Μετά τη ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ εδέησε να κηρύξει τρίωρη στάση εργασίας, προκειμένου να ακυρωθεί στην πράξη η Eλληνική PISA. Καλεί δε τις ΕΛΜΕ να προκηρύξουν, όπου χρειάζεται, συμπληρωματική 3ωρη στάση (11-2μμ).
Θυμίζουμε ότι οι «εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα» για τους μαθητές της Στ’ Δημοτικού 300 Δημοτικών Σχολείων και της Γ’ Γυμνασίου 300 Γυμνασίων, ορίσθηκαν για τις 18 Μαΐου και έχουν στόχο να μετακυλίσουν στις πλάτες των μαθητών και των εκπαιδευτικών την ευθύνη για τις εγκληματικές πολιτικές που εφαρμόστηκαν από όλες τις αστικές κυβερνήσεις στην εκπαίδευση. Στη συνέχεια δε, να αποτελέσουν έναν επιπλέον μηχανισμό τιμωρητικής αξιολόγησης και κατηγοριοποίησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων.
Οι αστογραφειοκράτες συνδικαλιστές των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών οδηγήθηκαν σε αυτήν την απόφαση επειδή πιέστηκαν από αντίστοιχες αποφάσεις Συλλόγων Εκπαιδευτικών ΠΕ και ΕΛΜΕ.
Ενάντια στο διαγωνισμό-έμπνευσης ΟΟΣΑ, έχει τοποθετηθεί και η ΟΙΕΛΕ, η οποία, σε ανακοίνωσή της, αναφέρει τα εξής: «Η μονοδιάστατη χρήση σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα ποσοτικών δεικτών και η αμφισβητήσιμης αξίας διασύνδεση της γνώσης με ‘’ζητήματα της πραγματικής ζωής’’ φανερώνουν ότι η πραγματική στόχευση του ΟΟΣΑ (που διεξάγει το διαγωνισμό) δεν είναι η βελτίωση της εκπαίδευσης, αλλά η τροποποίησή της με όρους αγοράς. Διόλου τυχαία, μια από τις πιο επιδραστικές φωνές στο χώρο της εκπαίδευσης παγκοσμίως, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Κάνσας Yong Zhao, παρατηρεί ότι τα τεστ του PISA είναι μια διεθνής ‘’μηχανή’’ δημιουργίας ψευδών ειδώλων εκπαιδευτικής αριστείας.
Ο διαγωνισμός PISA δεν ενδιαφέρεται ούτε για τις προδιαγραφές των σχολικών προγραμμάτων των χωρών που συμμετέχουν, ούτε για το σύνθετο εκπαιδευτικό τοπίο που συνθέτουν, για παράδειγμα, κοινωνικές, οικονομικές, γεωγραφικές ανισότητες. Λαμβάνει σχεδόν αδιαμόρφωτα μαθησιακά αποτελέσματα και τα αναλύει χωρίς να παρεμβαίνουν ποιοτικοί δείκτες χειραγωγώντας τα εκπαιδευτικά συστήματα, ώστε τα σχολεία να κατηγοριοποιηθούν ως ‘’πετυχημένα’’ και ‘’αποτυχημένα’’.
Αυτή είναι και η αιτία της σπουδής εφαρμογής του ελληνικού PISA. Η κατηγοριοποίηση των σχολείων που θα καλλιεργήσει το έδαφος στην κοινωνία, με την αρωγή του μηντιακού μηχανισμού, για την θεσμοθέτηση της ‘’ελεύθερης γονεϊκής επιλογής’’ και των vouchers στην τυπική εκπαίδευση».
Η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ
Σχετικά με το πρόγραμμα PISA – Πανελλαδική 3ωρη στάση στις 18/5
H πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, παρά τις αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας, θέτει σε εφαρμογή τα άρθρα 104 και 108 του ν.4823/2021, ώστε να διενεργήσει εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Στ’ τάξης 300 Δημοτικών και της Γ’ τάξης 300 Γυμνασίων.
Το ΥΠΑΙΘ, συνεπές στην στείρα επικοινωνιακή πολιτική του, διακηρύσσει ότι το εξεταστικό πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με βάση το διεθνές πρόγραμμα P.I.S.A. (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ. Δείχνει να αγνοεί ότι το πρόγραμμα αυτό έχει δεχτεί σοβαρή κριτική παγκοσμίως με βασικά επιχειρήματα, μεταξύ άλλων, ότι η χρησιμοποίησή του ως ερευνητικού εργαλείου οδηγεί σε έναν ακραίο και αφόρητο ανταγωνισμό ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, αντιστρατεύεται βασικές παιδαγωγικές αρχές ενός ανθρωπιστικού σχολείου, οδηγεί σε κατηγοριοποίηση και κατάταξη των σχολείων, των μαθητών/μαθητριών αλλά και των εκπαιδευτικών, ενώ προσανατολίζει τη διδασκαλία σε προσχεδιασμένα μαθήματα και ενισχύει την στείρα αποστήθιση σε βάρος της κριτικής και δημιουργικής μάθησης.
Αντί το ΥΠΑΙΘ να ασχοληθεί επιτέλους με τα μαθησιακά κενά αλλά και τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες της πανδημίας, εμμένει στην άσκοπη προβολή μιας δήθεν «αριστείας» για λίγους και οδηγεί στην αντιπαιδαγωγική κουλτούρα του ανταγωνισμού.
Αποδεικνύεται για μία ακόμα φορά η άγνοια της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ για την σχολική πραγματικότητα και η αδιαφορία της για τις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου. Δεν ενδιαφέρεται για την πρόοδο και τη διασφάλιση μιας ποιοτικά αναβαθμισμένης συμπεριληπτικής δημόσιας εκπαίδευσης, που θα δίνει πραγματικά ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά.
Οι εξετάσεις τύπου PISA, όπως και η Τράπεζα Θεμάτων και η ΕΒΕ, αλλάζουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και το μετατρέπουν σε ένα εξεταστικό κέντρο με τον παιδαγωγικό του ρόλο εξοβελισμένο, με στόχο τον αποκλεισμό των μαθητών/μαθητριών από τη δημόσια εκπαίδευση.
Οι εκπαιδευτικοί ονειρευόμαστε ένα δημόσιο, δωρεάν, συμπεριληπτικό, δημοκρατικό και συνεχώς βελτιούμενο σχολείο για όλα τα παιδιά. Ενα σχολείο που θα στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη και ουσιαστική καλλιέργεια του συνόλου της μαθητικής κοινότητας.
Κηρύσσουμε πανελλαδική 3ωρη στάση εργασίας (8-11πμ) στις 18 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων και καλούμε τα μέλη μας να μην συμμετάσχουν στις διαδικασίες διεξαγωγής του ελληνικού προγράμματος PISA.
Καλούμε τις ΕΛΜΕ της χώρας να προκηρύξουν, όπου χρειάζεται, συμπληρωματική 3ωρη στάση (11-2μμ) και να ενημερώσουν άμεσα τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των εμπλεκομένων σχολείων για τις συνέπειες του προγράμματος PISA.
Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο, υπερασπιζόμαστε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας!