Στο φύλλο μας της 18ης Νοέμβρη είχαμε δημοσιεύσει μια συγκλονιστική καταγγελία, η οποία είχε κατατεθεί στο υπουργείο Υγείας Πρόνοιας: Εφοπλιστές παίρνουν τα παλιά μονοπύθμενα γκαζάδικα, που πλέον απαγορεύεται να προσεγγίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια (για λόγους αποφυγής της ρύπανσης της θάλασσας) και τα μετατρέπουν σε υδροφόρες, τροφοδοτώντας με νερό τα ελληνικά νησιά.
Σύμφωνα με την καταγγελία εκείνη, το Υγειονομείο Πειραιά, που είναι κατ’ εξοχήν αρμόδιο για τον έλεγχο και την έκδοση πιστοποιητικών καταλληλότητας δεξαμενών των υδροφόρων πλοίων, αρνείται ακόμη και να προβεί σε έλεγχο πρώην πετρελαιοφόρων πλοίων, διότι θεωρεί πως είναι αδύνατη η μετατροπή τους σε υδροφόρα χωρίς την πρόκληση τεράστιων κινδύνων για τη δημόσια υγεία. Οι εφοπλιστές, όμως, βρήκαν τον τρόπο να παρακάμψουν αυτή την έμπειρη υπηρεσία και να εφοδιαστούν με πιστοποιητικά καταλληλότητας από τα Υγειονομεία Ελευσίνας και Δωδεκανήσου. Ο καταγγέλλων (η καταγγελία έγινε στο υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας) υποστήριζε ότι η έκδοση των πιστοποιητικών καταλληλότητας έγινε με χρηματισμό υπαλλήλων.
Εκτοτε συνεχίσαμε να ψάχνουμε το θέμα και βρήκαμε καινούργια στοιχεία. Εχει δίκιο ο καταγγέλλων όταν υποστηρίζει ότι ο κανονισμός δεν εφαρμόζεται και αυτό αποτελεί σκαστή παρανομία. Γιατί ο κανονισμός απαιτεί να προσκομίζονται τα ημερολόγια γέφυρας των πλοίων, από τα οποία φαίνεται τι φορτία μετέφεραν στο παρελθόν. Και όταν τα ημερολόγια δείχνουν ότι μετέφεραν πετρελαιοειδή, άδεια μεταφοράς νερού δε μπορεί να δοθεί, επειδή οι εφοπλιστές έκαναν ένα στοιχειώδη καθαρισμό και πασάλειψαν τις δεξαμενές με μια πρόχειρη επάλειψη τσιμέντου, που με την πρώτη μεταφορά νερού φεύγει, με αποτέλεσμα το πόσιμο νερό να έρχεται σε επαφή με τις εμποτισμένες σε βάθος με καρκινογόνους υδρογονάνθρακες λαμαρίνες. Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα με τις σωληνώσεις των πλοίων, από τις οποίες το νερό περνά με πίεση, παρασύροντας τα κατάλοιπα των πετρελαιοειδών και μεταφέροντάς τα στις δεξαμενές και τα δίκτυα ύδρευσης.
Σε επαφή μας με το Υγειονομείο Πειραιά μας επιβεβαίωσαν όλα τα παραπάνω και μας είπαν ότι οι προδιαγραφές που υπάρχουν καθιστούν εντελώς ασύμφορη και γι’ αυτό ανέφικτη κάθε μετατροπή παλιού πετρελαιοφόρου σε υδροφόρα.
Η δημοσιοποίηση αυτής της καταγγελίας από την «Κ» προκάλεσε το ενδιαφέρον δωδεκανησιακών ΜΜΕ, που την αναμετέδωσαν. Προκλήθηκε θόρυβος και έτσι αναγκάστηκαν να παρέμβουν οι κρατικές αρχές, που είχαν την καταγγελία για σχεδόν τέσσερις μήνες και δεν έκαναν τίποτα. Είχαμε την πληροφορία ότι το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) διέταξε τη διενέργεια ΕΔΕ στα Υγειονομεία Δωδεκανήσου και Ελευσίνας. Από το ΣΕΥΥΠ δε μας επιβεβαίωσαν την είδηση. Μας την επιβεβαίωσε όμως ο αρμόδιος αντινομάρχης Δωδεκανήσων, χωρίς ο ίδιος να πάρει θέση, ενώ ο νομάρχης Δυτικής Αττικής (στη νομαρχία του υπάγεται το Υγειονομείο Ελευσίνας) μας δήλωσε «άγνοια» συνολικά για το θέμα!
