Με ένα νομοσχέδιο-έκτρωμα για τα ζώα συντροφιάς η κυβέρνηση Μητσοτάκη εγκληματεί σε βάρος της δημόσιας υγείας και νομιμοποιεί το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς. Ούτε κιτρινίζουμε ούτε κινδυνολογούμε. Θέλουμε απλά να υπογραμμίσουμε τη μεγάλη επικινδυνότητα για την υγεία του ελληνικού λαού, εάν τελικά αυτό το νομοσχέδιο γίνει νόμος του κράτους. Γιατί η κατάσταση με τα εκατομμύρια των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στις πόλεις και στα εκατοντάδες παράνομα καταφύγια που λειτουργούν οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι είναι εκρηκτική.
Εχουμε, για παράδειγμα, πλήθος συμβάντων όπου ζώα συντροφιάς έχουν μετατραπεί σε αγέλες που επιτίθενται σε ανθρώπους τραυματίζοντάς τους, όπως έχουμε και τον κίνδυνο να φουντώσουν οι ασθένειες αυτών των ζώων, όπως η λύσσα (και όχι μόνο).
Γεγονός είναι και η συνεχής ανεξέλεγκτη αναπαραγωγή σκύλων και γάτων, που διατηρούν στη χώρα μας οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι, καθώς και οι εκατοντάδες χιλιάδες μετακινήσεις ζώων συντροφιάς στο εξωτερικό, ιδιαίτερα σκύλων. Οι μετακινήσεις αυτές είναι παράνομες και υποκρύπτουν καλυμμένο εμπόριο, που είναι μάλιστα ιδιαίτερα επικερδές. Ο κίνδυνος να υπερκεράσει ο αριθμός των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στη χώρα μας τον αριθμό των παραγωγικών ζώων (γιδοπρόβατα, βοοειδή) είναι υπαρκτός.
Αυτή την εκρηκτική κατάσταση έρχεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη να τη νομιμοποιήσει με ένα νομοσχέδιο-έκτρωμα. Το νομοσχέδιο, με το οποίο καταργείται ο βασικός νόμος 4039/2012, παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Πέτσας, χωρίς να έχει αρμοδιότητα στην υγεία και ευζωία των ζώων, κατά παράβαση του ΠΔ των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΠΔ 97/2017). Σημειωτέον ότι ο βασικός νόμος 4039/2012, παρά τις αρχικές ελλειπτικές διατάξεις του και τις τροποποιήσεις που έγιναν στη συνέχεια, μετά την ψήφισή του, αποτελεί σοβαρό εμπόδιο στην παράνομη δράση των κατ’ επίφαση ζωόφιλων.
Δεν υπερβάλλουμε καθόλου μιλώντας για εκρηκτική κατάσταση. Την έχουμε επισημάνει ήδη από τον Ιούνη του 2019, που διεξάγουμε συστηματικά έρευνα. Προτού ξεκινήσουμε να αποδομήσουμε αυτό το νομοσχέδιο-έκτρωμα, κρίνουμε σκόπιμο να παραθέσουμε απόσπασμα από το άρθρο μας με τίτλο Λερναία Υδρα η μπίζνα με τις υιοθεσίες και τα παράνομα καταφύγια ζώων συντροφιάς, που δημοσιεύτηκε στις 29 Νοέμβρη του 2019:
«Σκανδαλώδης κατάσταση
Οι υποθέσεις στις οποίες αναφερθήκαμε παραπάνω δεν είναι μεμονωμένες. Επειδή έγιναν γνωστές οι αποκαλύψεις μας για το σκάνδαλο της ίδρυσης παράνομων καταφυγίων ζώων συντροφιάς, για το σκάνδαλο των μαζικών παράνομων υιοθεσιών, που σύμφωνα με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία υποκρύπτουν εμπορική πράξη, για την αδιαφορία και ουσιαστικά το πατρονάρισμα όλων των δήμων από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους, που με την άδεια των δημοτικών αρχών χειρίζονται όλα τα θέματα που σχετίζονται με τα ζώα συντροφιάς, δεχόμαστε συνεχώς τηλεφωνήματα από κατοίκους που βιώνουν στο πετσί τους τις συνέπειες από την ίδρυση καταφυγίων ζώων συντροφιάς και ζητούν να βοηθήσουμε.
Η κατάσταση είναι δραματική και γενικευμένη σε όλη την Ελλάδα. Οι διωκτικοί μηχανισμοί, οι κυβερνήσεις και οι αρμόδιοι υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Εσωτερικών επιτρέπουν στους δήμους να μην ανταποκρίνονται στην υποχρέωσή τους να δημιουργούν καταφύγια ζώων συντροφιάς και να φροντίζουν για την ευζωία τους, και να αφήνουν ελεύθερο το πεδίο δράσης στους κατ’ επάγγελμα φιλόζωους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να γιγαντωθεί το φαινόμενο με τα αδέσποτα ζώα. Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, τα ζώα συντροφιάς θα είναι στην Ελλάδα περισσότερα από τα αιγοπρόβατα και τα βοοειδή που είναι παραγωγικά ζώα.
Οι παράνομες υιοθεσίες, που υποκρύπτουν εμπορική πράξη, έχουν πάρει τρομακτικές διαστάσεις στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς είναι τρίτο στην ΕΕ, μετά το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών, σύμφωνα με ευρωπαϊκό έγγραφο! Ιδού τι αναφέρει, μεταξύ άλλων, έγγραφο εργασίας κοινοτικών υπηρεσιακών παραγόντων σχετικά με το παράνομο εμπόριο σκύλων και γάτων στην ΕΕ:
‘’Το 2012 στην ΕΕ εκτιμήθηκε πως υπήρχαν 60.8 εκατομμύρια σκύλοι. Πιστεύεται πως κάθε μήνα 46.000 σκύλοι ανταλλάσονται μεταξύ μελών της ΕΕ. Η συντήρηση, εκτροφή και η εμπορική συναλλαγή αυτών των ζώων αντιστοιχεί σε τεράστια οικονομική δραστηριότητα με ετήσια αξία πώλησης γάτων και σκύλων στην ΕΕ στα 1.3 δισεκατομμύρια ευρώ και με άμεση απασχόληση 300.000 χιλιάδων ατόμων… Η Ευρωπαϊκή Διάσκεψη σχετικά με την ευζωία των σκύλων και γάτων στην ΕΕ, το 2013, παρατήρησε ότι η αύξηση του εμπορίου σκύλων και γάτων δημιούργησε δικά του προβλήματα, όπως γενετική επιλεκτικότητα, βιομηχανία κουταβιών, ακρωτηριασμό, απάνθρωπους θανάτους, έχει ως αποτέλεσμα τη δυσαρμονία σχετικά με τους κανονισμούς της ΕΕ και προκαλεί ανησυχία για την ευζωία’’.
