Τον τελευταίο χρόνο της ζωής του μεγάλου ρώσου συγγραφέα Λέον Τολστόι εξιστορεί αυτή η χαμηλότονη, ακαδημαϊκών προδιαγραφών ταινία. Παράλληλα, παρουσιάζονται άγνωστες σχετικά πτυχές της συμβίωσής του με την επί 48 χρόνια σύζυγό του κόμισσα Σοφία Αντρέγιεβνα, μια σχέση που δοκιμάστηκε οδυνηρά εξαιτίας των συντηρητικών αντιλήψεών της στα περιουσιακά και κληρονομικά ζητήματα της οικογένειας, αντιλήψεις που ήρθαν σε αντίθεση με τις ουμανιστικές και φιλολαϊκές θεωρίες του Τολστόι και που τον οδήγησαν σε απεμπόληση των πνευματικών δικαιωμάτων του έργου του (αξίας εκατομμυρίων) στο όνομα του ρωσικού λαού, καθώς και σε δωρεά τμήματος της περιουσίας του στους μουζίκους..
Η προσωπικότητα του Τολστόι, που διχάστηκε ανάμεσα στην ορμητική ανθρώπινη φύση και τις πιο επίπονες πνευματικές αναζητήσεις, σφράγισε ένα τεράστιας αξίας λογοτεχνικό έργο που επηρέασε την παγκόσμια λογοτεχνία, κέρδισε τους κορυφαίους διανοητές του καιρού του (ανάμεσα τους τον Γκεόργκι Πλεχάνοφ και τον Μαξίμ Γκόργκι που τον τίμησε με τη φιλία του) και φυσικά δεν έμεινε ασχολίαστο από τον Λένιν με μια οξυδερκέστατη επισήμανση: «Οι αντιφάσεις στις απόψεις και τις θεωρίες του Τολστόι δεν είναι τυχαίες, αλλά η έκφραση των αντιφατικών συνθηκών που επικρατούσαν στη ρωσική ζωή το τελευταίο τρίτο του 19ου αιώνα. Ο Τολστόι είναι μεγάλος ως εκφραστής εκείνων των ιδεών και εκείνων των διαθέσεων που διαμορφώθηκαν στα εκατομμύρια της ρώσικης αγροτιάς τον καιρό του ερχομού της αστικής επανάστασης στη Ρωσία».
Σε κάθε περίπτωση, ο Τολστόι υπήρξε ένας από τους πρόδρομους των σοσιαλιστικών ιδεών, ενώ το έργο του, ρεαλιστικός καθρέφτης της ρωσικής κοινωνίας, αποτέλεσε έναν από τους ογκόλιθους της ρωσικής και παγκόσμιας κουλτούρας.
Η ταινία αυτή, οι συντελεστές της και κυρίως οι ηθοποιοί, προσεγγίζουν με αξιοπρέπεια και ακρίβεια το τελευταίο διάστημα της ζωής του και αυτό καθιστά την ταινία τουλάχιστον ενδιαφέρουσα, ιδιαίτερα σε όσους έχουν έρθει σε επαφή με το πολύπλευρο έργο του Τολστόι.
Ελένη Σταματίου







