Με ανακοίνωσή της η ΟΙΕΛΕ καταγγέλλει ένα ακόμη όργιο που συμβαίνει στα ιδιωτικά σχολεία σε βάρος των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Με τον ερχομό του καλοκαιριού, οι επιχειρηματίες σχολάρχες, εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη εργαζόμενων γονιών να απασχολούνται κάπου τα παιδιά τους με δημιουργικό τρόπο, διοργανώνουν τα λεγόμενα summer camps, πατώντας κυριολεκτικά στο λαιμό τους εργαζόμενους σε αυτούς εκπαιδευτικούς.
Με εκβιασμούς και τρομοκρατρία τους υποχρεώνουν να εργαστούν στα summer camps, με την ανοχή και τις πλάτες του υπουργείου Παιδείας, των αρμόδιων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και της ανύπαρκτης Επιθεώρησης Εργασίας.
Είναι γνωστό ότι από την Κεραμέως και μετά με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που έγιναν σε βάρος των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, οι σχολάρχες ξεσάλωσαν κυριολεκτικά και αλωνίζουν παραβιάζοντας κάθε εργασιακό δικαίωμα, αλλά και αυτήν την νομοθεσία που υποτίθεται ότι προστατεύει τους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, όμως, οι συνθήκες που λειτουργούν τα summer camps, δημιουργούν καταστάσεις ανασφάλειας και για τους συμμετέχοντες μαθητές.
Η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ
Άρχισαν τα όργανα με τα summer camps σε ιδιωτικά σχολεία: Πιέζουν εκπαιδευτικούς να εργαστούν παράνομα και χωρίς αμοιβή! – Επισημάνσεις για εκπαιδευτικούς και γονείς
Με την έλευση του καλοκαιριού ξεκινά και η εποχή της αθλιότητας σε (κάποια) ιδιωτικά σχολεία που υποχρεώνουν με την απειλή της απόλυσης το προσωπικό τους να εργαστεί υποχρεωτικά (!) και χωρίς αμοιβή (!!) στα summer camps τα οποία είναι δομές χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο (επομένως, έχουν θέματα νομιμότητας). Για την κατάσταση αυτή είναι σημαντικές οι ευθύνες τόσο των Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας που γνωρίζουν την κατάσταση και αδρανούν όσο και της Επιθεώρησης Εργασίας που ενημερώθηκε από εμάς και την Συνήγορο του Παιδιού σε συνάντηση πέρσι το καλοκαίρι και δεν έκανε απολύτως τίποτε!
Για το φλέγον ζήτημα της λειτουργίας summer camps στα απολύτως παράνομα Κέντρα Μελέτης θα γίνει ξεχωριστή αναφορά τις επόμενες ημέρες. Για τα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία και ιδιωτικά νηπιαγωγεία, επισημαίνουμε για τους εκπαιδευτικούς τα ακόλουθα:
- Οι ιδιωτικοί (όπως και οι δημόσιοι) εκπαιδευτικοί με διοριστήριο του Υπουργείου Παιδείας έχουν συγκεκριμένο ωράριο και καθηκοντολόγιο. Παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο ωρολόγιο πρόγραμμα (υποχρεωτικό ή/και διευρυμένο) και το ωράριο παραμονής τους στη σχολική μονάδα είναι έως 30 ώρες (ή έως 6 την ημέρα) για τις ημέρες του διδακτικού έτους, δηλαδή μέχρι την ημέρα που τα σχολεία κλείνουν για διακοπές (21 Ιουνίου για την πρωτοβάθμια). Οποιαδήποτε άλλη παροχή υπηρεσίας, όπως πχ οι προαιρετικές απογευματινές δράσεις, οφείλει να αμειφθεί βάσει των προβλεπόμενων στην Κοινή Εργατική Νομοθεσία. Σύμφωνα με το άρθρο 3, παρ. 5 του Ν. 4713/2020:
«Οι δραστηριότητες και δράσεις αυτές διοργανώνονται από το ιδιωτικό σχολείο πέραν του διδακτικού ωραρίου ή και των διδακτικών ημερών, εφόσον εξασφαλίζεται η κατά νόμον απασχόληση και αμοιβή του προσωπικού, τηρουμένων και των διατάξεων περί χρονικών ορίων της εργασίας, σύμφωνα με την οικεία εργατική νομοθεσία.»
- Οι ιδιωτικοί (όπως και οι δημόσιοι) εκπαιδευτικοί έχουν διακοπές εργασίας. Τούτο τεκμαίρεται από το γεγονός ότι δεν έχουν ημέρες κανονικής άδειας, όπως όλοι οι υπόλοιποι μισθωτοί (παρά μόνο τις 10 που χορηγούνται μόνο για εξαιρετικά σοβαρό λόγο). Επομένως, αν ίσχυε το ανόητο επιχείρημα κάποιων επιτήδειων «έχεις αορίστου χρόνου σύμβαση, άρα θα δουλεύεις όποτε θέλω», τότε οι εκπαιδευτικοί δεν θα είχαν ποτέ διακοπές!
- Επειδή τα summer camps είναι μια ξεχωριστή επιχειρηματική δραστηριότητα (που μάλιστα πραγματοποιείται χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο) άσχετη με το πλαίσιο λειτουργίας της σχολικής μονάδας υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, απαιτείται για τους εκπαιδευτικούς η ειδική άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου που χορηγείται από τα οικεία υπηρεσιακά συμβούλια. Αυτό είναι ακόμη πιο κρίσιμο στην περίπτωση που το camp διοργανώνεται από φορέα εκτός σχολείου.
- Είναι αυτονόητο ότι η συμμετοχή εκπαιδευτικού σε summer camp δεν είναι υποχρεωτική. Συμμετέχει μόνο με τη δική του βούληση κι όχι με την απειλή του εργοδότη.
