Την Τρίτη 13 του Γενάρη συζητήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την πρόσβαση των κατόχων απολυτηρίου ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ενώ έχουμε φθάσει ήδη στο μέσον της σχολικής χρονιάς, το ΥΠΕΠΘ εδέησε να καταθέσει το σχετικό νομοσχέδιο, ενώ ως τώρα κρατούσε ομήρους τα παιδιά, εμμένοντας απλώς στις εξαγγελίες, που κατά καιρούς είχαν κάνει η Γιαννάκου και ο Στυλιανίδης. Ετσι, στην ουσία τα παιδιά οδηγούνται απροετοίμαστα στις εξετάσεις, που έτσι κι αλλιώς είναι καρμανιόλα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και σήμερα, μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου, το υπουργείο Παιδείας, αποφεύγει να προσδιορίσει το ποσοστό των θέσεων στα ΤΕΙ, που θα διεκδικήσουν οι μαθητές-απόφοιτοι των ΕΠΑΛ.
Είναι γνωστό ότι ο νέος νόμος για την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση (ν.3475/ 06) περιορίζει ακόμα πιο πολύ την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Καταρχήν αποκλείει παντελώς τους απόφοιτους των ΕΠΑΣ, τους οποίους στέλνει απευθείας στην αγορά εργασίας (όλο και πιο μαύρη και επισφαλής με τα νέα δεδομένα). Στους απόφοιτους των ΕΠΑΛ δίνει την πλαστή δυνατότητα να μπουν και στα ΑΕΙ. Ισχυριζόμαστε ότι είναι πλαστή, αφού οι μαθητές αυτοί για να πετύχουν την είσοδό τους στα Πανεπιστήμια, υποχρεούνται να δίνουν κοινές εξετάσεις (στα μαθήματα που είναι κοινά) με τους μαθητές των Γενικών Λυκείων. Ετσι είναι πολύ δύσκολο έως πρακτικά αδύνατο να συναγωνι- στούν τους συμμαθητές τους των ΓΕΛ, αφού δεν υπάρχει καμιά άλλη πρόβλεψη ή λήψη ειδικών μέτρων, όπως επισημαίνει και η ΟΛΜΕ (οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν διδάσκονται σε ίσο χρόνο και επάρκεια με τους μαθητές των ΓΕΛ τα κοινά μαθήματα, ενώ μεγάλα είναι τα βαρίδια που κουβαλούν τα παιδιά αυτά λόγω της ταξικής τους προέλευσης, αφού στη συντριπτική τους πλειοψηφία προέρχονται από τα χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα).
Το υπουργείο Παιδείας μπορεί να θέλει να παίξει επικοινωνιακά με αυτή τη ρύθμιση, όμως η αλήθεια είναι αδυσώπητη.
Στους μαθητές απόφοιτους των ΕΠΑΛ δίνεται η δυνατότητα να συμμετάσχουν και σε ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις για να εισαχθούν σε Τμήματα ΤΕΙ, σε ποσοστό θέσεων που ορίζεται με Υπουργικές Αποφάσεις και που μέχρι τώρα παραμένει αδιευ-κρίνιστο. Και πάλι αυτή η δυνατότητα είναι, όμως, κουτσουρεμένη, μιας και ο αριθμός των Τμημάτων ΤΕΙ είναι περιορισμένος και αφορά μόνο όσα έχουν σχέση με την ειδικότητά τους.
Στο νομοσχέδιο υπάρχει και μεταβατική ρύθμιση, με διετή χρονική διάρκεια, για τους απόφοιτους των Τεχνικοεπαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων της «μεταρρύθμισης Αρσένη», που καταργήθηκαν. Τους δίνεται το δικαίωμα συμμετοχής στις ειδικές εξετάσεις για εισαγωγή σε ΤΕΙ με τα μαθήματα και την ύλη που διαγωνίστηκαν εφέτος.
Για τους «απόκληρους» της τεχνικοεπαγελματικής εκπαίδευσης μια και μόνο διέξοδος υπάρχει: κατάργηση των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ, Ενιαίο Λύκειο και ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια με κατάργηση όλων των εξετάσεων και των αξιολογικών κρίσεων.








