Τι σχέση έχει ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος με την εθνικοαπελευθερωτική επανάσταση του 1821; Καμία απολύτως, αλλά τι σημασία έχει; Ο ελληνικός αστικός εθνικισμός οικοδομήθηκε πάνω στην ιδεολογική κατασκευή του «τρισχιλιετούς έθνους». Στο πλαίσιο αυτής της κατασκευής, ο Θεμιστοκλής, ο Περικλής, ο Αλκιβιάδης, ο Μέγας Αλέξανδρος, οι αυτοκράτορες της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και οι αγωνιστές του ’21 γίνονται ένας πολτός που προσφέρεται ως ίαμα «διά πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν».
Οταν πρέπει να παραστήσουν τους προστάτες της Ευρώπης από την «ασιατική βαρβαρότητα», θυμούνται τον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα. Τι σημασία έχει η Ιστορία που μας λέει ότι ο αρχαίος περσικός δουλοκτητικός πολιτισμός (όπως και ο αρχαιοελληνικός) ήταν αιώνες μπροστά από τη βαρβαρότητα των νομαδικών φυλών της σημερινής Ευρώπης; Σημασία έχει να κατασκευαστούν αναλογίες με τον «ισλαμικό κίνδυνο».
Οταν πρέπει να «την πούνε» στην Τουρκία, θυμούνται τους βυζαντινούς αυτοκράτορες, προσπαθώντας να ξαναζεστάνουν την ξινισμένη σούπα της «μεγάλης ιδέας», που παραπέμπει σε «μαρμαρωμένους βασιλιάδες», «κόκκινες μηλιές», ψάρια που… πήδησαν από το τηγάνι και –οπωσδήποτε- αυτοκρατορικές λειτουργίες στην Αγιασοφιά.
O δεξιός καπιταλιστής, πρόεδρος του ΕΒΕΠ και ιδιαίτερα πολυπράγμων, Βασίλης Κορκίδης, πιστός σ’ αυτή τη γραμμή, συνεννοήθηκε με τον ακροδεξιό (και «συνομιλητή» της νεοναζιστικής συμμορίας) δεσπότη Πειραιά Σεραφείμ να βάλουν άγαλμα του «μαρμαρωμένου Βασιλιά» μπροστά από τη μητρόπολη. Τα λεφτά συγκεντρώθηκαν «με δωρεές όλων των επιχειρήσεων-μελών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς», όπως είπε ο Κορκίδης.
Το εξοργιστικό (και γελοίο συνάμα) είναι ότι το άγαλμα του βυζαντινού αυτοκράτορα τοποθετήθηκε για να τιμηθούν τα 200 χρόνια από το 1821! «Ο εορτασμός για τα 200 της παλιγγενεσίας ξεκινά στο μεγάλο λιμάνι της χώρας και βρίσκεται ήδη στο βάθρο που του αξίζει», βροντοφώναξε ο Κορκίδης στον δεκάρικο που εκφώνησε στην τελετή των αποκαλυπτηρίων! Ούτε Κολοκοτρώνης, ούτε Καραϊσκάκης, ούτε Παπαφλέσσας, ούτε κάποιος άλλος της γενιάς των επαναστατών της Ελλάδας, αλλά ένας βυζαντινός αυτοκράτορας που σκοτώθηκε τέσσερις αιώνες πριν από την ελληνική επανάσταση, επικεφαλής μιας φρουράς που αποτελούνταν κυρίως από γενουάτες μισθοφόρους!
Ο Μητσοτάκης, μολονότι είμαστε σίγουροι ότι προσκλήθηκε, δεν πήγε. Ούτε η Κεραμέως (ως αρμόδια υπουργός Θρησκευμάτων). Πήγε (ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης, όπως δήλωσε) ο γνωστός ακροδεξιός τηλεπλασιέ-υπουργός, ο οποίος δήλωσε τα αναμενόμενα: «Αισθάνομαι τεράστια συγκίνηση, που κατά τη διάρκεια της θητείας μου, μου δόθηκε η ευκαιρία ως εκπρόσωπος της Κυβερνήσεως να αποτίσω φόρο Τιμής στον τελευταίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Παλαιολόγο. Υπόδειγμα Ανδρείας, Ευθύνης και Θυσίας που κράτησε με το παράδειγμά του όρθιο το Γένος μας». Οι παλαιότεροι θυμήθηκαν τη χούντα και ανατρίχιασαν.
