Νωρίτερα σήμερα, η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα εξέδωσε το εξής Δελτίο Τύπου:
Δελτίο Τύπου
Πρόστιμο 875 εκατ. ευρώ σε αυτοκινητοβιομηχανίες για καρτέλ που περιόριζε τον ανταγωνισμό στις τεχνολογίες μείωσης των καυσαερίων
Αθήνα, 08/07/2021
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι εταιρείες Daimler, BMW και ο όμιλος Volkswagen (Volkswagen, Audi και Porsche) παραβίαζαν τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της ΕΕ συνεννοούμενες σχετικά με την τεχνική ανάπτυξη στον τομέα του καθαρισμού οξειδίου του αζώτου.
Η Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο ύψους 875.189.000 ευρώ. Στην Daimler δεν επιβλήθηκε πρόστιμο, διότι αποκάλυψε στην Επιτροπή την ύπαρξη της σύμπραξης. Ολα τα μέρη αναγνώρισαν τη συμμετοχή τους στη σύμπραξη και συμφώνησαν να διευθετήσουν την υπόθεση.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πραγματοποιούσαν τακτικές τεχνικές συναντήσεις για να συζητήσουν την ανάπτυξη της τεχνολογίας επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής (SCR), η οποία εξαλείφει επιβλαβείς εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) από τα ντιζελοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα μέσω της έγχυσης ουρίας (γνωστής και ως «AdBlue») στη ροή των καυσαερίων.
Επί πάνω από πέντε έτη, στις συναντήσεις αυτές οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνεννοούνταν προκειμένου να αποφύγουν τον ανταγωνισμό για καθαρισμό καλύτερο από τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, παρότι διέθεταν τη σχετική τεχνολογία. Αυτό σημαίνει ότι περιόριζαν τον ανταγωνισμό όσον αφορά χαρακτηριστικά των προϊόντων που είναι σημαντικά για τους πελάτες. Η συμπεριφορά αυτή συνιστά παράβαση εξ αντικειμένου υπό τη μορφή περιορισμού της τεχνικής ανάπτυξης —ένα είδος παράβασης που αναφέρεται ρητά στο άρθρο 101 παράγραφος 1 στοιχείο β) της Συνθήκης και στο άρθρο 53 παράγραφος 1 στοιχείο β) της Συμφωνίας για τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ). Η εν λόγω συμπεριφορά έλαβε χώρα μεταξύ της 25ης Ιουνίου 2009 και της 1ης Οκτωβρίου 2014.
Η κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Επιτροπής αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού δήλωσε σχετικά: «Οι πέντε κατασκευαστές αυτοκινήτων Daimler, BMW, Volkswagen, Audi και Porsche διέθεταν την τεχνολογία μείωσης των επιβλαβών εκπομπών πέρα από ό,τι απαιτεί ο νόμος βάσει των προτύπων εκπομπών της ΕΕ. Ωστόσο, απέφευγαν να ανταγωνιστούν για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας αυτής για καλύτερο καθαρισμό από ό,τι απαιτεί η νομοθεσία. Ετσι, η σημερινή απόφαση αφορά μια περίπτωση παρεκτροπής της νόμιμης τεχνικής συνεργασίας. Οι αθέμιτες συμπράξεις μεταξύ των εταιρειών δεν θα γίνονται ανεκτές. Σύμφωνα με τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες, η πρακτική αυτή είναι παράνομη. Ο ανταγωνισμός και η καινοτομία στη διαχείριση της ρύπανσης από αυτοκίνητα είναι ουσιαστικής σημασίας προκειμένου η Ευρώπη να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας. Η απόφαση αυτή δείχνει ότι δεν θα διστάσουμε να αναλάβουμε δράση εναντίον κάθε μορφής σύμπραξης που θέτει σε κίνδυνο τον στόχο αυτό».
O κόσμος το ‘χει τούμπανο…
Οταν η Κομισιόν φτάνει στο σημείο να επιβάλει πρόστιμο σε γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με εφτά χρόνια καθυστέρηση και αφού προηγουμένως οι αμερικάνικες Αρχές είχαν «περιποιηθεί» δεόντως τη Volkswagen, αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Υπάρχουν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες (γαλλικές, βρετανικές, ιταλικές, σουηδικές, αμερικάνικες, γιαπωνέζικες και κορεάτικες με εργοστάσια στην Ευρώπη), οι οποίες πιέζουν, επικαλούμενες τις αρχές του «υγιούς ανταγωνισμού». Γιατί αν ήταν μόνο για τους περιβαλλοντικούς κανόνες, κανένα πρόστιμο δε θα είχε επιβληθεί.
