Δεν πρόλαβε να σβήσει ο απόηχος των πανηγυρισμών για το τέλος της «Οδύσσειας» των Μνημονίων από τον κυβερνητικό λόχο στην Ιθάκη, και στην εκπαίδευση άρχισαν να καταφθάνουν η μια μετά την άλλη οι «απανταχούσες». Στο ίδιο το νησί, αποχαρακτηρίστηκαν από δυσπρόσιτα όλα τα σχολεία τόσο στην Πρωτοβάθμια, όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η κυβέρνηση, μάλιστα επέλεξε να το κάνει αυτό με τον πιο άθλιο και ύπουλο τρόπο.
Σε ανακοίνωσή του το Ν.Τ. της ΑΔΕΔΥ Ιθάκης καταγγέλλει τα εξής:
«Την επόμενη του διαγγέλματος του κ. πρωθυπουργού από την Ιθάκη περί ‘’τέλους των μνημονίων’’, το Υπουργείο Παιδείας δημοσιοποίησε την από 7/8/18 απόφασή του (ΥΑ) σχετικά με την κατάταξη σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε αξιολογικές κατηγορίες και τον καθορισμό των δυσπρόσιτων. Σύμφωνα με αυτήν ο Νομός μας εντάσσεται στο χειρότερο σενάριο, δηλαδή αποχαρακτηρίζεται πλήρως και δεν περιλαμβάνει ΚΑΝΕΝΑ δυσπρόσιτο σχολείο ούτε στην πρωτοβάθμια ούτε και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η αθλιότητα της κυβέρνησης, η οποία από την αρχή μεθόδευσε την εξέλιξη αυτή, βρίσκει το απόγειό της στην περίπτωση της Ιθάκης. Εκεί, μετά τις κινητοποιήσεις που οργανώθηκαν από πλευράς μας και από πλευράς του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, αναγκάστηκαν να τροποποιήσουν τα μόρια των σχολείων τα οποία είχαν μειώσει στην αρχική τους πρόταση (πχ στο Βαθύ από 10 στο 8) δίνοντας, τελικά, 10 μόρια σε όλα (επαναφέροντας την κατάταξη των σχολείων αυτών στην κατηγορία Ι). Αλλά, ω του θαύματος, όπως πάλι είχαμε προειδοποιήσει, ανέβασαν την κατηγορία κατάταξης για τα δυσπρόσιτα από Ι (10 μόρια) που ήταν μέχρι σήμερα σε ΙΑ (11 μόρια). Το αιτιολογικό αναφέρεται στην ΥΑ: ‘’Με την υπό στοιχείο 2 πράξη του το ΚΥΣΔΕ πρότεινε προς τον Υπουργό Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων να καθοριστούν ως δυσπρόσιτες οι σχολικές μονάδες που κατατάσσονται στις κατηγορίες Ι, ΙΑ, ΙΒ και ΙΓ, ενώ με την υπό στοιχείο 2 πράξη του το ΚΥΣΠΕ πρότεινε αντίστοιχα προς τον Υπουργό Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων να καθοριστούν ως δυσπρόσιτες οι σχολικές μονάδες που κατατάσσονται στις κατηγορίες ΙΑ, ΙΒ και ΙΓ. Επειδή οι ανωτέρω προτάσεις δεν συμφωνούν, ο Υπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων αποφάσισε να αποδεχθεί εν μέρει την πρόταση του ΚΥΣΔΕ και εξ ολοκλήρου την πρόταση του ΚΥΣΠΕ, καθώς τα ανωτέρω αποτελούν τις κοινές κατηγορίες που προτείνονται από ΚΥΣΠΕ και το ΚΥΣΔΕ’’. Ποια μεγαλύτερη ‘’μαεστρία’’ μπορούσε να υπάρξει για να πουν πως άλλοι έκαναν (και μάλιστα μέσα από ‘’δημοκρατικές διαδικασίες’’) τη βρώμικη δουλειά!!!
