Ενόψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς, ο Μητσοτάκης (ο αρχιερέας) και ο Πιερρακάκης (το εκτελεστικό όργανο) προχώρησαν σε ανακοινώσεις, τις οποίες ήδη έχουν κάνει για πολλοστή φορά. Τα 11 μέτρα που ξανα-ανακοινώθηκαν, αφορούν σε ακατάσχετη επικοινωνιακή μπουρδολογία, που κρύβει τους πραγματικούς «κόφτες» που έχουν εφαρμόσει στο δημόσιο σχολείο, και σε πειθαρχικές ποινές κατά των μαθητών, που φανερώνουν το απύθμενο μίσος για την νεολαία, που χαρακτηρίζει παραδοσιακά το πολιτικό DNA των κυβερνήσεων της Δεξιάς.
Τα «πετσωμένα» Μέσα παραπληροφόρησης έκαναν σημαία την απαγόρευση χρήσης κινητού στο σχολείο, ένα μέτρο που ισχύει εδώ και χρόνια (συνοδεύεται τώρα και από ποινές), το οποίο Μητσοτάκης και ΥΠΑΙΘΑ παρουσιάζουν ως το ελιξίριο για την καταπολέμηση του bullying, θάβοντας την κοινωνική αδικία, τις τεράστιες ταξικές ανισότητες, τη συνειδητή από το σύστημα καλλιέργεια του ρατσισμού και του άκρατου ατομισμού που γεννούν τη βία και τη «νεανική παραβατικότητα».
Στη φιέστα παρουσίασης των μέτρων, ο Μητσοτάκης, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στους 10.000 διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, καμαρώνοντας ότι η πολιτική του θα ανατρέψει την ισχύουσα αναλογία μόνιμων-αναπληρωτών. Πρόκειται για χοντροειδέστατη προπαγάνδα, για ένα επικοινωνιακό τρικ. Γιατί εδώ και καιρό -και ειδικά μέσα στο καλοκαίρι- το υπουργείο με τα εκτελεστικά του όργανα, τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, έχει επιδοθεί σε ένα ανελέητο μπαράζ καταργήσεων-συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων και τμημάτων που δημιουργούν ένα ασφυκτικό κλίμα στο δημόσιο σχολείο με πολυπληθή τμήματα 25, 27 και 28 μαθητών, τμήματα που έχουν και μαθητές ΑΜΕΑ, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και με μαθησιακές δυσκολίες και με υποχρεωτικές μετακινήσεις «πλεοναζόντων» μαθητών σε άλλα σχολεία. Ο «κόφτης» αυτός έχει στόχο να ισοφαρίσει τον αριθμό των μόνιμων διορισμών με τον αριθμό των αναπληρωτών που καλύπτουν όπως όπως τα κενά (πάνω από 50.000 προσελήφθησαν την περασμένη χρονιά και αυτό γίνεται μέχρι και τους τελευταίους μήνες της σχολικής χρονιάς), σε βάρος των μαθησιακών αναγκών των μαθητών και των πραγματικών αναγκών της δημόσιας εκπαίδευσης.
Πολυδιαφημιζόμενα μέτρα είναι επίσης η «αυτόνομη τάξη» στις ακριτικές και απομακρυσμένες περιοχές, το «ψηφιακό φροντιστήριο», ο «σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός», κ.λπ., μέτρα που η κυβέρνηση ψήφισε πρόσφατα, τον Ιούλιο του 2024, με το πολυνομοσχέδιο-κουρελού (Ν. 5128 ΦΕΚ Α 118/30.7.2024).
Θυμίζουμε τι γράφαμε τότε σε άρθρο με τίτλο: «Πολυνομοσχέδιο-κουρελού υπουργείου Παιδείας. Η αντικατάσταση του ζωντανού σχολείου από το ψηφιακό, η ένταση των ταξικών ανισοτήτων και η εισβολή των ιδιωτών στο δημόσιο σχολείο»:
Το πολυνομοσχέδιο-κουρελού (‘’ερανιστικό’’ νομοσχέδιο, κατά το ΥΠΑΙΘΑ, για να είναι πιο εύηχη η παράθεση πλίνθων και κεράμων ατάκτως ερριμμένων) των 119 άρθρων του υπουργείου Παιδείας είναι ένα αντιδραστικό νομοσχέδιο.
