Με ομοβροντία ανακοινώσεων κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων απαντούν τα μέλη ΔΕΠ των δημόσιων ΑΕΙ, που συμπαρατάσσονται με τους αγωνιζόμενους φοιτητές. Καταπέλτης κατά των μεθοδεύσεων της κυβέρνησης αποτελεί η απόφαση του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδας (εκ των στυλοβατών του συστήματος και θεσμικού συνομιλητή της εκάστοτε κυβέρνησης).
«Ζεματισμένος» ο Μητσοτάκης προσπάθησε σήμερα Δευτέρα 29/1 και ενόψει του νέου πανεκπαιδευτικού συλλαλητήριου της ερχόμενης Πέμπτης, κατά τη συνάντησή του με την ΠτΔ Κ. Σακελλαροπούλου, να υποβαθμίσει το ζήτημα. Είπε ότι κάθε μεγάλη μεταρρύθμιση «είναι λογικό να προκαλεί αντιδράσεις» και ότι «έχει οδηγήσει σε σχετική αναταραχή στον χώρο των πανεπιστημίων». Σε μια προσπάθεια επίδειξης δε τσαμπουκά (σ.σ. άμυνας στην ουσία) ανέφερε ότι «η κυβέρνηση θα συνεχίσει να υλοποιεί τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις».
Σημειώνουμε ότι στη λίστα κυβερνητικών στελεχών που εκτοξεύουν απειλές προστέθηκε και ο υφυπουργός Υγείας Βαρτζόπουλος (σόι πάει το υπουργείο του τηλεπλασιέ τηλεμαϊντανού ακροδεξιού υπουργού), που δήλωσε ότι όσοι από τους Πρυτάνεις δεν συμφωνούν με τις εντολές Πιερρακάκη για διεξαγωγή των εξετάσεων με ηλεκτρονικά μέσα παραιτούνται ή παρανομούν!
Ομόφωνο ψήφισμα Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης
Οι αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου αλλά και οι σχετικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού που ουσιαστικά προαναγγέλλουν την παράκαμψη του Άρθρου 16 του Συντάγματος σηματοδοτούν μία τομή. Οι Συνταγματικές παρεκκλίσεις έχουν μόνο αρχή, άπαξ και αυτή γίνει, ουδείς μπορεί να προεξοφλήσει το πόσες άλλες παρεκκλίσεις θα ακολουθήσουν.
Με δημαγωγικές, κενού περιεχομένου και ρεαλιστικών προοπτικών, εύηχες υποσχέσεις και παρελκυστικά δημοσιεύματα, η πολιτική ηγεσία προσπαθεί να πείσει ότι μια “μικρή παράκαμψη του Συντάγματος”, τόσο όσο ώστε να ανοίξει η χαραμάδα της πλήρους εμπορευματοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης και να ξεκινήσει το πάρτι της ανεξέλεγκτης εξαλλοσύνης στην πλάτη των υποψηφίων «πτυχιούχων» και των οικογενειών τους, δεν σημαίνει και πολλά πράγματα μπροστά στην «πρόοδο». Μια «πρόοδο» που στη μέχρι σήμερα εμπειρία των κολεγίων στιγματίζεται από εκατοντάδες καταγγελίες εγκλωβισμένων νέων παιδιών σε ανύπαρκτα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής, που προέκυψαν κατόπιν συνεργασιών με πολλές φορές αμφιλεγόμενα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής.
Η σημερινή εμπειρία από τα κολλέγια (τα αυριανά ιδιωτικά πανεπιστήμια) είναι εξόχως αρνητική, όπως προκύπτει από την ανύπαρκτη κατάταξή τους στις διεθνείς λίστες. Παρά συνεπώς την μεροληπτική υπέρ τους εύνοια της πολιτικής ηγεσίας, η οποία παρείχε άδειες λειτουργίας με ελάχιστες προϋποθέσεις και προσπαθεί διακαώς να δημιουργήσει μηχανισμούς αυτόματης αναγνώρισης των αμφιλεγόμενων παρεχόμενων «πτυχίων», η πραγματικότητα εξελίσσεται όπως αναμενόταν.
Ταυτόχρονα η κυβέρνηση ενισχύει τον εναγκαλισμό των δημοσίων ΑΕΙ και τα επιφυλάσσει ένα ολοένα και πιο δαιδαλώδες γραφειοκρατικό τρόπο λειτουργίας τους, που ξεκινά από τον τρόπο εισαγωγής των αποφοίτων λυκείου σε αυτά (ο οποίος πλήττει τα περιφερειακά ΑΕΙ) και καταλήγει στην καθημερινότητα και στη λήψη απλών αποφάσεων εύρυθμης λειτουργίας που εξελίσσονται σε χρονοβόρες διαδικασίες. Είναι η ίδια πολιτεία η οποία αφού στις αρχές του 2023 εξανάγκασε επί 4 και πλέον μήνες τα ΑΕΙ να ασχολούνται με την προετοιμασία γνωστικών αντικειμένων και μητρώων εκλεκτόρων, στο τέλος του ιδίου έτους αντιλαμβανόμενη το ανεδαφικό και αναποτελεσματικό του Νόμου Κεραμέως έδωσε άλλον ένα χρόνο παράταση στην εφαρμογή του, προφανώς μέχρι την οριστική αντικατάστασή του. Χιλιάδες εργατοώρες πανεπιστημιακών και προσωπικού δηλαδή χαραμίσθηκαν για το τίποτα.
