Θορυβημένοι από το μέγεθος των κινητοποιήσεων κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων, που δεν λένε να κοπάσουν, ίσα ίσα που δυναμώνουν ολοένα και πιο πολύ, η κυβέρνηση και το υπουργείο Αμάθειας και Καταστολής έβγαλαν τα μαχαίρια της καταστολής, μήπως και τρομάξουν τους φοιτητές.
Ως τώρα Μητσοτάκης και Πιερρακάκης καθυστερούσαν να φέρουν το νομοσχέδιο στη Βουλή (είχαν δηλώσει αρχικά ότι αυτό θα γίνει μέσα στο Γενάρη), μετρώντας τις αντιδράσεις. Επειδή όμως είδαν ότι αυτές γιγαντώνονται έβαλαν το μαντρόσκυλο της κυβέρνησης να ρίξει σήμερα Πέμπτη 25/1 την πρώτη προειδοποιητική απειλητική βολή.
Στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Μαρινάκης αφού πρώτα έκανε μια επίδειξη τσαμπουκά λέγοντας ότι «το νομοσχέδιο θα περάσει, θα γίνει νόμος του Κράτους, γιατί αυτό είναι στην πολιτική της Κυβέρνησης, είναι στο Πρόγραμμα της Κυβέρνησης» και ότι αυτό θα γίνει «μέχρι τέλος Φεβρουαρίου», στη συνέχεια πέρασε στο παρασύνθημα της άγριας καταστολής, με πρόσχημα τη «διασφάλιση της εξεταστικής».
Είπε ότι η κυβέρνηση έχει δώσει στα πανεπιστήμια το θεσμικό οπλοστάσιο, εννοώντας τις διατάξεις του εκτρωματικού νόμου πλαίσιο Κεραμέως (ν. 4957/2022) για την κατάργηση του ασύλου (άρθρο 4) και «τα πειθαρχικά παραπτώματα» και τις πειθαρχικές ποινές στους φοιτητές (άρθρα 197 και 198): «Επιθυμία της Κυβέρνησης, πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να διασφαλιστούν τα συμφέροντα των φοιτητών, να διασφαλιστούν οι εξεταστικές και γι’ αυτό δίνουμε ένα σημαντικό θεσμικό οπλοστάσιο στα πανεπιστήμια, για να διασφαλιστεί η διενέργεια της Εξεταστικής σε κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα. Είναι δεδομένο ότι όπου κληθούν οι Αρχές, όπως συνέβη στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο από τις πρυτανικές αρχές, θα επιβάλουμε το νόμο. Κανείς δεν είναι πάνω από το νόμο. Πέρασαν οι εποχές που κάποιοι είχαν τα πανεπιστήμια ως ορμητήριά τους και εξαιρούνταν από την εφαρμογή του νόμου, αλλά ναι, προφανώς, εμείς είμαστε εδώ κι έχουμε υποχρέωση δια των Αρχών να εφαρμόσουμε το νόμο».
Στη συνέχεια στη μάχη ρίχτηκε το ίδιο το βαρύ πυροβολικό. Ο υπουργός ειδικών αποστολών Πιερρακάκης, το απόγευμα της Πέμπτης, μετά το 3ο κατά σειρά μαζικότατο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, έστειλε στα πανεπιστήμια εγκύκλιο (Αρ. Πρωτ. 577, 25/1/2024) απαιτώντας ουσιαστικά από τα ιδρύματα, να κάνουν χρήση των διατάξεων του ν. 4957/2022 για διεξαγωγή των εξετάσεων με ηλεκτρονικά μέσα, παραβιάζοντας κατάφωρα το «αυτοδιοίκητο» των ΑΕΙ, το δικαίωμα δηλαδή των πανεπιστημίων να αποφασίζουν τα του οίκου τους. Παράλληλα ζήτησε έκτακτη σύγκληση της Συνόδου των Πρυτάνεων.
Η εγκύκλιος Πιερρακάκη υπενθυμίζει τις σχετικές διατάξεις
«Άρθρο 65 παρ. 4 περ. β΄: « 4. Με τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι. ρυθμίζονται: α)… β) οι εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης, όπως η διεξαγωγή γραπτών ή προφορικών εξετάσεων με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών ή συνθηκών που ανάγονται σε λόγους ανωτέρας βίας ή … , υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας της αξιολόγησης,…|». Άρθρο 67 παρ. 1 περ. ε΄: « 1. Η εκπαιδευτική διαδικασία δύναται να διεξάγεται με τη χρήση μεθόδων σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αποκλειστικά στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) … ε) σε ανωτέρα βία ή έκτακτες συνθήκες, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας ή η χρήση των υποδομών του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) για τη διεξαγωγή των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και λοιπών δραστηριοτήτων του,…»...
Συνοψίζοντας δε, αναφέρει:
«4. Η διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων, γραπτών και προφορικών, είναι επιτρεπτή και μέσω ηλεκτρονικών μέσων (ψηφιακή εξεταστική) δυνάμει ρητής διάταξης νόμου, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών ή η χρήση των υποδομών του Α.Ε.Ι. για τη διεξαγωγή της εξεταστικής διαδικασίας.
- Οι ανωτέρω διατάξεις ορίζουν ότι τα ειδικότερα θέματα των εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης ρυθμίζονται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι., εφόσον έχει εκδοθεί, ο οποίος, σημειωτέον, εκδίδεται με απόφαση της Συγκλήτου κατόπιν πρότασης του Πρύτανη ( βλ. άρθρο 223 του ν. 4957/2022).
- Δεδομένου ότι:
α) σε κάποια Α.Ε.Ι. δεν έχει εκδοθεί ο κανονισμός λειτουργίας τους,
β) συντρέχει λόγος εφαρμογής της ουσιαστικής διάταξης του άρθρου 65 παρ. 4 περ. β του ν. 4957/2022, δηλαδή της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των φοιτητών επειδή λαμβάνουν χώρα έκτακτες συνθήκες στις υποδομές των Α.Ε.Ι., όπου δεν είναι εφικτή η δια ζώσης παρουσία των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τη διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων,
γ) η Σύγκλητος έχει -δυνάμει της διάταξης της περ. κγ ΄της παρ. 4 του άρθρου 16 του ν. 4957/2022- την αρμοδιότητα να ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που σχετίζεται με ακαδημαϊκά θέματα του Α.Ε.Ι, και
δ) η Σύγκλητος έχει –δυνάμει της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 223- την αρμοδιότητα να εκδίδει αποφάσεις με τις οποίες ρυθμίζονται θέματα του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας μέχρι την έκδοση αυτού, θεωρούμε ότι η Σύγκλητος, λαμβανομένων επιπροσθέτως υπόψιν : i) τη διάταξη του άρθρου 64 παρ.4 για την παράταση εξαμήνου με απόφαση Συγκλήτου μόνο για λόγους ανωτέρας βίας και όχι και για λόγους έκτακτων συνθηκών , ii) οι τελικές εξετάσεις διενεργούνται μετά την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού εξαμήνου και, συνεπώς ο χρόνος της εξεταστικής δεν μπορεί να συμπίπτει με το χρόνο διεξαγωγής μαθημάτων εξαμήνου και iii) ότι οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες ενός ακαδημαϊκού έτους δεν μπορούν να μεταφερθούν στο επόμενο, με την εξαίρεση της επαναληπτικής εξέτασης, δύναται να λάβει απόφαση, συντρεχουσών των ανωτέρω υπό στοιχεία 6α-δ προϋποθέσεων, και να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για την διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών με ηλεκτρονικά μέσα λαμβάνοντας τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα εφαρμογής της εξεταστικής διαδικασίας με μεθόδους σύγχρονης εξ αποστάσεως αξιολόγησης, ώστε να διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα όσων συμμετέχουν στην διαδικασία των εξετάσεων, καθώς και το αδιάβλητο της διαδικασίας».
Σημειώνουμε ότι «πάσα» στον Πιερρακάκη φρόντισε να δώσει προηγουμένως το σε ανώτατο βαθμό όργανο του υψηλόβαθμου πανεπιστημιακού κατεστημένου. Η έκτακτη Σύνοδος των Πρυτάνεων (23/1/2024), που πραγματοποιήθηκε με τηλεδιάσκεψη, με απόφασή της για τις καταλήψεις αναφέρει ότι
«Οι συνεχιζόμενες καταλήψεις πλήττουν την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων και θέτουν σε κίνδυνο την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων αλλά και το εαρινό εξάμηνο». Και ότι «ο διάλογος για κάθε νέα μεταρρύθμιση προϋποθέτει ανοιχτό και σε πλήρη λειτουργία το Δημόσιο Ελληνικό Πανεπιστήμιο». Καλεί δε, τους πανεπιστημιακούς καθηγητές να προχωρήσουν ουσιαστικά σε μεθόδους απεργοσπασίας και καταστολής των φοιτητικών καταλήψεων: «Καλούμε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας να συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του (πανεπιστήμιου)».
Η ανακοίνωση της έκτακτης συνόδου των Πρυτάνεων
Διανύοντας μία περίοδο αναμονής ως προς την επόμενη ημέρα της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας, κατά την οποία τα πανεπιστήμια βρίσκονται αντιμέτωπα με καταλήψεις πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024 Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων μέσω τηλεδιάσκεψης.
Οι συνεχιζόμενες καταλήψεις πλήττουν την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων και θέτουν σε κίνδυνο την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων αλλά και το εαρινό εξάμηνο.
Είμαστε υπέρ ενός ανοιχτού πανεπιστημίου το οποίο είναι το μόνο που μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες για τον δημοκρατικό διάλογο και την ελεύθερη έκφραση σχετικά με την σχεδιαζόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.
Το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο έχει ανάγκη της στήριξης της πολιτείας τόσο με σημαντική αύξηση της τακτικής επιχορήγησης όσο και με θέσεις μόνιμου διδακτικού και διοικητικού προσωπικού.
Ο διάλογος για κάθε νέα μεταρρύθμιση προϋποθέτει ανοιχτό και σε πλήρη λειτουργία το Δημόσιο Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Καλούμε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας να συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του.
Μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου νόμου για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια η Σύνοδος σε έκτακτη συνεδρίασή της θα το εξετάσει και θα διατυπώσει την άποψή της.
ΥΓ. Παραθέτουμε τις διατάξεις για το άσυλο, τα «πειθαρχικά παραπτώματα» και τις ποινές για τους φοιτητές του Ν. 4957/2022:
Άρθρο 4
Ακαδημαϊκές ελευθερίες
- Στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.
- Η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει.
- Εντός των χώρων των Α.Ε.Ι. οι δημόσιες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους, συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων.
Άρθρο 197
Πειθαρχικά παραπτώματα
- Πειθαρχικά παραπτώματα για τους φοιτητές συνιστούν:
γ) η καταστροφή περιουσίας του Α.Ε.Ι., κινητής ή ακίνητης, που χρησιμοποιείται από το Α.Ε.Ι. ή μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας,
δ) η παρεμπόδιση της εύρυθμης λειτουργίας του Α.Ε.Ι., συμπεριλαμβανομένης τόσο της εκπαιδευτικής, ερευνητικής ή διοικητικής λειτουργίας του όσο και της λειτουργίας των μονομελών και συλλογικών οργάνων και των υπηρεσιών του, καθώς και της χρήσης των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του,
ε) η χρήση των στεγασμένων ή ανοικτών χώρων, των εγκαταστάσεων, των υποδομών και του εξοπλισμού του Α.Ε.Ι. χωρίς την άδεια των αρμόδιων οργάνων του,
στ) η χρήση των στεγασμένων ή ανοικτών χώρων, των εγκαταστάσεων, των υποδομών και του εξοπλισμού του Α.Ε.Ι. για την εξυπηρέτηση σκοπών που δεν συνάδουν με την αποστολή του, καθώς και η διευκόλυνση τρίτων για την τέλεση της πράξης αυτής,
ζ) η υπαίτια και με οποιονδήποτε τρόπο ρύπανση των στεγασμένων ή ανοικτών χώρων του ιδρύματος, συμπεριλαμβανόμενης και της ηχορύπανσης, […]
θ) η τέλεση οποιουδήποτε πλημμελήματος ή κακουργήματος εφόσον συνδέεται με τη φοιτητική ιδιότητα.
Άρθρο 198
Πειθαρχικές ποινές
- Οι πειθαρχικές ποινές που επιβάλλονται σε φοιτητή, αν διαπράξει πειθαρχικό παράπτωμα, είναι οι εξής:
α) έγγραφη επίπληξη,
β) απαγόρευση συμμετοχής σε εξετάσεις ενός ή περισσοτέρων μαθημάτων, για μία ή περισσότερες εξεταστικές περιόδους,
γ) προσωρινή ή μόνιμη απαγόρευση χρήσης εξοπλισμού ή εγκαταστάσεων του ιδρύματος,
δ) προσωρινή αναστολή της φοιτητικής ιδιότητας από έναν (1) έως είκοσι τέσσερις (24) μήνες και
ε) οριστική διαγραφή.
- …Ποινή αναστολής της φοιτητικής ιδιότητας άνω των έξι (6) μηνών συνεπάγεται και τη στέρηση του δικαιώματος χρήσης των χώρων και υποδομών του ιδρύματος, καθώς και του δικαιώματος διαμονής στις φοιτητικές εστίες του Α.Ε.Ι. κατά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.
- Για τα πειθαρχικά παραπτώματα της παρ. 2 του άρθρου 197 μπορεί να επιβληθεί οποιαδήποτε από τις ποινές της παρ. 1 του παρόντος, με εξαίρεση την ποινή της οριστικής διαγραφής, η οποία δύναται να επιβληθεί αποκλειστικά για τα πειθαρχικά παραπτώματα των περ. γ), δ), η) και θ) της παρ. 2 του άρθρου 197….