Μολονότι οι υπηρεσιακοί παράγοντες στρογγυλεύουν τις γωνίες, όσα αναφέρουν για τα ζώα συντροφιάς καταδεικνύουν τη σοβαρότητα του προβλήματος. Οι εμφανιζόμενοι ως φιλόζωοι εκμεταλλεύτηκαν από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 την έλλειψη ουσιαστικού ενδιαφέροντος και πρακτικής πολιτικής από τις κυβερνήσεις και τους δήμους και ανέπτυξαν πλούσια δραστηριότητα με την κατασκευή παράνομων καταφυγίων και τις μαζικές υιοθεσίες στο εξωτερικό, που φυσικά συνεχίζονται. Προσπάθησαν, επίσης, να σπρώξουν τον ελληνικό λαό στη μαζική υιοθεσία ζώων συντροφιάς, προκειμένου να ενισχύσουν την ατομικότητα σε βάρος της συλλογικής σκέψης και δράσης.
Η ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύει στους κατ’ επίφαση φιλόζωους να κατασκευάζουν καταφύγια ζώων συντροφιάς, γι’ αυτό και αυτοί εξακολουθούν να πιέζουν για να αλλάξει η νομοθεσία, ώστε να μπορούν ελεύθερα να κατασκευάζουν καταφύγια, να συλλέγουν μόνοι τους ζώα συντροφιάς, να τα εμβολιάζουν, να τους βάζουν τσιπ και να κάνουν ανεξέλεγκτα υιοθεσίες σε χώρες της ΕΕ».
Στείρωση των ζώων συντροφιάς
Η στείρωση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (νόμος 4039/2012), αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υιοθεσία τους, είτε στη χώρα μας είτε από κατοίκους του εξωτερικού. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται να μη γίνεται στείρωση, αλλά εκτροφή ζώων συντροφιάς από εταιρίες ή φυσικά πρόσωπα, μετά όμως από άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. Οι δε προϋποθέσεις είναι πολύ αυστηρές.
Παραθέτουμε τη σχετική παράγραφο 1 του άρθρου 6 του ισχύοντος νόμου 4039/2012:
«Εκτροφή, αναπαραγωγή και εμπορία ζώων συντροφιάς
- Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή η ένωση προσώπων, που για εμπορικούς σκοπούς εκτρέφει, αναπαράγει ή πωλεί ζώα συντροφιάς, οφείλει να εφοδιάζεται με αντίστοιχη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, που εκδίδεται από τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της οικείας Περιφέρειας, στην οποία έχει την κατοικία ή την έδρα του, να υπόκειται στον έλεγχο της αρχής αυτής και να συμμορφώνεται με τους όρους, που προβλέπονται στο π.δ. 184/1996. Για τη χορήγηση άδειας εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς πρέπει να τηρούνται οι κανόνες ευζωίας, οι κανόνες ασφάλειας, οι κανόνες παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής αντίληψης των ζώων και οι διατάξεις του ν. 604/1977 και του π.δ. 463/1978. Οι εκτρεφόμενοι, αναπαραγόμενοι ή οι προς πώληση σκύλοι και γάτες διαθέτουν βιβλιάριο υγείας ή διαβατήριο, σημαίνονται υποχρεωτικά και καταχωρίζονται στη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση του άρθρου 4. Στις εγκαταστάσεις εκτροφής, αναπαραγωγής ή εμπορίας τους πρέπει να τηρούνται όλοι οι κανόνες ευζωίας, ασφάλειας και παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής περίθαλψης. [Αρχή Τροποποίησης] «Όταν εκτρέφεται έστω και ένας θηλυκός σκύλος αναπαραγωγής για εμπορικούς σκοπούς απαιτείται υποχρεωτικά η έκδοση άδειας εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς. Αδεια εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς απαιτείται και για τους ερασιτέχνες εκτροφής σκύλων ή γατών όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου.»– ΑΝΤΙΚ. ΤΟΥ ΠΕΜΠΤΟΥ ΕΔΑΦΙΟΥ ΤΗΣ ΠΑΡ. 1 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 6 ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡ. 4(Α) ΤΟΥ ΑΡΘ. 46 ΤΟΥ Ν. 4235/14, ΦΕΚ-32 Α/11-2-14 [Τέλος Τροποποίησης]. Για κάθε θηλυκό ζώο αναπαραγωγής τηρούνται μητρώα. Θηλυκοί σκύλοι αναπαραγωγής δεν γονιμοποιούνται πριν από το δεύτερο οιστρικό κύκλο και σε καμία περίπτωση πριν από την παρέλευση εννέα μηνών από τον τελευταίο τοκετό. Επίσης απαγορεύεται η αναπαραγωγή μετά το 9ο έτος της ηλικίας του ζώου» (οι εμφάσεις δικιές μας).
Οι αυστηρές προδιαγραφές που τέθηκαν με τα σχετικά εδάφια της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του νόμου 4039 για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων (από εταιρίες ή άτομα ή από τους λεγόμενους ερασιτέχνες εκτροφείς σκύλων ή γάτων) για την εκτροφή και εμπορία ζώων συντροφιάς, ήταν μεν σοβαρό εμπόδιο στο να ξεφυτρώνουν και να λειτουργούν νόμιμα στη χώρα μας μαζικά τέτοιες επιχειρήσεις, πλην όμως, δυστυχώς, δεν απέτρεψαν την παράνομη μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς, που γινόταν και συνεχίζει να γίνεται από ιδιώτες και οργανώσεις κατ’ όνομα ζωοφιλικές, που ξεφύτρωσαν σαν τα μανιτάρια.
Γιατί δεν αποτράπηκε η μαζική, ανεξέλεγκτη αναπαραγωγή ζώων συντροφιάς
Σύμφωνα με την Κοινή Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Γεωργίας (δημοσιεύτηκε 1 Δεκέμβρη του 2003 στο ΦΕΚ 1777 Β), αποφασίστηκε η δημιουργία Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων (ΗΒΔ), την οποία θα τηρούσε ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος (ΠΚΣ).
Η ΚΥΑ συνοδευόταν από 10 παραρτήματα, στα οποία περιγράφονταν αναλυτικά πώς θα γίνεται η πιστοποίηση των ζώων συντροφιάς και πώς αυτά θα καταγράφονται στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων. Δυστυχώς, όμως, η Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων που υποτίθεται ότι θα τηρούσε ο ΠΚΣ, αποδείχτηκε μια καρικατούρα. Αυτό το λέμε εν πλήρη συνειδήσει. Επίσης, οι ιδιώτες κτηνίατροι που ήταν πιστοποιημένοι για να κάνουν πραγματική καταγραφή των ζώων συντροφιάς, δεν εφάρμοζαν τις προδιαγραφές που προβλέπονται από την ΚΥΑ και τα 10 παραρτήματά της.
Αναφέρουμε ακόμη ότι δεν προβλεπόταν ρητά από το νόμο 3170/2003 η εκτροφή ζώων συντροφιάς και ιδιαίτερα σκύλων.
Αυτή η ολιγωρία από τον ΠΚΣ και τους πιστοποιημένους ιδιώτες κτηνίατρους, σε συνδυασμό με το κενό του νόμου 3170 για τις εκτροφές ζώων συντροφιάς και την αδιαφορία των κυβερνήσεων και των δήμων όλων των «χρωμάτων» για τα τεκταινόμενα σε αυτούς, που ήταν εξόφθαλμα παράνομα, είχαν ως αποτέλεσμα να οργιάζει η παράνομη εκτροφή και κατά συνέπεια η μαζική αναπαραγωγή ζώων συντροφιάς.
Εννοείται ότι η παρανομία των κατ’ επίφαση ζωόφιλων είναι γεγονός κατά συρροή και δεν περιορίζεται μόνο στην παράνομη εκτροφή ζώων συντροφιάς και ιδιαίτερα σκύλων. Θα αναφερθούμε στη συνέχεια και στις άλλες πλευρές της δράσης τους, από την οποία τα «ελέη» που αποκομίζονταν ήταν πλούσια.
Η κατάσταση που διαμορφώθηκε την περίοδο 2003-2011 από την ανεξέλεγκτη αύξηση του πληθυσμού των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στη χώρα μας, με τη συνεχή αναπαραγωγή τους, είχε πάρει εκρηκτικές διαστάσεις. Ετσι, η υπηρεσιακή κυβέρνηση του τραπεζίτη Λουκά Παπαδήμου (το Υπουργικό της Συμβούλιο απαρτιζόταν από 35 στελέχη της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου, 6 στελέχη της ΝΔ και 4 στελέχη του ΛΑΟΣ) αναγκάστηκε να καταθέσει στη Βουλή στις 20 Δεκέμβρη του 2011 νομοσχέδιο, το οποίο συζητήθηκε, ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 2 Φλεβάρη του 2012.
Η αποδόμηση του νομοσχέδιου-εκτρώματος της κυβέρνησης Μητσοτάκη μάς υποχρεώνει σε μια μακροσκελή ανάλυση. Πλην όμως, θα επιδιώξουμε να μην την «ανοίξουμε» περισσότερο με μια συγκριτική μελέτη των νόμων 3170/2003 και 4039/2012. Παρολαυτά, είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε δύο διαφορές αυτών των νόμων. Η μία αφορά το ζήτημα της στείρωσης των ζώων συντροφιάς και η άλλη το ζήτημα της διαχείρισης της Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων.
- Οσον αφορά τη στείρωση των ζώων συντροφιάς
Στην Αιτιολογική Εκθεση του νόμου 3170/2003, στο σημείο που αναφέρεται στις υποχρεώσεις των ιδιοκτητών σκύλων, διαβάζουμε:
«Στο άρθρο 2 περιλαμβάνονται οι υποχρεώσεις των ιδιοκτητών σκύλων… Επίσης στις ίδιες υποχρεώσεις περιλαμβάνεται η μέριμνα που οφείλει να λαμβάνει κάθε ιδιοκτήτης σκύλου για να ελέγχει την αναπαραγωγική δραστηριότητα των ζώων του, για την αποφυγή της εγκατάλειψής τους και για την αποφυγή της ρύπανσης των δημοσίων χώρων».
Το ίδιο το άρθρο 2, παράγραφος 6, του νόμου 3170, αναφέρει:
«Οι κάτοχοι θηλυκών σκύλων οφείλουν να μην επιδιώκουν ή διευκολύνουν την αναπαραγωγή ζώων και να μεριμνούν για τη στείρωσή τους, εφόσον δεν επιθυμούν τη διατήρηση των νεογέννητων ζώων ή δεν μπορούν να τα διαθέσουν σε νέους ιδιοκτήτες» (οι εμφάσεις δικές μας).
Τη διάταξη αυτή, που δεν απαγόρευε ρητά την ανεξέλεγκτη αναπαραγωγική δραστηριότητα των ζώων, εκμεταλλεύτηκαν οι κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι, προχωρώντας σε μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς, γιατί τα κουταβάκια είχαν και έχουν μεγάλη ζήτηση στο παράνομο εμπόριο.
Αυτή η εξέλιξη θορύβησε την κυβέρνηση Παπαδήμου και στο νόμο 4039 (δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 2 Φλεβάρη του 2012) εισήγαγε την υποχρέωση να στειρώνονται τα ζώα συντροφιάς πριν την υιοθεσία τους.
Στην Αιτιολογική Εκθεση του νόμου 4039, στο σημείο που αφορά το άρθρο 9 και αναφέρεται στις στειρώσεις, διαβάζουμε: «προβλέπεται, ότι τα αδέσποτα που περισυλλέγονται, υποβάλλονται αμέσως σε κτηνιατρική εξέταση, στειρώνονται…».