Και όλα αυτά σε μία συγκυρία που το Ελληνικό πανεπιστήμιο υποφέρει από χρόνια υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση, εφόσον μέχρι πρόσφατα οι αποχωρήσεις μελών ΔΕΠ δεν αναπληρώνονταν, κάτι που δυστυχώς συνεχίζει να ισχύει μέχρι σήμερα με τις συνταξιοδοτήσεις διοικητικού και εργαστηριακού προσωπικού. Για να καταντήσουμε στο σημείο να λειτουργούν επί χρόνια Εργαστήρια δίχως ούτε ένα Εργαστηριακό Διδακτικό ή Τεχνικό Προσωπικό.
Η ελληνική κοινωνία, οι διδάσκοντες και οι διδάσκουσες, οι φοιτητές και φοιτήτριες, η ίδια η εξέλιξη των επιστημών και των τεχνών στη χώρα μας, δεν έχει να ωφεληθεί και δεν έχει να προσδοκά τίποτα από την ακραία εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ενώ η υποβάθμισης της παρεχόμενης παιδείας θα έχει άμεσες επιπτώσεις στο παρόν και το μέλλον της χώρας.
Τα περιφερειακά ΑΕΙ, τα οποία έχουν τεράστια συμβολή στις τοπικές κοινωνίες, θα πληγούν ιδιαίτερα, ειδικά στη χώρα μας που επικρατεί το στρεβλό μοντέλο όπου το 50% περίπου του πληθυσμού ζει στην ευρύτερη περιοχή της Πρωτεύουσας. Ιδιαίτερα για την περιοχή της Θράκης, μια περιοχή με διαχρονικές κοινωνικές και γεωπολιτικές ιδιαιτερότητες, οφείλουμε να τονίσουμε την πολυ-επίπεδη και καθοριστική προσφορά του ιδρύματος στην περιοχή.
Διεκδικούμε
- Άκαμπτη τήρηση του Συντάγματος, είναι θέμα Δημοκρατίας, είναι θέμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολίτη και πηγάζει από την ιστορική εμπειρία του λαού μας.
- Να μην αναθεωρηθεί το Άρθρο 16.
- Χρηματοδότηση σε υποδομές και στελέχωση με εκπαιδευτικό, εργαστηριακό αλλά και διοικητικό προσωπικό, στο ύψος των πραγματικών αναγκών των ΑΕΙ, των προσδοκιών της νεολαίας και της προόδου των επιστημών και των τεχνών, προς όφελος της κοινωνίας και της εξωστρέφειας των ΑΕΙ που ευαγγελίζεται μεν η πολιτεία αλλά ουδόλως διευκολύνει. Ιδιαίτερα το ΔΠΘ έχει ανάγκη την ενίσχυση και στελέχωση ώστε να εξελιχθεί σε κόμβο εκπαίδευσης των επιστημών και των τεχνών, δια βίου επιμόρφωσης, τεχνογνωσίας και καινοτομίας και πολιτισμικής και ανθρωπιστικής συμβολής.
- Κάλυψη όλων των εισοδηματικών απωλειών και επιπλέον αύξηση των μισθών ανάλογη με την αύξηση του κόστους διαβίωσης των τελευταίων ετών.
- Εξασφάλιση επαρκών και κατά το πλείστον δωρεάν όρων φοίτησης και διαβίωσης (σίτισης – στέγασης) των φοιτητών και φοιτητριών αλλά και ενίσχυση των ΥΔ.
Το ΔΣ εκτιμώντας τη σοβαρότητα του θέματος της εξαγγελθείσας ίδρυσης των ιδιωτικών «ελεύθερων» πανεπιστημίων ως προς τις επιπτώσεις της τόσο για τα ΑΕΙ όσο και για το σύνολο της κοινωνίας, αλλά και ιδιαίτερα για τη Θράκη, αποφασίζει τη σύγκληση Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου, καλώντας ταυτόχρονα σε συντονισμό το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας καθώς και με μέλη ΔΕΠ όλου του Δημοκριτείου ενώ αποφασίζει τη συμμετοχή του Συλλόγου σε οποιαδήποτε κινητοποίηση αποφασιστεί (π.χ, ενημέρωση ή συγκέντρωση).
