Με μια συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Παιδείας, πολύ μικρότερη των αναγκών των καιρών, πλην όμως μαχητική, απάντησαν οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στις προκλήσεις του υπουργείου Παιδείας. Τη συγκέντρωση κάλεσε η Διδασκαλική Ομοσπονδία και είχε αιχμή του δόρατος το δράμα των νηπιαγωγείων.
Η απελπιστική κατάσταση που βιώνουν χιλιάδες γονείς που ψάχνουν μια θέση στο δημόσιο νηπιαγωγείο για τα παιδιά τους, οι κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα των νηπιαγωγών, που κράτησαν το θέμα στην επικαιρότητα από πέρυσι (με συνεχείς πιέσεις προς τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία), όταν λειτούργησε για πρώτη φορά η μονοετής υποχρεωτικότητα, αλλά και τα συμφέροντα των ιδιωτών, που διατηρούν μαγαζιά «προσχολικής αγωγής», που φέτος -προς το παρόν- δεν ικανοποιήθηκαν για λόγους επικοινωνιακής πολιτικής της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, τοποθέτησαν το θέμα ψηλά στην ημερήσια ατζέντα των ΜΜΕ. Το προφίλ του κ. Ευρυπίδη, που ξημεροβραδιάζεται στις συνεντεύξεις και στις δημόσιες επισκέψεις, δέχθηκε πλήγμα και στραπατσαρίστηκε η μαγική εικόνα που ήθελε να παρουσιάζει για το δημόσιο σχολείο, όπου όλα φέτος δήθεν λειτουργούν ρολόι. Γι’ αυτό έχει χάσει την ψυχραιμία του, έχει αφήσει στη μπάντα το μειλίχιο στυλ του και συμπεριφέρεται με την αλαζονεία και τον αυταρχισμό της προκατόχου του (που την πλήρωσε ακριβά στο κομματικό χρηματιστήριο), χρησιμοποιώντας τα ΜΑΤ έξω απ’ τα γραφεία του, για να εμποδίσουν ακόμη και αυτή τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία της ΔΟΕ να τον συναντήσει, ενώ αποδίδει σε συνδικαλιστική επινόηση τα στοιχεία που επικαλούνται οι εκπαιδευτικοί και η Διδασκαλική Ομοσπονδία.
Κάνοντας χρήση του αριθμού των παιδιών που προσέφυγαν για εγγραφή στα δημόσια νηπιαγωγεία και αποσιωπώντας τα στοιχεία που αφορούν στο σύνολο των παιδιών νηπιακής και προνηπιακής ηλικίας, που θα έπρεπε να είναι στο δημόσιο νηπιαγωγείο και όχι στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία ή στα σπίτια τους, το υπουργείο Παιδείας, με ανακοίνωσή του, υποστηρίζει ότι φέτος «α-πορροφήθηκαν από τα δημόσια νηπιαγωγεία το σύνολο των αιτούντων πανελλαδικά, δηλαδή 98.298 νήπια» και ότι «απορροφήθηκαν 47.675 προνήπια, από τα 53.158 που ζήτησαν να εγγραφούν». Και μόνο αυτά τα νούμερα αποκαλύπτουν το μέγεθος του προβλήματος. Πρώτον, γιατί αποκαλύπτουν το γεγονός ότι η προσχολική εκπαίδευση είναι τεράστια ανάγκη, ειδικά αν τη δει κανείς σε όλη της τη διάσταση, ότι δηλαδή πρέπει να είναι διετής, όπως (υποκριτικά) δηλώνει ο νόμος 1566/85. Δεύτερον, γιατί αναδεικνύουν το τεράστιο πρόβλημα της υλικοτεχνικής υποδομής των δημόσιων νηπιαγωγείων, πολλά εκ των οποίων στεγάζονται σε μαγαζιά, υπόγεια και απαράδεκτα κλουβιά με ανύπαρκτες αυλές. Τρίτον, γιατί η «απορρόφηση» έγινε σε βάρος του εκπαιδευτικού έργου, αφού δημιουργήθηκαν 25άρια τμήματα και οι προϊστάμενοι πιέζουν τους νηπιαγωγούς να αυξήσουν κι άλλο τον αριθμό, ενώ σε πάμπολλες περιπτώσεις παραβιάστηκαν τα γεωγραφικά όρια των σχολείων. Τέταρτον, γιατί το ίδιο το υπουργείο παραδέχεται ότι 5.500 περίπου προνήπια, ενώ προσέφυγαν στο δημόσιο νηπιαγωγείο, δε βρήκαν τελικά θέση. Απαντώντας στις μισές αλήθειες (αν θεωρήσουμε ότι τα στοιχεία είναι αληθινά) του ΥΠΕΠΘ, η Διδασκαλική Ομοσπονδία κάνει χρήση (και σωστά) των στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Σύμφωνα με αυτά, το 2003 καταγράφηκαν 104.420 γεννήσεις, που αποτελούν τα σημερινά πεντάχρονα (νήπια), ενώ το 2004 καταγράφηκαν 105.655 γεννήσεις, που είναι τα σημερινά τετράχρονα (προνήπια). Ολα αυτά τα παιδιά θα έπρεπε να είχαν μια θέση στο δημόσιο νηπιαγωγείο, εφόσον ο νόμος ορίζει ότι σ’ αυτό γράφονται και οι δυο ηλικίες, άσχετα αν μόνο η φοίτηση των νηπίων είναι υποχρεωτική. Συνολικά δηλαδή απαιτούνται πάνω από 210.000 θέσεις για να καλυφθούν όλα τα παιδιά από το δημόσιο νηπιαγωγείο. Ο Στυλιανίδης διατείνεται ότι απορροφήθηκαν 47.675 προνήπια. Συνεπώς έμειναν εκτός 57.980 παιδιά. Τα στοιχεία αυτά είναι κόλαφος για τον υπουργό Παιδείας. Ο Στυλιανίδης έχει βαλθεί να μας πείσει επίσης ότι γίνεται τεράστιο έργο με την ανέγερση νέων σχολείων. Ομως, σύμφωνα με τα όσα είπε ο ίδιος στη βουλή, την τετραετία 2008-2012 είναι υπό κατασκευή μόνο 82 νηπιαγωγεία, ενώ υπό μελέτη (δηλαδή στις καλένδες) είναι άλλα 60, 10 είναι στα χέρια των ΣΔΙΤ (οι γνωστές Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα) και 681 στον…γενικό προγραμματισμό. Δήλωσε επίσης ότι ενώ το 2004 τα νηπιαγωγεία ήταν 5.600, το 2008-09 έγιναν 5.903. Στην πραγματικότητα πρόκειται για παραρτήματα, που στεγάζονται σε απαράδεκτες συνθήκες, προκειμένου να καλυφ- θούν όπως-όπως οι ανάγκες και όχι για νέα νηπιαγωγεία σε σύγχρονα κτίρια. Επειτα είναι γνωστό, ότι αντί να αυξηθούν οι διορισμοί των μόνιμων νηπιαγωγών, αυτοί μειώθηκαν κατά 50% για την επόμενη διετία! Κρείττον σιγάν, έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον αρχαιόπληκτο κατά τα άλλα υπουργό Παιδείας.
Γιούλα Γκεσούλη








