Mπάτσοι φυλάνε στο νοσοκομείο την οδηγό του λεωφορείου των εργολάβων, που συγκρούστηκε με άλλο λεωφορείο στη Βούλα, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό 57 επιβατών και της ίδιας της οδηγού. Φυλάνε τη… μεγάλη εγκληματία, μια εργάτρια εξουθενωμένη από απάνθρωπα ωράρια εργασίας. Γιατί; Για να μην δραπετεύσει; Τέσσερα παιδιά την περιμένουν στο σπίτι, που ζουν από το μεροκάματό της (μονογονεϊκή οικογένεια). Και να ήθελε να δραπετεύσει, δε θα είχε πού να πάει και πού ν’ αφήσει τα παιδιά της.
Δε βρέθηκε ένας εισαγγελέας να διατάξει την άρση της σύλληψης της εργάτριας και την παραπομπή της σε τακτική ποινική διαδικασία, ώστε να μην νοσηλεύεται σ’ αυτές τις απάνθρωπες συνθήκες, με μπάτσους να εναλλάσσονται σε βάρδιες έξω από το θάλαμο του νοσοκομείου. Είναι κι αυτή μια ένδειξη του ταξικού μίσους των κατασταλτικών μηχανισμών του αστικού κράτους. Αλλά και ένα εργαλείο προπαγάνδας: η εργάτρια-οδηγός του λεωφορείου υποδεικνύεται ως η αποκλειστικά υπεύθυνη για το τροχαίο ατύχημα! Για να βγουν λάδι οι καπιταλιστές ιδιοκτήτες που εξαναγκάζουν τους/τις οδηγούς να δουλεύουν πέρα από τα όρια της ανθρώπινης αντοχής, γεγονός που εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους.
Από το «βαρδιολόγιο» της ιδιωτικής Κοινοπραξίας Συγκοινωνιών Αττικής προκύπτει ότι η οδηγός Κ.Μ.:
- Την Τρίτη 1η Ιούλη είχε δουλέψει συνεχώς 16 ώρες στο τιμόνι (από τις 07.10 έως τις 23.15)!
- Την Τετάρτη 2 Ιούλη εργάστηκε 7 ώρες (από τις 14.55 έως τις 22.10).
- Την Πέμπτη 3 Ιούλη δούλεψε 8 ώρες (από τις 06.05 έως τις 14.25).
- Την ημέρα του ατυχήματος είχε και πάλι 16ωρη βάρδια (από τις 08.00 έως τις 23.10)!
Χρειάζεται να πούμε τίποτ’ άλλο;
Υπάρχει, όμως, και άλλο. Η συγκεκριμένη εργάτρια, μάνα με τέσσερα παιδιά, αναγκαζόταν να κάνει και δεύτερη δουλειά. Δούλευε ως οδηγός σε απορριματοφόρο του δήμου Ελευσίνας!
Την Πέμπτη 3 Ιούλη είχε δουλέψει ένα οχτάωρο στο αστικό (από τις 06.05 έως τις 14.25), δούλεψε τη νύχτα (από τις 22:30 μέχρι τις 2:30 τα ξημερώματα) στο απορριματοφόρο και στις 8:00 το πρωί ξεκίνησε τη 16ωρη βάρδια στο αστικό! Υπήρχε περίπτωση να μην καταρρεύσει κάποια στιγμή;
Οι οδηγοί στα αστικά λεωφορεία, βάσει νόμου, πρέπει να δουλεύουν οχτάωρο με εικοσάλεπτο διάλειμμα στη μέση της βάρδιας. Αυτή είναι η πιο στοιχειώδης, η ελάχιστη δικλείδα ασφάλειας για να μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν την κούραση της οδήγησης ενός μεγάλου οχήματος, την ένταση της προσοχής που απαιτεί η συνεχής αποβίβαση και επιβίβαση επιβατών, το τεράστιο πνευματικό στρες που προκαλεί η κυκλοφορία στους δρόμους μιας μεγαλούπολης, με τόση κίνηση και τόσα απρόοπτα.
Αυτό ισχύει για τους οδηγούς του ΟΑΣΑ (αν και συχνά καταστρατηγείται), δεν ισχύει όμως για τα αρπακτικά, τους ιδιώτες καπιταλιστές, που έχουν πάρει αστικό συγκοινωνιακό έργο.
Ο πατέρας Μητσοτάκης επιχείρησε να ιδιωτικοποιήσει την τότε ΕΑΣ (αστικά λεωφορεία της Αθήνας), χαρίζοντας τα λεωφορεία στους διαβόητους «νοικοκυραίους». Ηταν το κύκνειο αντεργατικό άσμα του. Οι κινητοποιήσεις των εργατών της ΕΑΣ και η τεράστια αλληλεγγύη που είχαν από την εργατική τάξη και το λαό της Αθήνας, έπαιξαν τεράστιο ρόλο στην πτώση της κυβέρνησης του Μητσοτάκη που έφυγε καταξεφτιλισμένος, χωρίς να προλάβει να κάνει ούτε μια πλήρη κοινοβουλευτική θητεία.