Γιατί αντικαθιστά το ζωντανό σχολείο της ζεστής αμφίδρομης σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή, της ιερής παιδαγωγικής σχέσης πάνω στην οποία βασίζεται η ουσία της μαθησιακής διαδικασίας, με το ψυχρό και άυλο ψηφιακό, επινοώντας έναν ακόμη «κόφτη» για την κατάργηση σχολικών μονάδων και την μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, γιατί καταδικάζει τα παιδιά των απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών στην αμάθεια εντείνοντας τις ταξικές ανισότητες, γιατί επιτρέπει στους ιδιώτες να εισβάλλουν σε όλους τους τομείς λειτουργίας του δημόσιου σχολείου.
Συγκεκριμένα
-
- Προβλέπεται η δραστική περικοπή δαπανών μέσω του διορισμού στα σχολεία των απομακρυσμένων περιοχών όχι του συνόλου του απαιτούμενου διδακτικού προσωπικού, αλλά ελάχιστων εκπαιδευτικών (τρεις τον αριθμό από τις ειδικότητες: φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικοί και καθηγητές πληροφορικής), ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα θα διδάσκονται με τηλεκπαίδευση!
Σημειώνουμε εδώ τα όσα είχαμε αναφέρει σε άρθρο με τίτλο ‘’Τηλεμαθήματα για τους μαθητές απομακρυσμένων περιοχών αντί διορισμών εκπαιδευτικών’’:
Σύμφωνα με το άρθρο 5 του πολυνομοσχέδιου ‘’σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές, όπου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ίδρυσης Γυμνασίου, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας που προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 1966/1991 (Α’ 147), να λειτουργεί αυτόνομη τάξη, η οποία υπάγεται στο πλησιέστερο προς αυτό Γυμνάσιο.
Στην αυτόνομη τάξη του Γυμνασίου τοποθετούνται κατ’ ελάχιστον τρεις (3) εκπαιδευτικοί από τους κλάδους/τις ειδικότητες ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04 και ΠΕ86, οι οποίοι διδάσκουν τα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος, τα οποία ανατίθενται με βάση τον κλάδο/ειδικότητά τους….
Με απόφαση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δύναται να προβλέπεται συμπληρωματική διδασκαλία, μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από εκπαιδευτικούς του πλησιέστερου Γυμνασίου, στο οποίο υπάγεται η αυτόνομη τάξη, για τα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος, που δεν δύνανται να διδαχθούν από τους εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν στην αυτόνομη τάξη του Γυμνασίου…’’.
Τη χαριστική βολή, λοιπόν, δίνει η αδίστακτη κυβέρνηση Μητσοτάκη και το υπουργείο Αμάθειας και Καταστολής στα παιδιά των απομακρυσμένων περιοχών, που έτσι κι αλλιώς πλήττονται ποικιλοτρόπως από χίλιες δυο άλλες ανημπόριες της ορεινής επαρχίας, των μικρών νησιών, κ.λπ., γιατί ως γνωστόν καμιά τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στην τάξη, την ζεστή και άμεση αλληλεπίδραση μαθητών-εκπαιδευτικών και μαθητών μεταξύ τους.
-
- Το πολυνομοσχέδιο, όμως, δεν αρκείται σε αυτό. Ανάλογα με το στόχο που θέλει να υπηρετήσει κάθε φορά η δημοσιονομική στρατηγική της κυβέρνησης του κεφαλαίου γενικεύει την τηλεκπαίδευση. Την επεκτείνει και σε άλλα μαθήματα και σε άλλες τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: ‘’Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π., δύναται να επεκτείνεται η εφαρμογή της ψηφιακής εκπαίδευσης και σε άλλες τάξεις σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και σε επιπλέον μαθήματα, να τροποποιούνται τα μαθήματα, για τα οποία παρέχεται ψηφιακή εκπαίδευση, το είδος της εκπαίδευσης (σύγχρονη ή ασύγχρονη ή συνδυασμός αυτών), η έναρξη και λήξη λειτουργίας της ψηφιακής εκπαίδευσης για κάθε σχολικό έτος, οι ώρες διδασκαλίας, ο τρόπος συμμετοχής των μαθητών και των εκπαιδευτικών, καθώς οι όροι και οι προϋποθέσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας’’.
Το αντιπαιδαγωγικό και αντιμορφωτικό αυτό μέτρο είναι μία παράμετρος, μαζί με τους ‘’κόφτες’’ των συγχωνεύσεων, καταργήσεων, υποβιβασμών σχολικών μονάδων και των πληθωρικών τμημάτων μαθητών και την συνειδητή μη κάλυψη όλων των κενών ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, που ισοφαρίζει τα ‘’κέρδη’’ από την απώλεια των οργανικών θέσεων και τους λιγότερους αναπληρωτές με τους 10.000 μόνιμους διορισμούς, για τους οποίους πανηγυρίζουν οι ‘’τσάμπα μάγκες’’ Μητσοτάκης και Πιερρακάκης.
-
- Για να χρυσώσει το χάπι του μαθητοκτόνου μέτρου όχι μόνο απέναντι στα παιδιά των απομακρυσμένων περιοχών, αλλά και στους μαθητές των εργατικών, αγροτικών, λαϊκών περιοχών, που οι οικογένειές τους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τους στηρίξουν με πανάκριβα φροντιστήρια, το υπουργείο που έχει επιβάλει τους σκληρούς ταξικούς φραγμούς της Τράπεζας Θεμάτων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, των πανελλαδικών εξετάσεων εισαγωγής, του «κλειστού αριθμού» εισακτέων, κ.λπ. νομοθετεί το λεγόμενο ‘’ψηφιακό φροντιστήριο’’ (άρθρο 3 του πολυνομοσχέδιου).
Για να δελεάσει δε, τους εκπαιδευτικούς να αποσπαστούν στο ‘’ψηφιακό φροντιστήριο’’, το πολυνομοσχέδιο δίνει μπόνους μονάδες μετάθεσης και επιπλέον μονάδες γι’ αυτούς που θέλουν να γίνουν στελέχη εκπαίδευσης….
-
- Η αγαπημένη πρακτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη να μπάζει ιδιώτες σε όλο και περισσότερες πλευρές λειτουργίας του δημόσιου σχολείου έχει την εφαρμογή της και στη διάταξη για τον ‘’επαγγελματικό προσανατολισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση’’ (άρθρο 4) και σε αυτήν για τη ‘’Συνδρομή των αποδεκτών αναφορών της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού από Ειδικούς Συμβούλους’’ (άρθρο 6).
Οσον αφορά την ατομική συμβουλευτική επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές του Λυκείου προβλέπεται η ανάθεσή της και σε ιδιωτικούς ‘’οικονομικούς φορείς’’. Ποιοι είναι αλήθεια αυτοί οι ιδιωτικοί οικονομικοί φορείς που έχουν το know how των ‘’αναγκών της αγοράς’’ και των χαρακτηριστικών που οφείλουν να έχουν οι μελλοντικοί δούλοι τους; Ασφαλώς οι καπιταλιστές και οι ενώσεις τους (π.χ. ΣΕΒ).
