Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Σαν σήμερα 12 Νοέμβρη
  • Επέτειος μιας σπουδαίας αντιστασιακής επιχείρησης
  • Δεν «έπιασε» στο Ηράκλειο το Crown Iris – Είχε ανακοινωθεί συγκέντρωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη
  • Oι Υεμενίτες ανακοίνωσαν ότι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε σιωνιστικών συμφερόντων τάνκερ
  • Προκλητική κυβερνητική μεθόδευση για να κουκουλωθεί το έγκλημα της Πύλου
  • Ενα ντοκιμαντέρ σκοπιμοτήτων και η καλύτερη ταινία της χρονιάς
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Καταστροφικές οι συνέπειες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση
Παιδεία

Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

Καταστροφικές οι συνέπειες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr21 Μάι 2005, 00:00

Τόπε και τόκανε η Μ. Γιαννάκου και πάει στο Μπέργκεν της Νορβηγίας με το σχέδιο νόμου για την αξιολόγηση των ΑΕΙ-ΤΕΙ, το οποίο κατέθεσε κατεπειγόντως στη βουλή, στο παραπέντε της εκπνοής της σχετικής προθεσμίας που επέβαλαν τα αφεντικά της ΕΕ.

Δυο είναι τα βασικά επιχειρήματα που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας για την προώθηση αυτού του νομοσχέδιου. Το ένα είναι η «διασφάλιση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης» μέσω «αντικειμενικών κριτηρίων» και το άλλο η αναγκαιότητα ύπαρξης μιας «ανεξάρτητης αρχής», που θα οργανώνει, συντονίζει και υποστηρίζει τις διαδικασίες της αξιολόγησης και θα εξασφαλίζει τη «διαφάνειά» τους.

Οσον αφορά το πρώτο, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

Καταρχήν είναι αδύνατη -και παραπέμπει καθαρά σε μηχανιστική λογική- η αποτύπωση σύνθετων διαδικασιών, όπως είναι αυτές της διδασκαλίας, της πανεπιστημιακής έρευνας, της σύνθεσης επιστημονικής γνώσης, που πραγματώνεται μέσα από πολλούς διαύλους ατομικού και συλλογικού χαρακτήρα, με ποσοτικούς δείκτες.

Δεύτερο ζήτημα, που τίθεται απευθείας είναι ποιος θέτει αυτά τα περίφημα «αντικειμενικά κριτήρια» και με ποιο στόχο.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου τα «κριτήρια και οι δείκτες της αξιολόγησης τυποποιούνται, συμπληρώνονται και εξειδικεύονται περαιτέρω με βάση τις κατευθύνσεις και τα πρότυπα που εκδίδει ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο κάθε ακαδημαϊκής μονάδας η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) -η «ανεξάρτητη» δηλαδή αρχή-, που λαμβάνει υπόψη της «τους στόχους του εθνικού συστήματος ανώτατης Παιδείας και τις διεθνείς προδιαγραφές, εμπειρίες και πρακτικές».

Ποια είναι όμως η διεθνής τάση για την ανώτατη εκπαίδευση, που υιοθετείται πια ως «εθνικός στόχος» και από τη «δική μας» πολιτική ηγεσία (προηγούμενη και τωρινή);

Τον Ιούνιο του 1999 η συναπόφαση των υπουργών Παιδείας της ΕΕ στη Μπολόνια της Ιταλίας, έθεσε τους βασικούς στόχους-δεσμεύσεις για όλα τα κράτη-μέλη, ώστε να πάρει σάρκα και οστά ο «Ενιαίος Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης». Είναι δε αυτοί οι στόχοι η διάσπαση των πανεπιστημιακών σπουδών σε κύκλους, εκ των οποίων ο πρώτος, ο προπτυχιακός, τριετής, η οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών με βάση το σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων και η καθιέρωση του συμπληρώματος διπλώματος, που θα συνοδεύει δίκην ατομικού φακέλου κάθε απόφοιτο.

