Στην καθιερωμένη εβδομαδιαία ανάρτηση-προπαγάνδα των… επιτυχιών του κυβερνητικού έργου, χθες Κυριακή, ο Μητσοτάκης, μεταξύ άλλων, αναφερόμενος και στην εκπαίδευση, έγραψε τα εξής:
«Θα μείνω στον χώρο της εκπαίδευσης για δύο ακόμα ειδήσεις: φέτος το πρόγραμμα σχολικών γευμάτων ξεκίνησε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά και σε περισσότερα σχολεία από πέρυσι. Καθημερινά, διανέμονται 217.267 σχολικά γεύματα σε 1.658 δημοτικά σχολεία σε 134 Δήμους σε όλη τη χώρα. Ο προϋπολογισμός για φέτος είναι 102 εκ. ευρώ, αυξημένος κατά 39% από το 2020.
Προχωρήσαμε επίσης στην πρόσληψη 2.763 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως προσωρινών αναπληρωτών για το διδακτικό έτος 2023-2024. Έτσι, καλύπτουμε τα διαπιστωμένα κενά, ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα το διδακτικό έργο, ελπίζοντας πως ακόμη περισσότεροι εκπαιδευτικοί θα συμμετάσχουν και στη διαδικασία αξιολόγησής τους, που είναι άλλωστε καθήκον και υποχρέωση. Η παράλειψη ανταπόκρισης σε αυτό το καθήκον, είτε από τους αξιολογητές είτε από τους αξιολογούμενους, εφεξής θα συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα με επιπτώσεις στην εξέλιξη του/της εκπαιδευτικού, αλλά και με στέρηση αποδοχών ενός μήνα».
Ο Μητσοτάκης ομολογεί την αποτυχία εφαρμογής της αξιολόγησης στην εκπαίδευση και τον φόβο του ότι μπορεί αυτή να μην προχωρήσει και στο μέλλον, εξ ου και χρησιμοποιεί τον όρο «ελπίζοντας». Αν τα είχε όλα λυμένα και η αξιολόγηση προχωρούσε ακάθεκτη τότε θα κομπορρημονούσε για την επιτυχία της κυβέρνησής του και του υπουργείου Παιδείας.
Ταυτόχρονα προσπαθεί να εξαγοράσει τη συναίνεση των εκπαιδευτικών στην επιστροφή του επιθεωρητισμού με την πρόσληψη 2.763 μόνιμων εκπαιδευτικών, που είναι βεβαίως σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στις τεράστιες πραγματικές ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης. Θυμίζουμε ότι μόνο πέρυσι εργάστηκαν στο δημόσιο σχολείο πάνω από 48.000 αναπληρωτές, χωρίς να υπολογίζουμε τις φετινές συνταξιοδοτήσεις. Αλλά ακόμη και αν η κυβέρνηση προχωρούσε στην απίθανη περίπτωση να διορίσει αρκετές χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς (ο Μητσοτάκης δήλωσε επανειλημμένα ότι πάνω απ’ όλα είναι η διατήρηση της «δημοσιονομικής σταθερότητας»), και πάλι οι εκπαιδευτικοί θα ακύρωναν την προσπάθεια επιβολής της αξιολόγησης, καθώς στο DNA του δημόσιου σχολείου είναι καλά εδραιωμένες οι τραγικές μνήμες του επιθεωρητισμού, όπως γνωστά είναι και τα έργα και ημέρες του Κυριάκου Μητσοτάκη όταν ήταν υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και επέβαλε εν μια νυκτί το «μαύρο» στην ΕΡΤ και έστειλε στην διαθεσιμότητα-απόλυση χιλιάδες εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι στόχος είναι να γίνουν τα «μαύρα πρόβατα» του δημόσιου σχολείου για όλα τα κακώς κείμενα και να δικαιολογηθεί στη λεγόμενη «κοινή γνώμη» όλη η αντιδραστική και αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης στη δημόσια εκπαίδευση και η απαξία με την οποία την αντιμετωπίζει, με στόχο την προοδευτική ιδιωτικοποίηση λειτουργιών της.
Επειδή, λοιπόν, ο Μητσοτάκης τα γνωρίζει όλα αυτά, φροντίζει να στείλει παράλληλα και το τρομοκρατικό μήνυμα ότι «εφεξής θα συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα με επιπτώσεις στην εξέλιξη του/της εκπαιδευτικού, αλλά και με στέρηση αποδοχών ενός μήνα» η μη ανταπόκριση στο «καθήκον» της αξιολόγησης.
Είμαστε πεπεισμένοι ότι και πάλι οι εκπαιδευτικοί, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, θα τον διαψεύσουν και οι απειλές του θα πέσουν στο κενό.
ΥΓ: Δημοσιεύουμε την απόφαση της ΔΟΕ για συνέχιση της Απεργίας-Αποχής από την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (δεν σχολιάζουμε σε αυτό το σχόλιο την αντιδραστική θέση της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας ότι μπορεί να υπάρξει στον καπιταλισμό και «μη τιμωρητική» και «καλή» αξιολόγηση).