Ενώ το ίδιο το άρθρο 9, παράγραφος 8, αναφέρει για τις στειρώσεις:
«Στην περίπτωση υιοθεσίας των αδέσποτων ζώων συντροφιάς από ενδιαφερόμενο νέο ιδιοκτήτη, φυσικό πρόσωπο ή φιλοζωικό σωματείο, που δεν είναι μόνιμος κάτοικος της Ελλάδας ή δεν έχει την έδρα του στην Ελλάδα, η υιοθεσία πραγματοποιείται… υπό την προϋπόθεση ότι τα ζώα έχουν στειρωθεί…».
- Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων
Προηγουμένως σημειώσαμε ότι η λειτουργία και διαχείριση αυτής της Βάσης είχε παραχωρηθεί στον ΠΚΣ. Η πλημμελής ωστόσο λειτουργία από τον ΠΚΣ είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια καρικατούρα και έτσι οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι να λειτουργούν ανεξέλεγκτα και η μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς να οργιάζει.
Με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου, υποχρεωνόταν ο ΠΚΣ να παραδώσει τη Βάση Δεδομένων στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μέχρι τις 2 Μάρτη του 2012. Η σχετική διάταξη είναι η παρακάτω:
«10. Το αργότερο μέσα σε ένα μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος υποχρεούται να παραδώσει σε ηλεκτρονική μορφή, συμβατή με τη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση, τα στοιχεία των ιδιοκτητών και των κωδικών σήμανσης των ζώων συντροφιάς, που έχει καταγράψει από την ημερομηνία ανάθεσης σε αυτόν της τήρησης Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων μέχρι την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου, διατηρώντας πρόσβαση στην προαναφερθείσα βάση με κωδικό πρόσβασης. Επίσης, κωδικός πρόσβασης παρέχεται και στους Ο.Τ.Α., προκειμένου να έχουν τον έλεγχο δεσποζόμενων και αδέσποτων ζώων, στα διοικητικά τους όρια».
Κρίνουμε σκόπιμο να κάνουμε εδώ μια διευκρίνιση σχετικά με την πρόβλεψη να έχει κωδικό πρόσβασης ο ΠΚΣ. Οι ιδιώτες κτηνίατροι, που ήταν πιστοποιημένοι και που υποτίθεται φροντίζουν για την πιστοποίηση της ευζωίας των ζώων συντροφιάς, ήταν υποχρεωμένοι να εισάγουν τα στοιχεία των ζώων που υιοθετούνταν στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων. Με τον τρόπο αυτό διασφαλιζόταν ότι τόσο τα μέλη του ΠΚΣ όσο και το ΔΣ του Συλλόγου έχουν κωδικό πρόσβασης στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων (ΗΒΔ).
Αντί, όμως, η ΗΒΔ να παραδοθεί από το ΔΣ του ΠΚΣ και την πρόεδρό του Τραχήλη στο ΥΠΑΑΤ μέχρι τις 2 Μάρτη του 2012, όπως προέβλεπε ο νόμος, παραδόθηκε στις 17 Δεκέμβρη του 2015, μετά από παραγγελία που εξέδωσε η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Αθηνών κ. Μακρή, που είχε την αρμοδιότητα των ζώων συντροφιάς.
Εύλογο, λοιπόν, είναι το ερώτημα: Πού στηρίζονταν ο ΠΚΣ και η πρόεδρός του Τραχήλη και δεν παρέδιδαν την ΗΒΔ, παραβιάζοντας το νόμο 4039/2012; Στηρίζονταν στη βοήθεια της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου για την περίοδο Ιούνης του 2012-Γενάρης του 2015 και στη βοήθεια της κυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου για την περίοδο 26 Γενάρη του 2015-17 Δεκέμβρη του 2015.
Ανοίγουμε μια παρένθεση. Από τις αρχές Γενάρη του 2013, ανέλαβε ως προϊστάμενος α/α της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής ο περιβόητος Θωμάς Αλεξανδρόπουλος. Την 1η Γενάρη του 2015, με βάση το νέο οργανόγραμμα του ΥΠΑΑΤ, ανέλαβε ως προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Βιώσιμης Ζωϊκής Παραγωγής και Κτηνιατρικής. Και την 1η Γενάρη του 2017, με νέα τροποποίηση του οργανογράμματος του ΥΠΑΑΤ, συνέχισε να είναι προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής. Παραμένει δε ως σήμερα, παρά το γεγονός ότι την άνοιξη του 2019, ο τότε υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σ. Αραχωβίτης είχε πρωτοκολλήσει (με καθυστέρηση μάλιστα) την απόφαση με την οποία είχε επιλεγεί άλλος υπηρεσιακός παράγοντας ως προϊστάμενος, με τις νόμιμες διαδικασίες!
Επιστρέφουμε τώρα στα της ΗΒΔ. Ο Αλεξανδρόπουλος συνιστούσε στους υφισταμένους του να παραμείνει η ΗΒΔ στον ΠΚΣ ακόμη και μετά την εισαγγελική παραγγελία της κ. Μακρή. Φυσικά, οι υπηρεσιακοί παράγοντες δεν υπάκουσαν στις προφορικές συστάσεις του, για λόγους ευνόητους, και προχώρησαν σε Αξιολόγηση της ΗΒΔ που παρέδωσε ο ΠΚΣ. Λόγω χώρου δε θα την παρουσιάσουμε. Μπορεί, όμως, ο κάθε ενδιαφερόμενος να την βρει εύκολα στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ.
Αυτή η Αξιολόγηση έγινε από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και ο τίτλος της είναι: «Ποιοτική Αξιολόγηση των δεδομένων που παραδόθηκαν από τον Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο με αριθμό πρωτοκόλλου 448/32300/15-3-2016».
Πλην όμως, ο ΠΚΣ και η πρόεδρός του, δεν το έβαλαν κάτω, γιατί ήθελαν πάση θυσία να συνεχίζουν να λειτουργούν την ΗΒΔ-καρικατούρα. Ετσι, ένα μήνα πριν από την παράδοσή της, στις 16 Νοέμβρη, προσέφυγαν στο ΣΤΕ προσβάλλοντας την απόφαση 1697/74031/2-7-2015 του υφυπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η προσφυγή αυτή του ΠΚΣ συζητήθηκε στο Δ’ Τμήμα του ΣΤΕ, το οποίο με την απόφασή του 2073, που δημοσιεύτηκε στις 24 Αυγούστου 2017, την απέρριψε. Παραθέτουμε ένα απόσπασμα:
«Ενόψει των ανωτέρω, η επιλογή του νομοθέτη να αναθέσει την τήρηση και διαχείριση της Διαδικτυακής Ηλεκτρονικής Βάσης στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και όχι στον αιτούντα Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο ουδόλως αντίκειται στο Σύνταγμα, όπως αβασίμως προβάλλεται, και είναι απορριπτέοι όλοι οι ανωτέρω λόγοι, καθώς και η αίτηση ακυρώσεως στο σύνολό της.
Διά ταύτα
Απορρίπτει την αίτηση».
Ολο, λοιπόν, το διάστημα από τον Μάρτη του 2012 μέχρι τις 17 Δεκέμβρη του 2015, που ο ΠΚΣ διαχειριζόταν παράνομα την ΗΒΔ, προτού εκδοθεί η εισαγγελική παραγγελία, συνεχίστηκε η παράνομη μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους.
Με την παράδοση της ΗΒΔ στο ΥΠΑΑΤ στις 17 Δεκέμβρη του 2015 (την διαχειρίζονταν δύο Διευθύνσεις του), δεν σταμάτησε και η μαζική παράνομη εκτροφή ζώων συντροφιάς. Συνεχίζεται δε μέχρι και σήμερα, γιατί οι ιδιώτες κτηνίατροι ασκούσαν και συνεχίζουν να ασκούν πλημμελώς τα καθήκοντά τους, παρά το γεγονός ότι έχουν πιστοποιηθεί και είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν το νόμο, χωρίς ουσιαστικές κυρώσεις.
Προς το παρόν, όσον αφορά το ρόλο τους, μένουμε σε αυτή την επισήμανση. Το ζήτημα, βεβαίως, είναι πολύ σοβαρό, αλλά θα ξεφεύγαμε από το στόχο αυτού του άρθρου, που δεν είναι άλλος από την αποδόμηση του νομοσχέδιου-εκτρώματος. Για το ρόλο των πιστοποιημένων ιδιωτών κτηνιάτρων θα επανέλθουμε σε άλλο άρθρο.
H κυβέρνηση νομιμοποιεί τη μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς από τους κατ’ επίφαση ζωόφιλους
Δείξαμε ότι οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι εκτρέφουν μαζικά ζώα συντροφιάς ακόμη και μετά τη δημοσίευση του νόμου 4039/2012, παρά το γεγονός ότι μπήκαν σε αυτόν αυστηροί όροι για την εκτροφή τους. Εξηγήσαμε ότι οι όροι αυτοί μπήκαν γιατί την περίοδο 2003-2011 είχαν γεμίσει με εκατοντάδες χιλιάδες αδέσποτα ζώα συντροφιάς οι πόλεις και τα χωριά της χώρας μας, γιατί εμφανίστηκαν πολλές αγέλες που επιτίθονταν στους ανθρώπους και γιατί, από τη στιγμή που μπήκε η αυστηρή προϋπόθεση να στειρώνονται τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς, δεν συνέτρεχε λόγος να προβλέπεται η δυνατότητα εκτροφής ζώων συντροφιάς από τους λεγόμενους «ερασιτέχνες εκτροφής».
Το ερώτημα που προκύπτει επομένως είναι το εξής: Από πού οι κάτοικοι του εσωτερικού ή του εξωτερικού θα έβρισκαν αστείρωτα ζώα συντροφιάς που να μπορούν να αναπαραχθούν, από τη στιγμή που υπάρχει η υποχρέωση να στειρώνονται τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς από τους πιστοποιημένους κτηνίατρους πριν αυτά υιοθετηθούν και από τη στιγμή που η υιοθεσία πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από τις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων;
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με τον ορισμό που δίνει για τους λεγόμενους ερασιτέχνες εκτροφείς και με τις προϋποθέσεις που εισάγει στο νομοσχέδιο-τερατούργημα για την εκτροφή ζώων συντροφιάς απ’ αυτούς, νομιμοποιεί τόσο την παράνομη δράση των κατ’ επίφαση ζωόφιλων όσο και την παράνομη δράση που ανέπτυσσε ο ΠΚΣ με τη λειτουργία της ΗΒΔ την περίοδο 2003-2015.
Ακόμη, βάζει στο παιχνίδι τον ΠΚΣ, αφού προβλέπεται στην επιτροπή του άρθρου 2, παράγραφος 7 η συμμετοχή μέλους του. Το αποτέλεσμα θα είναι να αυξηθούν τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς στη χώρα μας, να πλημμυρίσουν οι πόλεις και τα χωρά από αυτά και να καταλήξουν τελικά να είναι περισσότερα από τα παραγωγικά ζώα (αιγοπρόβατα και βοοειδή).
Για τον ορισμό των λεγόμενων ερασιτεχνών εκτροφής διαβάζουμε στην παράγραφο ιγ του άρθρου 1:
«Ερασιτέχνης εκτροφέας: ο εκτροφέας που εκτρέφει ερασιτεχνικά, όχι κατ’ επάγγελμα και με σκοπό το κέρδος, σκύλο ή γάτα με σκοπό τη διατήρηση των ελληνικών ή μη φυλών του ζώου και είναι εγγεγραμμένος στο Μητρώο Επαγγελματιών και Ερασιτεχνών Εκτροφέων του ΕΜΖΣ, ο οποίος ως προς την εκτροφή και αναπαραγωγή λαμβάνει άδεια από την Επιτροπή άρθρου 2 παρ. 7 του παρόντος. Ερασιτεχνική εκτροφή/αναπαραγωγή θεωρείται η πραγματοποίηση μέχρι μίας γέννας (τοκετού) ανά έτος, από έως δύο θηλυκούς σκύλους ιδιοκτησίας του ίδιου προσώπου».