Οι αποφάσεις αυτές επαναβεβαιώθηκαν και συμπληρώθηκαν με όλες τις μετέπειτα συνόδους των υπουργών Παιδείας της ΕΕ στην Πράγα και το Βερολίνο, όπου συμφωνήθηκε και η καθιέρωση ενός «ευρωπαϊκού συστήματος διασφάλισης της ποιότητας με συγκρίσιμες μεθόδους και κριτήρια» ως προϋπόθεση για τη σύσταση του Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Κοντολογίς οι υπουργοί Παιδείας της ΕΕ αποφάσισαν ότι οι μαζικές πανεπιστημιακές σπουδές είναι πολυτέλεια και γι’ αυτό η απεύθυνση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης προς τους πολλούς -που κατά τεκμήριο θα προέρχονται από τις κατώτερες και φτωχότερες τάξεις- θα πρέπει να πάρει το χαρακτήρα της σύντομης και φθηνής κατάρτισης. Ο πρώτος (τριετής) κύκλος θα προσφέρει ρηχές γνώσεις μιας χρήσης, γνώσεις που δεν θα αντέχουν σε βάθος χρόνου και δε θα μπορούν να ανανεωθούν και πλουτίσουν με την αυτομόρφωση, θα καταλήγει δε σε πτυχίο που θα αναγνωρίζεται στην ευρωπαϊκή αγορά ως ικανό επαγγελματικό προσόν. Αυτό άλλωστε επιτάσσουν οι σύγχρονες ανάγκες της αγοράς εργασίας και το μοντέλο του απασχολήσιμου, που προωθείται μέσω των συνολικότερων αναδιαρθρώσεων (εργασιακά δικαιώματα, ασφαλιστικά κ.λπ). Ο δεύτερος και ο τρίτος κύκλος (μεταπτυχιακά) θα αφορούν όλο και λιγότερους και φυσικά θα λειτουργούν με καθαρά ανταποδοτικό χαρακτήρα (κάτι βέβαια που σε μεγάλο ποσοστό γίνεται και σήμερα). Η καθιέρωση δεύτερου ή και τρίτου κύκλου θα σηματοδοτήσει τη μεταφορά σημαντικού μέρους της γνώσης (υψηλότερη και ποιοτικότερη) σε αυτούς και θα αφορά την ελίτ των μεθαυριανών στελεχών του καταμερισμού της εργασίας.

Η διάρθρωση των σπουδών κατ’ αυτό τον τρόπο θα περιορίσει αυτόματα και την κρατική χρηματοδότηση. Στο όνομα της αυτοτέλειας, τα Ιδρύματα θα σπρωχθούν στην αγκαλιά των επιχειρήσεων για την εξοικονόμηση των απαραίτητων πόρων. Η στόχευση αυτή ομολογείται και στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου, όταν αυτή αναφέρεται στα ικανοποιητικά αποτελέσματα της αξιολόγησης του διδακτικού και ερευνητικού έργου, που θα προκύψουν και από τον συνδυασμό μακροπρόθεσμων στρατηγικών σχεδιασμών «με στόχο την ανάδειξη μιας αυτοτελούς και ανταγωνιστικής φυσιογνωμίας και την αντίστοιχη αναδιανομή των διαθέσιμων πόρων και την αξιοποίηση των υφιστάμενων δυνατοτήτων και πόρων από τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης».

Πίσω, λοιπόν, απ’ τον εύηχο όρο της αξιολόγησης ή της «διασφάλισης της ποιότητας» κρύβεται η ανάγκη του συστήματος για εξοικονόμηση χρήματος (που βεβαίως αφορά δαπάνη για τα κατώτερα στρώματα, γιατί όσον αφορά τα μπαξίσια προς την αστική τάξη και τους διαχειριστές των συμφερόντων της σ’ όλο το μηχανισμό, αυτά είναι πάντα πλουσιοπάροχα), η ανάγκη να αποτιμηθούν όλα σε χρήμα, σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς και του κεφάλαιου.

Τη διάσταση αυτή κρύβει και ο όρος της «κινητικότητας», της προσέλκυσης δηλαδή φοιτητών-πελατών και από άλλες χώρες.

Οταν συνεπώς οι ευρωπαίοι υπουργοί Παιδείας θέτουν ως στρατηγικό στόχο την επίτευξη της «συγκρισιμότητας» και της «αναγνωρισιμότητας» των πανεπιστημιακών σπουδών στις διάφορες χώρες -που αποτελούν προϋποθέσεις για τη δημιουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης- εννοούν την προώθηση όλων αυτών που αναφέραμε παραπάνω.

Για τη διευκόλυνση δε όλης αυτής της διαδικασίας, οι υπουργοί αποφάσισαν να προωθήσουν και την καθιέρωση του Συστήματος Μεταφοράς και Συσσώρευσης Πιστωτικών Μονάδων (κεφάλαιο β΄, άρθρο 14 του σχεδίου νόμου) και του Συμπληρώματος Διπλώματος (Παράρτημα Διπλώματος, άρθρο 15). Τα προγράμματα δηλαδή σπουδών, μια σύνθετη και πολυπαραμετρική επιστημονική διαδικασία, διασπώνται σε ενότητες μαθημάτων, διαλέξεων, σεμιναρίων, εργαστηρίων κ.λπ. και προσμετρώνται σε πιστωτικές μονάδες (60 στη διάρκεια ενός ακαδημαϊκού έτους), που συλλέγονται εξατομικευμένα από κάθε φοιτητή και μπορεί από περισσότερα του ενός ιδρύματα στη διάρκεια των σπουδών. Ο τίτλος σπουδών δεν είναι απότοκο μιας ενιαίας επιστημονικής διαδικασίας, αναγκαίας για την προσέγγιση μιας επιστήμης, αλλά ένα λογιστικό άθροισμα πιστωτικών μονάδων, χωρίς κανένα ποιοτικό κριτήριο, αφού ισοπεδώνονται οι σπουδές και χάνεται η εσωτερική ενότητα κάθε επιστήμης.

Οπως επισημαίνουν και οι πανεπιστημιακοί, η ένταξη του πανεπιστημιακού συστήματος στις διαδικασίες της Μπολόνιας, θα επιφέρει την ομογενοποίηση-ισοπέδωση των πανεπιστημιακών σπουδών με «τυποποίηση» «πιστοποίηση» και «σήμα ποιότητας».

Το προφίλ του απόφοιτου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα σκιαγραφεί επακριβώς το Παράρτημα Διπλώματος, που θα εκδίδεται ταυτόχρονα στα ελληνικά και αγγλικά, θα περιγράφει δε επακριβώς το περιεχόμενο και το καθεστώς των σπουδών του και θα αποτελεί τη συστατική επιστολή του προς τον μεθαυριανό εργοδότη του.

Οταν, λοιπόν, το υπουργείο Παιδείας επικαλείται τη «διασφάλιση της ποιότητας» της ανώτατης εκπαίδευσης μέσω της αξιολόγησης, πρωτίστως το βαθμό ικανοποίησης από κάθε Ιδρυμα χωριστά, αυτών των προαναφερθέντων στόχων εννοεί. Κατά πόσο δηλαδή κάθε ανώτατο Ιδρυμα πήρε μέτρα, αναδιαρθρώνοντας τα προγράμματα σπουδών του (ακόμα κι έτσι μπορεί να εξασφαλιστεί στην πράξη ο κατακερματισμός των σπουδών σε κύκλους, πριν ακόμη υπάρξει και σχετική νομοθετική ρύθμιση) και την έρευνα, σύμφωνα με τις εφήμερες και περιστασιακές ανάγκες της κεφαλαιοκρατικής αγοράς.

Αλλωστε και η διεθνής πρακτική, σ’ όλες τις χώρες, όπου εφαρμόστηκε η αξιολόγηση, αυτό ακριβώς επιβεβαιώνει. Και στην Ελλάδα, όπου υπήρξε αξιολόγηση των Ιδρυμάτων μετά από πρωτοβουλία των ιδίων, οι κατευθύνσεις που δόθηκαν από τους αξιολογητές αφορούσαν την αυτοχρηματοδότηση των Ιδρυμάτων και την απαλλαγή του κράτους, την «πλήρη κοστολόγηση», την αναδιάρθρωση του προσωπικού με ενίσχυση του αριθμού των μερικώς απασχολούμενων, την εφαρμογή των αρχών του μάνατζμεντ στη διοίκηση, την αντιμετώπιση των διάφορων πολιτικών που είναι ενάντια στο επιχειρηματικό πνεύμα.

Ανεξάρτητα δε με τα όσα παραπλανητικά λέγονται από το υπουργείο Παιδείας, ότι δήθεν η αξιολόγηση δε θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και το χαρακτήρα της κατηγοριοποίησης των Ιδρυμάτων και των σπουδών, το βέβαιο είναι ότι η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της θα οδηγήσει αυτόματα στη βαθμολόγηση και κατάταξη των Ιδρυμάτων. Η χρηματοδότηση κατ’ αναλογία αυτής της βαθμολόγησης θα έρθει ως φυσικό επακόλουθο, πιθανόν λίγο αργότερα, για να χωνέψουμε πρώτα χωρίς πολλές παρενέργειες την κατάσταση. Η διεθνής εμπειρία και πάλι αυτό καταμαρτυρεί. Τα «καλά» πανεπιστημιακά ιδρύματα επιβραβεύονται με πρόσθετη χρηματοδότηση, ώστε να αυξάνει η απόστασή τους από τα «κακά». Η κατάσταση αυτή θα οδηγήσει τα Πανεπιστήμια σε πλήρη παραλογισμό, στον άγριο δηλαδή ανταγωνισμό τους όχι για το πώς θα βελτιώσουν τις πανεπιστημιακές σπουδές με βάση την ανθρωποκεντρική διάσταση, αλλά με βάση την ανάγκη να ικανοποιήσουν τον ποσοτικό δείκτη που θα έχει το μεγαλύτερο συντελεστή, κατά σειρά προτεραιότητας, με βάση πάντα τα περίφημα «αντικειμενικά κριτήρια».

Οπως αποκαλύπτει ο Λ. Απέκης, πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, στο πρόσφατο σχέδιο σύστασης για τη «διασφάλιση της ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση» της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Ευρωκοινοβούλιου, από την «εξωτερική αξιολόγηση» πρέπει να εξαρτάται τόσο η άδεια χορήγησης τίτλων σπουδών από τα Τμήματα, όσο και η χρηματοδότησή τους.

Το δεύτερο επιχείρημα του υπουργείου Παιδείας, μέσω του οποίου επιδιώκεται να αποσπαστεί η συναίνεση για το σχέδιο νόμου, είναι ότι θα εξασφαλίζεται η διαφάνεια των διαδικασιών και η αντικειμενικότητα της αξιολόγησης μέσω της ύπαρξης μιας «ανεξάρτητης αρχής» (και θα αποκλείονται οι παρενέργειες, οι συγκαλύψεις και η υποκειμενικότητα, πιθανά προϊόντα της αξιολόγησης που διενεργούσαν ως τώρα τα ίδια τα Ιδρύματα με δική τους πρωτοβουλία). Η αρχή αυτή που θα ονομάζεται «Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση» (Α.ΔΙ.Π) (άρθρο 10 του νομοσχέδιου), θα είναι ένα 15μελές όργανο, αποτελούμενο στην πλειοψηφία του από πανεπιστημιακούς (6 τον αριθμό) και καθηγητές των ΤΕΙ (4 τον αριθμό) και θα έχει επικεφαλής ως Πρόεδρο επιστήμονα «με διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος και σημαντικό ερευνητικό έργο, κατά προτίμηση με εμπειρία σε θέματα διασφάλισης και βελτίωσης της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση», που θα ορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, ύστερα από πρόταση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Τόσο οι καθηγητές των ΑΕΙ όσο και των ΤΕΙ, που θα συμμετέχουν στην Α.ΔΙ.Π πρέπει να έχουν ανάλογη εμπειρία σε θέματα «διασφάλισης της ποιότητας».

Με δυο λόγια, η σύσταση της «ανεξάρτητης αρχής» θα γίνεται με κριτήριο τη συμπόρευση των μελών της με τους διεθνώς (αλλά και στη χώρα μας) προαναφερθέντες αποδεκτούς και ισχύοντες στόχους της αξιολόγησης. Η επιλογή του Προέδρου από τον υπουργό Παιδείας είναι για να δεθεί σε κάθε περίπτωση ο γάιδαρος, η δε επίκληση της Βουλής γίνεται για να δοθεί λαϊκό έρεισμα μέσω των «αντιπροσώπων του λαού» στην απόφαση. Αλλωστε από τη Βουλή δε διατρέχει κανένα κίνδυνο ο προσανατολισμός του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης, στις σχετικές δεσμεύσεις και αποφάσεις, αφού και τα δυο κόμματα εξουσίας στηρίζουν με νύχια και δόντια τις ευρωπαϊκές επιλογές και αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και έπειτα «οι πατέρες του έθνους», στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ανέκαθεν συντάσσονταν με τους στόχους, τις πολιτικές και τις επιλογές του κεφάλαιου σ’ όλους τους τομείς.

Τόσο, λοιπόν, «ανεξάρτητη» θα είναι τούτη η Αρχή, για την οποία τόσος ντόρος γίνεται!

Κερασάκι στην τούρτα θα αποτελέσει η συμμετοχή των φοιτητών στη διαδικασία της αξιολόγησης, αλλά και στην ίδια την Αρχή (με τη συμμετοχή ενός μέλους). Επιδιώκεται έτσι ο παροπλισμός του φοιτητικού κινήματος, η εξαγορά της συναίνεσής του και επιχειρείται με φτηνιάρικα κόλπα «δημοκρατικών διαδικασιών» η συγκάλυψη των καταστροφικών συνεπειών της αξιολόγησης και γενικότερα της ένταξης στις διαδικασίες της Μπολόνιας (δυο κύκλοι σπουδών, τίτλοι σπουδών).

Το υπουργείο Παιδείας μας φτύνει κατάμουτρα όταν διατείνεται ότι κομβικό σημείο της αξιολόγησης είναι «η ειλικρινής αναζήτηση των πραγματικών αιτιών των υφιστάμενων αδυναμιών», όταν το ίδιο και η κυβέρνηση ευθύνονται για την εξευτελιστική χρηματοδότηση των ΑΕΙ-ΤΕΙ (που φέτος μειώθηκε ακόμα παραπάνω), για τις ελλείψεις σε προσωπικό, που οδήγησαν πολλά σε απόγνωση και σε διακοπή λειτουργίας, για την ίδρυση Τμημάτων εξακτινωμένων ανά την περιφέρεια με ακαθόριστο και αμφιλεγόμενο γνωστικό αντικείμενο και επιστημονικό περιεχόμενο, για την απαξίωση των πτυχίων, μέσω των νομοθετημάτων που προωθούν κατά καιρούς, για την κατάσταση του επιστημονικού και ερευνητικού προσωπικού, για το κλίμα που προσπαθούν να προωθήσουν στην ελληνική εργαζόμενη κοινωνία ώστε αυτή να αποδεχτεί «το κράτος να μην παράγει Παιδεία αλλά να την αγοράζει για λογαριασμό όσων ενδιαφέρονται», να αποδεχτεί τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, την αναγνώριση των πτυχίων των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών, κ.λπ. Η αξιολόγηση των ΑΕΙ-ΤΕΙ είναι απλά το πρόσχημα για να δικαιολογηθούν και νομιμοποιηθούν όλες οι προηγούμενες βαριές παραλείψεις του κράτους, αλλά και για να ανοιχτούν διάπλατες οι πόρτες στην άλωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από την κεφαλαιοκρατική αγορά.

Μπαίνοντας, τώρα, στις λεπτομέρειες της αξιολόγησης, που περιγράφει το σχέδιο νόμου, επισημαίνουμε ότι αυτό δεν έχει σημαντικές διαφορές από εκείνο που είχε καταρτίσει και το ΠΑΣΟΚ.

Καθορίζονται και πάλι δυο μορφές αξιολόγησης, εσωτερική και εξωτερική. Η εσωτερική διενεργείται με ευθύνη των ιδρυμάτων μέσω της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΔΠ), που θα υπάρχει σε κάθε ίδρυμα, των ομάδων εσωτερικής αξιολόγησης, που απαρτίζονται από διδάσκοντες και εκπροσώπους των φοιτητών, της συμπλήρωσης ερωτηματολογίων, διεξαγωγής συνεντεύξεων και συζητήσεων, τη σύνταξη έκθεσης με βάση τα παραπάνω και της διαβίβασης της έκθεσης στη ΜΔΠ. Η εξωτερική αξιολόγηση υλοποιείται από την Επιτροπή Εξωτερικής Αξιολόγησης, που θα αποτελείται από εμπειρογνώμονες ανά κλάδο επιστήμης και εκπρόσωπο των αντίστοιχων επαγγελματικών ενώσεων. Η ΕΕΑ κρίνει την έκθεση αυτοαξιολόγησης με κάθε πρόσφορο μέσο και συντάσσει την έκθεση της τελικής αξιολόγησης. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται κάθε τέσσερα χρόνια και τα αποτελέσματα δημοσιοποιούνται.

Το σχέδιο νόμου βρίσκει τα Πανεπιστήμια κλειστά, καθώς η εβδομάδα που διανύουμε έχει οριστεί ως «εβδομάδα αντι-Μπέργκεν» εκδηλώσεων. Που όμως, προς το παρόν, είναι πολύ, μα πολύ πίσω απ’ τις ανάγκες των καιρών.

Γιούλα Γκεσούλη

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

Παρασκευή, 20/5/05
Επόμενο άρθρο

Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

Τετάρτη, 25.5.05

Σχετικά Αρθρα

Tηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία – Οι εκπαιδευτικοί απαντούν με Απεργία-Αποχή

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 20:27

Κυνήγησαν και συνέλαβαν μαθητή Γυμνασίου και του ζητούσαν να «δώσει» συμμαθητές του για να έχει ελαφρυντικά!

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 19:50

Εκπαιδευτικοί: Δεν ανεχόμαστε τους εκβιασμούς και τις αυθαιρεσίες της Διοίκησης

Εργατικά 5 Νοέ 2025, 21:47

14 μήνες φυλάκιση χωρίς αναστολή, για ένα σύνθημα υπέρ της Παλαιστίνης σε πανεπιστημιακό τοίχο

Καταστολή 5 Νοέ 2025, 21:43

Οι πρυτάνεις μαντρόσκυλα της κυβέρνησης

Παιδεία 4 Νοέ 2025, 17:30

Μητσοτάκης: Ο σφαγέας των φοιτητών

Παιδεία 3 Νοέ 2025, 18:15
Ροή Ειδήσεων
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Νοέμβρη

12 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Επέτειος μιας σπουδαίας αντιστασιακής επιχείρησης

11.11.2028: Ο μάρτυρας Νουρ αλ-Ντιν Μπάρακα και οι σύντροφοί του ξεπάτωσαν μια ομάδα σιωναζιστών κατασκόπων

11 Νοέ 2025, 23:37
Πολιτική

Δεν «έπιασε» στο Ηράκλειο το Crown Iris – Είχε ανακοινωθεί συγκέντρωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη

11 Νοέ 2025, 21:06
Διεθνή

Oι Υεμενίτες ανακοίνωσαν ότι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε σιωνιστικών συμφερόντων τάνκερ

11 Νοέ 2025, 19:51
Καταστολή

Προκλητική κυβερνητική μεθόδευση για να κουκουλωθεί το έγκλημα της Πύλου

11 Νοέ 2025, 19:29
Πολιτισμός

Ενα ντοκιμαντέρ σκοπιμοτήτων και η καλύτερη ταινία της χρονιάς

11 Νοέ 2025, 17:16
Κόντρες

Αυτή και τα… άβατάρ της

11 Νοέ 2025, 12:33
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 11 Νοέμβρη

11 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Σκληρές διαπραγματεύσεις για το ζήτημα των αποκλεισμένων στη Ράφα παλαιστίνιων μαχητών

10 Νοέ 2025, 20:17
Διεθνή

Χάιθαμ Αμπού Γασλάν: «Κανείς δεν μπορεί να αφοπλίσει τον παλαιστινιακό λαό – Δεν δεχόμαστε διεθνή επιτροπεία»

Συνέντευξη του ηγετικού στελέχους της Παλαιστινιακής Ισλαμικής Τζιχάντ

10 Νοέ 2025, 19:21
Πολιτική

Οταν η Γκιλφόιλ χαρακτήριζε τους Ελληνες κακομαθημένα σκυλιά που κατουρούν στο χαλί

10 Νοέ 2025, 14:23
Κόντρες

Κόμμα είν’ αυτό ή απορρυπαντικό;

10 Νοέ 2025, 13:39
Αθλητισμός

Αιωρούμενοι πάνω από το φαράγγι του Βίκου με τη σημαία της Παλαιστίνης

10 Νοέ 2025, 09:56
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Νοέμβρη

10 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Ταξιαρχίες Αλ-Κασάμ: Στο λεξιλόγιό μας δεν υπάρχει η λέξη παράδοση

Νέο ξεφτίλισμα των σιωναζιστών στη Ράφα

9 Νοέ 2025, 20:14
Διεθνή

Ουαλίντ Κιλάνι: «Η Αντίσταση υπάρχει εξαιτίας της κατοχής»

Συνέντευξη του εκπρόσωπου της Χαμάς

9 Νοέ 2025, 13:48
Οικονομία

Η Ελλάδα ως μπανανία-ενεργειακό hub των ΗΠΑ

9 Νοέ 2025, 10:37
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Νοέμβρη

9 Νοέ 2025, 00:01
Πολιτισμός

Oταν η φιλαρμονία γίνεται δυσαρμονία, χρειάζονται (και) καπνογόνα

8 Νοέ 2025, 06:36
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

8 Νοέ 2025, 00:02
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Νοέμβρη

Ημέρα κατά της πνευμονίας.

Αυστρία: Ημέρα δημοκρατίας (1918).

1873: Διαδήλωση φοιτητών στα Προπύλαια διαλύεται από το ιππικό και με τη χρήση -για πρώτη φορά- πυροσβεστικών αντλιών.

1968: Εξι καταδίκες μελών της ΔΑ στη Θεσσαλονίκη.

1969: Ο Τζον Λένον αρνείται να παραλάβει μετάλλιο της βασίλισσας Ελισάβετ, διαμαρτυρόμενος για το Βιετνάμ.

1979: Καταδικάζεται ο ακροδεξιός βομβιστής Ν. Παναγόπουλος σε κάθειρξη 25 χρόνων.

1980: Βόμβες (ΕΛΑ) στα super markets «Δήμητρα» (Αμπελόκηποι) και «Μαρινόπουλος» (Δροσοπούλου).

1981: Η 17 Νοέμβρη καθιερώνεται ως επίσημη σχολική εορτή.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Κάθε κρίσιμη στιγμή συνοδεύεται από αυτή την εσωτερική παρόρμηση. Να μη δεχτείς τον κόμπο ως τελικό όριο. Να βρεις τον τρόπο, με ευθύνη, με σταθερότητα, με κόστος, να περάσεις απέναντι. Αυτή η δύναμη δεν προκύπτει από τη φιλοδοξία, αλλά από την ανάγκη να παραμείνεις πιστός σε μια αποστολή που υπερβαίνει το πρόσωπό σου. Να υπηρετήσεις όχι αυτό που σε συμφέρει, αλλά αυτό που θεωρείς σωστό. Το βιβλίο αυτό γεννήθηκε από μια τέτοια ανάγκη. Όχι από την ανάγκη για προσωπική δικαίωση. Δεν γράφτηκε για να εξωραΐσει αποφάσεις, να ωραιοποιήσει γεγονότα ή να κατασκευάσει ένα αφήγημα βολικό για τον συγγραφέα του. Ο αναγνώστης, εξάλλου, γρήγορα θα συνειδητοποιήσει πως το βιβλίο γράφτηκε από την αίσθηση μιας εσωτερικής υποχρέωσης: την ανάγκη της μαρτυρίας. (…) Οι αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν δεν είχαν απλώς πολιτικό κόστος· είχαν ηθικό βάρος, κοινωνική προέκταση, ιστορική διάσταση. Ένιωθα να κουβαλώ στις πλάτες μου τα φαντάσματα των αδικαίωτων αγώνων του χθες, αλλά και τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς που τόλμησε να πιστέψει ότι τα πράγματα μπορούσαν να αλλάξουν. (…) Ήξερα πια, βιωματικά, τι σημαίνει να κυβερνάς με κομμένη την ανάσα και σε συνθήκες τήξης: να σηκώνεις το βάρος και τις επιθέσεις, να αντέχεις την αμφισβήτηση, να προστατεύεις ό,τι μπορεί να σωθεί και να χτίζεις ό,τι δεν υπήρχε. (…) Αυτή η πολιτική είναι έφοδος στον ουρανό. Η πολιτική σε φθείρει, ναι, αλλά σου χαρίζει κάτι πολύτιμο. Τη σπάνια δυνατότητα να συνδεθείς αληθινά με την εποχή σου. Να αφήσεις πίσω σου μια ανεξίτηλη σφραγίδα, μια κληρονομιά που θα ξεπερνά τον χρόνο και το πρόσωπό σου. Να δεις την όμορφη χώρα σου να στέκεται όρθια και τον λαό της να έχει σηκωθεί λίγο ψηλότερα. (…) Σε μια εποχή όπου η πολιτική είχε γίνει διαχείριση της παρακμής, εμείς επιχειρήσαμε να αρθρώσουμε μια διαφορετική αφήγηση. Δεν το πετύχαμε πάντα. Δεν ήταν όλες οι μάχες νικηφόρες. Αλλά κάθε μας βήμα συνοδευόταν από το όνειρο ενός καλύτερου, πιο δίκαιου κόσμου για τους πολλούς, για τους πιο αδύναμους. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως μπορεί να έκανα λάθη, αλλά ποτέ δεν μου έλειψε το θάρρος, ούτε όμως και άφησα τη χώρα μου μοιρολατρικά να τη σπρώξουν στον γκρεμό οι ίδιοι αυτοί που στη συνέχεια θα μας έδειχναν με το δάχτυλο ως υπεύθυνους της καταστροφής. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως έθεσα τον εαυτό μου στην υπηρεσία της χώρας μου αλλά και στην υπόθεση της κοινωνικής δικαιοσύνης, επιδιώκοντας με όλη τη φλόγα της ψυχής μου, και με την τελευταία ικμάδα των δυνάμεών μου, μια καλύτερη μοίρα για αυτόν τον βασανισμένο λαό.

Αλέξης Τσίπρας

(Με το ίδιο θράσος που είχε ως υποψήφιος πρωθιυπουργός, όταν έταζε ότι θα καταργήσει τα μνημόνια με ένα νόμο σε ένα άρθρο, με το ίδιο θράσος που είχε ως πρωθυπουργός, όταν οργάνωνε fake δημοψήφισμα και μετά μετέτρεπε το «όχι» σε «ναι», επανέρχεται τώρα διεκδικώντας ένα νέο ξεκίνημα. Δε διστάζει να αυτοαποθεωθεί με τον πιο χυδαίο, τον πιο αηδιαστικό τρόπο. Χειρότερα από το κάνουν ο Μητσοτάκης και η δική του τσογλανοπαρέα. Παραμένει πάντα ο ίδιος πολιτικός αλήτης: αρριβίστας, αμοραλιστής, αδίστακτος. Ενα τεράστιο «εγώ» στο οποίο δε χωρούν ούτε οι πρώην συνεργάτες του στον ΣΥΡΙΖΑ. Ta πάντα είναι σε πρώτο ενικό πρόσωπο)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    17Ν
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Εφετείο 17Ν
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    ΕΛΑ
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Εφετείο ΕΛΑ
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Επαναστατικός Αγώνας
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Ποιοι είμαστε
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Επικοινωνία
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Όροι χρήσης
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Ποιοι είμαστε
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Επικοινωνία
  • Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Αξιολόγηση ΑΕΙ-ΤΕΙ

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo