Σήμερα αναμένεται να υπογραφεί Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που θα βάζει στα πληρώματα του ΕΚΑΒ πυροσβέστες και στρατιωτικούς. Η ρύθμιση είχε προαναγγελθεί από τον ίδιο τον Μητσοτάκη στην πρώτη συνεδρίαση του νέου υπουργικού συμβούλιου, μετά το έκτο κατά σειρά θύμα μέσα στο 2023, που πέθανε αβοήθητο περιμένοντας να φτάσει ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.
Ηταν μια μεσήλικας τουρίστρια από την Τσεχία, που πέθανε αβοήθητη σε παραλία της Θάσου. Για 40 λεπτά περίπου προσπαθούσαν να της κάνουν ανάνηψη άλλοι τουρίστες. Οταν έφτασε το ασθενοφόρο, η γυναίκα ήταν νεκρή. Το μοναδικό ασθενοφόρο που ήταν στη βάρδια εκείνη την ημέρα άργησε να φτάσει γιατί διακόμιζε άλλο περιστατικό προς το Κέντρο Υγείας Πρίνου. Είχαν προηγηθεί αντίστοιχα περιστατικά στην Κω και στη Νέα Μάκρη.
Ο Μητσοτάκης εκμεταλλεύτηκε το τραγικό περιστατικό σαν ευκαιρία για την εμπέδωση της πορείας ιδιωτικοποίησης του ΕΚΑΒ. Αντί να μιλήσει για άμεσες προσλήψεις διασωστών και γιατρών, όπως θα περίμενε κανείς, αυτός ανακοίνωσε τη στελέχωση του ΕΚΑΒ με… πυροσβέστες και στρατιωτικούς!
Είπε χαρακτηριστικά: «Να αναφέρω μία ενδεικτική: την ίδρυση μεικτών πληρωμάτων του ΕΚΑΒ, ώστε αυτά να μπορούν να ανταποκρίνονται γρήγορα -ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές- με την συνδρομή εξειδικευμένου προσωπικού τόσο από τις Ενοπλες Δυνάμεις, όσο και από την Πυροσβεστική».
Οι διασώστες του ΕΚΑΒ δε χωρίζονται σε οδηγούς και νοσηλευτές, όπως γράφουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης Μητσοτάκη και δηλώνει κουτοπόνηρα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Μαρινάκης. Οι διασώστες έχουν εκπαίδευση και οδηγού και νοσηλευτή-διασώστη και ασκούν και τα δύο καθήκοντα. Το πλήρωμα ενός ασθενοφόρου αποτελείται από τουλάχιστον δύο διασώστες (κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει και γιατρός, τουλάχιστον για τα σοβαρά περιστατικά), οι οποίοι έχουν την ίδια εκπαίδευση: είναι και νοσηλευτές-διασώστες και οδηγοί. Μαζί επεμβαίνουν και προσφέρουν την αναγκαία βοήθεια στον ασθενή, τον ετοιμάζουν για τη διακομιδή, τον επιβιβάζουν στο ασθενοφόρο και κάθεται ο ένας στο τιμόνι και ο άλλος πίσω με τον ασθενή. Αλλάζουν δε θέσεις στη διάρκεια της βάρδιας τους, ώστε να μοιράζονται το βάρος και να είναι σε εγρήγορση.
Εχει τέτοιο προσωπικό η Πυροσβεστική; Εχει τέτοιο προσωπικό ο στρατός (με την εξαίρεση του προσωπικού που στελεχώνει τα ασθενοφόρα των στρατιωτικών υγειονομικών μονάδων); Οχι φυσικά. Δεν υπάρχουν διασώστες στην Πυροσβεστική και το στρατό. Αυτό που έχει στο μυαλό του ο Μητσοτάκης είναι να πάρει μερικούς οδηγούς από την Πυροσβεστική και το στρατό και να τους βάλει σε ασθενοφόρα μαζί με έναν διασώστη του ΕΚΑΒ, παραβιάζοντας εγκληματικά το πρωτόκολλο που απαιτεί να υπάρχουν δύο εκπαιδευμένοι διασώστες σε κάθε ασθενοφόρο (και όχι ένας οδηγός και ένας διασώστης).
Θα μείνουμε σ’ αυτό, που είναι το μείζον, αφήνοντας στην άκρη άλλες σημαντικές πτυχές, όπως η στέρηση δυνάμεων από την ήδη υποστελεχωμένη Πυροσβεστική, που καλείται να ανταποκριθεί στην αντιπυρική περίοδο και την ίδια στιγμή να χορηγήσει προσωπικό στο ΕΚΑΒ.
