Μετά τους συνταξιούχους, ήρθε η ώρα των δημόσιων υπάλληλων να αναγορευτούν σε target group δικηγορικών γραφείων για τη διεκδίκηση αναδρομικών μέσω δικαστικών διαδικασιών. Επίδικο αυτή τη φορά τα δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων και το επίδομα άδειας. Το εναρκτήριο λάκτισμα δόθηκε στις 17 Δεκέβρη με τη δημοσιοποίησης της απόφασης 2626 του ΣΤ’ Τμήματος του ΣτΕ, με την οποία κρίθηκε ότι η διάταξη του μνημονιακού νόμου 4093/2012, που κατήργησε πλήρως τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων από 1.1.2013, είναι αντισυνταγματική.
Το ΣΤ’ Τμήμα του ΣτΕ, όμως, δεν έστειλε την υπόθεση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Τρίπολης, στο οποίο είχε υποβληθεί η αγωγή από δικαστικούς υπαλλήλους, αλλά στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Η υπόθεση θα κριθεί στη συνεδρίαση της 1ης Φλεβάρη του 2019, αν αληθεύει η πληροφορία που δόθηκε από νομικό σύμβουλο της ΑΔΕΔΥ και την ίδια την ΑΔΕΔΥ. Στο παιχνίδι των δικηγορικών γραφείων που συνιστούν στους δημόσιους υπάλληλους να κάνουν μαζικά προσφυγές μπήκε και η ΑΔΕΔΥ, μέσω γνωμοδότησης της νομικής της συμβούλου.
Δικαστικοί υπάλληλοι κατέθεσαν αγωγή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Τρίπολης στις 5 Ιούνη του 2015 και ζητούσαν τα αναδρομικά της περιόδου από 1.1.2013 μέχρι 9.6.2015. Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Τρίπολης εξέδωσε απόφαση μέσα στο 2017 και παρέπεμψε την υπόθεση στο ΣτΕ για να κρίνει αν η διάταξη του μνημονιακού νόμου 4093/2012, που κατήργησε πλήρως τα δώρα, είναι συνταγματική.
Εχουν εκδοθεί και κάποιες άλλες αποφάσεις από Διοικητικά Πρωτοδικεία, ενώ εκκρεμούν και άλλες. Ολες αυτές οι υποθέσεις αφορούν λίγους σχετικά δημόσιους υπάλληλους. Η νομική σύμβουλος της ΑΔΕΔΥ εκτιμά ότι η Ολομέλεια του ΣτΕ θα εκδώσει την απόφασή της τον Μάρτη του 2019 και συνιστά στους δημόσιους υπάλληλους να κάνουν μαζικά αγωγές μέσα στον Μάρτη, πριν τη δημοσίευση της απόφασης.
Αν και η ολομέλεια του ΣτΕ κρίνει αντισυνταγματική τη διάταξη του νόμου 4093/2012, τότε η υπόθεση θα οδηγηθεί στα Διοικητικά Πρωτοδικεία στα οποία προσέφυγαν οι δημόσιοι υπάλληλοι με τις αγωγές τους. Αυτό, όμως, δεν είναι σίγουρο. Θα κριθεί από τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων που θα καταθέσουν αγωγές. Επιπλέον, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι για το ΣτΕ το λεγόμενο δημόσιο συμφέρον, στο όνομα του οποίου έγιναν οι πολύ μεγάλες περικοπές στις συντάξεις και στους μισθούς, υπερισχύει του ατομικού συμφέροντος. Ετσι, αν προσφύγουν δεκάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι, τότε το ΣτΕ θα ανασύρει από τη φαρέτρα του το «δημόσιο συμφέρον» και θα κρίνει τη διάταξη του νόμου 4093 /2012 συνταγματική.
Από την άλλη, το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να εφεσιβάλει τις αποφάσεις των Διοικητικών Πρωτοδικείων με αποτέλεσμα να χρονίσει η έκδοση τελεσίδικων αποφάσεων. Πέραν αυτών, υπάρχει και η δαμόκλειος σπάθη της παραγραφής των απαιτήσεων των δημοσίων υπαλλήλων. Στην περίπτωση των δώρων, οι απαιτήσεις για τα αναδρομικά παραγράφονται μετά την πάροδο της διετίας.
Με την αγωγή που κατέθεσαν στις 5 Ιούνη του 2015 οι δικαστικοί υπάλληλοι διεκδικούν τα αναδρομικά της περιόδου 1.11.2013 – 9.6.2015. Αν εφαρμόσουμε τη διάταξη της διετίας, θα διαπιστώσουμε ότι ακόμα και τα αναδρομικά του πρώτου εξάμηνου του 2015 (μέχρι τις 9.6.2015) έχουν παραγραφεί στις 10 Ιούνη του 2017!
Γίνεται φανερό, λοιπόν, ότι η προσφυγή με αγωγές στα Διοικητικά Πρωτοδικεία για τη διεκδίκηση των αναδρομικών είναι αναποτελεσματική. Οι μόνοι κερδισμένοι θα είναι οι ιδιοκτήτες των μεγάλων δικηγορικών γραφείων.