Πρόσω ολοταχώς για την ενσωμάτωση
Το ΠΔ που θα ενσωματώνει την κοινοτική Οδηγία 36/05 για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, θα συζητηθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας στο τέλος του μήνα. Το ΠΔ διέρρευσε σε γνωστά συγκροτήματα του αστικού Τύπου (ΒΗΜΑ, ΕΘΝΟΣ), τα οποία δημοσίευσαν την περασμένη Κυριακή σημεία του. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, τα κρίσιμα σημεία του ΠΔ, πάνω στα οποία στηρίζεται η φιλοσοφία του είναι δύο: α) ο τόπος ή το Ιδρυμα στο οποίο έχει πραγματοποιήσει τις σπουδές του ένας πολίτης της ΕΕ δεν έχουν καμιά σημασία, εφόσον οδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα στη χώρα προέλευσης των τίτλων σπουδών του β) μετά τη μεταβατική παρέλευση τριών ετών, οι επαγγελματικές ενώσεις (ΤΕΕ, Οικονομικό Επιμελητήριο, Δικηγορικός Σύλλογος, Ιατρικός Σύλλογος) αναλαμβάνουν την ευθύνη στην απόδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Εξ αυτών και μόνο αντιλαμβανόμαστε τα εξής: Πρώτον, τα «πτυχία» των κολεγίων, που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, μιας και χορηγούνται από τα ιδρύματα της αλλοδαπής, οδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα αντίστοιχα με αυτά που έχουν οι απόφοιτοι αυτών των πανεπιστημίων στη χώρα που κατοικοεδρεύει το ξένο πανεπιστήμιο. Συνεπώς, οδηγούμαστε από το παράθυρο στην «πανεπιστημιοποίηση» των μαγαζιών, που αποκαλούνται «κολέγια», αφού η ισοτιμία στα επαγγελματικά δικαιώματα εμμέσως προσβάλλει και τα πτυχία, από τα οποία αυτά απορρέουν. Δεύτερον, η κυβέρνηση επιχειρεί να εμπλέξει στο παιχνίδι τις ισχυρές επαγγελματικές ενώσεις, βουλώνοντάς τους το στόμα. Τους δίνει, λοιπόν, δήθεν την αρμοδιότητα της «ευθύνης απόδοσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων», όταν στην ουσία αυτή η απόδοση θα έχει ήδη γίνει λόγω του σημείου α).
Το ΠΔ θα έχει πιθανόν αναδρομική ισχύ, αφού στο άρθρο 60 προβλέπει ότι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ζητήσουν εξέταση των περιπτώσεών τους από το ΣΑΕΠ (ΣΑΕΠ είναι το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων, που θα δημιουργηθεί στο υπουργείο Παιδείας και θα αντικαταστήσει το ΣΑΕΙΤΕ, που θα καταργηθεί). Με το ΠΔ μπαίνει τέλος και στη φιλολογία, ότι δήθεν οι ελληνικές Αρχές θα έχουν δικαίωμα παρέμβασης στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και στο διδακτικό προσωπικό. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι αν οι ελληνικές Αρχές έχουν αμφιβολίες για τίτλους σπουδών που αποκτήθηκαν στην Ελλάδα (κολέγια) ή σε άλλα κράτη, μπορούν, επικοινωνώντας με τις ξένες Αρχές του κράτους καταγωγής του τίτλου, να πιστοποιήσουν επίσημα από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, εάν οι τίτλοι σπουδών είναι ίδιοι με εκείνους που θα χορηγούσαν και εκείνα (εφόσον η εκπαίδευση πραγματοποιούνταν ολόκληρη στο έδαφός τους) και εάν προσδίδουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα και σε εκείνη τη χώρα. Αρκούνται δηλαδή σε δουλειά λάντζας, σε μια τυπική διαδικασία.
Παράλληλα με τη διαδικασία ενσωμάτωσης της ευρωπαϊκής οδηγίας, η κυβέρνηση πασχίζει να θεσπίσει ως την Ανοιξη και το λεγόμενο «εθνικό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων» που θα ευθυγραμμίζεται με τα 8 επίπεδα τίτλων σπουδών της ΕΕ. «Τα ΝΕΑ» της Δευτέρας 18 Ιανουαρίου, μας πληροφορούν ότι τα βρετανικά πανεπιστήμια, που κατέχουν και τη μεγαλύτερη πίτα συνεργασιών με τα κολέγια, έχουν ήδη πάρει τα μέτρα τους. Μαζί με τα «πτυχία» που χορηγούν στους απόφοιτους των κολεγίων χορηγούν και Συμπλήρωμα Διπλώματος, στο οποίο καταγράφονται αναλυτικά οι σπουδές που έχει κάνει ο απόφοιτος, αλλά και η αντιστοιχία τους σε επίπεδο επαγγελματικών δικαιωμάτων. Σύμφωνα με το δημοσίευμα «οι Βρετανοί αποδίδουν στους απόφοιτους των κολεγίων που συνεργάζονται επίσημα με δικά τους πανεπιστήμια και έχουν κάνει 3ετείς σπουδές στην Ελλάδα, επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 6 και σε όσους έχουν κάνει μεταπτυχιακές σπουδές, επιπέδου 7, δηλαδή ακριβώς ίδιου επιπέδου με αυτό που θα αποδίδουν (μόλις θεσπιστεί και στη χώρα μας το Ενιαίο Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων με 8 επίπεδα) τα ελληνικά πανεπιστήμια κατόπιν 4ετών σπουδών (ή 5ετών για το μάστερ) στους αποφοίτους τους».
Η υφυπουργός Παιδείας Χριστοφιλοπούλου ξεπέρασε κάθε όριο, αφού φωτογράφισε ορισμένα εκ των κολεγίων ως «εκπαιδευτήρια που παρέχουν σοβαρή επιμόρφωση». Σε αυτά είπε «η πιστοποίηση θα προσδώσει και τον επίσημο χαρακτήρα της ποιοτικής τους επάρκειας»! Και επανήλθε με δεύτερο χτύπημα, δηλώνοντας ότι «οι σοβαροί εκπαιδευτικοί οργανισμοί δεν έχουν τίποτε να φοβηθούν παρά μόνο να ωφεληθούν από το νέο θεσμικό πλαίσιο και την πιστοποίησή τους» (ΗΜΕΡΗΣΙΑ 17 Ιανουαρίου).
Γιούλα Γκεσούλη