Επίσης, προτείνει τη συμμετοχή του σε ενδεχόμενη προσφυγή (και ασφαλιστικά μέτρα) περί αντισυνταγματικότητας, στα πλαίσια της ΠΟΣΔΕΠ ή εν ανάγκη με άλλους συλλόγους ΕΣΔΕΠ. Επίσης, προτείνει στην ΠΟΣΔΕΠ, αλλά και σε όλα τα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να πάρουν άμεσα θέση.
Ανακοίνωση του Συλλόγου ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Βρισκόμαστε σε μια κομβική στιγμή για το δημόσιο Πανεπιστήμιο, με χαμηλή χρηματοδότηση, υποστελέχωση, έλλειψη στην ενίσχυση και ανανέωση των υποδομών τους.
Λείπει η αξιοπρεπής φοιτητική μέριμνα, η σύνδεση των πτυχίων με υπαρκτά επαγγελματικά δικαιώματα. Εκείνα δηλαδή τα στοιχεία που η Ελληνική πολιτεία έχει συνταγματική υποχρέωση να εξασφαλίζει στον Πανεπιστημιακό ιστό της χώρας μας.
Το προαναγγελθέν νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων, πέρα από τα θέματα της αντισυνταγματικότητας που ανακύπτουν, αποτελεί σημαντική οπισθοδρόμηση στο δικαίωμα πρόσβασης της νεολαίας της χώρας μας στην δωρεάν πανεπιστημιακή εκπαίδευση, στους όρους εργασίας και επιστημονικής εξέλιξης των εργαζομένων στα ΑΕΙ. Τα δημόσια πανεπιστήμια, όχι μόνο δεν θα αναβαθμιστούν, αλλά θα οδηγηθούν σε πλήρη εμπορευματοποίηση μέσω του «ανταγωνισμού» με τα ιδιωτικά. Η δήθεν παράλληλη ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων (π.χ. από το Ταμείο Ανάκαμψης) αξιοποιείται άλλωστε στα ίδια πλαίσια, επεκτείνοντας την εμπορευματοποίηση της δωρεάν παιδείας.
Με βάση τα παραπάνω, ζητάμε να μην καταθέσει η Ελληνική κυβέρνηση το νομοσχέδιο περί ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ. Να σεβαστεί το άρθρο 16 του συντάγματος και να ενισχύσει την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση.
Σε όλα τα ΑΕΙ της χώρας, φοιτητές, διδάσκοντες και όλες οι κατηγορίες εργαζομένων, συντονίζουν τα βήματά τους, για να αποκρούσουν αυτές τις ραγδαίες εξελίξεις. Για όλους αυτούς τους λόγους, ο Σύλλογος ΔΕΠ ΠΑΜΑΚ:
- Συμμετέχει στο Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Πέμπτη 25/1, στις 12:00 στην Καμάρα, αλλά και στο συντονιστικό των Συλλόγων Φοιτητών και Εργαζομένων στα ΑΕΙ της πόλης.
- Καλεί σε συνάντηση συντονισμού τον Σύλλογο Φοιτητών και τους υπόλοιπους Συλλόγους Εργαζομένων του ΠΑΜΑΚ.
- Αποφασίζει τη διοργάνωση εκδήλωσης-συζήτησης για το νομοσχέδιο, μαζί με τους υπόλοιπους Συλλόγους Εργαζομένων στο ΠΑΜΑΚ.
- Ζητά από τη διοίκηση του ιδρύματος να αποφασίσει τον καλύτερο δυνατό τρόπο διενέργειας εξεταστικής, με ειδική μέριμνα στους επί πτυχίω φοιτητές, όπως έχει γίνει πολλές φορές στο παρελθόν σε παρόμοιες συνθήκες.
Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ
Ο Σύλλογος ΔΕΠ Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, εκφράζοντας την πλήρη αντίθεσή του στο προωθούμενο νομοσχέδιο για τα «ελεύθερα ΑΕΙ», συμμετέχει στο συλλαλητήριο της Πέμπτης 11 Ιανουαρίου στα Προπύλαια (12:00μμ), μαζί με τους φοιτητικούς συλλόγους και τους συλλόγους ΔΕΠ των ΑΕΙ της Αθήνας, και τίθεται σε εγρήγορση, ενόψει της κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων. Η μαζική παρουσία των μελών ΔΕΠ της Σχολής μας κρίνεται απολύτως αναγκαία σε αυτή την κρίσιμη ώρα.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
Υπέρ της δημόσιας και δωρεάν Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης!
Ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος!
