Αναζητείται επειγόντως και εναγωνίως ημερομηνία για να μεταβεί μέχρι τα τέλη του χρόνου ο Καραμανλής στη Μόσχα και να συναντηθεί με τον Πούτιν! Τι συνέβη; Νέα εμπλοκή στην κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Το παρασκήνιο έχει πάρει φωτιά και η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί να γλιτώσει τη συντριβή από τις συμπληγάδες πέτρες ΗΠΑ-Ρωσίας.
Ο ανταγωνισμός των δυο μεγάλων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων για τον έλεγχο των αγωγών του πετρέλαιου είναι διαρκής και περνάει συνεχώς από νέες φάσεις. Αυτός ο ανταγωνισμός περιλαμβάνει και συμφωνίες. Τότε, ισχύει το γνωστό γνωμικό: «όταν πλακώνονται οι ιπποπόταμοι, την πληρώνουν τα βατράχια». Φαίνεται, λοιπόν, πως τα «βατράχια», η Ελλάδα και η Βουλγαρία, καλούνται να πληρώσουν μια συμφωνία των «ιπποπόταμων», ΗΠΑ και Ρωσίας, που αφορά τη συμμετοχή αμερικάνικων εταιριών που θα μεταφέρουν μέσω του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης καζάχικο πετρέλαιο (λέγε με «Σέβρον»).
Οπως είναι γνωστό, η τριμερής συμφωνία για την κατασκευή του έργου ήταν εξαρχής ετεροβαρής, φέροντας όλα τα ιμπεριαλιστικά χαρακτηριστικά τέτοιων συμφωνιών. Η Ρωσία το 51% και Ελλάδα-Βουλγαρία το 49%, ήτοι 24,5% η καθεμιά. Αφού έπεσαν οι υπογραφές, μετά από μια διαδικασία που κράτησε μια 15ετία, ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις για τη σύσταση της κοινοπραξίας που θα κατασκεύαζε το έργο, ξεκινώντας από τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις. Ολα, όμως, πάγωσαν, καθώς η ρωσική πλευρά «ξέχασε» τις διαβεβαιώσεις της ότι ο αγωγός θα «φουλάριζε» με ρωσικό πετρέλαιο, εξασφαλίζοντας τα κέρδη των εταιριών όλων των πλευρών. Οπως λένε πληροφορίες, η Ρωσία διαμήνυσε πρόσφατα σε Ελλάδα και Βουλγαρία, ότι όταν κατασκευαστεί ο αγωγός η ίδια θα εξασφαλίσει τη διέλευση μέσω αυτού ποσότητας ανάλογης με το ποσοστό που έχει στην κοινοπραξία. Δηλαδή, το 51% των 35 εκατομμυρίων κυβικών τόνων, που είναι το minimum για να είναι αποδοτική η επένδυση.
Και πού θα βρεθεί η υπόλοιπη ποσότητα; Κόψτε το λαιμό σας και βρείτε το, είναι η ρωσική απάντηση. Σύμφωνα με όσα λένε στελέχη του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, ο ρώσος πρέσβης, που έχει κληθεί επανειλημμένα στο υπουργείο για διαβουλεύσεις, λέει στους συνομιλητές του πως μπορούν να αναζητήσουν πετρέλαιο από αμερικάνικες εταιρίες! Και είναι γνωστό ότι αμερικάνικες εταιρίες ελέγχουν τα κοιτάσματα του Καζαχστάν, με επικεφαλής τη Chevron, η οποία εξαρχής είχε ασκήσει πιέσεις για να συμμετάσχει στο έργο. Τότε, η ελληνική και βουλγαρική πλευρά ζήτησαν να «κόψουν» και τα τρία μέρη της κοινοπραξίας από τα ποσοστά τους, προκειμένου να δώσουν ένα ποσοστό στη Chevron, όμως οι ρώσοι αρνήθηκαν και υπέδειξαν σε Ελλάδα και Βουλγαρία να «κόψουν» από το δικό τους ποσοστό, αν θέλουν τη Chevron στο παιχνίδι, διότι η Ρωσία δε μπαίνει στο έργο αν δεν έχει «δεμένο» το δικό της 51%.
Τώρα, γυρίζουμε στην αρχή με πλάγιο τρόπο. Η Ρωσία προφανώς έχει κάνει κάποια συμφωνία με τους Αμερικάνους (προκειμένου οι τελευταίοι να χαλαρώσουν κάπως την πολιτική και στρατιωτική πίεση που της ασκούν στα Βαλκάνια) και ένα από τα ανταλλάγματα είναι η συμμετοχή αμερικάνικων εταιριών στον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Και βέβαια, εκείνος που διαθέτει πετρέλαιο επιβάλλει όρους και όχι εκείνος που δίνει «γην και ύδωρ» προκειμένου να εισπράττει τέλη διέλευσης. Κοντολογίς, όταν Ελλάδα και Βουλγαρία αναζητήσουν «πελάτες» σε αμερικάνικες εταιρίες, οι τελευταίες θα επιβάλουν τους όρους τους. Και βέβαια, θα απαιτήσουν συμμετοχή και στην κατασκευή του έργου.
Γι’ αυτό ο Καραμανλής εκλιπαρεί να γίνει δεκτός στο Κρεμλίνο. Εκεί η συζήτηση θα γίνει σε πολιτική βάση. Τι μου δίνεις για να σου δώσω. Αν χαλαρώσει λίγο ο Πούτιν (το πόσο μένει να το δούμε), θα εισπράξει ανταλλάγματα. Και τότε θα «δυσαρεστηθούν» οι Αμερικάνοι, που θα μεγαλώσουν την πίεση πάνω στην ελληνική κυβέρνηση.