Σχολιάστηκε το γεγονός ότι οι εθνικισταράδες γέμισαν το χώρο πατείς με πατώ σε. Οχι μόνον αυτοί που στριμώχτηκαν στην πρώτη σειρά για να φωτογραφιστούν αλλά και το ποίμνιο (κυριολεκτικά ποίμνιο) πίσω τους. Κι εκεί που περιμέναμε να μας πουν ότι και μόνο η παρουσία του δεσπότη Σεραφείμ προκάλεσε πανικό στους άπιστους κοροναϊούς, οι οποίοι διασκορπίστηκαν και έγιναν παρανάλωμα εις το πυρ το εξώτερον, είδαμε τον Κορκίδη να τα ρίχνει στο ποίμνιο («δυστυχώς πολλοί προτίμησαν να βγουν φωτογραφία, αντί να κρατήσουν τις αποστάσεις!») και τον τηλεπλασιέ-υπουργό να υπερθεματίζει: «Ο κόσμος ήταν κυρίως οι πιστοί που παρέμειναν στην εκκλησία για να δουν την τελετή των αποκαλυπτηρίων. Παρά τις συστάσεις που έκαναν οι διοργανωτές στα μεγάφωνα ν’ απλώσει ο κόσμος δεν αντέδρασε πάρα πολύ. Πράγμα που δείχνει ότι ο κόσμος δεν έχει πειστεί ακόμα ότι ο ιός υπάρχει»! Οταν δε ρωτήθηκε αν έχει και η κυβέρνηση ευθύνη για το ότι ο κόσμος δεν έχει πειστεί ότι ο ιός υπάρχει, απάντησε ότι «είναι μια ανθρώπινη ανάγκη. Δεν έχει ευθύνη η κυβέρνηση καθόλου»!
Αν ο κόσμος που στοιβάχτηκε έξω από την εκκλησία ήταν ένα μόνο μέρος του εκκλησιάσματος, αυτό σημαίνει πως μέσα στην εκκλησία ήταν στριμωγμένοι πιο πολύ απ’ όσο είχαν στριμωχτεί οι θαμώνες στο κωλομπιτσόμπαρο της Μυκόνου. Στην περίπτωση του κωλομπιτσόμπαρου της Μυκόνου, τα τοπικά ελεγκτικά όργανα επέβαλαν τις προβλεπόμενες κυρώσεις (20.000 ευρώ πρόστιμο και κλείσιμο επί δίμηνο), που θα δούμε αν θα παραμείνουν (έχουν βαλθεί λυτοί και δεμένοι να σβήσουν την ποινή του κλεισίματος). Στις εκκλησίες τολμά ελεγκτικό όργανο να πάει να ελέγξει; Οχι βέβαια, και δε χρειάζεται να εξηγήσουμε γιατί.
ΥΓ1. Απ’ αφορμή το κλείσιμο του κωλομπιτσόμπαρου της Μυκόνου, ξέσπασε εμφύλιος στη νεοφιλελεύθερη ακροδεξιά. Ιερό ρίγος κατέλαβε τον Πορτοσάλτε που κατήγγειλε ότι μόνο ένας κομμουνιστής και μία κυβέρνηση τύπου Κίνας θα έκλεινε τη Μύκονο για δύο μήνες. Η βολή ήταν ευθεία για τον αγαπημένο του τηλεπλασιέ Μπουμπούκο, που τον είχε καλεσμένο στο στούντιο: «Οποιος παίρνει απόφαση να κλείσει δύο μήνες επιχείρηση στη Μύκονο ανήκει σε κομμουνιστική κυβέρνηση. Εσείς ήσασταν; Εσείς πήρατε την απόφαση;». Ο τηλεπλασιέ πήγε να ντριπλάρει: «Την πήραν οι υπηρεσίες βάσει της απόφασης που έχουμε βγάλει». Μετά άρχισε το γλείψιμο από το Twitter για το «φίλο του», με τον οποίο είχε «ανταλλαγή επιχειρημάτων» και δε χρειάζεται «πάντα να συμφωνούμε σε όλα», γι’ αυτό «διαφωνεί με κάθε ακραίο σχόλιο που διάβασε εναντίον του» (του Πορτοσάλτε), διότι «είναι ο πιο ακέραιος» (ο Πορτοσάλτες).