Η κυβέρνηση συνεχίζει με συνέπεια την πολιτική συρρίκνωσης και απαξίωσης του δημόσιου πανεπιστημίου, μέσω υποχρηματοδότησης και ρυθμίσεων στο μοντέλο διοίκησης, ώστε να λειτουργεί με πρωτίστως μοντέλα ιδιωτικών επιχειρήσεων. Επόμενος στόχος είναι η εκχώρηση μέρους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που λαμβάνει χώρα στην Ελληνική επικράτεια, στον ιδιωτικό τομέα με αντίστοιχη μείωση της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η κυβέρνηση προκειμένου να προσπεράσει τους περιορισμούς που θέτει το Άρθρο 16 του Συντάγματος σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, έχει ανακοινώσει ότι προχωρά στην κατάθεση νομοσχεδίου για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών, μη κρατικών ξένων ΑΕΙ στην Ελλάδα, «βαφτίζοντάς τα» Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου. Επί της ουσίας επιχειρεί να αναβαθμίσει και τυπικά τα ήδη λειτουργούντα κολλέγια ή παραρτήματα ξένων ΑΕΙ και να αναγνωρίσει ίσα επαγγελματικά δικαιώματα στους/στις αποφοίτους τους, των οποίων η εισαγωγή δεν θα ελέγχεται από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά από επιχειρηματίες.
Με τον τρόπο αυτό το δημόσιο πανεπιστήμιο, που ήδη υποχρηματοδοτείται, θα ωθηθεί σε περαιτέρω εμπορευματοποίηση και λειτουργία με όλο και περισσότερα ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια. Η λειτουργία της οικονομικής αγοράς στον χώρο της εκπαίδευσης θα έχει μεγάλες επιπτώσεις σε όλα τα πανεπιστήμια της Περιφέρειας, όπως και στο δικό μας πολυνησιωτικό ακριτικό πανεπιστήμιο – το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, που λόγω γεωγραφικής απόστασης από τα μεγάλα αστικά κέντρα, θα βρεθεί σε δυσχερή θέση όσον αφορά την επιλογή του από υποψήφιους/ες φοιτητές/τριες, καθώς μεγάλος αριθμός γονέων πιθανόν να δώσει προτεραιότητα σε ένα αμφιβόλου ποιότητας σπουδών ιδιωτικό ίδρυμα της γειτονιάς του παρά σε ένα πλήρως καταξιωμένο, αλλά «μακρινό» δημόσιο πανεπιστήμιο σε μία άλλη πόλη, λαμβάνοντας υπόψη και την ελλιπέστατη και πενιχρότατη κάλυψη των αναγκών στέγασης και σίτισης.
Με βάση τις ανακοινώσεις των προθέσεων της κυβέρνησης εγείρονται σοβαρές ανησυχίες και τίθενται ερωτήματα σχετικά με την υπονόμευση και κατά συνέπεια σχετικά με τη διασφάλιση της βιωσιμότητας εκπαιδευτικών δομών εθνικής σημασίας της Περιφέρειας, όπως του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Ο Σύλλογος Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Αιγαίου (ΣΕΕΔΙΠ) δηλώνει ότι είναι υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, όπως αυτός ορίζεται από την παράγραφο 5 του Άρθρου 16 του Συντάγματος και είναι αντίθετος σε κάθε, ουσιαστικά ή τυπικά, αντισυνταγματική νομοθετική ρύθμιση που μεταξύ άλλων θα είχε ως αποτέλεσμα την αποδυνάμωση των πανεπιστημίων της Περιφέρειας.
Ο Σύλλογος Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Αιγαίου (ΣΕΕΔΙΠ) – σε συνεργασία και σύμπνοια με όλους τους επαγγελματικούς κλάδους του Πανεπιστημίου Αιγαίου, προτείνει το ακόλουθο Πλαίσιο Δράσης:
Πλαίσιο Δράσης
Ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση όλης της κοινότητας του Πανεπιστημίου.
Ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών, τοπικών αιρετών αρχόντων και πολιτικών.
Διερεύνηση της νομικής εγκυρότητας του νομοσχεδίου.
Ψήφισμα της Συνέλευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) ΑΠΘ
Η κυβέρνηση δηλώνει ότι το ιδιωτικό –αποκαλούμενο «ελεύθερο»– πανεπιστήμιο θα αναβαθμίσει τα δημόσια ΑΕΙ και θα ανοίξει νέους ορίζοντες σε γνώση και έρευνα.
