Νέο ισχυρότατο ράπισμα δέχτηκε η Κεραμέως και όλες οι τρομοκρατικές απειλές της έπεσαν στο κενό μετά τη Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ (25/9), που με συντριπτικότατα ποσοστά αποφάσισε την επικαιροποίηση και επέκταση της απεργίας-αποχής από κάθε διαδικασία αξιολόγησης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν βρέθηκε ούτε μία ΕΛΜΕ να καταψηφίσει την απεργία-αποχή, ενώ σε σύνολο 78 ΕΛΜΕ, 72 ψήφισαν θετικά (ποσοστό επί των ψήφων των ΕΛΜΕ 92,3%) και 6 ψήφισαν λευκό.
Μέσα σε αυτό το κλίμα αποφασισιστικής μαζικότατης αντίστασης ήταν αδύνατο να «περπατήσει» και η απεργοσπαστική πρόταση της ΔΑΚΕ Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (20/9). Η ΔΑΚΕ ΔΕ με απόφασή της, αφού πρώτα έδινε τα διαπιστευτήριά της στους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας («Η συγκεκριμένη αυτοαξιολόγηση, εφόσον υλοποιηθεί, δεν παράγει κάποιο δυσμενές αποτέλεσμα για τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες»), στη συνέχεια παρίστανε τάχα την αποφασισμένη να αλλάξει άποψη «εάν στην πορεία της αυτοαξιολόγησης παρατηρηθεί οποιαδήποτε εκτροπή από το αρχικό σχέδιο, που θέτει σε κίνδυνο την εργασιακή ειρήνη των εκπαιδευτικών και την επιβίωση των σχολικών μονάδων», για να καταλήξει σε μια εκφοβιστική προς τους εκπαιδευτικούς πρόταση, σε μια προσπάθεια διάσπασης του αγωνιστικού μετώπου («Η θέση της αριστερής πλειοψηφίας της ΟΛΜΕ για απεργία-αποχή είναι μία θέση αίολη και οδηγεί τον κλάδο στην αυτοκαταστροφή), προτείνοντας «48ωρη απεργία διαμαρτυρόμενη για την αδικαιολόγητη καταπόνηση των συναδέλφων» (δηλαδή απεργία-οπερέτα μόνο για τον επιπλέον γραφειοκρατικό φόρτο που επιβάλλει η διαδικασία της αξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς).
Η απόρριψη αυτής της απεργοσπαστικής, εκφοβιστικής πρότασης από τη βάση των εκπαιδευτικών, που ως κοινωνικό στρώμα δεν είναι δα τίποτε επαναστάτες, δείχνει ότι η Κεραμέως πρόκειται να τα βρει «σκούρα» στην εκπαίδευση και ότι θα ναυαγήσει και το επόμενο βήμα της, η αξιολόγηση αυτή καθαυτή των ίδιων των εκπαιδευτικών (ως τώρα προωθείται η λεγόμενη «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας, που όμως είναι προάγγελος της αξιολόγησης σχολείων-εκπαιδευτικών-μαθητών).
Οι εκπαιδευτικοί αποδεικνύουν ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι ενάντια στην αξιολόγηση, γιατί υπάρχουν μέσα σε αυτούς ακόμη ζωντανές οι μνήμες του επιθεωρητισμού, γιατί αισθάνονται ότι στις πλάτες τους επιχειρείται να φορτωθούν όλα τα κακώς κείμενα του αστικού σχολείου, για τα οποία ο κύριος υπεύθυνος είναι η εγκληματική κυβερνητική πολιτική στην εκπαίδευση διαχρονικά και η ταξική διαστρωμάτωση της κοινωνίας που βάζει αποφασιστικά τη σφραγίδα της στη μορφωτική εξελικτική πορεία των μαθητών.
