Στις 16 του Μάη, πέντε ημέρες πριν τις εκλογές της 21ης Μάη, τα πρωτοπαλίκαρα του Μητσοτάκη, Σκυλακάκης και Πέτσας, αναπληρωτές υπουργοί Οικονομικών και Εσωτερικών αντίστοιχα, υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση (Αριθμ. 43802, ΦΕΚ 3274/Β΄/17 Μάη 2023) για την «Παροχή δωρεάν σίτισης και καταλύματος διαμονής σε υπαλλήλους ορεινών και νησιωτικών περιοχών» σε 16 δήμους της χώρας.
Στις 8 του Ιούνη δημοσιεύαμε άρθρο, έπειτα από ρεπορτάζ που κάναμε στους 16 δήμους της χώρας, όπου αποκαλύπταμε την προεκλογική απάτη της κυβέρνησης της ΝΔ, που προσπαθούσε να «περπατήσει» (η απάτη) με τη βοήθεια των «πετσωμένων» ΜΜΕ. Σημειώναμε στο άρθρο μας αυτό τα εξής:
Πρόκειται για καθαρή προεκλογική απάτη της αδίστακτης κυβέρνησης Μητσοτάκη για τους εξής λόγους:
Καταρχάς, η ΚΥΑ υπογράφηκε μόλις 5 ημέρες πριν τις εκλογές! Και ενώ δημαγωγικά αναφέρεται ότι η έναρξη ισχύος της είναι η ίδια με το άρθρο 88 του Ν. 5003/2022, δηλαδή στις 14/12/2022 (πέντε μήνες πριν), πουθενά δεν διευκρινίζεται αν θα δοθούν τα ποσά αναδρομικά στους «τυχερούς», μολονότι αυτοί -μέχρι να βάλουν οι Σκυλακάκης και Πέτσας την υπογραφή τους- δεν έτρωγαν αέρα κοπανιστό ούτε διαβιούσαν σε σκηνές.
Δεύτερον, τα ποσά που προϋπολογίζονται (ανώτατο ετήσιο χρηματικό όριο και εκτιμώμενο μηνιαίο κόστος σίτισης και στέγασης ανά υπάλληλο), θα προκύψουν αποκλειστικά από τους προϋπολογισμούς των δήμων και όχι από έκτακτη επιχορήγηση από το κράτος. Κοντολογίς, οι θεματοφύλακες του στέμματος του Μητσοτάκη, δημαγωγούν χωρίς τον ξενοδόχο, καθώς οι δήμοι έχουν πολύ περιορισμένους προϋπολογισμούς, γι’ αυτό και συνεχώς διαμαρτύρονται.
Ποντάρουν στην γκεμπελίστικη προπαγάνδα των «πετσωμένων» ΜΜΕ, που παίζουν αναφανδόν Μητσοτάκη, στην άγνοια και το μη ενδιαφέρον των περισσότερων ανθρώπων που μένουν στις εντυπώσεις που καλλιεργούνται σκόπιμα και δεν ανατρέχουν στα «ψιλά γράμματα» του νόμου, σύμφωνα με τα οποία για τις ανωτέρω «παροχές» τίθεται ως προϋπόθεση σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εάν και εφόσον βεβαιωθεί από την οικονομική υπηρεσία του δήμου ότι υπάρχουν οι ανάλογοι πόροι (άρθρο 349 του Ν. 4512/2018). Και ως γνωστόν «ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος»…
Τρίτον, αναρωτιόμαστε πώς πραγματικά έγινε η επιλογή των 16 δήμων των ορεινών και νησιωτικών περιοχών της ΚΥΑ. Επικοινωνήσαμε με αρκετούς δήμους και διαπιστώσαμε ότι δεν προϋπήρξε εκδήλωση ενδιαφέροντος από αυτούς για παροχή δωρεάν σίτισης και στέγασης σε υπάλληλους των περιοχών τους, ενδιαφέρον που να υποδηλώθηκε π.χ. με σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Καμιά τέτοια απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου δεν υπάρχει (π.χ. δήμος Καντάνου-Σελίνου, δήμος Σκοπέλου, δήμος Λήμνου, στους οποίους μάλιστα προϋπολογίζονται με την ΚΥΑ μεγάλα ποσά), ενώ συναντήσαμε και δήμο (δήμος Ηρωικής Νήσου Ψαρών) που έχει απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την ενίσχυση των δύο (2) αγροτικών γιατρών του με το ποσό των 250 ευρώ μηνιαίως, καθώς ο δήμος αδυνατεί να δώσει το εκτιμώμενο ποσό των 700 ευρώ μηνιαίως που αναφέρει με υποκριτική γαλαντομία η ΚΥΑ.
