Ισχυρό μήνυμα συντονισμού και υπακοής όλης της διοικητικής πυραμίδας της εκπαίδευσης, ώστε να ικανοποιείται αποτελεσματικά η «ενιαία εθνική στρατηγική για την Παιδεία», έστειλε ο Στυλιανίδης στους προϊστάμενους γραφείων και διευθύνσεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ημερίδα που διοργάνωσε το υπουργείο Παιδείας.
Ο συντονισμός όλης της ιεραρχικής πυραμίδας και η υπακοή θεωρούνται προαπαιτούμενα για την «αποτελεσματικότητα» των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, που σκοπεύει να βάλει μπροστά το υπουργείο Παιδείας στην εκπαίδευση.
Γι’ αυτό και ο Στυλιανίδης υπήρξε ωμός και ξεκαθάρισε ορθά κοφτά: «Να υπάρξει επιτέλους στην ιεραρχία η ατομική ευθύνη και βεβαίως η υπακοή όλων των ενεργειών σε μία ενιαία εθνική στρατηγική για την Παιδεία». «Σας εμπιστευόμαστε, αλλά η αποτελεσματικότητά σας κρίνεται από το πόσα προβλήματα καταφέρνετε να επιλύσετε με αξιοπιστία στο πεδίο ευθύνης που έχετε αναλάβει.». Και συνεχίζοντας στο ίδιο «τρομοκρατικό» μοτίβο δήλωσε, πως αν κάποιος δε μπορεί ν’ ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της θέσης του να μην την αναλαμβάνει, ειδάλλως «όταν την αναλαμβάνει να τη φέρνει σε πέρας και να στηρίζει ουσιαστικά την πολιτική που καλείται να εφαρμόσει η ηγεσία του υπουργείου σε όλο το πλάτος και το μήκος της εκπαιδευτικής πυραμίδας».
Βεβαίως, το ακροατήριο του υπουργού Παιδείας δεν θα είχε αντιρρήσεις σε μια τέτοια αντίληψη για τη διοίκηση της εκπαίδευσης. Αλλωστε, είναι γνωστή η ιδεολογική προσέγγιση των ανθρώπων που αναλαμβάνουν να στελεχώσουν τέτοιες θέσεις, όπως επίσης είναι γνωστό ότι στα ανώτερα κλιμάκια της διοικητικής πυραμίδας τοποθετούνται άνθρωποι φιλικά προσκείμενοι στο εκάστοτε κυβερνόν κόμμα και γενικότερα άνθρωποι του συστήματος. Παρόλα’ αυτά, ο Στυλιανίδης θεώρησε ότι επιβάλλεται να επισημάνει με έντονο τρόπο την αναγκαιότητα της απόλυτης υποταγής ουσιαστικά, κουνώντας το μπαμπούλα της ατομικής ευθύνης, για να προλάβει κάθε σκέψη για φυγόκεντρες τάσεις.
Κι αυτό γιατί θέλει να ανοίξει την ατζέντα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θεωρώντας ίσως ότι ξεμπέρδεψε (;) με την τριτοβάθμια, αφού έβαλε στα σκαριά την υλοποίηση του νόμου-πλαισίου (λογαριάζει βέβαια χωρίς τον ξενοδόχο, που είναι οι φοιτητές).
