Το «έξυπνο σχολείο» αποτελεί, κατά τον Στυλιανίδη το νέο στρατηγικό όραμα του υπουργείου Παιδείας. Οπου βρεθεί κι όπου σταθεί ο υπουργός Παιδείας το διαλαλεί. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, το «έξυπνο σχολείο» δε θα διαθέτει μόνο βιοκλιματικά οικολογικά στοιχεία, εξοικονόμηση ενέργειας και περιβαλλοντικούς αύλειους χώρους. Θα διαθέτει και «σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα», «ποιοτικά βιβλία» και «επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς».
Το «έξυπνο σχολείο» υπήρξε η αφορμή για να εφαρμοστούν και στην εκπαίδευση –στην ανέγερση των διδακτηρίων- οι Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Οι «ανάδοχοι» των βιοκλιματικών σχολείων έχουν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται τη χρήση των κτιρίων για διάστημα μέχρι και 30 ετών και το ελληνικό Δημόσιο, μέσω του ΟΣΚ, θα καταβάλλει σε αυτούς ενοίκιο (αποπληρωμή σε ετήσια βάση).
Οι επιχειρηματίες θα αποκομίζουν τεράστια κέρδη από την ανέγερση των ίδιων των σχολικών κτιρίων (με την πολιτική των υπερτιμολογήσεων) και στη συνέχεια και από την εκμετάλλευσή τους, εγκαθιστώντας μέσα σε αυτά διάφορες λειτουργίες και δραστηριότητες από ίντερνετ καφέ μέχρι και πάρκινγκ. Χρηματοοικονομικός σύμβουλος σε αυτό το πρόγραμμα ανέλαβε η Εθνική Τράπεζα.
Τα «σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα» αφορούν στη διδασκαλία εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων, που είναι απαραίτητες για τις σύγχρονες ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς εργασίας και δεν έχουν καμιά σχέση με τη βαθιά και ολόπλευρη μόρφωση. Τα «έξυπνα σχολεία» θα εξοπλιστούν με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και προγράμματα με την ευγενική «βοήθεια» της Microsoft, που πρόσφατα υπέγραψε συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση. Τα «ποιοτικά βιβλία», αποστεωμένα από κείμενα που προσφέρουν ευκαιρίες για ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, για καλλιέργεια πανανθρώπινων ιδεών και αξιών και με ύλη που αναφέρεται κυρίως σε μαθητές «υψηλής απόδοσης» θα συνηγορούν στην παραγωγή ανθρώπων υποταγμένων στο κεφάλαιο.
Δεδομένου του μικρού αριθμού των «έξυπνων σχολείων» και με βάση τα λεγόμενα του υπουργού Παιδείας, είναι σίγουρο ότι αυτά θα χρησιμοποιηθούν ως δούρειος ίππος για το πέρασμα όλων των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση, που δεν αφορούν μόνο στον τρόπο ανέγερσης των διδακτηρίων και στην είσοδο των επιχειρηματιών και των επιχειρήσεων στην εκπαίδευση. Αφορούν και στα προγράμματα καλλιέργειας της μερικοποίησης του ανθρώπου και της απόλυτης εξειδίκευσης. Αφορούν και στους εκπαιδευτικούς, που θα στελεχώνουν αυτά τα σχολεία, οι οποίοι θα διαθέτουν την κατάλληλη «επιμόρφωση».
Ο Στυλιανίδης έχει δηλώσει πως η νέα «μεταρρύθμιση» θα περιλαμβάνει την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. Ισως, λοιπόν, τα «έξυπνα σχολεία» να χρησιμοποιηθούν ως πειραματικά πεδία εφαρμογής της αξιολόγησης, της επιστροφής δηλαδή του επιθεωρητισμού στην εκπαίδευση, όπως και το «Ολοήμερο σχολείο» χρησιμοποιήθηκε για την άλωση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών με την αθρόα εισαγωγή των ωρομίσθιων και την παράταση του ωραρίου και την αλλοίωση γενικά της μορφής και του χαρακτήρα του σχολείου.