Οπως προαναφέραμε, στα 11 μέτρα περιλαμβάνεται και ο νέος «κανονισμός λειτουργίας των σχολείων», που θα έχει εφαρμογή τη νέα σχολική χρονιά. Πρόκειται για αγρίως νεοφιλελεύθερα και κατασταλτικά μέτρα κατά των μαθητών, που εξαγγέλθηκαν από τον Απρίλιο του 2024. Μετά την κατακραυγή που ξεσηκώθηκε από τον εκπαιδευτικό κόσμο και σύσσωμη την αντιπολίτευση, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να πάρει πίσω το πολύ «ακραίο» μέτρο (και νομικά ανεφάρμοστο καθώς η φοίτηση στην εννιάχρονη εκπαίδευση είναι υποχρεωτική) της απαγόρευσης εγγραφής του μαθητή σε οποιοδήποτε σχολείο εάν ο γονιός-κηδεμόνας αρνείτο να υπογράψει τον κανονισμό λειτουργίας του σχολείου. Το μέτρο είχε βιαστεί να εξαγγείλει ο Πιερρακάκης ωθούμενος από τον κατασταλτικό οίστρο του γενίτσαρου, ενόψει των ευρωεκλογών για να χαϊδέψει τα αυτιά των ακροδεξιών, συντηρητικών ψηφοφόρων.
Παρόλ’ αυτά ο πυρήνας των πειθαρχικών μέτρων, το βαθύ μίσος για τη νεολαία που υπογραμμίσαμε, παραμένει αναλοίωτος.
Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ:
«Ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων προβλέπει αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων. Ενδεικτικά, ο διευθυντής του σχολείου μπορεί να αποφασίσει έως και τριήμερη αποβολή, από μία ημέρα που ίσχυε έως σήμερα. Επίσης, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει έως πενθήμερη αποβολή από τρεις ημέρες που είχε έως τώρα τη δυνατότητα, ενώ στην ευχέρειά του είναι και η αλλαγή τμήματος ή σχολικού περιβάλλοντος καθώς και ο αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές και μετακινήσεις.
-
- Ταυτόχρονα, αλλάζει και το πλαίσιο των απουσιών. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς, δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
- Σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του. Αφού πρώτα καθοριστεί το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης οι γονείς / κηδεμόνες οφείλουν να καλύψουν το κόστος. Αν δεν συναινέσουν, η δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της».
Ολα αυτά είναι σίγουρο, ότι θα δημιουργήσουν στα σχολεία ένα απίστευτο αλαλούμ και θα προκαλέσουν πολλαπλές αντιδράσεις.
Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει καθημερινά να σημειώνουν εξαντλητικές λεπτομέρειες ως προς το χρόνο καθυστέρησης των μαθητών να μπουν στο μάθημα, ώστε να βάλουν την απουσία (15λεπτη καθυστέρηση: 1 απουσία, 3 καθυστερημένες προσελεύσεις μικρότερες των 15 λεπτών: 1 απουσία)!
Ζήτημα σοβαρό είναι επίσης ότι ακυρώνεται ο κυρίαρχος ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων, που δεν αμφισβητείται βάσει όλων των νόμων -ακόμη και αυτών της αξιολόγησης- ως προς τις ποινές που επιβάλλονται στους μαθητές.
Το πιο ουσιαστικό, όμως, είναι ότι θα δημιουργηθεί εκρηκτικό κλίμα και θα προκληθούν μαθητικές αντιδράσεις, που είναι πιθανόν να δημιουργήσουν κίνημα εξαιτίας του ασφυκτικού κλοιού που δημιουργείται λόγω των συνεχών ποινών και λόγω του αυξημένου κινδύνου ο μαθητής να μείνει στην ίδια τάξη (διαχωρισμός απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες που αφήνουν μετέωρη τη ρύθμιση ακόμη και για τις απουσίες που ως τώρα δεν προσμετρώνται σε περιόδους γενικευμένων ιώσεων, απουσίες με την παραμικρή χρονοκαθυστέρηση προσέλευσης στο μάθημα).
Το εκρηκτικό κλίμα θα πυροδοτήσουν και οι αντιδράσεις των γονέων -που έως τώρα δεν είναι μπορετό να μετρηθεί το μέγεθός τους-, που υποχρεώνονται να επωμιστούν τα έξοδα για την αποκατάσταση των φθορών, που υποτίθεται ότι προκάλεσαν τα παιδιά τους (σ.σ. γνωρίζουμε τις προβοκάτσιες που στήνονται εναντίον μαθητών που πρωτοστατούν στις μαθητικές καταλήψεις).
Γιούλα Γκεσούλη