Αυτά αναφέρει η ελληνική πρεσβεία στο Βουκουρέστι, σε έγγραφό της προς την Β8 Διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών («αρμόδια για την υποστήριξη ανάπτυξης δραστηριοτήτων των ελληνικών επιχειρήσεων στις αγορές του εξωτερικού», όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΞ). Το έγγραφο υπογράφεται από τον προϊστάμενο του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας και κοινοποιείται στην πολιτική ηγεσία και τη διοικητική ιεραρχία του ΥΠΕΞ (διπλωματικά γραφεία υπουργού και ΑΝΥΠΕΞ, γενικούς γραμματείς, γενικούς διευθυντές και διευθυντές), στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Αραχωβίτη, Τελιγιορίδου, Αντώνογλου, Κασσίμη) και στο συνδικάτο των γαλακτοβιομήχανων (ΣΕΒΓΑΠ).
Το έγγραφο έχει ημερομηνία 22 Μάρτη του 2019 (φρέσκο-φρέσκο δηλαδή) και όπως φαίνεται από τα «σχετικά», έχει προηγηθεί αλληλογραφία από τον Αύγουστο του 2018. Δε γνωρίζουμε το περιεχόμενο της προηγηθείσας αλληλογραφίας, αλλά υποπτευόμαστε πως υπήρξαν καταγγελίες κατά της «Ολυμπος» από ανταγωνίστριες ελληνικές εταιρίες που εξάγουν γιαούρτι στη Ρουμανία και βρέθηκαν με την πλάτη στον τοίχο, καθώς η εταιρία των αδελφών Σαράντη παράγει «ελληνικό γιαούρτι» στη Ρουμανία και επομένως απέκτησε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην εσωτερική αγορά της γειτονικής χώρας.
Σημασία, όμως, δεν έχει το πώς ξεκίνησε αυτή η υπόθεση (ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις γαλακτοβιομηχανίες μάς αφήνει παγερά αδιάφορους). Σημασία έχουν αυτά που αποκαλύπτει. Ας τα κωδικοποιήσουμε:
1. Μια ελληνική εταιρία, η «Ολυμπος», έχει στήσει επιχειρήσεις στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία. Δεν ξέρουμε τι προϊόντα παράγει και πουλάει στη Βουλγαρία (η ιστοσελίδα της είναι σε κυριλλικό αλφάβητο και θα χρειαστούμε λίγο χρόνο μέχρι να την «ξεψαχνίσουμε»), όμως στη Ρουμανία, στις 29 Ιούλη του 2018, ανακοίνωσε ότι παρουσιάζει στην αγορά μια νέα μάρκα (brand) γιαουρτιού, με μια επένδυση 20 εκατ. ευρώ. Υπάρχουν δημοσιεύματα σε μια μεγάλη γκάμα ιστοσελίδων, γεγονός που δείχνει ότι πρόκειται για καμπάνια της εταιρίας. Πρόκειται για το νέο «Stragghisto Greek yogurt» (φωτογραφία 1).
«Μ’ αυτή τη νέα γραμμή παραγωγής εμπλουτίζουμε τη γκάμα των προϊόντων μας και διανέμουμε το Στραγγιστό στους καταναλωτές, ένα πλήρως νέο και αυθεντικό προϊόν, που παρασκευάζεται σύμφωνα με μια παραδοσιακή συνταγή από την καρδιά της Ελλάδας. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε τη διανομή του στη ρουμανική αγορά και το αφιερώνουμε σε όλους τους εραστές των ποιοτικών προϊόντων διατροφής», δήλωσε ο Αθανάσιος Γιαννούσης, εμπορικός διευθυντής της Olympus Romania.
Δεν είναι τυχαίο ότι λίγες μέρες μετά απ’ αυτή την ανακοίνωση (στις 9 Αυγούστου του 2018) αρχίζει η αλληλογραφία της Β8 Διεύθυνσης του ΥΠΕΞ με την ελληνική πρεσβεία στο Βουκουρέστι. Οι άλλες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες που εξήγαγαν γιαούρτια στη Ρουμανία, προφανώς άρχισαν να «τρώνε πόρτα» από τα σούπερ μάρκετ και τις αλυσίδες, αφού η «Ολυμπος» παρήγαγε το γιαούρτι στη Ρουμανία και μπορούσε να το πουλάει φτηνότερα (φτηνότερο γάλα, χαμηλότερα μεροκάματα, λιγότερα μεταφορικά κτλ.).