Ενώπιον της αντίληψης αυτής και της επιχειρούμενης νομιμοποίησης των ιδιωτικών ΑΕΙ στη χώρα, εμείς, τα μέλη της Συνέλευσης του ΠΤΔΕ ΑΠΘ, θέτουμε το ερώτημα: σε ποια ακριβώς προβλήματα των δημόσιων ΑΕΙ θα δώσει λύση η ίδρυση των ιδιωτικών;
Μήπως στο πρόβλημα της, με κυβερνητική υπαιτιότητα, μακροχρόνιας υποβάθμισης των δημόσιων πανεπιστημίων, της εξαιρετικής υποχρηματοδότησής τους, της μείωσης του διδακτικού και διοικητικού τους προσωπικού;
Μήπως στο πρόβλημα της παρακμής των υλικοτεχνικών τους υποδομών, της συρρίκνωσης της φοιτητικής μέριμνας;
Μήπως στο πρόβλημα της εμπορευματοποίησης των σπουδών τους-ιδιαιτέρως εκτενούς στα μεταπτυχιακά προγράμματα, με επέκτασή της πλέον και σε προπτυχιακά;
Μήπως στο πρόβλημα της υποβάθμισης του διδακτικού έργου ως συνέπεια της εξαιρετικά κακής αναλογίας διδασκόντων-διδασκόμενων, της συρρίκνωσης των ανθρωπιστικών και καλλιτεχνικών σπουδών;
Μήπως στο πρόβλημα της υπονόμευσης της ακαδημαϊκής κοινότητας με την υπαγωγή της σε ένα συγκεντρωτικό γραφειοκρατικό μοντέλο διοίκησης, τη διεύρυνση των μορφών επισφαλούς απασχόλησης του διδακτικού προσωπικού, την παράδοση σε εργολαβίες σημαντικών λειτουργιών καθαριότητας, φύλαξης, και γραμματειακής υποστήριξης;
Θεωρούμε ότι σε όλα αυτά τα προβλήματα η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, όχι μόνο δεν θα δώσει λύση, αλλά αντιθέτως θα τα επιδεινώσει, δεδομένου ότι συνάπτεται ακριβώς με τις πολιτικές που υποβάθμισαν τα δημόσια πανεπιστήμια, υπηρετεί θεμελιωδώς τα συμφέροντα που επιδιώκουν την αγοραία μετάλλαξή τους.
Φρονούμε ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα απαξιώσει περαιτέρω τα πτυχία των δημόσιων ΑΕΙ, διευρύνοντας εξαιρετικά τον ανταγωνισμό στην ήδη ζοφερή αγορά εργασίας με τίτλους σπουδών που ουσιαστικά θα έχουν αγοραστεί. Σε συνάρτηση δε με τη μείωση των εισακτέων στα δημόσια ΑΕΙ, θα αυξήσει το κόστος σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα, δυσχεραίνοντας εξαιρετικά την πρόσβαση των παιδιών των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων στην ανώτατη εκπαίδευση.
Εκφράζοντας την αντίθεσή μας στην απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, καθώς και στο σύνολο των πολιτικών που οδηγούν στην εμπορευματοποίηση της λειτουργίας των δημόσιων ΑΕΙ, δηλώνουμε ότι ως ακαδημαϊκές δασκάλες και ακαδημαϊκοί δάσκαλοι διεκδικούμε ένα πανεπιστήμιο το οποίο
- βλέπει τους φοιτητές και τις φοιτήτριές του στα μάτια και όχι στην τσέπη,
- προσφέρει θεμελιώδεις σπουδές ως δημόσιο αγαθό, σε συνθήκες ακαδημαϊκής ελευθερίας και δημιουργικής κριτικής αναζήτησης και όχι θρυμματισμένες «εμπειρίες κατάρτισης» περιτυλιγμένες από ευκόλως εμπορεύσιμους τίτλους,
- αποτελεί αυτοδιοικούμενη συνεργατική κοινότητα, στους θεσμούς της οποίας εκπροσωπούνται δημοκρατικά όλα τα μέλη της (διδακτικό προσωπικό, φοιτήτριες, φοιτητές, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό),
- αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας και υπηρετεί με την επιστημονική έρευνα και εκπαίδευση τη συλλογική πρόοδό της,
- λειτουργεί ως δημιουργικός χώρος ανάπτυξης όλων των μορφών πολιτισμού, τα επιτεύγματα των οποίων αφιλοκερδώς προσφέρει στην ανθρωπότητα.
Σύλλογος Υπαλλήλων Περιφέρειας Αττικής
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ «ΠΡΟΟΔΟΣ» ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΖΕΙ ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΧΡΗΜΑΤΑ
ΠΡΟΟΔΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ως Δ.Σ. καταδικάζουμε την πρόθεση της κυβέρνησης να φέρει νομοσχέδιο για την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων, η οποία θα έχει ως συνέπεια την περαιτέρω εμπορευματοποίηση της Εκπαίδευσης, την όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, καθώς και την απαξίωση των παρεχόμενων τίτλων.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, κλιμακώνοντας την πολιτική του «Πανεπιστημίου ΑΕ», που δρομολόγησαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, φέρνει ένα ακόμη νομοσχέδιο που είναι εις βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών μας, αντί να δώσει λύσεις στα μεγάλα προβλήματα που ταλανίζουν εκατοντάδες χιλιάδες γονείς, φοιτητές και μαθητές.
Εάν προχωρήσουν οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης οι γονείς δεν θα πάψουμε να ματώνουμε από το Δημοτικό μέχρι και το Πανεπιστήμιο, προκειμένου να εξασφαλίσουμε τη μόρφωση των παιδιών μας. Ούτε βέβαια το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης των δημόσιων πανεπιστημίων θα αναβαθμιστεί. Ποιός τομέας του δημοσίου αναβαθμίστηκε όταν έδρασε δίπλα του ο ιδιωτικός; Έχουμε πικρή πείρα από την πολιτική αυτή στην Υγεία, στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης, στα ΚΤΕΟ και αλλού.