Η ΕΓ Κεφαλονιάς – Ιθάκης του ΝΤ της ΑΔΕΔΥ καταγγέλλει την εξέλιξη αυτή. Είναι μία ακόμη απόδειξη για ποια έξοδο από τα μνημόνια μιλά η κυβέρνηση. Είναι μία ακόμη απόδειξη της ικανότητας που έχει απέναντι σε άλλες πολιτικές δυνάμεις που κυβέρνησαν τον τόπο να ‘’πάει το γράμμα’’ του κεφαλαίου, της ΕΕ, των αναδιαρθρώσεων. Να υλοποιήσει όλες τις μνημονιακές δεσμεύσεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και όλων των συμπαρομαρτούντων αλλά και τις δικές της που παραμένουν σε ισχύ μέσα από τους 700 μνημονιακούς νόμους. Στα σχολεία, έτσι, πλήττεται η οργανικότητα, η στελέχωσή τους, δυσκολεύει περαιτέρω η δυνατότητα συγκρότησης ολιγομελών τμημάτων (αφού είναι πιο ευνοϊκές οι προϋποθέσεις στα δυσπρόσιτα), ανοίγει δρόμος για νέες καταργήσεις – συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων».
Εχουμε πει πολλές φορές ότι η συγκυβέρνηση μετέρχεται όλα τα μέσα προκειμένου να εφαρμόσει τον «κόφτη» στην εκπαίδευση. Ενας τρόπος είναι και η δραματική μείωση των δυσπρόσιτων σχολείων σε όλη την Ελλάδα. Γιατί η υποβάθμιση των δυσπρόσιτων σχολείων απαιτεί αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη δημιουργία τμημάτων. Απαιτείται μεγαλύτερος αριθμός μαθητών για τη συγκρότησή τους, γεγονός που μαθηματικά θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και σε κλείσιμο σχολικών μονάδων. Ταυτόχρονα, μειώνεται και το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό (αναπληρωτές κυρίως) που υπηρετεί στα σχολεία αυτά.
Από τον «κόφτη» αυτού του είδους δε γλύτωσε ούτε η Κύθνος (Γυμνάσιο με ΛΤ), ούτε το Κόρθι (Γυμνάσιο με ΛΤ, καθώς και το παράρτημα του ΕΠΑΛ) της Ανδρου.
Η Α΄ ΕΛΜΕ Κυκλάδων καταγγέλλει:
«Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι για άλλη μια φορά κυβέρνηση και Υπουργείο δεν λαμβάνουν υπόψιν τη νησιωτικότητα και τις ιδιαίτερες και δύσκολες συνθήκες ζωής, εργασίας και μετακίνησης που αφορούν στους συναδέλφους που εργάζονται στις περιοχές αυτές, παρά τις προτάσεις που είχαν κατατεθεί από το οικείο ΠΥΣΔΕ και την οικεία ΕΛΜΕ αλλά και παρά τις επαναλαμβανόμενες αντιδράσεις και διαμαρτυρίες των συναδέλφων, του σωματείου, των τοπικών κοινωνιών (πέρυσι οι μαθητές στο Κόρθι της Ανδρου προχώρησαν σε κατάληψη του σχολείου εξαιτίας της πιθανότητας αποχαρακτηρισμού της περιοχής από δυσπρόσιτης). Το νησί της Κύθνου και η περιοχή Κόρθι της Ανδρου, παραμένουν επί της ουσίας περιοχές δυσπρόσιτες, με δύσκολες συνθήκες διαβίωσης και η μετακίνηση των συναδέλφων από και προς τις περιοχές αυτές παραμένει εξ ορισμού ιδιαίτερα δύσκολη και επίπονη. Εξάλλου στις συγκεκριμένες περιοχές υπηρετούν και πολλοί συνάδελφοι αναπληρωτές και η ήδη δύσκολη στελέχωση των σχολείων των περιοχών αυτών αναμένεται να γίνει ακόμα δυσκολότερη ελλείψει κινήτρων. Και βέβαια τελείως άδικα, πολλοί συνάδελφοι, που επέλεξαν να υπηρετούν στα συγκεκριμένα, αλλά και σε άλλα απομακρυσμένα σχολεία με στόχο τη συγκέντρωση μορίων, βλέπουν τώρα ξαφνικά να ακυρώνεται πλήρως αυτή τους η επιλογή για το μέλλον.