Tα ίδια τα πρόστιμα είναι της πλάκας (λίγο πάνω από 502 εκατ. ευρώ στον Ομιλο Volkswagen και κάτι λιγότερο από 373 εκατ. ευρώ στη BMW), αν συγκριθούν με τα 14,7 δισ. δολάρια που συμφώνησε να πληρώσει η VW στις αμερικάνικες Αρχές. Με την καθυστέρηση που επιβάλλονται τα πρόστιμα από την Κομισιόν και τις διαδικασίες που θ’ ακολουθήσουν (ενστάσεις, προσφυγές κτλ.), η VW θα έχει σταθεί ακόμα καλύτερα στα πόδια της, καθώς έχει δεχτεί και γενναία στήριξη από το γερμανικό κράτος μετά τον κλονισμό που της επέφερε η αμερικάνικη «περιπέτεια».
Επίσης, η Κομισιόν επέβαλε απλά ένα πρόστιμο και τέλος. Στις ΗΠΑ, όμως, η VW συμφώνησε να επαναγοράσει περίπου 450.000 αυτοκίνητα με «μαϊμουδισμένα» τσιπάκια, που είχε πουλήσει σε αμερικανούς πολίτες, πληρώνοντας την τιμή αγοράς συν ένα πρόσθετο ποσό μεταξύ 5.000 και 10.000 δολαρίων σε κάθε ιδιοκτήτη αυτοκινήτου. Οι ευρωπαίοι πολίτες είναι… υποδεέστεροι από τους αμερικανούς. Εξάλλου, κάθε ευρωπαίος πολίτης που εξαπατήθηκε και αγόρασε αυτοκίνητο με «μαϊμού» τσιπάκι, πρέπει να βοηθήσει στην οικονομική αναγέννηση μιας μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας «μας».
…κι ο Κούλης κρυφό καμάρι
Αυτούς τους… καπετάν-βρομιάρηδες ανέλαβε να ξεπλύνει ο Κούλης, με τη φιέστα που έγινε στην Αστυπάλαια στις 3 Ιούνη. Παρουσία του CEO της VW Χέρμπερτ Ντις, ο Μητσοτάκης έκανε… τεστ ντράιβ στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα της γερμανικής φίρμας!
«Αυτό που υλοποιούμε εδώ στην Αστυπάλαια δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια νέα αρχή. Μια πύλη προς ένα πιο καθαρό, πιο πράσινο, πιο αειφόρο κόσμο, πέρα από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Εκεί που η ενέργεια τροφοδοτεί τις ζωές μας χωρίς να βλάπτει τον πλανήτη μας», έλεγε ο Κούλης στην ομιλία του, παρουσιάζοντας ως… σωτήρες της ανθρωπότητας αυτούς που είχαν φτιάξει καρτέλ για να παρουσιάζουν σαν λιγότερο ρυπογόνα τα αυτοκίνητά τους, αναγκάζοντας ακόμα και την Κομισιόν να τους βάλει πρόστιμο!
Σχολιάζαμε στις 3 Ιούνη, σε άρθρο μας με τίτλο Ο Μητσοτάκης κάνει test drive διαφημίζοντας VW:
Εμείς, λοιπόν, πρέπει να ξεχάσουμε ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι από τους μεγαλύτερους «καπετάν-βρομιάρηδες» στον κόσμο και να πιστέψουμε τον CEO της, Χέρμπερτ Ντις, που από την όμορφη Αστυπάλαια δηλώνει ότι το μονοπώλιο που διευθύνει πιστεύει στον μετασχηματισμό στην… αειφορία και στην είσοδο σε μια εποχή που βασίζεται στη χρήση του λογισμικού! Οταν ο διώκτης των χριστιανών Σαούλ είδε το φως το αληθινό και έγινε ο… απόστολος των εθνών Παύλος, είχαμε τουλάχιστον μια μεταφυσική ερμηνεία της μεταστροφής. Στην περίπτωση των μονοπωλίων τύπου VolksWagen έχουμε απλώς απαίτηση για λήθη. Χτες «μαϊμουδίζαμε» τα τσιπάκια και σας κοροϊδεύαμε ότι τάχα αγοράσατε οικολογικό αυτοκίνητο, σήμερα απαιτούμε να πιστέψετε ότι το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι η αειφορία, που θα επιτευχθεί μέσω της ηλεκτροκίνησης. Εμάς δεν μας ενδιαφέρει το κέρδος (θεός φυλάξοι!), μόνο η αειφορία, η σωτηρία του πλανήτη!
Μιλώντας για είσοδο σε μια εποχή που βασίζεται στη χρήση του λογισμικού, ο Ντις προφανώς δεν αναφερόταν στο λογισμικό-μαϊμού που χρησιμοποιούσε η εταιρία του, αλλά στο… πολιτικό λογισμικό που επιτρέπει σ’ ένα μονοπώλιο να χρησιμοποιεί ακόμα και τον πρωθυπουργό μιας μπανανίας ως γλάστρα στη διαφημιστική καμπάνια τoy. Αλλά το λέει… κομψά: «Η κυβέρνησή σας καταβάλλει τεράστιες προσπάθειες για να εκμεταλλευθεί αυτές τις ευκαιρίες»!