Πληροφορηθήκαμε ότι μέσα στον Ιούνη εισήχθησαν από το λιμάνι του Πειραιά τρεις παρτίδες κρέατος, δύο βόειου και μία στήθος κοτόπουλου που βρέθηκαν θετικά στο βακτήριο της Λιστέρια. Τα δείγματα πάρθηκαν από το Συνοριακό Σταθμό Κτηνιατρικού Ελέγχου (ΣΥΚΕ) και εξετάστηκαν στα εργαστήρια του υπουργείου Γεωργίας στην Αγία Παρασκευή.
Μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος, οι συγκεκριμένες παρτίδες ήταν υπό την εποπτεία της Διεύθυνσης Κτηνιατρικής (ΔΚ) της Νομαρχίας Πειραιά, επειδή οι δειγματοληψίες που έγιναν δεν ήταν δεσμευτικές, αλλά διερευνητικές. Μόνο στην περίπτωση δεσμευτικών ελέγχων τα προϊόντα δεσμεύονται στο τελωνείο μέχρι να βγουν τα εργαστηριακά αποτελέσματα και αποδεσμεύονται μόνο στην περίπτωση που τα δείγματα βγουν αρνητικά. Στην περίπτωση που τα εργαστηριακά αποτελέσματα βγουν θετικά, τα εισαγόμενα προϊόντα κατάσχονται και κινείται η διαδικασία είτε της καταστροφής (κατά την γνώμη μας είναι η πιο σωστή και σίγουρη μέθοδος για να μην προωθηθούν τα επικίνδυνα αυτά τρόφιμα στην αγορά της χώρας καταγωγής τους ή σε κάποια άλλη χώρα) είτε της επαναπροώθησης. Στις περιπτώσεις διερευνητικών δειγματοληψιών, τα εισαγόμενα προϊόντα φεύγουν από τις εγκαταστάσεις του ΣΥΚΕ και του τελωνείου και πηγαίνουν σε αποθήκες που βρίσκονται υπό την εποπτεία των ΔΚ των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
Η ΔΚ της Νομαρχίας Πειραιά γνώριζε από τις 17 Ιούνη, ότι η παρτίδα των 13 τόνων βόειου κρέατος προέλευσης Αργεντινής βρέθηκε θετική στο βακτήριο της Λιστέρια, ενώ για τις άλλες δύο παρτίδες (στήθος κοτόπουλου προέλευσης Αργεντινής και βόειου κρέατος προέλευσης Ουρουγουάης η σχετική ενημέρωση για Λιστέρια έγινε στις 30 Ιούνη.
Περίεργη σιωπή
Η Νομαρχία Πειραιά έπρεπε στις 17 ή το αργότερο στις 18 Ιούνη να εκδώσει δελτίο Τύπου και να ενημερώσει ότι παρτίδα 13 τόνων κατεψυγμένου βοδινού κρέατος, που εισήχθη από την Αργεντινή, βρέθηκε επιμολυσμένο με Λιστέρια, ότι το κρέας αυτό κατασχέθηκε και ότι ξεκίνησε η διαδικασία επαναπροώθησης ή καταστροφής του. Γιατί είναι επικίνδυνο για την υγεία και τη ζωή των ανθρώπων που θα καταναλώσουν κρέατα ή προϊόντα που παρασκευάζονται με βάση το κρέας που έχουν επιμολυνθεί με το βακτήριο της Λιστέρια.
Στις 30 Ιούνη ή το αργότερο την 1η Ιούλη έπρεπε να βγάλει δεύτερο δελτίο και να ενημερώσει για τα επιμολυσμένα στήθη κοτόπουλου από την Αργεντινή και το επιμολυσμένο βοδινό κρέας από την Ουρουγουάη.
Η Νομαρχία Πειραιά, που γενικά δεν χάνει ευκαιρία να εκδώσει δελτία Τύπου και να καμαρώσει για τα κατορθώματά της στον τομέα του ελέγχου των τροφίμων, στις 17 Ιού-νη ανακοίνωσε ότι βρήκε 6,5 τόνους τρόφιμα ακατάλληλα για κατανάλωση από τον άνθρωπο. Δεν είπε λέξη, όμως, για τους 13 τόνους του επιμολυσμένου με Λιστέρια αργεντίνικου βοδινού. Επίσης, στις 30 Ιού-νη και την 1η Ιούλη εξέδωσε ανακοινώσεις για τη διακοπή της λειτουργίας εργοστασίου παραγωγής άλατος και για τη δικαίωση της νομαρχίας στο ΣτΕ. Και πάλι ούτε λέξη για τις δύο επιμολυσμένες παρτίδες του αργεντίνικου στήθους κοτόπουλου και του βοδινού από την Ουρουγουάη.
Το μεσημέρι της Δευτέρας 6 Ιούλη, η Νομαρχία Πειραιά ανακοίνωσε στην ηλεκτρονική της σελίδα, ότι οι κτηνίατροί της κατέσχεσαν 25,1 τόνους κατεψυγμένο βοδινό κρέας προέλευσης Ουρουγουάης της εταιρίας Ερμής ΑΕ και 23,5 τόνους κατεψυγμένα πουλερικά προέλευσης Αργεντινής ιδιοκτησίας της εταιρίας Ερμής-Χαρισιάδης ΑΕ. Ανακοίνωσε ακόμη ότι η εταιρία Ερμής ΑΕ δεν υπέβαλε ένσταση κατά της απόφασης κατάσχεσης που υπέγραψαν οι κτηνίατροι της ΔΚ, σε αντίθεση με την εταιρία Ερμής-Χαρισιάδης ΑΕ που υπέβαλε ένσταση κατά της απόφασης κατάσχεσης.