Η απόφαση της ΔΟΕ
Ο ΚΛΑΔΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΔΥΝΑΜΙΚΑ
ΜΕ ΜΑΖΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ-ΑΠΟΧΗ
Η νέα εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. «Οδηγίες αναφορικά με την διαδικασία αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ–ΕΒΠ σχολικού έτους 2023-2024» έρχεται, δυστυχώς, να καταστήσει σαφές το πνεύμα αυταρχισμού και τρομοκρατίας με το οποίο είναι συνδεδεμένη η απόπειρα επιβολής των νόμων της κατηγοριοποίησης και διαφοροποίησης σχολείων – μαθητών – εκπαιδευτικών, 4692/2020 και 4823/2021, που αφορούν την αξιολόγηση, συνεχίζει να υφίσταται και να αξιοποιείται.
Κυβέρνηση και Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. συνεχίζουν το έργο απαξίωσης του δημόσιου σχολείου με την επιχείρηση υλοποίησης της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στηριγμένης στη σαθρή διαδικασία της «εσωτερικής κι εξωτερικής αξιολόγησης» των σχολικών μονάδων την οποία ο κλάδος με τη στάση του έχει αποτρέψει.
Όπως έχουμε αναδείξει και τεκμηριώσει με τον επιστημονικό λόγο των διαδικτυακών εκδηλώσεων της Δ.Ο.Ε., η «αξιολόγηση» των νόμων 4692/20 και 4823/21 δεν είναι τίποτε άλλο πέρα από την αγωνιώδη προσπάθεια κυβέρνησης και Υπουργείου Παιδείας, να χρεώσουν τις δικές τους ευθύνες στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές. Παρουσιάζουν την «αξιολόγηση» ως το κλειδί για τη λύση κάθε προβλήματος του εκπαιδευτικού συστήματος, χρησιμοποιώντας εύηχες λέξεις, θετικά φορτισμένες, προκειμένου να εφαρμόσουν τα πιο αντιδραστικά μέτρα. Ευτυχώς, όμως, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές καταλαβαίνουν πολύ καλά ότι αν η κυβέρνηση ήθελε να στηρίξει το δημόσιο σχολείο θα προσλάμβανε μαζικά εκπαιδευτικούς, δεν θα επέτρεπε να χάνονται χιλιάδες διδακτικές ώρες, δεν θα άφηνε μαθητές χωρίς παράλληλη στήριξη, μαθήματα ακόμα και πανελλαδικώς εξεταζόμενα να διδάσκονται από τα μέσα της χρονιάς, δε θα απέκλειε χιλιάδες μαθητές από τα Πανεπιστήμια μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αλλά και την Τράπεζας Θεμάτων. Δεν θα στοίβαζε 25 μαθητές σε αίθουσες κλουβιά, θα έπαιρνε ειδικά μέτρα στήριξης των μαθητών για τα τεράστια γνωστικά, ψυχολογικά και κοινωνικά προβλήματα που άφησε ο διετής εγκλεισμός και τα κλειστά σχολεία. Θα την απασχολούσε το πώς θα κατασκευάσει σύγχρονα σχολεία, θα επισκεύαζε τα παλιά, δεν θα άφηνε χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς να περνούν τη μισή τους μέρα σε ακατάλληλα κτήρια για το επιδιωκόμενο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα αλλά και επικίνδυνα για την ασφάλειά μας. Για όλα αυτά προφανώς οι νόμοι δεν προβλέπουν τίποτα. Επιδιώκουν, όμως μέσω της ατομικής αξιολόγησης, προκειμένου να αποδεχτεί η εκπαιδευτική κοινότητα ένα σχολείο το οποίο διαχρονικά υποβαθμίζεται για την πλειοψηφία των παιδιών που προέρχονται από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα, που βάζει ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια σε όσα παιδιά θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους.
Η εμπειρία από τις χώρες της Ευρώπης όπου εφαρμόστηκαν αντίστοιχα συστήματα όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία αλλά και η Αμερική είναι αποκαλυπτική. Αποτέλεσε βασικό εργαλείο για την διαφοροποίηση των σχολείων με βάση την οικονομική-κοινωνική προέλευση των μαθητών, την ένταση των ταξικών φραγμών, την υποβάθμιση-υποχρηματοδότηση και εν τέλει το κλείσιμο σχολείων σε εργατικές περιοχές, την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών ακόμα και απολύσεις.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
η δυναμική αντίσταση εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, δείχνει τον δρόμο της νίκης. Οι αντιεκπαιδευτικές προβλέψεις των νόμων 4692 και 4823 δεν έχουν επιβληθεί.
Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών παλεύει με οδηγό τις αποφάσεις της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας όχι γιατί «φοβάται» την αξιολόγηση. Έχουμε δημοσιοποιημένες θέσεις που προστατεύουν το δημόσιο σχολείο, τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητ(ρι)ών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Κάθε μέρα εξετάζουμε κριτικά και αυτοκριτικά τη δουλειά μας, στους συλλόγους διδασκόντων ανταλλάσσουμε σκέψεις και προτάσεις για να γίνει καλύτερη η σύνθετη παιδαγωγική πράξη. Αυτή ακριβώς η διαδικασία είναι που ζητάμε να στηριχθεί ουσιαστικά από το κράτος. Τα κριτήρια της αξιολόγησης, που προωθεί η κυβέρνηση, δεν έχουν καμία σχέση με αυτή την ανάγκη.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έχοντας, μέσα από τις αποφάσεις των Γενικών της Συνελεύσεων καθώς και του Διοικητικού Συμβουλίου της, με συνέπεια και υπευθυνότητα, εκφράσει τις ψηφισμένες και τις επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις του κλάδου θα συνεχίσει να δίνει με όλα τα μέσα τη μάχη για την ακύρωση των αντιεκπαιδευτικών σχεδιασμών της κυβέρνησης.
Για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν του αγώνα για την αποτροπή της υλοποίησης των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της κυβέρνησης. Ο νικηφόρος αγώνας του κλάδου ενάντια στην αξιολόγηση του Π.Δ. 152/2013 και του ν.4024/2011, στο παρελθόν, καθώς και η αποτροπή, μέχρι σήμερα της εφαρμογής, της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης της κατηγοριοποίησης των σχολικών μονάδων του Ν.4692/2020 αλλά και της πρώτης φάσης της ατομικής αξιολόγησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, αποτελούν παρακαταθήκη και οδηγό μας.
Με βάση τα παραπάνω:
- Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε με όπλο την καθόλα νόμιμη απεργία-αποχή από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο 4823/21 καθώς και από την Υ.Α. 9950/ΓΔ5 ΦΕΚ 388/27-1-2023 «Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τη διαδικασία διενέργειάς της» και σχετίζονται με όλα τα εξωδιδακτικά καθήκοντα σχετικά με την ατομική αξιολόγηση (συναντήσεις με Συμβούλους Εκπαίδευσης, ενημέρωση ατομικού φακέλου, κατάθεση έκθεσης αυτοαξιολόγησης κ.τ.λ.).
Υπενθυμίζουμε ότι η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη, συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας η οποία καλύπτει τους συμμετέχοντες από κάθε πειθαρχική ευθύνη. Επισυνάπτουμε και σχετική γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε. με ημερομηνία 12/09/2021. Η ανάδειξη των ποινών, που δεν αγγίζουν όσους συμμετέχουν στην απεργία-αποχή, μέσα και από τη νέα εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο επικεντρώνουν σε αυτές οι γνωστοί…πρόθυμοι δεν είναι τίποτε άλλο παρά φτηνός εκβιασμός που αποκαλύπτει την απόλυτη παιδαγωγική ένδεια του κυβερνητικού εγχειρήματος.
- Κηρύσσουμε στάσεις εργασίας σε όλη τη χώρα σε συνεργασία με τους Τοπικούς Συλλόγους, προκειμένου να είναι καλυμμένοι όλοι οι συνάδελφοι και οι συναδέλφισσες από κάθε άλλη διαδικασία της ατομική αξιολόγησης που προβλέπεται εντός διδακτικού ωραρίου (π.χ. δειγματικές διδασκαλίες).
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με αποφασιστικότητα οργανώνει όλες τις δράσεις που είναι αναγκαίες ώστε η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., ακούγοντας τη φωνή των εκπαιδευτικών που δίνουν καθημερινά μόνοι τους τη μάχη για το δημόσιο σχολείο, να αποσύρει τις Υ.Α. και τους νόμους 4692/2020 και 4823/2021, να μονιμοποιήσει άμεσα τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς.
Η μαζικότητα, η ενότητα και η καθολική συμμετοχή στην απεργία – αποχή, τις στάσεις εργασίας, τις απεργιακές κινητοποιήσεις και όλες τις υπόλοιπες δράσεις είναι που θα αποτρέψουν την υλοποίηση των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών και των αυταρχικών απειλών της πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
Σε αυτή τη βάση, καλούμε επιπλέον:
- Όλους τους Σ.Ε.Π.Ε. να πάρουν μέτρα για την υλοποίηση των αποφάσεων του κλάδου. Να οργανώσουν με όλα τα μέσα την ενημέρωση συνολικά της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους πραγματικούς στόχους της επιχειρούμενης «αξιολόγησης».
- Τις/τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στην απεργία – αποχή της Δ.Ο.Ε. και με βάση αυτή την απόφαση, να μην προχωρήσουν σε καμία διαδικασία που σχετίζεται με την εφαρμογή της Υ.Α.
ΚΑΝΕΝΑΣ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑ ΜΟΝΗ! ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΘΑ ΒΓΟΥΜΕ ΝΙΚΗΤΕΣ!
ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΑΣΠΙΔΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ!
ΟΛΟΙ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ –ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ – ΑΠΟΧΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