Προσέξτε πώς λανσάρουν οι συντάκτες του νομοσχεδίου-εκτρώματος την εκτροφή ζώων συντροφιάς από τους λεγόμενους ερασιτέχνες. Ισχυρίζονται (άκουσον,άκουσον!), ότι προκύπτει η ανάγκη διατήρησης ελληνικών και ξένων φυλών! Ο ισχυρισμός είναι κακόγουστο αστείο, αν αναλογιστούμε αυτό που έχουμε αναφέρει πολλές φορές και σε αυτό το άρθρο, ότι δηλαδή η ελληνική κοινωνία «μπούκωσε» από τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς.
Ακολουθούν αυτήν την τακτική γιατί γνωρίζουν την υπάρχουσα κατάσταση. Οπως γνωρίζουν ότι η νομιμοποίηση της μαζικής εκτροφής ζώων συντροφιάς από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους θα οδηγήσει σε εκρηκτικές και μη ελεγχόμενες καταστάσεις αδέσποτων.
Σε ποιους αναθέτει η κυβέρνηση να δίνουν άδεια στους λεγόμενους ερασιτέχνες εκτροφής
Καταρχάς, να επισημάνουμε ότι το κύριο ζήτημα δεν είναι ποιοι εκδίδουν στους λεγόμενους «ερασιτέχνες εκτροφής» την άδεια για να εκτρέφουν ζώα συντροφιάς, αλλά αυτό καθ’ αυτό το γεγονός ότι επιτρέπεται σε αυτούς να τα εκτρέφουν.
Δεύτερον, η άδεια λειτουργίας που θα δίνεται στους κατ΄επάγγελμα ζωόφιλους-ερασιτέχνες εκτροφής, θα εκδίδεται από μια τριμελή επιτροπή, η οποία θα ορίζεται με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών. Προσέξτε ποια θα είναι τα μέλη της επιτροπής, σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 2: Ενας εκπρόσωπος του ΠΚΣ, ένας εκπρόσωπος σωματείου που προάγει την ερασιτεχνική εκτροφή και ένας εκπρόσωπος του δήμου! Την παραθέτουμε:
«Αρμόδιος Φορέας Αδειοδότησης των ερασιτεχνών εκτροφέων και των ιδιοκτητών ζώων συντροφιάς που θέλουν να αναπαράξουν το ζώο τους μία φορά σε όλη τη ζωή τους, ορίζεται, με Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, τριμελής Επιτροπή, με τους αναπληρωτές της, που αποτελείται από έναν εκπρόσωπο του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου, έναν εκπρόσωπο Σωματείου που αποδεδειγμένα στους σκοπούς τους προάγει την ερασιτεχνική εκτροφή και έναν υπάλληλο Ο.Τ.Α».
Με τη διάταξη αυτή επανέρχεται στο παιχνίδι ο ΠΚΣ, του οποίου ο ρόλος είναι κατακριτέος, όσον αφορά την λειτουργία της ΗΒΔ από το 2003 μέχρι το Δεκέμβρη του 2015. Δίνεται επίσης η κατεύθυνση στα σωματεία των κατ’ επίφαση ζωόφιλων να τροποποιήσουν τα καταστατικά τους και να προσθέσουν σ΄αυτά άρθρο που θα αναφέρει ότι ένας από τους σκοπούς τους είναι να προάγουν την ερασιτεχνική εκτροφή. Με τον τρόπο αυτό, τα σωματεία αποκτούν τη δυνατότητα να στέλνουν έναν εκπρόσωπό τους σ’ αυτές τις επιτροπές. Από την άλλη, είναι γνωστός και ο ρόλος των δημάρχων, οι οποίοι όλα αυτά τα χρόνια στηρίζουν τους κατ’ επίφαση ζωόφιλους, τους αφήνουν να χτίζουν και να λειτουργούν παράνομα καταφύγια ζώων συντροφιάς, τους χρηματοδοτούν για την αγορά ζωοτροφών και για άλλες αναγκαίες υποστηρικτικές ενέργειες, με αντάλλαγμα την απαλλαγή των ίδιων των δήμων από την υποχρέωση να ιδρύουν και λειτουργούν καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς, όπως είναι υποχρεωμένοι με την ισχύουσα νομοθεσία.
Είναι φανερό, λοιπόν, ότι οι σύμβουλοι του υπουργείου Εσωτερικών, συντάκτες αυτού του νομοσχέδιου, με τη σύνθεση της τριμελούς επιτροπής που εισάγουν στοχεύουν να γίνονται δεκτά όλα τα αιτήματα των κατ’ επίφαση ζωόφιλων για την περιβόητη ερασιτεχνική εκτροφή ζώων συντροφιάς. Και έτσι να νομιμοποιείται η μαζική παράνομη εκτροφή στη χώρας μας, δημιουργώντας εκρηκτική και ανεξέλεγκτη κατάσταση.
Ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς
Με την ισχύουσα νομοθεσία, ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς μπορούσαν να είναι μόνο φυσικά πρόσωπα. Πλέον, όμως, με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, μπορεί να είναι και νομικά πρόσωπα. Παραθέτουμε το σχετικό α’ εδάφιο, της περίπτωσης στ’, του άρθρου 1: «Ιδιοκτήτης ζώου συντροφιάς είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που αναφέρεται ως ιδιοκτήτης στο έγγραφο αναγνώρισης του ζώου και στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς», σε αντίθεση με τη νέα ευρωενωσιακή νομοθεσία που τίθεται άμεσα σε εφαρμογή (ΚΑΝ. ΕΕ 2016/429 «Νόμος για την Υγεία των Ζώων»).
Με τη διάταξη αυτή ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες στους κατ’ όνομα ζωόφιλους, είτε του εσωτερικού είτε του εξωτερικού, να εμφανίζουν τα σωματεία τους ως ιδιοκτήτες εκατοντάδων ζώων συντροφιάς, κάτι που δεν μπορούσαν να κάνουν ως τώρα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Επίσης, άλλο ένα «ξεχείλωμα» γίνεται με τη διάταξη για τις υιοθεσίες ζώων συντροφιάς από κατοίκους του εξωτερικού.