Η εταιρία Ερμής ΑΕ εισήγαγε και την επιμολυσμένη παρτίδα βοδινού από την Αργεντινή για την οποία μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές (Πέμπτη βράδυ) η Νομαρχία δεν έβγαλε καμία ανακοίνωση για να ενημερώσει τον ελληνικό λαό. Γιατί αυτή η περίεργη, η τόσο επιλεκτική σιωπή; Ποιος μπορεί να αποκλείσει ότι το συγκεκριμένο, επιμολυσμένο με Λιστέρια κρέας προοριζόταν για παραγωγή λουκάνικων με θερμική επεξεργασία;
Της τελευταίας ανακοίνωσης της Νομαρχίας Πειραιά προηγήθηκε συνομιλία μας με τον αρμόδιο αντινομάρχη Σ. Μαρκάτο. Πιστεύουμε και το λέμε ανοιχτά, ότι εάν δεν μιλούσαμε μαζί του και δεν του αποκαλύπταμε τι γνωρίζουμε γι’ αυτή την αμαρτωλή ιστορία με τις τρεις επιμολυσμένες παρτίδες, δεν υπήρχε περίπτωση να δώσει εντολή στο γραφείο Τύπου της Νομαρχίας να βγάλει αυτή την ανακοίνωση. Καθ’ όλη τη διάρκεια της συνομιλίας μας ήταν «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε» και συστηματικά έκανε πως δεν άκουγε για το βοδινό της Αργεντινής. Την Πέμπτη το πρωί, μιλήσαμε με υπηρεσιακό παράγοντα της ΔΚ, ο οποίος παραδέχτηκε ότι υπάρχει πράγματι και η παρτίδα του επιμολυσμένου βοδινού από την Αργεντινή, όμως αρνούνταν να δώσει εξηγήσεις γιατί δεν έγινε καμία αναφορά. Μας παρέπεμψε στον εκτελούντα χρέη προϊσταμένου της ΔΚ της Νομαρχίας, που αρνήθηκε να μας απαντήσει και μας παρέπεμψε στον αντινομάρχη Σ. Μαρκάτο.
Το συμπέρασμα είναι πως ακόμη και τη στιγμή που κλείνει η ύλη της εφημερίδας αγνοείται η τύχη της παρτίδας των 13 τόνων μολυσμένου αργεντίνικου βοδινού. Θα καταστραφεί, θα επαναπροωθηθεί ή θα πάει για λουκάνικα με θερμική επεξεργασία;
Ξεχείλωσαν την ελεγκτική διαδικασία
Μέχρι το 2000, σύμφωνα με το ΠΔ 420, και μετά το 2000, σύμφωνα με το ΠΔ 120, ο έλεγχος των εισαγόμενων από τρίτες χώρες προϊόντων με βάση το κρέας ανήκε στη αποκλειστική αρμοδιότητα των υπηρεσιακών παραγόντων του ΣΥΚΕ και της αρμόδιας κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου Γεωργίας. Αυτοί αποφαίνονταν για τις τύχες των προϊόντων, τα δείγματα των οποίων βρίσκονταν θετικά σε διάφορες επιμολύνσεις, είτε οι δειγματοληψίες ήταν διερευνητικές είτε ήταν δεσμευτικές. Οταν τα δείγματα βρίσκονταν θετικά, τα προϊόντα είτε επαναπροωθούνταν στο τόπο προέλευσής τους είτε καταστρέφονταν. Η τελευταία επιλογή, όπως είπαμε, είναι η πιο ασφαλής, γιατί αποτρέπει την εισαγωγή τους στην κατανάλωση σε άλλες χώρες. Με το ισχύον ΠΔ (120/2000) δεν προβλέπεται η συγκρότηση επιτροπών που θα κρίνουν σε πρώτο και δεύτερο βαθμό την τύχη των επιμολυσμένων και ακατάλληλων για κατανάλωση από τον άνθρωπο προϊόντων.
Αυτή όμως η σφιχτή διαδικασία για τα επιμολυσμένα προϊόντα δεν άρεσε στους εισαγωγείς. Ετσι, στο ΠΔ 79/2007 μπήκε διάταξη με την οποία επαναφέρονται διατάξεις του ΠΔ 40/1977 για τις περιπτώσεις εισαγόμενων από τρίτες χώρες προϊόντων στα οποία δεν γίνονται δεσμευτικές δειγματοληψίες. Με τις διατάξεις αυτές, που εφαρμόστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, είναι σίγουρο ότι φάγαμε πολλά επιμολυσμένα και ακατάλληλα προϊόντα, γιατί οι υπηρεσιακοί παράγοντες που συγκροτούσαν τις επιτροπές δέχονταν να αποχαρακτηρίσουν τα επιμολυσμένα προϊόντα, αδιαφορώντας για τα εργαστηριακά αποτελέσματα.
Πέρα, λοιπόν, από το αυτονόητο αίτημα να καταστραφούν εδώ και τώρα και οι τρεις παρτίδες με τα επιμολυσμένα κρέατα και να πάρει θέση η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας, που αφήνει τη Νομαρχία Πειραιά να αλωνίζει σε ξένα χωράφια, πρέπει να απαιτήσουμε την άμεση κατάργηση των παράθυρων που άνοιξε το ΠΔ 79/2007.