ΥΓ2. Πρώτος ο ακροδεξιός-τηλεπλασιέ και μετά διάφοροι αρθρογράφοι του φιλοκυβερνητικού Τύπου επεδίωξαν να πετύχουν εξίσωση με αναφορές στις πρόσφατες διαδηλώσεις. Δεν υπάρχει, όμως, πεδίο σύγκρισης, ούτε στη νομική ούτε στην κοινωνική πτυχή του θέματος. Δεν υπάρχει κανένας απαγορευτικός κανόνας για τις διαδηλώσεις, όπως υπάρχει για τα μπαρ, τις καφετέριες, τα καταστήματα εστίασης και τις εκκλησίες. Και βέβαια, δεν υπάρχει σύγκριση ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς που διαδηλώνουν ενάντια στο «μαύρο» νομοσχέδιο της Κεραμέως ή σε εργάτες του επισιτισμού-τουρισμού που τους έχουν στερήσει το μεροκάματο και σ’ εκείνους που λικνίζονται στα κωλομπιτσόμπαρα της Μυκόνου, καταναλώνοντας ένα χιλιάρικο έτσι για πλάκα, ή στο κοπάδι που στοιβάχτηκε στην εθνικιστική φιέστα του Πειραιά.
Επειδή εμάς δεν μας αρέσει να υπεκφεύγουμε από την ουσία, θα πούμε ότι και στις διαδηλώσεις παρατηρεί κανείς χαλάρωση των μέτρων προστασίας, κυρίως ανάμεσα στους νεολαίους. Αποτέλεσμα κι αυτό ενός γενικότερου κλίματος, που η ίδια η κυβέρνηση φρόντισε να καλλιεργήσει, για να προχωρήσει στη βιαστική, άτακτη και με μοναδικό κριτήριο το βόλεμα των καπιταλιστών άρση του lockdown. Υπάρχει, όμως, και πολύς κόσμος που διαδηλώνει φορώντας μάσκα, που είναι το πιο στοιχειώδες. Ας φροντίσουμε, λοιπόν, για την όσο το δυνατόν ευρύτερη τήρηση των μέτρων προστασίας, πρώτο γιατί αυτό είναι απαραίτητο για τη δημόσια υγεία και δεύτερο για να μη δώσουμε αφορμές για να χρησιμοποιηθούν οι δίκαιες και απαραίτητες λαϊκές κινητοποιήσεις ως «πλυντήριο» για την εγκληματική κυβερνητική πολιτική.
ΥΓ3. Κι ενώ γίνεται ό,τι γίνεται, με τη δημόσια υγεία να τίθεται σε κίνδυνο χάριν του «τουριστικού ανοίγματος», η κυβερνητική πολιτική διαχείρισης της πανδημίας μετά το lockdown εξακολουθεί να βρίσκεται στο απυρόβλητο. Eίναι πραγματικά οικτρή η εικόνα των κομμάτων της αστικής αντιπολίτευσης ενόψει της ποινής που επιβλήθηκε στο κωλομπιτσόμπαρο της Μυκόνου. Αφησαν τη δημόσια συζήτηση στα χέρια δυο ακροδεξιών. Κάνουν καλαμπούρια με την ακροδεξιά υστερία του Πορτοσάλτε, που τους βγάζει από την αμηχανία (έχουν κάτι να λένε, μακριά από την ουσία). Για το ότι η κυβέρνηση παίζει τη δημόσια υγεία στα ζάρια, χάριν των καπιταλιστών του τουρισμού, ούτε κουβέντα. Κι αν συμβεί η στραβή, θα φταίει η ατομική ανευθυνότητα κάποιου πολίτη ή κάποιου ιδιοκτήτη μπιτσόμπαρου. Αμα ξαναεμφανιστεί ο Τσιόδρας, ΣΥΡΙΖΑ και Περισσός θα του ξαναβαράνε παλαμάκια.