Μερικές σημαντικές διευκρινίσεις για τους γονείς:
- Παρά το γεγονός ότι τα summer camps διαφημίζονται, δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες.
- Αν και πολλά summer camps περιλαμβάνουν αθλητικού τύπου δραστηριότητες (κολύμβηση, αναρρίχηση, άλλες υπαίθριες δοκιμασίες), σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι/πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί που εγγυώνται την υγεία και ασφάλεια των παιδιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού, πολλά ιδιωτικά νηπιαγωγεία που στέλνουν τα παιδιά για θαλάσσια μπάνια με νηπιαγωγούς που δεν έχουν καμιά πιστοποίηση κολύμβησης/ναυαγοσωστικής. Επίσης, σε λίγες μόνο περιπτώσεις υπάρχει στα summer camps ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.
- Κάποιες από τις δομές ενδέχεται να μην έχουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό για θερινή λειτουργία. Σε πολλές περιπτώσεις πέρσι είχαμε καταγγελίες για μονάδες που δεν είχαν κλιματισμό ή που ο κλιματισμός δεν λειτουργούσε σωστά σε ημέρες καύσωνα.
ΥΓ1. Η ΟΙΛΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς που έχουν κληθεί να εργαστούν δια της βίας (με ή χωρίς αμοιβή) σε summer camp, να καταγγείλουν στην ΟΙΕΛΕ (mail: oieleomospondia@gmail.com) το σχολείο τους το συντομότερο δυνατόν, ακόμη και ανώνυμα.
Οι αβάντες Κεραμέως στους σχολάρχες – Οι εργασιακές σχέσεις γαλέρας
Με αφορμή την καταπάτηση κάθε εργασιακού δικαιώματος στα summer camps υπενθυμίζουμε τους βασικούς άξονες του νόμου Κεραμέως για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, που μετατρέπονται πλέον σε πραγματικούς είλωτες.
- Η «εποπτεία» της ιδιωτικής εκπαίδευσης παραμένει στο υπουργείο Παιδείας, αλλά οι συμβάσεις των εκπαιδευτικών εντάσσονται στο εργατικό δίκαιο.
Πρόκειται ουσιαστικά για τυπική «εποπτεία». Οι σχολάρχες έχουν το ελεύθερο να παραβιάζουν τα πάντα και τύποις να τηρούν το ωρολόγιο πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας. Η ένταξη των συμβάσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο εργατικό δίκαιο, πέρα από την απελεύθερωση των απολύσεων, γίνεται για να ξεπεραστεί το «εμπόδιο» του διοριστήριου.
2. Οι εκπαιδευτικοί θα προσλαμβάνονται με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Καταργούνται οι συμβάσεις διετίας.
Καμιά εξασφάλιση δεν έχουν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί με αυτήν τη ρύθμιση. Οι μνημονιακοί νόμοι έχουν δώσει το δικαίωμα στους εργοδότες να μην τους καταβάλλουν καμιά αποζημίωση όταν τους απολύουν μετά από ένα χρόνο δουλειάς και ακόμα χειρότερα όταν τους απολύουν μετά από δυο μήνες.
3. Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του (υποχρεωτικού ή διευρυμένου) ωραρίου με πρόσθετη αμοιβή.
4. Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται παράλληλα σε κέντρα ξένων γλωσσών και άλλους φορείς εκπαίδευσης με πρόσθετη αμοιβή.
5. Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται με πρόσθετη αμοιβή σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (και όχι μόνο μέχρι 30 Ιουνίου).
Οι ρυθμίσεις 3, 4, 5 στην ουσία προσφέρουν μεγάλες αβάντες στους σχολάρχες και δεν είναι προς όφελος των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί θα εκβιάζονται με το φόβο της απόλυσης να περιορίζονται στους πενιχρούς μισθούς τους και να μη διεκδικούν αυξήσεις, να γίνονται «ευέλικτοι», υποκύπτοντας στις ορέξεις των εργοδοτών για αύξηση της κερδοφορίας τους. Θα δέχονται δουλικά την εργασία και πέραν του ωραρίου, την εργασία και τα καλοκαίρια με υποτυπώδεις απολαβές και «συμφωνίες κάτω από το τραπέζι».
6. Δίνεται η δυνατότητα περιορισμού του ωραρίου του εκπαιδευτικού.
Τα περί «κατόπιν αίτησης του εκπαιδευτικού» ή «μη συμπλήρωσης του ωραρίου του διοριστηρίου» είναι μόνο για τα μάτια. Οι κέρβεροι-εργοδότες, υπό τον φόβο της απόλυσης, θα τους μειώνουν το ωράριο -ειδικά αυτών με πολλά χρόνια υπηρεσίας- και θα προσλαμβάνουν νεότερους και φθηνότερους προς συμπλήρωση ωραρίου.
7. Παρέχεται «ευελιξία» στα ιδιωτικά σχολεία να διαμορφώνουν διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα (επιπλέον του υποχρεωτικού ΥΠΑΙΘ) και να προσθέτουν εκπαιδευτικές και άλλες δραστηριότητες στις δράσεις, εκτός ωρών και ημερών λειτουργίας των σχολείων.
Καταργείται δηλαδή και η στοιχειώδης υποχρέωση των ιδιωτικών σχολείων να δηλώνουν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης τις επιπλέον αυτές «δραστηριότητες», καθώς και τους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται σε αυτές, ώστε να υπάρχει στοιχειώδης έλεγχος.
8. Αξιολόγηση σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών (κατ’ αναλογία κριτηρίων δημόσιου σχολείου).