Το ποσό δε, αυτό που μπορεί να χορηγήσει ο δήμος Ψαρών, όπως άλλωστε ακόμη και αυτά τα ποσά που επικαλείται η ΚΥΑ, είναι ψίχουλα μπροστά στο πραγματικό κόστος σίτισης και καταλύματος διαμονής, όταν η ακρίβεια καλπάζει και τα ενοίκια έχουν φθάσει «στο θεό».
Διαπιστώσαμε επίσης ότι σε όλους τους δήμους υπάρχει έκδηλη αγανάκτηση για την εν λόγω ΚΥΑ, καθώς θεωρούν ότι αυτή δεν πατά στην πραγματικότητα, μη λαμβάνοντας υπόψη τους μεγάλους περιορισμούς των λειψών προϋπολογισμών τους.
Καταρτίσαμε μάλιστα και πίνακα με τον αριθμό των «ωφελούμενων» υπάλληλων ανά δήμο, με βάση τον πίνακα των δήμων της ΚΥΑ, διαιρώντας το ανώτατο ετήσιο χρηματικό όριο ανά δήμο με το εκτιμώμενο μηνιαίο κόστος ανά υπάλληλο, πολλαπλασιασμένο επί 12 (10 για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, επειδή τέλος Ιουνίου απολύονται). Διαπιστώσαμε έτσι ότι οι «ωφελούμενοι» υπάλληλοι είναι πολύ λίγοι σε σχέση με τον πραγματικό αριθμό αυτών που υπηρετούν στις δημόσιες υπηρεσίες των δήμων (π.χ. στο δήμο Ψαρών οι «ωφελούμενοι» είναι μόλις 2). Και βεβαίως, με την τεράστια ακρίβεια σε όλα τα είδη και τα ενοίκια, ακόμη και οι μόνιμοι υπάλληλοι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα έστω και αν επιδοτηθούν με τα γελοία ποσά που επικαλείται η ΚΥΑ.
Σημειώναμε δε, ότι η ΚΥΑ αφήνει τελείως απέξω τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς (Μύκονο, Σαντορίνη, Πάρο, Κρήτη, κ.λπ.), όπου η επιβίωση (και όχι η ζωή) για τους δημόσιους υπάλληλους που διορίζονται σε αυτούς είναι αδύνατη.
Σήμερα διαπιστώνουμε ότι η υπηρεσιακή κυβέρνηση, που διορίστηκε από τον Μητσοτάκη, συνέχισε αυτήν την προεκλογική απάτη, στέλνοντας έγγραφο (αριθμ. πρωτ. 49787/07.06.2023) [σ.σ. η ημερομηνία του εγγράφου -7 Ιούνη 2023- μας γεννάει ερωτηματικά, για να το πούμε κομψά, καθώς μπήκε σκόπιμα (;) μια ημέρα πριν τη δημοσίευση του δικού μας αποκαλυπτικού άρθρου] προς όλους τους δήμους και τις περιφέρειες της χώρας, υπογραμμίζοντας τα εξής:
«Κρίνεται σκόπιμο εφεξής, προκειμένου να εκδοθεί/εκδοθούν απόφαση/αποφάσεις για τους λοιπούς φορείς, όπως συμπληρώσετε τον πίνακα του συνημμένου Παραρτήματος που σας αφορά και αποστείλετε αυτόν σε ηλεκτρονική μορφή (.pdf) στην ηλεκτρονική διεύθυνση sitisi_stegasi@ypes.gr που έχει δημιουργηθεί από την Διεύθυνση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών αποκλειστικά για το σκοπό αυτό και όχι στο σύνδεσμο της ΚΕΔΕ. Στην ίδια ηλεκτρονική διεύθυνση θα πρέπει να αποστείλετε και τυχόν σχετικά ερωτήματα περί εφαρμογής της εν λόγω διάταξης».