Την ίδια περίοδο, ο ΣΕΒΓΑΠ, μέλος του οποίου είναι η «Ολυμπος», καταγγέλλει στην Κομισιόν την παραγωγή και κυκλοφορία «ελληνικού γιαουρτιού» στην Τσεχία. Δε δέχεται ούτε καν τους όρους «γιαούρτι ελληνικού τύπου» ή «ελληνικού στιλ» ή «ελληνικής συνταγής»! Πρόκειται για πρόκληση.
Υπάρχει και ουσία, όμως, σ’ αυτή την πρόκληση. Τι δήλωνε με καμάρι ο εμπορικός διευθυντής της «Ολυμπος» στη Ρουμανία; Οτι το προϊόν είναι αυθεντικό, γιατί παράγεται σύμφωνα με ελληνική παραδοσιακή συνταγή. Γι’ αυτό και το ονομάζουν «ελληνικό γιαούρτι». Μ’ άλλα λόγια, ο όρος «ελληνικό γιαούρτι» δεν παραπέμπει σε γιαούρτι που παρασκευάζεται στην Ελλάδα, με ελληνικό γάλα, από ελληνικές φυλές προβάτων, αλλά παραπέμπει σε μια , σε έναν ! Γιατί τότε να μην ονομάζεται και το γιαούρτι που παρασκευάζεται στην Τσεχία, , «ελληνικό γιαούρτι»; ‘Η έστω «ελληνικού τύπου/στιλ/συνταγής», όπως αποφάσισε τελικά η Κομισιόν (παρά τα ψέματα που λένε εδώ και καιρό πρώτα ο Αποστόλου και μετά ο Αραχωβίτης);
Ο ΣΕΒΓΑΠ, μέλος του οποίου είναι και η εταιρία των αδελφών Σαράντη, δε δέχεται ούτε το «ελληνικό γιαούρτι» ούτε το «γιαούρτι ελληνικού τύπου/στιλ/συνταγής», η ίδια εταιρία, όμως, ως καπιταλιστική επιχείρηση, παρασκευάζει και πουλάει «ελληνικό γιαούρτι» που το παρασκευάζει στη Ρουμανία, με ρουμάνικο γάλα! «Τα καλά και συμφέροντα ταις ψυχαίς ημών»…
Ο Αποστόλου ξεκίνησε μια προπαγανδιστική «φάμπρικα», προκειμένου να εξαπατήσει τους έλληνες κτηνοτρόφους που στενάζουν από την κατρακύλα των τιμών που επιβάλλουν οι γαλακτοβιομήχανοι (με εργαλείο τους τις αθρόες εισαγωγές φρέσκου και συμπυκνωμένου γάλακτος όλων των ειδών, το οποίο χρησιμοποιούν για την παραγωγή όλων των γαλακτοκομικών προϊόντων – ακόμα και προϊόντων ΠΟΠ). Θα ζητήσουμε από την Κομισιόν να αναγορεύσει το ελληνικό γιαούρτι σε προϊόν ΠΓΕ κι έτσι θ’ αποκτήσουμε αποκλειστικότητα σε όλη την Ευρώπη και οι κτηνοτρόφοι θ’ ανασάνουν, έλεγε σε γενικές γραμμές η προπαγάνδα του Αποστόλου. Ομως, το πόρισμα στο οποίο κατέληξε η ομάδα εργασίας που έστησε προέβλεπε ότι το «ελληνικό γιαούρτι ΠΓΕ» μπορεί να παράγεται και με εισαγόμενο γάλα!
Ο Αραχωβίτης, πιεσμένος από τις δικές μας αποκαλύψεις και προκειμένου να κατασιγάσει την οργή των κτηνοτρόφων, κατασκεύασε άρον-άρον ένα δεύτερο πόρισμα, το οποίο αναφέρει ότι το «ελληνικό γιαούρτι ΠΓΕ» μπορεί να παράγεται μόνο από ελληνικό γάλα. Ολα αυτά τα έχουμε γράψει αναλυτικά (δείτε για παράδειγμα: ).
Αν επανερχόμαστε είναι πρώτο για να δώσουμε στη δημοσιότητα το έγγραφο της ελληνικής πρεσβείας στο Βουκουρέστι (ολόκληρο το έγγραφο ), το οποίο είμαστε σίγουροι ότι δεν πρόκειται να δημοσιοποιήσει ο Αραχωβίτης. Για να ξέρουν οι κτηνοτρόφοι ποια είναι η αλήθεια και πόσο χοντρά τους δουλεύουν. Και δεύτερο, για να καταδείξουμε την υποκρισία γαλακτοβιομήχανων και κυβέρνησης.