Στην ημερίδα, ο υπουργός Παιδείας περιέγραψε τους στόχους της «εθνικής στρατηγικής για την Παιδεία», που εξακολουθούν να πατούν στην πολιτική της υποχρηματοδότησης. Το υπουργείο Παιδείας θα καταβάλλει κάθε προσπάθεια να αυξηθούν οι δαπάνες είπε, για να γλιτώσει από την υποχρέωση, και παρέπεμψε το θέμα στο υπουργείο Οικονομικών. Επειτα ξεκαθάρισε πως το βάρος ρίχνεται στην «αξιοποίηση» των χρημάτων από το Δ΄ ΚΠΣ, που όμως η απορροφητικότητά τους είναι απολύτως συνδεδεμένη με τις κατευθύνσεις που υιοθετεί κάθε φορά η ΕΕ. Και αυτές οι κατευθύνσεις μάς είναι ήδη γνωστές και πολλές από αυτές υλοποιούνται ήδη, όπως π.χ. η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών, η κατηγοριοποίησή τους (η ονοματοδοσία των σχολείων με ονόματα διακεκριμένων προσωπικοτήτων που ανήγγειλε ο Στυλιανίδης είναι ένα βήμα σ’ αυτή την κατεύθυνση), η προσφορά εξειδικευμένων γνώσεων, απόλυτα συνδεδεμένων με τις ευκαιριακές ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς, η εκπόνηση προγραμμάτων στο δημόσιο σχολείο από επιχειρήσεις και λογιών λογιών ιδιώτες και με τυπική πια βούλα, η σύνδεση του σχολείου με τις ανάγκες της «τοπικής κοινωνίας» και της αγοράς, η καλλιέργεια της «επιχειρηματικότητας» στην εκπαίδευση, η ανέγερση σχολικών κτιρίων με Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα κ.λπ. Δίνοντας το στίγμα, ο Στυλιανίδης δήλωσε πως είναι «ανοιχτός» σε καινοτόμες προτάσεις «απ’ όλες τις πλευρές», που όμως στο πλαίσιο του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, υποχρεούνται να παρακολουθούν την κείμενη νομοθεσία και τις εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας. Οσοι πιστοί, λοιπόν, προσέλθετε, ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, Εκκλησία, Επιχειρηματίες, λαμόγια των ΜΚΟ κ.λπ.
Στη συνέχεια, ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε μια σπουδαία –κατ’ αυτόν- παράμετρο της «εθνικής στρατηγικής», το πολυδιαφημιζόμενο «έξυπνο σχολείο», που θα χτιστεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, θα εκμεταλλεύεται για 30 χρόνια από τον ιδιώτη, στον οποίο θα πληρώνει ενοίκιο το ελληνικό δημόσιο και θα «ντυθεί» από τη Microsoft του Μπιλ Γκέιτς. Η άλλη παράμετρος είναι οι «καινοτόμες δράσεις» του προγράμματος «Ελληνας πολίτης της Ευρώπης, Ελληνας πολίτης του Κόσμου». Οι δράσεις αυτές που εξειδικεύονται στους τομείς ανθρωποκεντρική εκπαίδευση (έχει να κάνει με άτομα με αναπηρία, πρόσφυγες, παλιννοστούντες, Ρομ κ.λπ.), περιβαλλοντική εκπαίδευση, πολυγλωσσία, γλωσσομάθεια, ψηφιακή σύγκλιση, με τα βαρύγδουπα ονόματά τους στοχεύουν να βάλουν ψεύτικο λαμπερό περιτύλιγμα σε μια πολιτική άγριας εκμετάλλευσης, αγριανθρωπισμού, διωγμού και περιθωριοποίησης μειονοτήτων, καταστροφής του περιβάλλοντος από το κεφάλαιο και καλλιέργειας δεξιοτήτων αναγκαίων για την αγορά. Και θα καλλιεργούν στα νέα παιδιά «αξίες» και συμπεριφορές (κοσμοπολιτισμός και όχι διεθνισμός, ελεημοσύνη και όχι ταξική αλληλεγγύη, «εθελοντική προσφορά» στο κεφάλαιο και το κράτος του και όχι μαχητική διεκδίκηση δικαιωμάτων, ελεύθερη διακίνηση εργατών, δηλαδή σύγχρονο δουλεμπόριο, κ.λπ.), που θα βοηθούν το κεφάλαιο -ντόπιο και ξένο- να αυξάνει τα κέρδη του.
Γιούλα Γκεσούλη