Στην πραγματικότητα η κυβέρνηση προωθεί χρόνιες απαιτήσεις της Ε.Ε. και παρακάμπτοντας με απαράδεκτο τρόπο το άρθρο 16 του Συντάγματος, επιχειρεί να δώσει χώρο στο ιδιωτικό κεφάλαιο να δραστηριοποιηθεί στον εν Ελλάδι «παρθένο» κλάδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εξασφαλίζοντας σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους σίγουρη κερδοφορία.
Εάν εφαρμοστεί η πολιτική αυτή θα διαμορφωθεί μια απαράδεκτη κατάσταση στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με την οποία όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα (οι λίγοι) θα αγοράζουν πανάκριβα την είσοδό τους σε αυτήν. Όσοι δεν έχουν, δηλαδή τα παιδιά της μεγάλης πλειοψηφίας των λαϊκών οικογενειών, θα δίνουν πανελλαδικές, βιώνοντας την απίστευτη ακύρωση των προσπαθειών τους, αφού κάποιοι άλλοι θα μπαίνουν στην ίδια σχολή απλά … πληρώνοντας!
Πρόκειται για προσπάθεια «νομιμοποίησης» της κατάφωρης αδικίας του «θα πληρώνω και θα περνάω σε όποια σχολή θέλω».
Ταυτόχρονα, η διαφοροποίηση και κατηγοριοποίηση των τίτλων θα υποσκάψει περαιτέρω την αξία τους, με αποτέλεσμα χιλιάδες απόφοιτοι με παραπλήσια πτυχία να κονταροχτυπιούνται σε λίγα χρόνια για μια θέση εργασίας…
Αναφορικά με το περιεχόμενο της παραγόμενης γνώσης και έρευνας, η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων «…θα οδηγήσει στην περαιτέρω υποβάθμιση των κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών, στην εντονότερη εξάρτηση της εφαρμοσμένης έρευνας από ιδιωτικούς φορείς και στο χτύπημα της βασικής έρευνας», όπως σημειώνει ο Σύλλογος ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ Η ΦΩΤΕΙΝΗ ΕΞΑIΡΕΣΗ!
ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΠΙΕΣΗΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ!
Η κυβέρνηση με ψευτοεπιχειρήματα προσπαθεί να πείσει ότι είναι πρόοδος, η παραπέρα εμπορευματοποίηση της παιδείας, ισχυρίζεται ότι έτσι θα επιλυθεί το ζήτημα της «διαρροής» των φοιτητών στο εξωτερικό, ότι μέσα από την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα μεγαλώσει ο ανταγωνισμός και θα βελτιωθούν τα δημόσια πανεπιστήμια κ.α.!!!
Εμείς μαζί με τους φοιτητές και τους μαθητές απαντάμε:
- Πρόοδος είναι το να μπορούν να σπουδάζουν τα παιδιά μας χωρίς να βάζουμε το χέρι στη τσέπη, το να υπάρχουν σύγχρονα, εξοπλισμένα και πλήρως στελεχωμένα σχολεία και πανεπιστήμια, το να παρέχεται πλήρης φοιτητική μέριμνα σε όλους τους φοιτητές (στέγαση, σίτιση κλπ).
- Εάν θέλει η κυβέρνηση να σταματήσει η «διαρροή» των φοιτητών στο εξωτερικό ας καταργήσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής, την Τράπεζα Θεμάτων κλπ, ώστε να μπαίνουν περισσότεροι στα δημόσια πανεπιστήμια κι έτσι να παράγουμε το επιστημονικό δυναμικό που έχει ανάγκη ο λαός μας. Γιατί ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι “δίκαιο” οι πολλοί να εισάγονται με ελάχιστη βάση εισαγωγής και κάποιοι λίγοι με… ελάχιστη βάση πληρωμής. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι «δίκαιο» κάποιος με 8.000 μόρια να μένει εκτός Πανεπιστημίου αλλά κάποιος άλλος με 0 μόρια και 120.000 ευρώ για δίδακτρα να γίνεται γιατρός (όπως στην Κύπρο);
- Εάν ήθελε πραγματικά η κυβέρνηση να αναβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια δεν θα μείωνε την κρατική χρηματοδότησή τους, που τα τελευταία χρόνια από 380 εκατομμύρια που ήταν το 2009 την έφτασε στα 127!!!! (μείωση κατά 66%).
- Εάν ήθελε πραγματικά η κυβέρνηση να αναβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια δεν θα άφηνε χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα 70 πανεπιστημιακά Τμήματα και τους αποφοίτους τους αλλά την ίδια ώρα να τα αναγνωρίζει στα ιδιωτικά πανεπιστήμια και κολέγια!
