που κουβαλά όλες τις ανημπόριες και τα αδιέξοδα του σχολείου στον καπιταλισμό
Τις μέρες αυτές (23-25 Ιουνίου) πραγματοποιείται στην Αθήνα η 74η Γενική Συνέλευση της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας της ΔΟΕ. Η συνέλευση, φέτος θα «βγάλει» και το νέο ΔΣ της Ομοσπονδίας, γι’ αυτό, όπως είναι αναμενόμενο, το παιχνίδι θα παιχτεί κυρίως στους διαδρόμους και τα παζάρια, παρά μέσα στην αίθουσα των συζητήσεων. Αλλωστε οι πραγματικές αναζητήσεις, οι προβληματισμοί, οι ουσιαστικές αντιπαραθέσεις, είναι χρόνια τώρα είδη υπό εξαφάνιση στα συνέδρια αυτά της γραφειοκρατίας. Προέχουν οι λεονταρισμοί για μικροκομματική κατανάλωση και η προσμέτρηση των «κουκιών» για τις ψηφοφορίες και την ανάδειξη στα πόστα.
Φέτος, στο συνέδριο της γραφειοκρατίας θα μπει στην κλίνη του Προκρούστη (σσ. τίποτε καλό για την εκπαίδευση δε βγαίνει σ’ αυτά τα συνέδρια) το παραμελημένο παιδί της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η Προσχολική Εκπαίδευση.
Με αφορμή «παλιές συνταγές», που ξαναβγήκαν στο προσκήνιο, τόσο από την πλευρά των παρατάξεων των δυο μεγάλων κομμάτων εξουσίας (ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ), όσο και από την πλευρά της ΕΣΑΚ-ΔΕΕ (πρόσκειται στο ¨Κ¨ΚΕ), συνταγές που έχουν κοινό παρονομαστή (σσ. λέγεται «κοινωνικός ρόλος» του Νηπιαγωγείου) και τραβούν το χαλί κάτω από τα πόδια του Νηπιαγωγείου, τορπιλίζοντας ευθέως τον εκπαιδευτικό του ρόλο, δημοσιεύουμε σήμερα το πρώτο μέρος της σχετικής ανάλυσης-πρότασης της ΑΥΤΟΝΟΜΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ από το Περιστέρι. Στο επόμενο φύλλο θα δημοσιεύσουμε το δεύτερο μέρος.
Εισαγωγικό σημείωμα
Η άρνηση επί 30 περίπου χρόνια της καθιέρωσης της υποχρεωτικότητας στην προσχολική εκπαίδευση, από όλες τις κυβερνήσεις, η αντιμετώπιση του Νηπιαγωγείου ως απόπαιδου της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η εμπλοκή κατά καιρούς του ρόλου του Νηπιαγωγού με τον ρόλο άλλων ειδικοτήτων, που απασχολούνται κυρίως στους παιδικούς σταθμούς, η ίδια η ασάφεια του νόμου 1566 (άρθρο 3, παράγραφος 2 και παράγραφος 9β) και τέλος η γνωστή πρωτοβουλία του Γ. Παπανδρέου, τότε υπουργού της Παιδείας, να μεταφέρει τα Νηπιαγωγεία στους Δήμους, με τους νόμους 2218 και 2240 για την αποκέντρωση (πρωτοβουλία που ακυρώθηκε στην πράξη από ένα μαζικότατο, μαχητικό κίνημα βάσης νηπιαγωγών-δασκάλων), δημιούργησαν, όπως είναι φυσικό, ένα θολό τοπίο για το μέλει γενέσθαι της προσχολικής εκπαίδευσης.
Η σκόπιμη αυτή παρατεινόμενη ασάφεια ρόλων και σκοπών στο Νηπιαγωγείο, ήταν για τους κυβερνώντες το πλέον ευδόκιμο κλίμα για να εισάγουν, μέσω του Νηπιαγωγείου, σημαντικό μέρος των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, που επιχειρούν τελευταία στη μορφή του σχολείου (Ολοήμερο, καταστρατήγηση της πρωινής βάρδιας, κυλιόμενο ωράριο εκπαιδευτικών, ιδιωτικοποίηση κομματιών της σχολικής ζωής με την οικονομική συμμετοχή των γονιών).