♦ Και νέες μετασκευές
Οι καταγγελίες όμως δεν φαίνεται να έχουν πτοήσει τους εφοπλιστές. Αυτή την εποχή, δυο πλωτές δεξαμενές ηλικίας 40 ετών, που μετέφεραν μαζούτ και ήταν για καιρό παροπλισμένες, «καθαρίζονται» πυρετωδώς στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος, για να μετατραπούν σε υδροφόρες. Οι δυο εταιρίες που τις έχουν ναυλώσει επείγονται να τελειώσουν, προκειμένου να πάρουν μέρος σε διαγωνισμό για μεταφορά νερού σε νησί του Αργοσαρωνικού, που θα γίνει μέσα στο Φλεβάρη. Μάλιστα, όπως πληροφορηθήκαμε, έχουν τάξει και «χορηγία» στην τοπική ποδοσφαιρική ομάδα, πρόεδρος της οποίας είναι δημοτικός παράγοντας του νησιού.
Φαίνεται, δηλαδή, ότι τη δουλειά την έχουν «δεμένη». Γι’ αυτό και έβαλαν μπροστά τις εργασίες πασαλείμματος στα παρατημένα σαπιοκάραβα. Πήγαμε στο Πέραμα και διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι σε τι χάλι βρίσκονται οι δυο πλωτές δεξαμενές. Οσο για τις εργασίες που γίνονται, αυτές περιλαμβάνουν τα… καθιερωμένα: ένα επιφανειακό καθάρισμα της σκουριάς και μετά πασάλειμμα με τσιμέντο.
Για τα δυο αυτά σαπιοκάραβα υπάρχει ένα ακόμη αποκαλυπτικό στοιχείο. Υπήρξε πρόταση να καθαριστούν για να μεταφέρουν πετρέλαιο κίνησης. Ομως, οι εφοπλιστές απέσυραν αυτή την πρόταση, γιατί τα κατάλοιπα του μαζούτ δεν υπάρχει περίπτωση να καθαριστούν επαρκώς και το πετρέλαιο θα έπαιρνε τέτοια κατάλοιπα με αποτέλεσμα να βουλώνουν τα μπεκ των μηχανών. Αυτά τα σαπάκια, λοιπόν, που θεωρήθηκαν ακατάλληλα για τη μεταφορά πετρέλαιου, σε λίγο θα κριθούν κατάλληλα για να μεταφέρουν πόσιμο νερό! Ο δρόμος για την αποκόμιση πιστοποιητικών καταλληλότατος είναι γνωστός και δεν περνάει από το Υγειονομείο του Πειραιά.
Ο νομάρχης Πειραιά και αντιπρόεδρος της Ενωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδας Γιάννης Μίχας, με τον οποίο επικοινωνήσαμε, μας δήλωσε ότι δεν γνωρίζει το θέμα. Μας δήλωσε δε ότι με τη δεύτερη ιδιότητά του (του αντιπροέδρου της ΕΝΑΕ) θα το κινήσει σε πανελλαδικό επίπεδο. Επικοινωνήσαμε επίσης με τη γραμματέα του προέδρου της ΚΕΔΚΕ Π. Κουκουλόπουλου και θέσαμε υπόψη της το θέμα, ζητώντας το προεδρείο της ΚΕΔΚΕ να πάρει θέση, αφού μέλη της προκηρύσσουν διαγωνισμούς για μεταφορά νερού τους οποίους κερδίζουν οι εφοπλιστές που μετατρέπουν τα γκαζάδικα σε υδροφόρες.
Για μας όλη αυτή η ιστορία αποτελεί ένα ακόμη μεγάλο σκάνδαλο. Κινούμενοι με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος οι εφοπλιστές δεν διστάζουν να εγκληματήσουν. Αυτό δεν μας εκπλήσσει. Το διατροφικό σκάνδαλο είναι διαρκές και οι εφοπλιστές δεν θα αποτελούσαν εξαίρεση. Το θέμα είναι ότι όλα αυτά τα προκλητικά πράγματα τα κάνουν κάτω από τη μύτη των κρατικών αρχών και με την κάλυψή τους. Το σκάνδαλο πλέον έχει βγει στο φως και κανένας δε μπορεί να το θάψει. Περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει και αναρωτιόμαστε: οι εισαγγελικές αρχές δεν θεωρούν ότι είναι αρμόδιες για μια προκαταρκτική εξέταση έστω;