Η εκτρωματική αυτή λύση έρχεται να υπηρετήσει τη στρατηγική της ιδιωτικοποίησης και των διακομιδών, που την έχει ήδη ξεκινήσει η κυβέρνηση Κούλη 1, επιτρέποντας στα νοσοκομεία να συνάπτουν συμβάσεις με τον ιδιωτικό τομέα για τις λεγόμενες δευτερεύουσες διακομιδές. Αυτές που δεν αφορούν έκτακτα περιστατικά αλλά ασθενείς που πρέπει να μεταφερθούν με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο για προγραμματισμένο ραντεβού (όπως π.χ. μια επέμβαση) και να διακομιστούν με ασθενοφόρο στο σπίτι τους αφού πάρουν εξιτήριο. Ετσι, εξασφαλίζεται στους εμπόρους της υγείας πελατεία για τα ιδιωτικά ασθενοφόρα που διαθέτουν.
Δεν είναι τυχαίο ότι διασώστες που προσλήφθηκαν με συμβάσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας και οι οποίοι κάνουν την ίδια δουλειά με τους μόνιμους συναδέλφους τους στο ΕΚΑΒ, έχουν ήδη ξεπεράσει τα τρία χρόνια υπηρεσίας με επαναλαμβανόμενες συμβάσεις (ακόμα και με συμβάσεις μέσω ΕΣΠΑ πληρώνονται!) και δεν έχουν μονιμοποιηθεί, παρά την υπόσχεση του Μητσοτάκη ότι θα παραμείνουν ως μόνιμοι στο ΕΚΑΒ (το ίδιο ισχύει και για νοσηλευτές που προσλήφθηκαν ως συμβασιούχοι στα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας την ίδια περίοδο).
Aνθρωποι πεθαίνουν πάνω σε καρότσες φορτηγών ή αβοήθητοι σε μια παραλία και ο Μητσοτάκης θεωρεί αυτά τα τραγικά περιστατικά σαν ευκαιρία για να προωθήσει την ιδιωτικοποίηση. Οχι μόνο δεν κάνει τις απαραίτητες προσλήψεις, αλλά δεν ανανεώνει ούτε καν το γερασμένο στόλο του ΕΚΑΒ. Το αποτέλεσμα είναι, αλλού να υπάρχουν ασθενοφόρα και να μην υπάρχει προσωπικό για να τα κινήσει και αλλού να υπάρχει προσωπικό και να μην υπάρχουν ασθενοφόρα. ‘Η να μπαίνουν σε κίνηση ασθενοφόρα με φθαρμένα λάστιχα και προβληματικά φρένα (και όχι μόνο) και οι διασώστες να εντέλλονται να τα κινήσουν, παρά τους κινδύνους που διαγράφονται για τους ασθενείς αλλά και για τους ίδιους τους διασώστες.
Ας θυμηθούμε την έγγραφη αναφορά που έστειλε στον πρώην υπουργό Υγείας Πλεύρη το Σωματείο Εργαζομένων του ΕΚΑΒ (δεν είναι δα και κάποιο ταξικό σωματείο) διεκτραγωδώντας την κατάσταση με τα σαράβαλα οχήματα και ζητώντας λύσεις για να μην εγκυμονούνται κίνδυνοι ζωής:
ANAFORA_EKAB_4-2023Υπάρχει και μια άλλη πλευρά. Σε έναν τόσο υποστελεχωμένο οργανισμό, με μια κυβέρνηση που κορόιδεψε ακόμα και τους διασώστες που δέχτηκαν να δουλέψουν μέσα στην πανδημία, υποσχόμενη μονιμοποίηση που ποτέ δεν έγινε, ποιος διασώστης θα πάει να δουλέψει; Για να χτυπάει δωδεκάωρα στο δρόμο, χωρίς ξεκούραση, εισπράττοντας τις διαμαρτυρίες και τα γαμοσταυρίδια των πολιτών που ζητούν διακομιδή και ξεσπούν στους διασώστες που δε φταίνε σε τίποτα; Γίνεται και στο ΕΚΑΒ ό,τι γίνεται στα νοσοκομεία του ΕΣΥ με τους γιατρούς: προκηρύσσονται ελάχιστες και αποσπασματικές θέσεις και οι γιατροί δεν εκδηλώνουν ενδιαφέρον, γιατί ξέρουν ότι θα βρεθούν σ’ ένα εργασιακό καθεστώς γαλέρας.
Στο φουλ οι μηχανές της ιδιωτικοποίησης
Διαβάζουμε στα «Νέα» στις 29 Ιούνη, σχετικά με τις «σαρωτικές αλλαγές» που ετοιμάζει ο Μητσοτάκης:
- «Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προαναγγέλλοντας “μεικτά πληρώματα”, φωτογράφισε ουσιαστικά μια προσαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα του αμερικανικού μοντέλου επέμβασης σε έκτακτες ανάγκες. Στις περισσότερες Πολιτείες των ΗΠΑ, όταν οι πολίτες καλούν στο “911” για ένα τροχαίο, συνήθως φτάνει πρώτο στο σημείο ένα όχημα της Πυροσβεστικής, με το εκπαιδευμένο πλήρωμα να αναλαμβάνει τις πρώτες βοήθειες στους τραυματίες εν αναμονή του ασθενοφόρου. Τα πυροσβεστικά έχουν μεγαλύτερη κάλυψη σε μια πόλη – άρα ταχύτερη ανταπόκριση – καθώς και εξοπλισμό (απινιδωτές)».
Τι σχέση έχει εδώ το αμερικάνικο ή το γαλλικό ή οποιοδήποτε άλλο μοντέλο; Υπάρχουν καπιταλιστικές χώρες όπου οι διακομιδές με ασθενοφόρα και η αστική πυρόσβεση είναι στον ίδιο φορέα. Στον ίδιο φορέα, όχι όλοι οι εργαζόμενοι με ειδίκευση για τα πάντα. Δεν ξέρουμε αν αυτό το μοντέλο δουλεύει καλύτερα ή όχι, αλλά τι σχέση έχει με την Ελλάδα; Στη χώρα μας η Πυροσβεστική είναι για να σβήνει φωτιές, να αντλεί νερά από πλημμυρισμένα υπόγεια και ν’ απεγκλωβίζει ανθρώπους από ασανσέρ. Και το ΕΚΑΒ είναι για παροχή πρώτων βοηθειών και γρήγορη και ασφαλή διακομιδή ασθενών και τραυματιών στα νοσοκομεία. Οι πυροσβέστες δεν είναι διασώστες και οι διασώστες δεν είναι πυροσβέστες.
Και τι να πούμε για την… επιτελική κουτοπονηριά ότι τα πυροσβεστικά κινούνται ταχύτερα σε μια πόλη; Σοβαρά; Κινούνται ταχύτερα τα ογκώδη πυροσβεστικά από τα ασθενοφόρα; Και τι γίνεται όταν τα πυροσβεστικά έχουν σταλεί για την κατάσβεση μιας δασικής πυρκαγιάς ή μιας μεγάλης αστικής πυρκαγιάς; Για τόσο ηλίθιους μας περνούν; Τα ασθενοφόρα θα μπορούσαν και θα έπρεπε να φτάνουν πρώτα εκεί που χρειάζονται πρώτες βοήθειες και διακομιδές. Δε φτάνουν γιατί τα μισά είναι παροπλισμένα και γιατί οι διασώστες δεν φτάνουν για να κινήσουν ούτε τα άλλα μισά.
Οσο για την πρώτη άφιξη στο σημείο ενός ατυχήματος, αυτή θα έπρεπε να είναι η άφιξη ενός μοτοσικλετιστή διασώστη, που θα προσφέρει τις πρώτες βοήθειες μέχρι να φτάσουν οι συνάδελφοί του με το ασθενοφόρο για να διακομίσουν τον ασθενή στο νοσοκομείο εφόσον χρειαστεί. Διασώστης πρέπει να φτάνει πρώτος, όχι πυροσβέστης. Και ο πιο γρήγορος τρόπος είναι η μοτοσικλέτα.
- «Η δεύτερη παρέμβαση για το «νέο ΕΚΑΒ» αφορά τη δημιουργία έξι νέων βάσεων για αεροδιακομιδές και τη μίσθωση υπηρεσιών από το εξωτερικό – ελικόπτερα σε ετοιμότητα όλο το 24ωρο – στο πρότυπο της πρακτικής με τα εναέρια μέσα δασοπυρόσβεσης».
Οι διακομιδές αντιμετωπίζονται σαν… εποχικό φαινόμενο. Για να υπηρετήσουν τον τουρισμό, να μη χαλάσει το brand name Ελλάδα, και όχι για να προσφέρουν στον ελληνικό λαό στοιχειώδεις υπηρεσίες που στερείται. Θα νοικιάζουν μερικά ελικόπτερα το καλοκαίρι, για να στολίζουν την τουριστική βιτρίνα, και οι ντόπιοι ας πεθαίνουν περιμένοντας το ΕΚΑΒ.
- «Η τρίτη παρέμβαση αφορά πιθανότατα την επέκταση της συνεργασίας με ιδιωτικά ασθενοφόρα ώστε μετά το εξιτήριο να μεταφέρονται ασθενείς στο σπίτι τους χωρίς να απασχολούν τα Επείγοντα».
Εδώ πέφτουν οι μάσκες: η επέκταση της ιδιωτικοποίησης είναι ο στόχος. Αντί να προσλάβουν διασώστες και γιατρούς, να αγοράσουν σύγχρονα ασθενοφόρα, εξοπλισμένα όπως πρέπει, και να φτιάξουν μόνιμες βάσεις αεροκομιδών (τόσο απαραίτητες, ιδιαίτερα σε μια χώρα με τόσα νησιά) αυτοί σχεδιάζουν να προσφέρουν όλο το «φιλέτο» στον ιδιωτικό καπιταλιστικό τομέα της Υγείας.
Ασφυκτικός έλεγχος της ενημέρωσης
Εκείνο που πάνω απ’ όλα τους ενδιαφέρει είναι ο έλεγχος της ενημέρωσης, για να μην δημιουργούνται δυσμενείς εντυπώσεις για την κυβέρνηση και να μην εξάπτεται η λαϊκή οργή. Θέλουν να έχουν τον έλεγχο της ενημέρωσης από την πρώτη στιγμή, για να μπορούν να κάνουν τα κουκουλώματα και να μην τρέχουν κάθιδροι πίσω από τα γεγονότα.
Στις 28 Ιούνη, με το που ανέλαβε υπουργός Υγείας, ο Χρυσοχοΐδης έδωσε εντολή στον πρόεδρο του ΕΚΑΒ Παπαευσταθίου να εκδώσει… ημερήσια διαταγή στρατιωτικού τύπου και να τη στείλει στους διοικητές και αναπληρωτές διοικητές των νοσοκομείων. Το ΕΚΑΒ «έχει πλέον την αποκλειστική ευθύνη και αρμοδιότητα του συντονισμού για την αντιμετώπιση όλων των εκτάκτων καταστάσεων και κρίσεων, καθώς και την επιχειρησιακή διαχείρισή τους», γράφει ο επιλοχίας του Χρυσοχοΐδη. Ποιες είναι οι έκτακτες καταστάσεις και κρίσεις; Οχι ασφαλώς η διαχείριση ενός ασθενή που θα εισαχθεί σ’ ένα νοσοκομείο. Αυτή είναι αρμοδιότητα των θεραπόντων γιατρών και δε θα τους πει ο κάθε Παπαευσταθίου τι θα κάνουν.
Εξω από το νοσοκομείο, η διαχείριση μιας κρίσης είναι ασφαλώς ευθύνη του ΕΚΑΒ. Αν π.χ. προκύψουν πολλοί τραυματίες σε μια πυρκαγιά, το ΕΚΑΒ θα διαχειριστεί τη διακομιδή τους. Αυτό είναι αυτονόητο και δε χρειαζόταν υπενθύμιση. Αλλωστε, οι υπηρεσίες ενός νοσοκομείου δεν έχουν εικόνα έξω απ’ αυτό. Θα τους πάνε ασθενείς και θα επιληφθούν της περίθαλψής τους.
Για άλλο λόγο ενδιαφέρεται ο Χρυσοχοΐδης και τον αποκαλύπτει ο επιλοχίας του: «Σε ό,τι αφορά την επικοινωνιακή διαχείριση εκτάκτων καταστάσεων και κρίσεων, οδηγίες θα δίνονται από το ΚΕΠΥ-ΕΚΑΒ κατόπιν ενημέρωσης της Πολιτικής Ηγεσίας»! Δηλαδή, οι γιατροί του νοσοκομείου πρέπει να το βουλώνουν και να περιμένουν να τους πει ο Χρυσοχοΐδης, μέσω του επιλοχία του, τι θα πουν στα ΜΜΕ!
Δείτε το ιταμό έγγραφο Παπαευσταθίου, κατόπιν εντολής Χρυσοχοΐδη:
EGGRAFO _EKAB_1Και ένα παράδειγμα για το πώς οι διοικητές των νοσοκομείων έσπευσαν να ανταποκριθούν στην… ημερήσια διαταγή του επιλοχία του Χρυσοχοΐδη. Ο κοινός διοικητής των δύο Νοσοκομείων Παίδων στο Γουδί, Παπασάββας, διαβιβάζει ευπειθέστατος τη διαταγή στις υπηρεσίες των Νοσοκομείων με ένα «εντέλλεσθε για την άμεση και απαρέγκλιτη εφαρμογή των ανωτέρω», που θυμίζει το «αποφασίζομεν και διατάζομεν» των χουνταίων:
PAPASAVVAS _EKAB