνες φυλάκιση χωρίς αναστολή, για ένα σύνθημα υπέρ της Παλαιστίνης σε πανεπιστημιακό τοίχο

Καταστολή 5 Νοέ 2025, 21:43

Οι πρυτάνεις μαντρόσκυλα της κυβέρνησης

Παιδεία 4 Νοέ 2025, 17:30
Ροή Ειδήσεων
Εργατικά

Υπόθεση Μανώλη Αφράτη: Δικαίωση μεν, αλλά… δυο χρόνια με αναστολή για μια ανθρώπινη ζωή;

15 Νοέ 2025, 10:28
Καταστολή

Ο διπλός εξευτελισμός ενός αυτοκρατορίσκου: αθώα η Μπέγκελ, έκθετος ο Μητσοτάκης

15 Νοέ 2025, 09:10
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

15 Νοέ 2025, 00:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 15 Νοέμβρη

15 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Αμπντουλάχ Αλ-Ντανάν: «Η Αντίσταση ζει στις καρδιές του παλαιστινιακού λαού»

Συνέντευξη με τον υπεύθυνο πολιτικών σχέσεων του Λαϊκού Μετώπου για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης

14 Νοέ 2025, 21:05
Αθλητισμός

Το κάλεσμα του Πεπ

14 Νοέ 2025, 14:54
Καταστολή

Στις 20 Νοέμβρη, στην Καρδίτσα, η δίκη των βασανιστών του Βασίλη Μάγγου

Δικαίωμα παράστασης προς υποστήριξη της κατηγορίας ζητούν οι γονείς του

14 Νοέ 2025, 14:26
Κόντρες

Γιατί τόση «καΐλα» για τον Ιμάμογλου;

14 Νοέ 2025, 14:03
Πολιτική

Ερντογάν διακηρύσσει, Ερχιουρμάν συγκατανεύει

14 Νοέ 2025, 12:01
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 14 Νοέμβρη

14 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Λευτεριά στην Παλαιστίνη από την κορυφή της Πύλης του Βραδεμβούργου

13 Νοέ 2025, 22:14
Οικονομία

Το GSI θα κάνει παρέα στον EastMed, στο ντουλάπι με τα απραγματοποίητα φαραωνικά σχέδια

13 Νοέ 2025, 21:54
Διεθνή

Γαλλία: Η κυβερνητική σταθερότητα, η απειλή του δρόμου και οι πολιτικές καντρίλιες

13 Νοέ 2025, 19:39
Κόντρες

…κι η κοπριά στα λάχανα

13 Νοέ 2025, 15:11
Πολιτισμός

Ντοκιμαντέρ σκοπιμότητας να προβοκάρει την Αντίσταση του παλαιστινιακού λαού

13 Νοέ 2025, 14:05
Πολιτική

Σπίτια και κοινωνικές παροχές μόνο για καραβανάδες

13 Νοέ 2025, 12:02
Διεθνή

Πατέρας Μανουέλ Μουσάλαμ: Η Ενοπλη Αντίσταση είναι ο μοναδικός δρόμος για την απελευθέρωση

13 Νοέ 2025, 09:56
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 13 Νοέμβρη

13 Νοέ 2025, 00:01
Πολιτική

Προετοιμάζοντας τη διάδοχη κατάσταση για τη διαχείριση της αστικής κρατικής εξουσίας

12 Νοέ 2025, 22:32
Διεθνή

Για τους ήρωες της ενημέρωσης

12 Νοέ 2025, 19:32
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 15 Νοέμβρη

Βραζιλία: Ημέρα δημοκρατίας (1889).

Βέλγιο: Ημέρα βασιλιά.

1922: Εκτελούνται οι έξι υπεύθυνοι για τη μικρασιατική καταστροφή (Δημήτριος Γούναρης, Γεώργιος Χατζηανέστης, Νικόλαος Στράτος, Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης, Γεώργιος Μπαλτατζής, Νικόλαος Θεοτόκης).

1929: Συγκρούσεις απεργών (προσωπικό ιδιωτικών λεωφορείων) με τη χωροφυλακή (Αθήνα).

1951: Το έκτακτο στρατοδικείο Αθηνών καταδικάζει σε θάνατο τον Νίκο Μπελογιάννη και άλλους για παράβαση του Αναγκαστικού Νόμου 509/1947.

1973: Φοιτητές κλείνονται στα Πολυτεχνεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης καλώντας τον λαό σε εξέγερση εναντίον της δικτατορίας.

1973: Οκτώ μέλη του IRA καταδικάζονται σε ισόβια κάθειρξη για βομβιστικές ενέργειες στο Λονδίνο.

1977: Δεκαοκτώ επιθέσεις με βόμβες σε όλη τη Γαλλία για την έκδοση του δικηγόρου Κρουασάν.

1977: Βόμβα στα γραφεία της ΕΝΕΠ Χαριλάου στη Θεσσαλονίκη.

1977: Εμπρησμός των γραφείων της Εθνικής Παράταξης (ΛΕΑ).

1979: Βόμβα στο αυτοκίνητο αξιωματικού ε.α. μέλους της ΑΕ «Αερολιμήν Αθηνών» (ΕΛΑ).