Είναι γεγονός, ότι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση -και εδώ αναφερόμαστε στη ζωντανή εκπαίδευση, στους εκπαιδευτικούς της τάξης- ουδέποτε αμφισβήτησε τον εκπαιδευτικό ρόλο του Νηπιαγωγείου και ότι αυτό αποτελεί κομμάτι απ’ τον κορμό της. Αλλωστε η παρουσία Νηπιαγωγείων στα σχολικά συγκροτήματα των Δημοτικών, διατηρεί πάντα ζωντανή την αμφίδρομη σχέση Νηπιαγωγείων-Δημοτικών και υπενθυμίζει σ’ όλους (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς) τη συνέχεια από τη μια στην άλλη μορφή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Είναι δε πανθομολογούμενη η τεράστια βοήθεια που παίρνουν τα παιδιά του Δημοτικού, που παρακολούθησαν πρώτα Νηπιαγωγείο (εξ ου και η απαίτηση για δίχρονη προσχολική εκπαίδευση).
Αντίθετα, η συνδικαλιστική γραφειοκρατία, υπονόμευσε όλα αυτά τα χρόνια το Νηπιαγωγείο, είτε αποφεύγοντας να διεκδικήσει δυναμικά τα συμφέροντά του, την ίδια του την υπόσταση, είτε κάνοντας υπονομευτικές για το ρόλο του προτάσεις προς το υπουργείο Παιδείας (όπως πχ. να διορίζονται στους παιδικούς σταθμούς νηπιαγωγοί από την τότε επετηρίδα διορισμών) ή στηρίζοντας τα λεγόμενα «παιδικά κέντρα», είτε σιωπώντας (όπως με την περίφημη αποκέντρωση).
Μπουρλότο, όμως, στα θεμέλια του Νηπιαγωγείου, βάζουν και οι προτάσεις της ΕΣΑΚ-ΔΕΕ. Προτάσεις που έχουν παρελθόν και παρόν, αφού η συνδικαλιστική αυτή παράταξη υπήρξε από παλιά ένθερμος υποστηρικτής των «παιδικών κέντρων» (σσ. προπομπός του Ολοήμερου σχολείου) και τις οποίες επανέφερε τώρα, με αφορμή τη συζήτηση στην 74η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ, βεβαίως πολύ πιο αναλυτικές. Εξ ου και αποκαλύφθηκε όλο το μέγεθος της σύγχυσης, των αντιδραστικών επιλογών και τελικά της λογικής της ενσωμάτωσης στο σύστημα.
Επειδή δε, η πρόταση της ΕΣΑΚ-ΔΕΕ, θα επιχειρηθεί να παρουσιαστεί σαν η «αριστερή» πλατφόρμα μέσα στους εκπαιδευτικούς και στο συνέδριο και επειδή θα λειτουργήσει σαν άλλοθι και δεκανίκι της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας της ΔΟΕ (σσ. είμαστε βέβαιοι γι’ αυτό) στις αντιεκπαιδευτικές επιλογές της, θα την αναλύσουμε διεξοδικά στο τέλος της πρότασής μας.
«Αναπνέει» το σύστημα χωρίς το σχολείο;
Είναι σκόπιμο, όταν αναφερόμαστε στην εκπαίδευση, σ’ οποιαδήποτε βαθμίδα της, να υπογραμμίζουμε ως πρελούντιο την κατεύθυνση, που σαν κόκκινη κλωστή διαπερνά όλη τη λογική μας.
Τι είναι, λοιπόν, το σχολείο; Μπορεί να υπάρξει ένα σχολείο, έτσι όπως το ονειρευόμαστε, για όλα τα παιδιά του λαού, που θα μορφώνει ολόπλευρα προσωπικότητες, κάνοντάς τες κοινωνούς της συσσωρευμένης γνώσης και του πολιτισμού της ανθρωπότητας, που θα αναδεικνύει τις πολύπλευρες κλίσεις και τα χαρίσματά τους, στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικής κοινωνίας με εκμεταλλευτές και εκμεταλλευόμενους; Κοντολογίς μπορεί να υπάρξει σχολείο έξω απ’ την πολιτική ή μήπως όποιος ισχυρίζεται κάτι τέτοιο είναι το λιγότερο αφελής αν μη τι άλλο ψεύτης και υποκριτής;
Το σχολείο στον καπιταλισμό είναι ο προθάλαμος της παραγωγής, είναι ο χώρος όπου αναπαράγεται ο ιεραρχικός καταμερισμός της εργασίας (σχολείο για αφέντες, σχολείο για ανώτερα, μεσαία και κατώτερα στελέχη, για σύγχρονους δούλους), οι εκμεταλλευτικές δηλαδή σχέσεις που ισχύουν στην παραγωγή. Είναι ο χώρος που αναπαράγεται η κυρίαρχη αστική ιδεολογία.
Συνεπώς το σχολείο είναι ένας ισχυρός μηχανισμός στα χέρια του αστικού κράτους, που αυτό δεν θα παραχωρήσει ποτέ και για τίποτε -όσο κρατά τις τύχες μας στα χέρια του- σε άλλους.
Μήπως, λοιπόν, η θεώρηση αυτή μάς στερεί το δικαίωμα να προβάλλουμε το όραμά μας για το «άλλο σχολείο», αφού αυτό δεν πρόκειται να γίνει πραγματικότητα στο πλαίσιο αυτού του συστήματος;
Ασφαλώς όχι. Το όραμα πρέπει να είναι εδώ, να είναι ζωντανό, για να μας ανοίγει το δρόμο στις καθημερινές, επιμέρους διεκδικήσεις μας, να αποδεικνύει περίτρανα τα αδιέξοδα του συστήματος και να γεννά την πεποίθηση της ανατροπής του, να σπρώχνει καθέναν που το αποδέχεται σε αγώνα, όχι μόνο για τα επιμέρους, αλλά για το όλον.
Σαφώς και τα επιμέρους, οι καθημερινές διεκδικήσεις έχουν την αξία τους. Γιατί μας προστατεύουν από το φυσικό και ηθικό εκφυλισμό, γιατί βελτιώνουν τη θέση απ’ την οποία δίνουμε τη μάχη (αν και σήμερα, με τη σαρωτική επίθεση του κεφάλαιου σ’ όλα τα μέτωπα, διεξάγουμε μόνο μάχες οπισθοφυλακών). Μόνο που δεν έχουμε κι ούτε δημιουργούμε αυταπάτες για τα όρια τούτης της πάλης μας.
Ας ξαναγυρίσουμε τώρα στο σχολείο για να πιάσουμε το νήμα απ’ την αρχή.
Το σχολείο, λοιπόν, στο σύστημα που ζούμε, όχι μόνο δε διαμορφώνει προσωπικότητες, με την πραγματική σημασία του όρου, αλλά αντίθετα τις ισοπεδώνει, δίνει στον άνθρωπο εκείνα μόνο τα εφόδια που μεθαύριο θα τον καθηλώσουν ως εργαζόμενο στο ατέλειωτο μαρτύριο της μονοτονίας της δουλειάς. Του προσφέρει γνώσεις λειψές, κατακερματισμένες, αναχρονιστικές, φθηνές, που γρήγορα αποχτιούνται και γρήγορα χάνονται. Με δυο λόγια διαμορφώνει ανθρώπους μερικής δεξιότητας, που αναπόφευκτα υποτάσσονται στη βουλιμία του κεφάλαιου. Ειδικά σήμερα τα περιθώρια έχουν στενέψει ασφυκτικά, αφού η αγορά εισβάλλει όλο και πιο πλατιά και δυναμικά στο σχολείο, αφού όλα αποτιμώνται σε χρήμα και κέρδος και το μοντέλο του εργαζόμενου είναι ο «απασχολήσιμος».
Γι’ αυτό και έχουμε μια σειρά από ρυθμίσεις και νομοθετήματα σ’ αυτή την κατεύθυνση (αξιολόγηση μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων, καθηκοντολόγιο, νέος δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας, κατάργηση επετηρίδας και διαγωνισμός ΑΣΕΠ, αθρόα εισαγωγή αναπληρωτών-ωρομισθίων με παράλληλη μείωση των μόνιμων διορισμών, εργασιακές σχέσεις-λάστιχο, αντιδραστικές αλλαγές στα Πανεπιστήμια κ.λπ).
Συνεπώς μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια, όταν μιλάμε για «διαπαιδαγώγηση», που σαφώς είναι μια ευρύτερη έννοια και διαδικασία από την εκπαίδευση, αφού δεν αφορά μόνο τη μετάδοση γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά αφορά τη γενικότερη διαμόρφωση της προσωπικότητας με αξίες, συμπεριφορές και στάση ζωής και βεβαίως δε γίνεται μόνο μέσω του σχολείου αλλά μέσω όλων των μηχανισμών και δομών της αστικής κοινωνίας, εννοούμε την αστική διαπαιδαγώγηση. Τη διαπαιδαγώγηση δηλαδή με τις γνώσεις, τις αξίες, τις συμπεριφορές που απαιτεί ο καπιταλισμός. Και όσον αφορά τις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιεί το σχολείο, αυτές είναι πλευρές της αστικής παιδαγωγικής, της παιδαγωγικής που θέλει να πλάσει ανθρώπους σύμφωνα με αυτά που περιγράψαμε παραπάνω.
Σ’ αυτό το σχολείο, οι εκπαιδευτικοί, ανάλογα με την ταξική τους συνειδητοποίηση, μπορούν να παρέμβουν ελάχιστα. Ψάχνοντας κι ανακαλύπτοντας τις χαραμάδες στη λειτουργία του σχολείου, πρέπει να παλέψουν να δώσουν στα παιδιά του λαού όλα τα φώτα της δικιάς τους γνώσης, πρέπει να παλέψουν να τα μπολιάσουν με τις αξίες της τάξης τους, που πρέπει να είναι η αξιοπρέπεια, το συλλογικό πνεύμα, η αγωνιστικότητα, η εναντίωση στο άδικο.
Το Νηπιαγωγείο στο άρμα της εκπαίδευσης
Το Νηπιαγωγείο, σαν αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δε μπορεί να ξεφύγει από τούτες τις τανάλιες.
Μόνο, που λόγω της μιας κάποιας ελευθεριότητας στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματός του -πράγματα αναπόφευκτα γι’ αυτού του είδους την εκπαίδευση στην ηλικία των 4-6 ετών, όπου το παιδί έρχεται για πρώτη φορά σ’ επαφή με οργανωμένη και δομημένη εκπαιδευτική διαδικασία- καθιστά καμιά φορά τα πράγματα θολότερα και δίνει την αίσθηση ότι είναι κάτι διαφορετικό από το άλλο σχολείο.
Όμως και στο Νηπιαγωγείο υπάρχουν περιορισμοί και συμβάσεις και στο Νηπιαγωγείο υπάρχει συγκεκριμένη ύλη που το περιεχόμενό της, όσον αφορά όλους τους τομείς, καθορίζεται από το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με τη γενικότερη θεώρηση της εκπαίδευσης και της αγωγής. Και στο Νηπιαγωγείο δίνονται ελάχιστες δυνατότητες στο δάσκαλο να κάνει πράγματα έξω απ’ αυτά που του υπαγορεύει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Και εδώ συνυπάρχουν οι σκόρπιες κατακερματισμένες, αναχρονιστικές πολλές φορές πληροφορίες, με τις ιδεοληψίες, το σκοταδισμό, την ιστορική αναλήθεια, το ρατσισμό.
Και εδώ χρησιμοποιούνται ως μέθοδος δήθεν αναμόρφωσης της ύλης και του περιεχομένου, τα λεγόμενα «καινοτόμα προγράμματα», που στο όνομα της ολιστικής προσέγγισης της γνώσης, κατατεμαχίζουν και αποστεώνουν το γνωστικό αντικείμενο, ενώ υλοποιούνται από λίγους για λίγους.
Και στο Νηπιαγωγείο βρίσκει έδαφος ο δασκαλοκεντρισμός και ο αυταρχισμός και η διάκριση μεταξύ των μικρών παιδιών. Και εδώ υπάρχει ο έλεγχος από το σχολικό σύμβουλο και τους προϊσταμένους.
Και στο Νηπιαγωγείο είναι γελοίο να ισχυριζόμαστε ότι υπάρχουν ίσες ευκαιρίες, με το επιχείρημα ότι δε υπάρχουν εξετάσεις ή βαθμολογία, αφού οι ευκαιρίες των παιδιών, τα εφόδια και τα χαρακτηριστικά τους, καθορίζονται όχι μόνο από το σχολείο (ή μόνο απ’ αυτό), αλλά από την ταξική θέση της οικογένειάς τους στην κοινωνία.
Αναφέροντας όλα αυτά, θέλουμε απλά να τονίσουμε ότι και πάλι οι δυνατότητες της παρέμβασής μας, σαν ταξικοί εκπαιδευτικοί, σαν ταξικό εκπαιδευτικό κίνημα, στο Νηπιαγωγείο, είναι περιορισμένες και ότι δεν μπορούμε να κάνουμε ξαφνικά τα Νηπιαγωγεία παράδεισους.