Καταρχάς σημειώνουμε ότι το έγγραφο, που υπογράφει ο Γενικός Γραμματέας Εσωτερικών και Οργάνωσης Μιχάλης Ι. Σταυριανουδάκης, παραμερίζει την ΚΕΔΕ (Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας), τη συνδρομή της οποίας είχαν ζητήσει αρχικά, προκειμένου να συγκεντρωθούν τα απαιτούμενα στοιχεία από τους δήμους σε πρώτη φάση. Οπως διαπιστώσαμε, και το αναφέρουμε στο αρχικό άρθρο μας, το αποτέλεσμα ήταν πενιχρότατο -16 μόλις Δήμοι- και μάλιστα πολύ απατηλό, καθώς η προθυμία των δήμων, αλλά και η ίδια η αποτελεσματικότητα της ΚΥΑ ήταν «αέρας κοπανιστός».
Από την απαίτηση τώρα του Σταυριανουδάκη τα «αιτήματα» των δήμων να κατευθυνθούν απευθείας στη Διεύθυνση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, συμπεραίνουμε ότι ο σκοπός είναι να υπάρχει απόλυτος έλεγχος των στοιχείων και αποτροπή της διαρροής τους.
Το έγγραφο τονίζει επίσης αυτά που ανέφερε και η προηγηθείσα ΚΥΑ. Οτι δηλαδή τα «επιδόματα» προς τους υπάλληλους θα βαρύνουν αποκλειστικά τους προϋπολογισμούς των δήμων και δεν θα αντληθούν από κάποια πρόσθετη επιχορήγηση και ότι οι δήμοι θα το αποφασίσουν αυτό με τα συλλογικά τους όργανα εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχει δημοσιονομικός χώρος. Επίσης ότι ο αριθμός των δικαιούχων πρέπει να είναι «ρεαλιστικός», όπως και το ύψος της δαπάνης και ότι οι δήμοι πρέπει να είναι σε θέση να βεβαιώσουν τη δυνατότητα αντιμετώπισης της δαπάνης αυτής. Τα τελευταία ακούγονται ως «απειλή» προς τους δήμους εκείνους που θα θελήσουν να εμφανιστούν ως δήθεν φιλολαϊκοί, απαιτώντας στη συνέχεια από την κυβέρνηση να τους ενισχύσει με περισσότερα κονδύλια.
Θεωρώντας δεδομένη την αρχική «ανταπόκριση» των 16 δήμων, ο Γ.Γ ψεύδεται ασύστολα, γιατί όπως έχουμε αποδείξει ουδεμία σχετική απόφαση των Δημοτικών τους Συμβουλίων δεν υπήρξε, ώστε στη συνέχεια να συμπληρωθούν στην πλατφόρμα από αυτούς τα «οικονομικά στοιχεία που απαιτούνται για την εφαρμογή της διάταξης»:
«Οπως έχουν ήδη ενημερωθεί οι πρώτοι δέκα έξι (16) δήμοι, σας γνωρίζουμε, ότι οι σχετικές δαπάνες, εφόσον αποφασίσουν τα συλλογικά σας όργανα να χορηγήσουν τα εν λόγω επιδόματα, θα διενεργηθούν αποκλειστικά σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού σας και εφόσον υπάρχει δημοσιονομικός χώρος, καθώς δεν προβλέπεται επιχορήγηση/χρηματοδότηση για την κάλυψή τους.
Ως εκ τούτου, αφενός θα πρέπει να προσδιορίσετε ρεαλιστικό αριθμό δικαιούχων και ύψος ποσού δαπάνης για την σίτιση και τo κατάλυμα διαμονής τους και αφετέρου να είστε σε θέση, εφόσον σας ζητηθεί, να βεβαιώσετε τη δυνατότητα αντιμετώπισης της δαπάνης αυτής, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 24 παρ. 5ε του ν.4270/2014 (Α΄ 143) και στο πλαίσιο των οριζομένων του άρθρου 90 του π.δ.63/2005 (Α΄ 98)».
Παραθέτουμε την αρχική ΚΥΑ, όπως και το έγγραφο του Γ.Γ. Εσωτερικών και Οργάνωσης Μιχάλη Σταυριανουδάκη:
kya_43802_2023eggrafo GG