1983: Εκτελούνται ο πλοίαρχος Τζορτζ Τσάντες (JUSMAGG) και ο οδηγός του Νίκος Βελούτσος (17Ν).

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Κάθε κρίσιμη στιγμή συνοδεύεται από αυτή την εσωτερική παρόρμηση. Να μη δεχτείς τον κόμπο ως τελικό όριο. Να βρεις τον τρόπο, με ευθύνη, με σταθερότητα, με κόστος, να περάσεις απέναντι. Αυτή η δύναμη δεν προκύπτει από τη φιλοδοξία, αλλά από την ανάγκη να παραμείνεις πιστός σε μια αποστολή που υπερβαίνει το πρόσωπό σου. Να υπηρετήσεις όχι αυτό που σε συμφέρει, αλλά αυτό που θεωρείς σωστό. Το βιβλίο αυτό γεννήθηκε από μια τέτοια ανάγκη. Όχι από την ανάγκη για προσωπική δικαίωση. Δεν γράφτηκε για να εξωραΐσει αποφάσεις, να ωραιοποιήσει γεγονότα ή να κατασκευάσει ένα αφήγημα βολικό για τον συγγραφέα του. Ο αναγνώστης, εξάλλου, γρήγορα θα συνειδητοποιήσει πως το βιβλίο γράφτηκε από την αίσθηση μιας εσωτερικής υποχρέωσης: την ανάγκη της μαρτυρίας. (…) Οι αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν δεν είχαν απλώς πολιτικό κόστος· είχαν ηθικό βάρος, κοινωνική προέκταση, ιστορική διάσταση. Ένιωθα να κουβαλώ στις πλάτες μου τα φαντάσματα των αδικαίωτων αγώνων του χθες, αλλά και τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς που τόλμησε να πιστέψει ότι τα πράγματα μπορούσαν να αλλάξουν. (…) Ήξερα πια, βιωματικά, τι σημαίνει να κυβερνάς με κομμένη την ανάσα και σε συνθήκες τήξης: να σηκώνεις το βάρος και τις επιθέσεις, να αντέχεις την αμφισβήτηση, να προστατεύεις ό,τι μπορεί να σωθεί και να χτίζεις ό,τι δεν υπήρχε. (…) Αυτή η πολιτική είναι έφοδος στον ουρανό. Η πολιτική σε φθείρει, ναι, αλλά σου χαρίζει κάτι πολύτιμο. Τη σπάνια δυνατότητα να συνδεθείς αληθινά με την εποχή σου. Να αφήσεις πίσω σου μια ανεξίτηλη σφραγίδα, μια κληρονομιά που θα ξεπερνά τον χρόνο και το πρόσωπό σου. Να δεις την όμορφη χώρα σου να στέκεται όρθια και τον λαό της να έχει σηκωθεί λίγο ψηλότερα. (…) Σε μια εποχή όπου η πολιτική είχε γίνει διαχείριση της παρακμής, εμείς επιχειρήσαμε να αρθρώσουμε μια διαφορετική αφήγηση. Δεν το πετύχαμε πάντα. Δεν ήταν όλες οι μάχες νικηφόρες. Αλλά κάθε μας βήμα συνοδευόταν από το όνειρο ενός καλύτερου, πιο δίκαιου κόσμου για τους πολλούς, για τους πιο αδύναμους. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως μπορεί να έκανα λάθη, αλλά ποτέ δεν μου έλειψε το θάρρος, ούτε όμως και άφησα τη χώρα μου μοιρολατρικά να τη σπρώξουν στον γκρεμό οι ίδιοι αυτοί που στη συνέχεια θα μας έδειχναν με το δάχτυλο ως υπεύθυνους της καταστροφής. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως έθεσα τον εαυτό μου στην υπηρεσία της χώρας μου αλλά και στην υπόθεση της κοινωνικής δικαιοσύνης, επιδιώκοντας με όλη τη φλόγα της ψυχής μου, και με την τελευταία ικμάδα των δυνάμεών μου, μια καλύτερη μοίρα για αυτόν τον βασανισμένο λαό.

Αλέξης Τσίπρας

(Με το ίδιο θράσος που είχε ως υποψήφιος πρωθιυπουργός, όταν έταζε ότι θα καταργήσει τα μνημόνια με ένα νόμο σε ένα άρθρο, με το ίδιο θράσος που είχε ως πρωθυπουργός, όταν οργάνωνε fake δημοψήφισμα και μετά μετέτρεπε το «όχι» σε «ναι», επανέρχεται τώρα διεκδικώντας ένα νέο ξεκίνημα. Δε διστάζει να αυτοαποθεωθεί με τον πιο χυδαίο, τον πιο αηδιαστικό τρόπο. Χειρότερα από το κάνουν ο Μητσοτάκης και η δική του τσογλανοπαρέα. Παραμένει πάντα ο ίδιος πολιτικός αλήτης: αρριβίστας, αμοραλιστής, αδίστακτος. Ενα τεράστιο «εγώ» στο οποίο δε χωρούν ούτε οι πρώην συνεργάτες του στον ΣΥΡΙΖΑ. Ta πάντα είναι σε πρώτο ενικό πρόσωπο)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo