Το τριήμερο Τρίτη-Τετάρτη-Πέμπτη που μας πέρασε, ολοκληρώθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η συζήτηση του δασοκτόνου νόμου του ΥΠΕΚΑ για τους δασικούς χάρτες. Την επόμενη βδομάδα (Τετάρτη-Πέμπτη), θα συζητηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής.
Πάγια πρακτική είναι να καλούνται στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές που επεξεργάζονται νομοσχέδια οι «φορείς», προκειμένου να εκφράσουν τη γνώμη τους. Ετσι, την Τετάρτη κλήθηκε και τοποθετήθηκε και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ) Ν. Μπόκαρης, που μίλησε με βάση ένα κείμενο που επεξεργάστηκε μαζί μ’ άλλα στελέχη του ΔΣ. Ηταν, λοιπόν, φυσικό να αποτυπωθεί στο κείμενο και ο συγκερασμός των θέσεων των προσώπων που συμμετείχαν στη σύνταξή του. Κρίνουμε σκόπιμο να παρουσιάσουμε τις καθαρές θέσεις του κειμένου, μιας και επιβεβαιώνουν στο ακέραιο τις θέσεις μας, ότι δηλαδή έχουμε να κάνουμε μ’ ένα ακόμη δασοκτόνο νομοσχέδιο που πολύ σύντομα θα γίνει νόμος του κράτους. Ενα νομοθέτημα που θα χρησιμοποιηθεί κατά κόρον προκειμένου να αποχαρακτηριστούν εκατομμύρια στρέμματα δάσους και να δοθούν βορά στην περιβόητη ανάπτυξη, προκειμένου οι επιχειρηματίες να βγάλουν ανώτατα καπιταλιστικά κέρδη.
Εισαγωγικά θυμίζουμε, ότι με άρθρα μας στην έντυπη και την ηλεκτρονική έκδοση της «Κ», τον Ιούλη και τον Αύγουστο του 2010, καταδείξαμε αναλυτικά το δασοκτόνο χαρακτήρα του νομοσχεδίου για τους δασικούς χάρτες. Ετσι, κατ’ ανάγκη στο άρθρο μας αυτό θα επαναλάβουμε τα επιχειρήματα που διατυπώσαμε το καλοκαίρι.
Μέχρι το 2002 περίπου, είχαν συνταχθεί και ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την ανάρτηση των Δασικών Χαρτών 322 Δήμων που είχαν κηρυχθεί υπό κτηματογράφηση. Η κατάρτιση είχε γίνει σύμφωνα με το νόμο 998/1979, πριν την τροποποίησή του από το δασοκτόνο νόμο 3208/2003, και έτσι ήταν επόμενο να μη γίνει και η τελική ανάρτησή τους. Γιατί με το νέο ορισμό του δάσους (ν. 3208/2003) και με τις άλλες δασοκτόνες διατάξεις του θα εξαιρούνταν από τη δασική προστασία εκατομμύρια στρεμμάτων δάσους. Μέσα σ’ αυτά συμπεριλαμβάνουμε τις «άβατες κλιτύες των ορέων», τα φρύγανα και άλλες εκτάσεις. Καλά έκαναν οι δασολόγοι της ΠΕΔΔΥ και των κεντρικών υπηρεσιών και υπέβαλλαν προσφυγές στο ΣτΕ με σκοπό να αποτρέψουν το περιβαλλοντικό έγκλημα του αποχαρακτηρισμού.
Την κατάρτιση αυτών των Δασικών Χαρτών ανέλαβε η εταιρία Κτηματολόγιο ΑΕ, που η ηγεσία της διέπραξε πολλά περιβαλλοντικά εγκλήματα. Αυτή, κόντρα στις υποδείξεις της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών, άφησε τις εταιρίες που σύνταξαν το κτηματολόγιο να δέχονται αιτήσεις από χιλιάδες ιδιώτες καταπατητές, με τις οποίες χτυπιόταν το τεκμήριο του δημοσίου. Αυτό έγινε, γιατί έτσι ήθελαν οι προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Γεωργίας.
Τον Ιούνη του 2008, 107 Δήμοι κηρύχτηκαν υπό Κτηματογράφηση. Και σ’ αυτή την περίπτωση ανατέθηκε, από τον τότε υφυπουργό Γεωργίας Κ. Κιλτίδη, η κατάρτιση των δασικών χαρτών στην Κτηματολόγιο ΑΕ, με το κάλπικο επιχείρημα ότι η αρμόδια διεύθυνση έχει αδυναμία να αναλάβει τη διαδικασία της κατάρτισης. Λέμε κάλπικο επιχείρημα, γιατί η Διεύθυνση Δασικών Χαρτών είχε εκφράσει αντίθετο επιχείρημα! Το έργο της κατάρτισης των Δασικών Χαρτών δόθηκε στις έξι από τις εφτά «αδελφές» εταιρίες τον Απρίλη του 2009 και αυτές είναι υποχρεωμένες να τους παραδώσουν μέχρι τον Απρίλη του 2011, δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια. Ο μυστικοσύμβουλος της Τ. Μπιρμπίλη Ν. Χλύκας πήρε την ΔΧ-06 Σύμβαση κατάρτισης των Δασικών Χαρτών 33 Δήμων και Κοινοτήτων της Αττικής, ανάμεσα στους οποίους είναι δήμοι που έγιναν πολλές παραβάσεις, όπως ο Δήμος Αγίου Στεφάνου και Ανοιξης, και Δήμοι-φιλέτα των βορείων προαστίων. Η δαπάνη της σύμβασης αυτής προϋπολογίστηκε στις 935.479 ευρώ, χωρίς τον ΦΠΑ. Για την τύχη και την ποιότητα της σύμβασης του Ν. Χλύκα και των πέντε άλλων συμβάσεων των «αδελφών» εταιριών θα μιλήσουμε σε επόμενες παρεμβάσεις μας.
Επιβεβαιώνεται έτσι για μια ακόμη φορά η άποψή μας, ότι ο Ν. Χλύκας έχει και προσωπικό συμφέρον να γίνει μυστικοσύμβουλος της Τ. Μπιρμπίλη και να συντάσσει το νόμο 3818/2010 για τα καμένα της ΒΑ Αττικής και το νομοσχέδιο για τους Δασικούς Χάρτες. Εδώ και πολλά χρόνια δεν τα πάει καλά με τους ελέγχους από τις Διευθύνσεις Δασών και ιδιαίτερα με τη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών και με άρθρα του στον ημερήσιο Τύπο είχε βάλει στο στόχαστρο στελέχη της και απαιτούσε την απομάκρυνσή τους.
Περνάμε τώρα στο άρθρο 13 του νομοσχεδίου. Με το άρθρο αυτό, εκτός από την κατάρτιση των Δασικών Χαρτών, περνάνε στις εφτά «αδελφές» εταιρίες και όλες οι άλλες εργασίες που είναι απαραίτητες προκειμένου να ελεγχθούν και αναρτηθούν. Τις παίρνουν και αυτές με το πρόσχημα της αδυναμίας των αρμόδιων Δασικών Υπηρεσιών, ενώ η πραγματικότητα είναι ότι ο Ν. Χλύκας και οι καπιταλιστές των άλλων έξι εταιριών θέλουν να αποφύγουν τον έλεγχο.
Στις 15 Ιούλη του 2010, η υπουργός Τ. Μπιρμπίλη, όπως έχουμε ξαναγράψει, κήρυξε και την υπόλοιπη Ελλάδα υπό κτηματογράφηση, με σκοπό να περάσει άπραγη η περίοδος 15 Ιούλη-15 Αυγούστου. Η περίοδος αυτή πέρασε άπραγη και έτσι από τις 16 Αυγούστου πέρασε στην εταιρία Κτηματολόγιο ΑΕ μόνιμα το δικαίωμα να καταρτίζει τους Δασικούς Χάρτες για όλη την Ελλάδα. Ετσι, η διάταξη του νόμου 2664/1998 δεν έχει πια καμιά πρακτική αξία.
Με το νόμο 2664/1998 στις υποχρεώσεις των Διευθύνσεων Δασών και των εταιριών που αναλάμβαναν την κατάρτιση των Δασικών Χαρτών ήταν και η επιτόπια αυτοψία. Αυτή όμως η τόσο απαραίτητη εργασία καταργήθηκε με διάταξη του δασοκτόνου νόμου 3208/2003. Αυτή τη διάταξη του 3208 η δασοκτόνα γιάφκα των Τ. Μπιρμπίλη και Ν. Χλύκα τη διατηρεί.
Εδώ κάνουμε μια ενδιάμεση στάση, για να δούμε ποια ήταν η τοποθέτηση της ΠΕΔΔΥ. Και η ΠΕΔΔΥ εξέφρασε τις ίδιες θέσεις, τόσο για το άρθρο 13 όσο και για την απόφαση του Ιούλη της Τ. Μπιρμπίλη, με την οποία κήρυξε όλη την Ελλάδα υπό κτηματογράφηση. Μακριά από εμάς η άποψη ότι η ΠΕΔΔΥ ακολουθεί τις δικές μας θέσεις. Είναι κι αυτοί «μεγάλα παιδιά» και όταν προσωρινά εκλείπουν οι λόγοι σκοπιμότητας, τότε ξέρουν να παίρνουν τις σωστές θέσεις. Παραθέτουμε ένα μικρό απόσπασμα από το κλείσιμο της θέσης τους για το άρθρο 13 και την απόφαση της Τ. Μπιρμπίλη για κήρυξη υπό κτηματογράφηση όλης της Ελλάδας:
«Θεωρούμε ότι με τη διαδικασία αυτή όχι μόνο δε διασφαλίζεται η προστασία των δασών και της δημόσιας περιουσίας αλλά δεν εκπληρώνεται ούτε και στοιχειωδώς η συνταγματική υποχρέωση της πολιτείας για τη σύνταξη από την ίδια των δασικών χαρτών» (η επισήμανση της ΠΕΔΔΥ).
Στη συνέχεια, εξέφρασαν την αντίθεσή τους για την τμηματική κύρωση των Δασικών Χαρτών, για τις επιτροπές εξέτασης των αντιρρήσεων και στάθηκαν στο άρθρο 24 του νομοσχεδίου. Επισήμαναν ότι μ’ αυτό το άρθρο επιδιώκεται η νομιμοποίηση παράνομων καταπατήσεων και κτισμάτων.
Ο πρόεδρος της ΠΕΔΔΥ Ν. Μπόκαρης έκλεισε την τοποθέτησή του λέγοντας: «Επειδή θεωρούμε ότι όλο το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που αφορά την αναθεώρηση του πλαισίου για τους Δασικούς Χάρτες (άρθρα 13 έως και 26) είναι απαράδεκτο, ζητάμε την απόσυρση των διατάξεων αυτών, τη σύνταξη νέου σχεδίου νόμου για τους δασικούς χάρτες και το δασολόγιο με βάση τις προτάσεις της αρμόδιας υπηρεσίας».
Οι θέσεις αυτές της ΠΕΔΔΥ και ιδιαίτερα το κλείσιμο προκάλεσαν την οργή του υφυπουργού Περιβάλλοντος Θ. Μωραΐτη που έσπευσε με δηλώσεις του, μετά τη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, να προβοκάρει τους δασολόγους, ότι δήθεν δε θέλουν τη σύνταξη των Δασικών Χαρτών για αν συνεχίσουν το πάρτι τους! Αυτό κι’ αν είναι θράσος που πρέπει να αποκρουστεί με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο απ’ όλους εκείνους που υπερασπίζονται το δάσος και το περιβάλλον.
Γεράσιμος Λιόντος