Κατατέθηκε στη βουλή το πολυνομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Παιδείας και η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ξεκινά στις 25/7.
Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει και τις διατάξεις που μετατρέπουν τα ΑΕΙ σε στρατόπεδα: διατάξεις για τις διαγραφές των «αιώνιων φοιτητών» και την τιμωρία των ΑΕΙ που δεν συμμορφώνονται προς τας υποδείξεις των διαγραφών και διατάξεις για την «ασφάλεια» των ΑΕΙ, της επιβολής του «νόμου και τάξης».
Με το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε τελικά στη βουλή, κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘΑ κλείνουν το μάτι στο υψηλόβαθμο πανεπιστημιακό κατεστημένο, που είχε μπει στα παζάρια με το υπουργείο για τις διαγραφές των λεγόμενων «αιώνιων φοιτητών», αναζητώντας ψευτοαλλαγές, μια ελάχιστα πιο λάιτ εφαρμογή της λαιμητόμου, θεωρώντας ότι έτσι θα ξεγελάσουν τους φοιτητές και τις αντιδράσεις τους.
Θυμίζουμε ότι οι πρυτάνεις στην 109η σύνοδό τους δεν απαίτησαν την άμεση διαγραφή της αντιεκπαιδευτικής διάταξης του άρθρου 76 του ν. 4957/2022 για την «αυτοδίκαιη διαγραφή» των «αιώνιων φοιτητών». Δεν καταδίκασαν τον κυβερνητικό στόχο της επιβολής «σιγής νεκροταφείου» στο πανεπιστήμιο και την μετατροπή του σε φρούριο και στρατόπεδο, αλλά ζήτησαν α) τη μείωση του απαιτούμενου ποσοστού (75%) επιτυχούς αξιολόγησης, όπως οριζόταν στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη «διαβούλευση», ώστε να δοθεί στους φοιτητές που υπερέβησαν τον ανώτατο χρόνο φοίτησης (ν+2), μια «τελευταία ευκαιρία» β) την απαλοιφή του όρου «επιτυχώς», ώστε να αρκεί η συμμετοχή σε δύο ακαδημαϊκές δοκιμασίες και γ) τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να διαχειρίζονται με αιτιολογημένη ευελιξία «ειδικές» περιπτώσεις φοιτητών που διατρέχουν κίνδυνο διαγραφής.
Ο Μητσοτάκης και η «γλάστρα» του Ζαχαράκη δεν τους χάλασαν το χατίρι, αφού δεν επηρεάζεται η ουσία της διάταξης. Ετσι στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη βουλή (άρθρο 130) το 75% των απαιτούμενων πιστωτικών μονάδων (ECTS) έγινε 70% και η επιτυχής συμμετοχή σε δύο εξεταστικές περιόδους έγινε συμμετοχή σε δύο ακαδημαϊκές διαδικασίες, εκ των οποίων στη μία επιτυχώς.
Κινδυνεύουν, λοιπόν, αν το φοιτητικό κίνημα δεν εξεγερθεί και δεν τους τρίψει στη μούρη τα σχέδιά τους, να διαγραφούν πάνω από 35.000 παλιοί αλλά «ενεργοί» φοιτητές και 290.000 «ανενεργοί» σπουδαστές τετραετών προγραμμάτων, οι οποίοι τη χρονιά 2021-22 είχαν ήδη υπερβεί τη διάρκεια φοίτησης των προγραμμάτων τους.
Υπογραμμίζουμε την υποκρισία Μητσοτάκη και ΥΠΑΙΘΑ ότι τάχα έτσι θα τηρηθούν τα «ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης» των ΑΕΙ. «Αιώνιοι φοιτητές» υπήρχαν όλα τα προηγούμενα χρόνια (που παρεμπιπτόντως δεν επιβαρύνουν σε τίποτε το πανεπιστήμιο, καθώς δεν δικαιούνται δωρεάν συγγράμματα, σίτιση, πάσο, ακόμη και διαμονή στις εστίες) και όμως αυτό δεν εμπόδισε τις «παραγωγικές σχολές», ειδικά τα Πολυτεχνεία, να παίρνουν αφειδώς «προγράμματα» σε συνεργασία με καπιταλιστικές επιχειρήσεις, που είναι βασικός στόχος του επιχειρηματικού πανεπιστήμιου. Ο πραγματικός λόγος, που η κυβέρνηση Μητσοτάκη θέλει να τελειώνει με τους λεγόμενους «αιώνιους φοιτητές» (που είναι κυρίως εργαζόμενοι φοιτητές σε ένα πανεπιστήμιο μάλιστα που έχει εντατικοποιήσει αφάνταστα τα προγράμματα σπουδών και δεν έχει επαρκές διδακτικό προσωπικό να καλύψει τις ανάγκες, φοιτητές που οι οικογένειές τους αδυνατούν να στηρίξουν τις σπουδές τους λόγω των αβάσταχτων οικονομικών προβλημάτων) είναι η μετατροπή του πανεπιστήμιου σε απολύτως ελεγχόμενη ζώνη, εν είδει φρουρίου και στρατοπέδου, σε ζώνη επιβολής «σιγής νεκροταφείου», όπως άλλωστε ταιριάζει σε ένα πανεπιστήμιο-επιχείρηση ΑΕ.
Οσον αφορά δε τις φασιστικές διατάξεις για την «ασφάλεια» στα ΑΕΙ ( άρθρα 65-88), που παραπέμπουν σε καθεστώς χούντας («παρεμπόδιση εκπαιδευτικής λειτουργίας», «παρεμπόδιση οργάνων ΑΕΙ», «χρήση των στεγασμένων ή ανοικτών χώρων των ΑΕΙ χωρίς την άδεια των αρμόδιων οργάνων του», «χρήση των στεγασμένων ή ανοικτών χώρων του ΑΕΙ για την εξυπηρέτηση σκοπών που δεν συνάδουν με την αποστολή του, καθώς και η διευκόλυνση τρίτων για την τέλεση της πράξης αυτής», «ρύπανση», «ηχορύπανση», απολύτως αυστηρή ελεγχόμενη πρόσβαση στα ΑΕΙ ενισχυμένη με νέους μηχανισμούς επιτήρησης και ρουφιανιάς, φασιστικό οπλοστάσιο πειθαρχικών ποινών, 2χρονη αναστολή της φοιτητικής ιδιότητας σε φοιτητές που διώκονται ποινικά, κατά παράβαση του τεκμηρίου αθωότητας, οριστική διαγραφή, Ειδικός Εισαγγελέας και διαδικασίες fast track, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας που δεν ενημερώνουν αμελλητί την αστυνομία ή παραλείπουν να ασκήσουν πειθαρχική αρμοδιότητα διώκονται πειθαρχικά και μπορούν να εκπέσουν και από το αξίωμά τους, κ.λπ.) αυτές μένουν ανέγγιχτες και στοχεύουν στον στραγγαλισμό οποιασδήποτε κινηματικής διαδικασίας.
Τα «δώρα» στα πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια
Μητσοτάκης και Ζαχαράκη επείγονται να λειτουργήσουν τον Σεπτέμβριο τα πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια, που ήδη λειτουργούν στη χώρα μας με συμφωνίες δικαιόχρησης με ξένα πανεπιστήμια, και έχουν κάνει αίτηση να μεταμορφωθούν σε παραρτήματα (Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης) αυτών των ξένων πανεπιστημίων.
Αλλωστε, ανακοινώθηκαν από χθες και οι βάσεις εισαγωγής στα δημόσια ΑΕΙ και οι αποτυχόντες, που πετσόκοψαν οι πανελλήνιες με τον κλειστό αριθμό εισακτέων και την καρμανιόλα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, εφόσον βεβαίως έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταβάλουν τα τσουχτερά δίδακτρα, μπορεί να καταφύγουν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια-κολλέγια.
Γι’ αυτό και η Ζαχαράκη θα ανακοινώσει οσονούπω ποια πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια παίρνουν «άδεια» (λέμε τώρα) λειτουργίας.
Για να διευκολύνουν τους εμπόρους της γνώσης να ανοίξουν τα «μαγαζιά» τους με τη νέα ταμπέλα του ΝΠΠΕ, έσπευσαν, λοιπόν, να κάνουν νέες εκπτώσεις από τις «αυστηρές» τάχα προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας, με τις οποίες παραμύθιαζαν τον ελληνικό λαό.
Με το άρθρο 134 του πολυνομοσχέδιου (τροποποιεί το άρθρο 137 του ν. 5094/2024 «Προϋποθέσεις για την έκδοση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των παραρτημάτων – Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης») απαλλάσσουν τα πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια από την υποχρέωση της προϋπόθεσης προσκόμισης πιστοποιητικού πυροπροστασίας. Τα πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια παίρνουν άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας και μετά από 3 μήνες μπορούν να προσκομίσουν το εν λόγω πιστοποιητικό!
Το ΥΠΑΙΘΑ φρόντισε επίσης να απαλλάξει προσωπικά τα μέλη του Ανώτατου Συμβουλίου και του Συμβουλίου Αξιολόγησης και Πιστοποίησης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) από την αστική ευθύνη έναντι οποιουδήποτε για πράξεις ή παραλείψεις τους κατά την άσκηση των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία καθηκόντων και αρμοδιοτήτων. Ετσι κι αλλιώς μηδαμινή σημασία έχουν οι «αξιολογήσεις» και «πιστοποιήσεις» τους, καθώς το πάνω χέρι και τον απόλυτο έλεγχο έχει το μητρικό ξένο πανεπιστήμιο με το οποίο το κολλέγιο-ΝΠΠΕ έχει συνάψει «ειδική συμφωνία».
Θυμίζουμε ότι ο Πιερρακάκης, πριν αποχωρήσει από το υπουργείο Παιδείας, με πολυτροπολογία, σε νόμο για τον ερασιτεχνικό και επαγγελματικό αθλητισμό, έκανε και άλλο δώρο στα πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια.
Αντί της υποχρέωσης (ν. 5094/2024 άρθρο 137) να διαθέτουν αυτοτελείς κατάλληλες κτηριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, τους έδωσε τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εγκαταστάσεις υφιστάμενων εκπαιδευτικών δομών (ιδιωτικά σχολεία, κολλέγια, κ.λπ) μέχρι να φτιάξουν (λέμε τώρα) τα δικά τους campus.
Επίσης προβλέφθηκε η δυνατότητα να συστεγάζονται διαφορετικές μονάδες παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης (τυπικής ή άτυπης), ανεξάρτητα από το αν ανήκουν στο ίδιο ή διαφορετικό φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων, αρκεί να μην λειτουργούν ταυτόχρονα.
Γιούλα Γκεσούλη