Εξηγούμαστε: Ο νόμος 4039, όταν ψηφίστηκε, προέβλεπε ρητά ότι ο κάτοικος εξωτερικού που θέλει να υιοθετήσει ένα ζώο συντροφιάς, πρέπει να έρθει στην Ελλάδα, να επισκεφθεί το δήμο από την περιφέρεια του οποίου προέρχεται το ζώο συντροφιάς που θέλει να υιοθετήσει και να υπογράψει ο ίδιος όλα τα απαραίτητα έγγραφα για την υιοθεσία. Παραθέτουμε τα σχετικά α’ και β’ εδάφια, της 8ης παραγράφου, του άρθρου 9:
«Στην περίπτωση υιοθεσίας των αδέσποτων ζώων συντροφιάς από ενδιαφερόμενο νέο ιδιοκτήτη, που δεν είναι μόνιμος κάτοικος της Ελλάδας, η υιοθεσία πραγματοποιείται με την απευθείας παράδοσή τους στους ενδιαφερόμενους νέους ιδιοκτήτες υπό την προϋπόθεση ότι τα ζώα έχουν στειρωθεί, σημανθεί και καταγραφεί στη διαδικτυακή ηλεκτρονική βάση δεδομένων με τα πλήρη στοιχεία του προσωρινού κατόχου τους και τα πλήρη στοιχεία του νέου ιδιοκτήτη, τα οποία προκύπτουν από επίσημο αποδεικτικό έγγραφο. Απαγορεύεται η διατήρηση και παραμονή των ζώων αυτών σε καταφύγια εκτός Ελλάδας».
Οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι πίεζαν συνέχεια τις κυβερνήσεις να τροποποιήσουν αυτή τη διάταξη για να μπορούν να υιοθετούν ζώα συντροφιάς κάτοικοι του εξωτερικού όχι μόνο ως φυσικά πρόσωπα, αλλά και ως εκπρόσωποι «φιλοζωϊκών» οργανώσεων, δηλαδή νομικών προσώπων, για να μπορούν έτσι να μετακινούν στο εξωτερικό όποιον αριθμό ζώων συντροφιάς ήθελαν.
Ο πρώην ΥΠΑΑΤ (Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) Β. Αποστόλου ικανοποίησε μερικώς το αίτημά τους, επιτρέποντας να γίνεται η εκπροσώπηση του κατοίκου εξωτερικού από πληρεξούσιο του φυσικού προσώπου. Παραθέτουμε πάλι το εδάφιο α’ της παραγράφου 8, όπως διαμορφώθηκε μετά την τροποποίηση που έγινε με το νόμο 4384/2016 για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς:
«Στην περίπτωση υιοθεσίας των αδέσποτων ζώων συντροφιάς από ενδιαφερόμενο νέο ιδιοκτήτη, φυσικό πρόσωπο ή φιλοζωικό σωματείο, που δεν είναι μόνιμος κάτοικος της Ελλάδας ή δεν έχει την έδρα του στην Ελλάδα, η υιοθεσία πραγματοποιείται με την παράδοσή τους στον ενδιαφερόμενο νέο ιδιοκτήτη ή σε νόμιμο εκπρόσωπό του ή πληρεξούσιό του και η πληρεξουσιότητα αποδεικνύεται εγγράφως με βέβαιη χρονολογία, υπό την προϋπόθεση ότι τα ζώα έχουν στειρωθεί, σημανθεί και καταγραφεί στη διαδικτυακή ηλεκτρονική βάση δεδομένων με τα πλήρη στοιχεία του προσωρινού κατόχου τους και τα πλήρη στοιχεία του νέου ιδιοκτήτη, τα οποία προκύπτουν από επίσημο αποδεικτικό έγγραφο».
Διευκρινίζουμε ότι, ναι μεν στην τροποποιηθείσα διάταξη συμπεριλήφθηκε δίπλα από το φυσικό πρόσωπο και η φράση φιλοζωικό σωματείο, αλλά από τη στιγμή που ο νέος ιδιοκτήτης του ζώου συντροφιάς έπρεπε να είναι φυσικό και όχι νομικό πρόσωπο, δεν είχε καμία νομική αξία η αναφορά στο φιλοζωικό σωματείο. Ετσι δεν μπορούσαν να εμφανίζονται οι εκπρόσωποι των δήθεν φιλοζωικών σωματείων ως πληρεξούσιοι των νέων ιδιοκτητών, να υπογράφουν όλα τα συνοδευτικά έγγραφα που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία, να παρουσιάζουν την καλυμμένη αγοροπωλησία ως υιοθεσία κατοίκων εξωτερικού και στη συνέχεια να έχουν το δικαίωμα να τα μετακινούν στο εξωτερικό.
Ο Αποστόλου, με την τροποποίηση της παραγράφου 8, έκανε και μια άλλη μπαμπεσιά, προκειμένου οι κατ’ όνομα φιλόζωοι του εξωτερικού να υιοθετούν περισσότερα από δύο ζώα. Κατήργησε το εδάφιο β’, σύμφωνα με το οποίο «απαγορεύεται η διατήρηση και παραμονή των ζώων αυτών σε καταφύγια εκτός Ελλάδας».
Λέμε για περισσότερα από δύο ζώα γιατί, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι κάτοικοι εσωτερικού μπορούν να έχουν στο διαμέρισμά τους μέχρι δύο ζώα συντροφιάς. Αυτή η διάταξη υπήρχε στον αρχικό νόμο 4039, για να μην μπορεί ένας κάτοικος εξωτερικού να μετακινεί αβέρτα «άπειρα» ζώα συντροφιάς στο εξωτερικό και να τα εμφανίζει ως υιοθετημένα απ’ αυτόν.
Ο ευρωλάγνος Αποστόλου γνώριζε ότι αυτή η τροποποίηση, με την οποία εισήγαγε την υπογραφή όλων των συνοδευτικών εγγράφων και τη μεταφορά των ζώων συντροφιάς από εκπρόσωπο του κατοίκου εξωτερικού, αντίκειται στον κανονισμό 576/2013, άρθρο 21, παράγραφος 1 ε. Το άρθρο αυτό προβλέπει ότι το διαβατήριο που συνοδεύει το ζώο συντροφιάς πρέπει να υπογράφεται από τον κάτοικο εξωτερικού που υιοθετεί ο ίδιος. Παραθέτουμε τη σχετική διάταξη:
Αρθρο 21
Μορφή και περιεχόμενο του εγγράφου αναγνώρισης που αναφέρεται στο άρθρο 6 στοιχείο δ)
- Το έγγραφο αναγνώρισης που αναφέρεται στο άρθρο 6 στοιχείο δ) έχει τη μορφή διαβατηρίου σύμφωνα με το υπόδειγμα που πρόκειται να εγκριθεί σύμφωνα με την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου από την Επιτροπή με εκτελεστική πράξη και περιέχει πεδία για την καταχώριση των ακόλουθων πληροφοριών:
……
ε) την υπογραφή του ιδιοκτήτη.
Οι συντάκτες του νομοσχέδιου δεν άλλαξαν την παράγραφο 8, όπως την τροποποίησε ο Αποστόλου. Ομως, με την εισαγωγή της διάταξης ότι και τα νομικά πρόσωπα θα μπορεί να είναι ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς, λύθηκαν τα χέρια στους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους να εμφανίζουν τη μαζική μετακίνηση ζώων συντροφιάς από τα «φιλοζωικά» σωματεία ως υιοθεσίες.
Οι μαζικές μετακινήσεις ζώων συντροφιάς, που έκαναν και συνεχίζουν να κάνουν όλοι αυτοί στο εξωτερικό, τις οποίες παρουσιάζουν ως δήθεν υιοθεσίες, είναι καθαρά εμπορικού χαρακτήρα, μιας και γίνεται αλλαγή ιδιοκτησίας, σύμφωνα με τον κανονισμό 576/2013 που χαράσσει το νομικό πλαίσιο για τις μετακινήσεις μη εμπορικού χαρακτήρα. Προς επιβεβαίωση αυτής της θέσης μας πραθέτουμε την περίπτωση α’, του άρθρου 3, του κανονισμού:
«Αρθρο 3
Ορισμοί
Για τους σκοπούς του παρόντος κανονισμού, ισχύουν οι εξής ορισμοί:
α) ως «μετακινήσεις μη εμπορικού χαρακτήρα» νοούνται οποιεσδήποτε μετακινήσεις οι οποίες δεν αποσκοπούν στην πώληση ή στη μεταβίβαση της κυριότητας του ζώου συντροφιάς» (η έμφαση δική μας)
Ιδρυση καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς
Σύμφωνα με το νόμο 4039/2012, καταφύγια ζώων συντροφιάς μπορούσαν να ιδρύσουν και λειτουργήσουν μόνο οι δήμοι. Παραθέτουμε την παράγραφο 2 του άρθρου 9:
«Για τον παραπάνω σκοπό κάθε Δήμος ή όμοροι ή συνεργαζόμενοι Δήμοι ιδρύουν και λειτουργούν δημοτικά ή διαδημοτικά κτηνιατρεία και καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς επιτρεπομένης της συνεργασίας με ενδιαφερόμενα φιλoζωικά σωματεία και ενώσεις ή και εθελοντές φιλόζωους σε ιδιόκτητους ή μισθωμένους ή παραχωρούμενους από το Δημόσιο, την Περιφέρεια ή από ιδιώτες χώρους».
Τι συμβαίνει όμως στην πράξη; Οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι ίδρυσαν και ιδρύουν εκατοντάδες παράνομα καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς και οι δήμοι όχι μόνο κάνουν τα στραβά μάτια, αλλά και τους ενισχύουν κανονικότατα. Μερικοί δήμαρχοι, μάλιστα, αρνούνταν να εφαρμόσουν ακόμα και ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Εισαγγελέων για το κλείσιμο παράνομων καταφυγίων. Γι’ αυτά έχουμε γράψει πολλά άρθρα. Δεν θα επεκταθούμε εδώ (θα επανέλθουμε, όμως), γιατί τώρα προέχει ο αγώνας ενάντια στο νομοσχέδιο-τερατούργημα, ώστε να μη γίνει νόμος.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αγνόησε τόσο την παράγραφο 2 του άρθρου 9 του νόμου όσο και τη δράση των κατ’ επίφαση ζωόφιλων και με το νομοσχέδιο-έκτρωμα νομιμοποιεί τα παράνομα καταφύγια των απατεώνων της ζωοφιλίας. Ιδού το α’ εδάφιο, της παραγράφου 1, του άρθρου 22:
«Αρθρο 22 – Καταφύγια
- Καταφύγια δύνανται να ιδρύουν και να λειτουργούν, εκτός από τους Δήμους ή Συνδέσμους Δήμων ή Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Δήμων του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 και τα Φιλοζωϊκά Σωματεία και Οργανώσεις μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα ή και άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα» (η έμφαση δική μας).
Αρμόδιες Αρχές
Κεντρική αρμόδια Αρχή, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, είναι η Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής του ΥΠΑΑΤ. Με το νομοσχέδιο, στη Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής ανατίθεται διακοσμητικός ρόλος και όλες οι αρμοδιότητες περνούν σε αναρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Εσωτερικών, που και αυτό είναι αναρμόδιο. Ο κύριος ρόλος, δηλαδή, ανατίθεται στο υπουργείο Εσωτερικών, του οποίου όλοι οι υπουργοί, από το 2003 μέχρι σήμερα, δεν πήραν την παραμικρή απόφαση κατά των δημάρχων που σφύριζαν αδιάφορα, αφήνοντας τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους να οργιάζουν ιδρύοντας καταφύγια και εκτρέφοντας μαζικά ζώα συντροφιάς ώστε να αποκομίζουν τεράστια κέρδη.
Τέλος, παραθέτουμε:
- Κοινή ανακοίνωση των ΠΕΚΔΥ και ΠΟΓΕΔΥ, που σχολιάζει το νομοσχέδιο-τερατούργημα:
- Επιστολή του ΓΕΩΤΕΕ στον πρωθυπουργό, με την οποία εκφράζει την αντίθεσή του στο νομοσχέδιο:
- Γνωμοδότηση του Τμήματος Κτηνιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ, με την οποία «αδειάζεται» σαφώς η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Σύμφωνα με αυτήν, Αρμόδια Κεντρική Αρχή για τα ζώα συντροφιάς πρέπει να παραμείνει η Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής.
ΑΠΘ_Εξερ. 22 1 2021_ 3673_ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΖΩΩΝ ΣΥΝΤΡΟΦΙΑΣ & ΙΧΝΗΛΑ
Γεράσιμος Λιόντος