Εξάλλου παρά τις συνεχόμενες πιέσεις και ανακοινώσεις του σωματείου της Α΄ ΕΛΜΕ Κυκλάδων και του οικείου ΠΥΣΔΕ για αύξηση μορίων σε νησιά που η υπερβολική ακρίβεια τα καθιστά για ακόμα περισσότερους λόγους δυσπρόσιτα (όπως η Μύκονος και η Μήλος), το Υπουργείο αποφάσισε ότι δεν συντρέχει λόγος για αύξηση μορίων στις συγκεκριμένες περιοχές!».
Η τακτική των περικοπών είναι πλέον γενικευμένη στην εκπαίδευση. Η Παιδεία δεν είναι δικαίωμα για το κεφάλαιο και τους στυλοβάτες του, αλλά αντιμετωπίζεται με τη χυδαία λογική της αγοράς. Γι’ αυτό και μπαίνει λουκέτο και στα ολιγομελή τμήματα των ΕΠΑΛ και τη «νύφη» πληρώνουν κυρίως τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που κατά κανόνα φοιτούν σε αυτά. Στην καλύτερη περίπτωση αναγκάζονται να «ξενιτευτούν» σε άλλα σχολεία, εφόσον αντέχουν το κόστος της μεταφοράς, και στη συντριπτική πλειοψηφία στερούνται του δικαιώματος να φοιτήσουν στην ειδικότητα που προτιμούν.
Χιλιάδες τα κενά
Χιλιάδες είναι τα κενά στα σχολεία, τα οποία θα καλυφθούν (;) και φέτος με αναπληρωτές. Μόνιμοι διορισμοί δεν αναμένονται ούτε το 2019, σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Παιδείας. Οι εξαγγελίες Γαβρόγλου ότι τον Οκτώβρη θα υπάρξει ανακοίνωση, που θα αναφέρεται στον αριθμό των μόνιμων διορισμών για την επόμενη τριετία καθώς και στον τρόπο διορισμού, είναι στον αέρα και γίνεται καθαρά για προπαγανδιστικούς και δημαγωγικούς σκοπούς.
Τον ίδιο στόχο έχουν και οι αναφορές στην έκθεση του ΟΟΣΑ που κάνει, υποτίθεται, την παραδοχή της αναγκαιότητας των μόνιμων διορισμών. Εχουμε σημειώσει ότι η περίφημη έκθεση του ΟΟΣΑ για το 2018, επί του επίμαχου ζητήματος, κάνει απλά μια διαπίστωση και η εκπρόσωπός του, Γκαμπριέλα Ράμος, κατά την παρουσίασή της, συνέδεσε την πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών με την πορεία της ελληνικής οικονομίας και με το εάν αυτή θα «πιάσει» τους μνημονιακούς στόχους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο αιρετός του ΠΥΣΠΕ Παληγιάννης (ΔΑΚΕ) «με βάση την καταγραφή των λειτουργικών κενών που έγινε από τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, για την πραγματοποίηση των αποσπάσεων», μόνο στην Πρωτοβάθμια τα κενά, με το πρώτο χτύπημα του κουδουνιού της νέας σχολικής χρονιάς, ξεπερνούν τις 14.000.
«Συγκεκριμένα 8.068 είναι οι ελλείψεις εκπαιδευτικών Γενικής Αγωγής και μάλιστα με βάση τα ‘’κουτσουρεμένα’’ κενά των Περιφερειακών Διευθυντών, σ’ αυτά πρέπει να προστεθούν 5.000 περίπου κενά στην Ειδική Αγωγή καθώς και τα κενά που θα προκύψουν μετά την έναρξη του σχολικού έτους (άδειες ανατροφής, αναρρωτικές, άνευ αποδοχών κ.τ.λ.)».
Πέρυσι, 16.118 αναπληρωτές υπηρέτησαν στην Πρωτοβάθμια, ενώ και φέτος αντίστοιχος αναμένεται να είναι ο αριθμός τους, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Γιούλα Γκεσούλη