Ως Δ.Σ. ενώνουμε τη φωνή μας με τους δεκάδες φοιτητικούς Συλλόγους, τα σωματεία εκπαιδευτικών, τους Συλλόγους ΔΕΠ, καθώς και με τους πάνω από 700 πανεπιστημιακούς και ερευνητές που υπογράφουν κοινό κείμενο ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, για να μην κατατεθεί και να μην ψηφιστεί το αναχρονιστικό κυβερνητικό νομοσχέδιο.
Την περασμένη Πέμπτη η πλειοψηφία στα ΑΕΙ, με ένα τεράστιο συλλαλητήριο στην Αθήνα και σε πολλές πόλεις της χώρας, μίλησε:
Πάρτε το πίσω!
Η ΑΔΙΚΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΝΟΜΟΣ
Όχι στην επιστροφή στον εκπαιδευτικό Μεσαίωνα και στη λογική “όποιος έχει λεφτά, σπουδάζει”.
Το ίδιο θα βροντοφωνάξουν και στις 18 Γενάρη, στο νέο μεγάλο συλλαλητήριο φοιτητών, μαθητών, εργαζομένων στα ΑΕΙ την Πέμπτη 18 Γενάρη στις 12 μ. στα Προπύλαια.
Συνεχίζουμε να διεκδικούμε ενίσχυση της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.
Για ένα αποκλειστικά δημόσιο, πραγματικά δωρεάν Πανεπιστήμιο, που θα διασφαλίζει υψηλού επιπέδου σπουδές, επαγγελματικά δικαιώματα και πλήρη πρόσβαση με αξιώσεις στην αγορά εργασίας.
- Να αποσυρθεί τώρα το αντιδραστικό νομοσχέδιο!
- Όχι στα ιδιωτικά – μη κρατικά πανεπιστήμια – όχι στην παράκαμψη του άρθρου 16
- Καμία σκέψη για αναθεώρηση του άρθρου 16
- Αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σύγχρονες σπουδές
- Όχι στην υποβάθμιση των πτυχίων
- Πτυχία που κατοχυρώνουν την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα
- Γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τα πανεπιστήμια
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
Σήμερα, εν μέσω των κινητοποιήσεων των πανεπιστημιακών φορέων λόγω της εξαγγελίας της δημιουργίας Μη κρατικών – Μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας, η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ κρίνει επιτακτική και άμεση την ανάγκη να προβάλει και να υποστηρίξει τα κρίσιμα αιτήματα του Δημόσιου Πανεπιστημίου στη χώρας μας, που αποτελούν πραγματικές προτεραιότητες.
Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο διαδραματίζει κεντρικό ρόλο, ως πηγή γνώσης και με ποικίλα ακαδημαϊκά προγράμματα παρέχει εκπαίδευση προσβάσιμη σε όλους, ως γεννήτρια πρωτοποριακής και καινοτόμου έρευνας, συμβάλλοντας στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη της κοινωνίας, υπερασπίζοντας το ακαδημαϊκό όραμα και ελευθερίες.
Τα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα και το διδακτικό τους προσωπικό ανταποκρίνονται εδώ και δεκαετίες στο καθήκον τους, διακρινόμενα για το υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό και ερευνητικό τους έργο και τα υψηλά προσόντα των αποφοίτων τους, παρά τις αντιξοότητες που έχουν να αντιμετωπίσουν διαχρονικά. Η μειούμενη χρηματοδότηση, οι ελλείψεις σε ακαδημαϊκό και σε διοικητικό προσωπικό είναι προβλήματα που ταλανίζουν το δημόσιο πανεπιστήμιο και συνεχώς αναδεικνύονται από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που πρόσφατα δημοσιοποίησε το Συμβούλιο Διοίκησης του ΕΜΠ: από το 2009 έως σήμερα η χρηματοδότηση στο ίδρυμα μειώθηκε κατά 63%, τα μέλη ΔΕΠ κατά 36%, ενώ οι εγγεγραμμένοι σπουδαστές αυξήθηκαν κατά 20%. Παρόμοια αγωνία εκφράζεται και από την ανακοίνωση του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Παρά το γεγονός ότι ο δραματικά συρρικνωμένος προϋπολογισμός οδηγεί σε αδυναμία συντήρησης και εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και κτιριακών υποδομών οι οποίες υποβαθμίζονται με ραγδαίο ρυθμό και η αφαίμαξη του προσωπικού όλων των κατηγοριών και βαθμίδων καθιστά προβληματική την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου, τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία συνεχίζουν να κατέχουν πολύ υψηλές θέσεις στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη, και να παρέχουν εκπαίδευση προσβάσιμη σε όλους, να διεξάγουν πρωτοποριακή και καινοτόμο έρευνα συμβάλλοντας στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη της κοινωνίας και υπερασπίζοντας το ακαδημαϊκό όραμα και ελευθερίες. Σε αυτή την κατεύθυνση, η στήριξη της ποιότητας των παρεχόμενων προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών προγραμμάτων σπουδών, καθώς και η ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας πρέπει να αποτελούν πρωταρχική κατεύθυνση της πολιτείας.