Ο γιος Μητσοτάκης κάνει άλλου τύπου ιδιωτικοποίηση, εκχωρώντας κομμάτια του αστικού συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες καπιταλιστές.
Από τον Μάρτη του 2024, ο ΟΑΣΑ (δηλαδή ο Μητσοτάκης) κατακύρωσε στην Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής (τη δημιούργησαν τα υπεραστικά ΚΤΕΛ Αργολίδας, Θήβας, Κορίνθου, Μαγνησίας, Χανίων-Ρεθύμνου, Σαλαμίνας και τα τουριστικά γραφεία Smile Acadimos και Maroulis Travel) την εκτέλεση των δρομολογίων σε 63 γραμμές του ΟΑΣΑ για διάστημα οκτώ χρόνων, έναντι 435 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ)! Πριν γίνει αυτός ο διαγωνισμός, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έδινε δρομολόγια με απευθείας αναθέσεις σε ΚΤΕΛ, όμως το Ελεγκτικό Συνέδριο είπε ότι αυτό ήταν παράνομο και το υπουργείο Μεταφορών αναγκάστηκε να πάει σε διαγωνισμό.
Τα δρομολόγια αφορούν 25 γραμμές της Ανατολικής Αττικής (1.188 δρομολόγια την ημέρα με 96 λεωφορεία, εκ των οποίων 30 αρθρωτά και 5 midi) και 38 γραμμές της Δυτικής Αττικής (1.757 δρομολόγια την ημέρα με 115 λεωφορεία, εκ των οποίων 3 midi).
Φυσικά, οι ιδιώτες καπιταλιστές έπεσαν με τα μούτρα για να βγάλουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος. Και το κέρδος βγαίνει πάντοτε με την υπερεκμετάλλευση των εργατών. Τυχαίο είναι ότι από τους 450 οδηγούς της Κοινοπραξίας γύρω στους 130 έχουν κάνει χαρτιά για να προσληφθούν από τον ΟΑΣΑ σε δύο διαγωνισμούς που προκηρύχτηκαν ως τώρα; Δεν αντέχουν οι άνθρωποι τα 16ωρα και τα ωράρια λάστιχο και προσπαθούν να βρουν ένα μισθό με στοιχειωδώς ανθρώπινες συνθήκες εργασίας.
«Κανένας οδηγός δεν πραγματοποιεί διπλοβάρδιες, ενώ όλες οι βάρδιες δηλώνονται στην Εργάνη», δήλωσε η Κοινοπραξία με το θράσος που χαρακτηρίζει τους καπιταλιστές.
Στο πλευρό της έσπευσε ο Κυρανάκης, διαψεύδοντας τις καταγγελίες για 16ωρες βάρδιες! Πώς το ξέρει; Τον διαβεβαίωσε… προφορικά η εταιρία! «Ζητήσαμε από την Παρασκευή τα βαρδιολόγια της συγκεκριμένης μέρας και της προηγούμενης. Δεν τα έχουν στείλει ακόμα. Επανήλθαμε σήμερα με νέα όχληση», δήλωσε το πρωί της Δευτέρας, χωρίς να αντιλαμβάνεται τι ακριβώς λέει. Εκανε και τον… πονηρό, λέγοντας πως «το χαρτί που κυκλοφόρησε δεν είχε ονόματα», ενώ τα ονόματα είχαν σβηστεί για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Τι σόι υπουργός είν’ αυτός, που αντί να στείλει αμέσως τις αρχές να κατάσχουν τα πάντα και να μπλοκάρουν κάθε κίνηση στα γραφεία της εταιρίας, στέλνει και ξαναστέλνει ραβασάκι και περιμένει υπομονετικά να του στείλουν τα «βαρδιολόγια»; Διαβεβαίωσε, πάντως, ο γίγαντας, πως αν προκύψει κάτι «παράνομο ή που δεν προβλέπεται στη σύμβαση, προφανέστατα θα υπάρχουν συνέπειες». Τις καταγγελίες των εργατών του ΟΑΣΑ για «πλημμελείς ελέγχους σε σχέση με την υλοποίηση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ» δεν τις άκουσε! ‘Η μάλλον τις θεώρησε… αριστερή μίρλα.
Η εταιρία, με όλη την άνεσή της, οργανώνει την άμυνά της, διαρρέοντας πως δεν πρόκειται για 16ωρες βάρδιες, αλλά οι μισές από τις 16 ώρες είναι… βάρδια επιφυλακής! Στελέχη της δήλωναν με θράσος ότι οι οδηγοί της δεν έχουν ανάγκη να κάνουν διπλοβάρδιες ή δεύτερη δουλειά, γιατί παίρνουν περισσότερα από τους οδηγούς του ΟΑΣΑ. Τότε γιατί κάνουν αιτήσεις για να προσληφθούν στον ΟΑΣΑ;
Οπως αποδείχτηκε και με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, η ιδιωτικοποίηση δολοφονεί. Η μόνη διαφορά έχει να κάνει με τη βαρύτητα του εγκλήματος. Στα Τέμπη είχαμε νεκρούς, στη Βούλα μόνο τραυματίες. Καθαρά θέμα τύχης.