Η προβολή του αιτήματος της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης έχει να κάνει, ύστερα απ’ όλα αυτά, με το ότι το Νηπιαγωγείο είναι σχολείο, με την έννοια ότι ανήκει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και ότι αφού βοηθά σημαντικά το παιδί να παρακολουθήσει στη συνέχεια τις πιο πολύπλοκες και πλατύτερες γνώσεις του Δημοτικού, είναι απαραίτητο να το παρακολουθήσουν όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών.
Μπορούμε, επίσης, κρατώντας αποστάσεις από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης στο Νηπιαγωγείο, να απαιτήσουμε τον ενιαίο σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων για όλες τις βαθμίδες της εκπαιδευτικής διαδικασίας (14χρονος σχεδιασμός), αρχής γενομένης από το Νηπιαγωγείο, ώστε να υπάρχει -όσο είναι δυνατόν αυτό να εξασφαλιστεί- συνέχεια, ομαλό πέρασμα, να μην υπάρχουν επικαλύψεις, κ.λπ.
Γιατί, όποιες και αν είναι οι γνώσεις που προσφέρει το σχολείο στον καπιταλισμό, μόνο χασούρα έχει η εργαζόμενη κοινωνία αν δεν τις πάρει και μόνο κέρδος έχουν οι αφεντάδες, αν γίνει αυτό.
Μπορούμε επιπλέον να απαιτήσουμε δωρεάν βιβλία για κάθε τομέα δραστηριοτήτων του Νηπιαγωγείου και δωρεάν εκπαιδευτικό-παιδαγωγικό υλικό για όλα τα παιδιά.
Στο σημείο αυτό, θα ήταν χρήσιμο ν’ ανοίξουμε μια παρένθεση για να τοποθετηθούμε πάνω στο περίφημο πια πρόβλημα του κινδύνου της «σχολειοποίησης» του Νηπιαγωγείου.
Κατ’ αρχήν, ο όρος είναι πολύ γενικός και δεν μπορεί να ξεμπερδέψει κανείς μαζί του με μια μονοκοντυλιά.
Δεδομένων δε των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Νηπιαγωγείο, ως προς την σκόπιμα διατηρούμενη ασάφεια του ρόλου του, εμείς έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής: Αν με τον όρο «σχολειοποίηση» εννοείται η υποχρεωτικότητα της προσχολικής εκπαίδευσης, ο ενιαίος σχεδιασμός των αναλυτικών προγραμμάτων, η δωρεάν διανομή βιβλίων και εκπαιδευτικού-παιδαγωγικού υλικού, τότε εμείς σαφώς είμαστε υπέρ. Αν όμως εννοείται η διεκπεραίωση σώνει και καλά της ύλης (κάτι που γίνεται στο Δημοτικό), το παραγέμισμα του αναλυτικού προγράμματος με όλο και περισσότερες γνώσεις, που έχουν αναφορά κυρίως στο Δημοτικό, η ένταση του αυταρχισμού, του δασκαλοκεντρισμού, τότε βεβαίως και είμαστε εναντίον της.
Η σαφής τοποθέτηση του Νηπιαγωγείου στον κορμό της εκπαίδευσης, βάζει όρια και στην παραμονή του παιδιού σ’ αυτό. Μπορεί δηλαδή να διαρκεί η εκπαιδευτική διαδικασία που απευθύνεται σ’ αυτή την ηλικία των 4-6 ετών παραπάνω χρόνο απ’ αυτόν που ισχύει σήμερα (σσ. εννοούμε το «κλασικό» Νηπιαγωγείο); Νομίζουμε πως όχι. Η παραμονή του παιδιού πέραν του σημερινού ωραρίου παραπέμπει σε φύλαξη και γενικά απασχόληση και πάντως όχι σε εκπαίδευση. Αυτό καταδεικνύει και το υποβαθμισμένο από άποψης εκπαίδευσης απογευματινό ωράριο των «Ολοήμερων Νηπιαγωγείων».
Σχετικά με τα τελευταία, αυτά έχουν βρει ολόθερμους υποστηρικτές ανάμεσα σ’ αυτούς που πασχίζουν να λανσαριστούν ως υπερασπιστές των συμφερόντων των εργαζόμενων γονιών.