Τώρα στην Κεραμέως δεν απομένει τίποτε άλλο παρά να στείλει τα «εντέλλεσθε» στους διευθυντές των σχολικών μονάδων, που θεωρούνται -και είναι- βραχίονας άσκησης της αντιδραστικής εκπαιδευτικής πολιτικής.
Τη σχετική διαδικασία ορίζει το άρθρο 97 του νόμου 4823/21: «Εφόσον, κατά τη διάρκεια συγκεκριμένου σχολικού έτους ο σύλλογος διδασκόντων δεν συγκληθεί ή δεν συνεδριάσει ή για οποιονδήποτε λόγο δεν προβεί εν γένει στις ενέργειες της αρμοδιότητάς του, όπως αυτές καθορίζονται στα άρθρα 47 και 47Α του ν. 4547/2018 (Α’ 102), αμέσως μετά την παρέλευση δεκαημέρου από τη λήξη των προθεσμιών που ορίζονται στα άρθρα αυτά και χωρίς υπαίτια βραδύτητα, στην περίπτωση που δεν προβλέπονται προθεσμίες, ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας προβαίνει, όσον αφορά στο σχολικό αυτό έτος, σε όσες από τις ενέργειες της αρμοδιότητας του συλλόγου διδασκόντων εξακολουθούν να παραλείπονται από τον σύλλογο, με τη συνεργασία του Συμβούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, εφαρμόζοντας κατά τα λοιπά αναλόγως τα ως άνω άρθρα».
Και πάλι, όμως, η Κεραμέως θα ατυχήσει στους σχεδιασμούς της. Διότι μπορεί μεν σεβαστότατο ποσοστό των διευθυντών να υποκύψει στους εκβιασμούς της, γιατί αγωνιά για τη θεσούλα του, πλην όμως καμιά διαδικασία «αυτοαξιολόγησης» δεν μπορεί να γίνει χωρίς την ενεργό συμμετοχή του Συλλόγου Διδασκόντων. Κανένας «προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου» δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί -και κατ’ επέκταση η «αποτίμησή» του- χωρίς να υπάρχουν τα φυσικά πρόσωπα που θα αναλάβουν να τον φέρουν εις πέρας.
Η ΟΛΜΕ σε νέες διευκρινίσεις που έχει αποστείλει στα σχολεία (27/9) για την απεργία-αποχή σημειώνει τα εξής:
«1. Η απεργία αποχή που είναι ήδη σε ισχύ, δήλωση της οποίας σας έχουμε αποστείλει, καλύπτει νομικά τόσο τις διαδικασίες κατάθεσης της περυσινής αποτίμησης όσο και την ειδική συνεδρίαση για τις διαδικασίες προγραμματισμού. Με την κατάθεση της δήλωσης αυτής στο πρωτόκολλο του σχολείου όλοι και όλες (εκπαιδευτικοί και διευθυντές/ντριες) είναι πλήρως κατοχυρωμένοι/ες να απέχουν από τις διαδικασίες αυτές. Η υποχρέωση των διευθυντών να προχωρήσουν μόνοι τους τις διαδικασίες προγραμματισμού (άρθρο 97 του ν.4823/21) ενεργοποιείται στις 10 Οκτωβρίου (και μέχρι τις 20 Οκτωβρίου). Μέχρι τότε καλύπτονται από την υπάρχουσα δήλωση απεργίας αποχής. Η ΓΣ των Προέδρων στις 25-09-21 αποφάσισε απεργία-αποχή και από τις προβλέψεις του ν.4823/21 και τις επόμενες μέρες -πριν τις 10 Οκτωβρίου- θα αποσταλεί συμπληρωματική δήλωση και οδηγίες.
Επομένως, η ήδη υπάρχουσα δήλωση καλύπτει όλες τις διαδικασίες μέχρι τις 10 Οκτωβρίου για όλους και μετά τις 10 Οκτωβρίου θα κατατεθεί συμπληρωματική δήλωση για τις 4823/21, η οποία θα σας αποσταλεί εγκαίρως».
Γιούλα Γκεσούλη