Σήμερα, τα προγράμματα σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων προσφέρουν στους αποφοίτους τους πολύ υψηλά ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα. Η φοίτηση μάλιστα στα δημόσια πανεπιστήμια, και ειδικά στα τμήματα των Πολυτεχνείων και των Πολυτεχνικών Σχολών, είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Η δυνατότητα παροχής τίτλων σπουδών ισότιμων ακαδημαϊκά και επαγγελματικά από ιδιωτικούς φορείς επί πληρωμή, ανοίγει τον δρόμο για παροχή τίτλων σπουδών μηχανικού αμφιβόλου ποιότητας.
Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι επίκειται η κατάθεση νομοσχεδίου που θα δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, μια κίνηση που παραβιάζει ευθέως τη συνταγματική επιταγή του άρθρου 16, σύμφωνα με την οποία η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, απαγορεύεται δε η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες.
Μετά την προ 3ετίας ψήφιση της κατάπτυστης τροπολογίας για υποχρέωση εγγραφής αποφοίτων κολλεγίων στα επιμελητήρια, μεταξύ των οποίων και το ΤΕΕ, η κυβέρνηση συνεχίζει δυστυχώς να μην αντιλαμβάνεται το πλήγμα που συντελείται στην ποιότητα των σπουδών μηχανικού, επιχειρώντας την περαιτέρω νομιμοποίηση των τίτλων σπουδών των κολλεγίων, αφού είναι δεδομένο ότι τα περισσότερα κολλέγια θα επιχειρήσουν να μετατραπούν σε «μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια» με τη νέα ρύθμιση.
Σε συνέχεια προηγούμενων αποφάσεων της Α/ΤΕΕ και της ΔΕ δηλώνουμε πως στηρίζουμε αταλάντευτα τη δημόσια, δωρεά εκπαίδευση και το ενιαίο, αδιάσπαστο πενταετές δίπλωμα μηχανικού και την εκφράζουμε τη ριζική αντίθεσή μας στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και τον τρόπο που επιχειρείται να θεσπιστούν μέσω της παράκαμψης του συντάγματος. Ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας του πανεπιστήμιου διασφαλίζει την ποιότητα των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων, την υψηλή ποιότητα του ερευνητικού έργου και τις υπηρεσίες που το πανεπιστήμιο και οι απόφοιτοί του παρέχουν στην κοινωνία. Ειδικά για νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, κρίσιμα για την ασφάλεια των υποδομών, όπως το επάγγελμά μας, τα Δημόσια Πολυτεχνεία και Πολυτεχνικές Σχολές, διασφαλίζουν το κύρος της άσκησης του επαγγέλματος.
Δηλώνουμε πώς δε θα επιτρέψουμε καμία προσπάθεια απαξίωσης των Διπλωμάτων των ενιαίων 5ετών προγραμμάτων σπουδών των πτυχίων μηχανικών των δημόσιων ιδρυμάτων και δε θα αποδεχτούμε καμία αποσύνδεση της άσκησης του επαγγέλματος του Μηχανικού από τους ακαδημαϊκούς τίτλους σπουδών που παρέχουν τα δημόσια ιδρύματα.
Η Ελλάδα δεν χρειάζεται ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά γενναία στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου με χρηματοδότηση, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, επαρκείς εγκαταστάσεις και επιστημονικό εξοπλισμό.
***
Μέχρι τώρα αποφάσεις ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν βγάλει:
- Η ΠΟΣΔΕΠ
- Η Ενωση Διδασκόντων Ιονίου Πανεπιστημίου
- Ο Σύλλογος Μελών ΔΕΠ Ιατρικού Τμήματος Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
- Ο Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
- Ο Ενιαίος Σύλλογος Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού ΑΠΘ
- Η Κοσμητεία της Σχολής Μεταλλειολόγων Μεταλλουργών Μηχανικών ΕΜΠ
- Ο Σύλλογος Διοικητικού Προσωπικού ΕΜΠ
- Η Ομοσπονδία Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΟΔΠΤΕ)
- Ο Ενιαίος Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ)
- Ο Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης
- Κοινή ανακοίνωση των ΔΣ των Συλλόγων μελών ΔΕΠ, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικού Προσωπικού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
- Το Κεντρικό Συμβούλιο Συλλόγου ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Το ΔΣ Συλλόγου μελών ΔΕΠ Παντείου Πανεπιστημίου
- Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΠΟΣΕΕΔΙΠ)
- Ο Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ
- Η Γενική Συνέλευση Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
- Αποφάσεις στήριξης των φοιτητικών και πανεκπαιδευτικών κινητοποιήσεων από ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΑΔΕΔΥ
- Το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ)
- Η Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ)
- Το Σωματείο Εργαζομένων ΠΑΓΝΗ