Από πού και ως πού όμως η κατάργηση του συνεχούς ωράριου, οι εργασιακές σχέσεις-λάστιχο, η διακεκομμένη εργασία με αναμονή απ’ το τηλέφωνο, είναι το συμφέρον του εργαζόμενου γονιού;
Και μόνο το γεγονός ότι το «Ολοήμερο Νηπιαγωγείο», «Ολοήμερο Δημοτικό» ήταν η προσαρμογή του σχολείου στις αγριανθρωπικές διαθέσεις της αγοράς και του κεφάλαιου, έπρεπε να κάνει τους πάντες να ταχθούν εναντίον τους.
Ακούσατε, έπειτα, απ’ όλους αυτούς τους «υπερασπιστές» των εργαζόμενων, να γίνεται λόγος πουθενά για τις ανάγκες των παιδιών;
Δηλαδή ανάγκη του παιδιού αυτής της ηλικίας στον καπιταλισμό, είναι να βομβαρδίζεται καθημερινά επί 7ωρο ή 8ωρο απ’ όλες αυτές τις πληροφορίες και τα ιδεολογήματα, που περιγράψαμε παραπάνω, να καναλιζάρεται από πάνω όλη η μικρή του ζωή, να καθορίζονται αυστηρά οι συμπεριφορές του, στο όνομα μάλιστα (άκουσον άκουσον) της «επιστημονικής επίβλεψης των παιδαγωγών και όχι της παραμονής στο σπίτι κάτω από αμφίβολης αξίας διαπαιδαγωγητική επίδραση»; Λες και υπάρχει «καθαρή» επιστήμη, λες και το σχολείο είναι κάτι διαφορετικό από την κοινωνία, ότι δεν είναι εικόνα της και της μοιάζει;
Δεν έχουμε χρέος σαν εκπαιδευτικοί, και μάλιστα σαν ταξικοί εκπαιδευτικοί, να πούμε την αλήθεια στους εργαζόμενους γονείς, να έχουμε σαν αφετηρία της σκέψης μας τις ανάγκες του παιδιού; Δεν έχουμε καθήκον να μιλήσουμε για τα φαινόμενα ιδρυματισμού, για τις «αντικοινωνικές» και «παραβατικές» συμπεριφορές που μπορεί να γεννήσει ο μακροχρόνιος εγκλεισμός σ’ ένα χώρο -το σχολείο συγκεκριμένα-, για το οποίο μάλιστα αποφαινόμαστε ότι είναι σχολείο-φυλακή;
Και μήπως με το να διανθίσουμε το αίτημα για «Ολοήμερο Σχολείο» με διάφορες φιοριτούρες, για να είμαστε πιο εντάξει με τη «λαϊκή μας συνείδηση», περί βοηθητικού προσωπικού, τραπεζοκόμων, ψυχολόγων και δε συμμαζεύεται, απαλλασσόμαστε από τούτο το καθήκον, απ’ την υποχρέωση να πούμε την αλήθεια;
Ολα αυτά βέβαια αποκτούν άλλη διάσταση αν αναλογιστούμε ότι ζούμε σε μια εποχή άγριας περικοπής των «κοινωνικών δαπανών». Και η πρόταση για το «Ολοήμερο», σαν απαίτηση τάχα του κινήματος, θα λειτουργήσει -όπως άλλωστε έγινε ως τώρα- ως άλλοθι των κυβερνήσεων για τα ολοήμερα παιδοφυλακτήρια.
Συνοψίζοντας, μπορούμε να διατυπώσουμε τους άξονες διεκδίκησης για το Νηπιαγωγείο στον καπιταλισμό:
– 2χρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση (για παιδιά ηλικίας 4-6 ετών).
– Ενιαία δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.
– Ενιαίος σχεδιασμός αναλυτικών προγραμμάτων.
– Δωρεάν βιβλία για κάθε τομέα δραστηριοτήτων στο Νηπιαγωγείο. Κατάλληλο εκπαιδευτικό-παιδαγωγικό υλικό που θα διανέμεται δωρεάν απ’ το ΥΠΕΠΘ.
– Οχι στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία. Μόνο πραγματικά λαϊκό αίτημα, η μείωση του ωραρίου των εργαζόμενων γονιών (τουλάχιστον του ενός).
– Μείωση των παιδιών ανά τμήμα (15 παιδιά).
– Αμεση μεταφορά όλων των θέσεων Νηπιαγωγών, όπου αυτές εργάζονται, στο υπουργείο Παιδείας.
– Κοινός σχεδιασμός κτιριακής εγκατάστασης Δημοτικού-Νηπιαγωγείου (με τις ιδιαιτερότητές του φυσικά το Νηπιαγωγείο).