Η λίστα με τα σχολεία που είτε έχουν κλειστά τμήματα λόγω κοροναϊού είτε έχουν κλείσει ολοσχερώς (αυτά τα σχολεία είναι πολύ λιγότερα και αυτό οφείλεται στην «εκτίμηση κινδύνου» που προβλέπουν τα παντελώς αναξιόπιστα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ, που επιτρέπουν τις ερνηνείες-λάστιχο) τραβά την ανηφόρα. Μέχρι σήμερα το πρωί, 440 σχολεία βρίσκονται στη σχετική λίστα του υπουργείου Παιδείας, ενώ πολλά έχουν βγει από αυτήν, καθώς έχουν συμπληρώσει την 14ήμερη καραντίνα.
Κι όμως, κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας, αρνούνται να κλείσουν τα σχολεία, ακόμη και σε περιοχές που έχουν ενταχθεί στο κόκκινο. Και βέβαια, προκειμένου να αποφύγουν τα δραματικά αποτελέσματα, όσον αφορά στην εικόνα διασποράς στο μαθητικό πληθυσμό, αρνούνται να προχωρήσουν και στο μαζικό έλεγχο ακόμη και με τα παντελώς αναξιόπιστα rapid tests.
Ερευνα του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ
Το Κέντρο Εκπαιδευτικών Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ (ΚΕΜΕΤΕ) δημοσίευσε έρευνα (ΕΡΕΥΝΑ ΟΛΜΕ-ΚΕΜΕΤΕ ΓΙΑ 15 ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ – Α΄ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ 31/10), σχετικά με τον αριθμό των τμημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που είναι πολυπληθή, κάνοντας σκόνη το γελοίο επιχείρημα της Κεραμέως για 17 μαθητές στο τμήμα στην Ελλάδα.
Τα πρώτα στοιχεία που δημοσιεύονται στην έρευνα αφορούν στην περίοδο 15 Σεπτεμβρίου έως 23 Οκτωβρίου 2020. Για τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα τα στατιστικά αποτελέσματα προκύπτουν από 556 σχολεία στα οποία φοιτούν συνολικά 120.231 μαθητές (το 19% σε εθνικό επίπεδο) σε 5.743 τμήματα.
Στα συμπεράσματα της έρευνας αναφέρονται και τα εξής:
«Εν γνώσει του το Υπουργείο Παιδείας χρησιμοποίησε στατιστικά μεθοδολογικά εργαλεία που δεν αποτυπώνουν την πραγματική εικόνα αναφορικά με το πλήθος των μαθητών/τριών ανά τμήμα. Η πραγματική εικόνα της κατάστασης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν απεικονίζεται από τον μ.ό. των 17 μαθητών, αλλά από τη διάμεσο που είναι 22 μαθητές/τριες. Τα πρώτα αποτελέσματα μας δείχνουν ότι πάνω από 9 στους 10 μαθητές/τριες συνωστίζονται σε πολυπληθή ή υπερμεγέθη τμήματα, όπου είναι αδύνατον να τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Ειδικότερα
- 34% των μαθητών πανελλαδικά φοιτούν σε τμήματα των 16-21 μαθητών, στην Αττική το αντίστοιχο ποσοστό είναι 32%
- 63% των μαθητών πανελλαδικά φοιτούν σε τμήματα των 22-27 μαθητών, στην Αττική το ποσοστό ανεβαίνει στο 67%
- μάλιστα 23% των μαθητών πανελλαδικά (το ¼ του μαθητικού δυναμικού) φοιτούν σε τμήματα των 25- 27 μαθητών, στην Αττική το αντίστοιχο ποσοστό είναι 22%.
Από την συνολική εικόνα που μας δίνουν τα παραπάνω στοιχεία, το 96% των μαθητών πανελλαδικά φοιτούν σε τμήματα με πάνω από 17 μαθητές, ενώ στην Αττική το αντίστοιχο ποσοστό είναι 99%» (οι εμφάσεις δικές μας).
Η έρευνα αναφέρεται επίσης σε αριθμό νέων αιθουσών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να μειωθούν οι μαθητές/ανά τμήμα στους 15, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν 312 σχολεία στα οποία φοιτούν 68.056 μαθητές (το 11% των μαθητών σε εθνικό επίπεδο) που φοιτούν σε 3.138 τμήματα. Από αυτά προκύπτει ότι εφόσον υπήρχε η πολιτική βούληση στην κυβέρνηση, θα μπορούσαν να εξευρεθούν επιπλέον αίθουσες ακόμη και άλλοι χώροι σε επίπεδο Δήμων, που με την κατάλληλη διαμόρφωση, είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν για το σπάσιμο των πολυπληθών μαθητικών τμημάτων. Επισημαίνεται επίσης το γεγονός ότι την προηγούμενη δεκαετία, στα μνημονιακά χρόνια, έβαλαν λουκέτο (έκλεισαν ή συγχωνεύτηκαν) πάνω από 2.000 σχολικές μονάδες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν. Ομως όλα αυτά απαιτούν μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, αναγκαίου προσωπικού καθαριότητας και άδειες ειδικού σκοπού στους εργαζόμενους γονείς, για τα οποία η κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να δώσει ούτε ένα ευρώ.
ΥΓ. Η άποψή μας για το Κέντρο Εκπαιδευτικών Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ (ΚΕΜΕΤΕ) και το Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Ερευνών-Μελετών της ΔΟΕ (ΙΠΕΜ-ΔΟΕ) είναι ότι πρόκειται για δομές που έστησαν οι συνδικαλιστικές γραφειοκρατίες, προκειμένου να καλύπτουν με επιστημονικοφανή «τεκμηρίωση» τις αντιδραστικές τους θέσεις (π.χ. αξιολόγηση σχολείων-εκπαιδευτικών, περιεχόμενο προγραμμάτων σπουδών, εκπαιδευτικές «καινοτομίες», όπως Ολοήμερο Σχολείο, κλ.π), ώστε αυτές να γίνονται αποδεκτές από τη βάση των εκπαιδευτικών και να μανιπουλάρονται οι αντιδράσεις τους. Η αναδημοσίευση της έρευνας του ΚΕΜΕΤΕ δεν αναιρεί την παραπάνω αποψή μας, καθώς αφορά αριθμούς και στατιστικά στοιχεία που αναφέρονται σε πολυπληθή τμήματα μαθητών.
Γιούλα Γκεσούλη