Mπορεί ο περιβόητος Γρυσπολάκης να είναι η… φίρμα αυτών που οι Μητσοτάκης-Μενδώνη να έβαλαν στις διοικήσεις των πέντε μεγαλύτερων Μουσείων, που τα έκαναν ΝΠΔΔ, όμως δεν στερούνται… ενδιαφέροντος και οι υπόλοιποι. Βρίσκεις εκεί καπιταλιστές, όπως ο Βασιλάκης της Aegean, στελέχη καπιταλιστικών επιχειρήσεων του τουρισμού και του real estate, από το Costa Navarino μέχρι το Sani Beach και από τη Lamda Development και τα τσιμέντα ΤΙΤΑΝ, μηχανικούς που συνδέονται με τέτοιου τύπου επιχειρήσεις, μέχρι την κόρη του Τζαννή Τζαννετάκη και τον παπα-Θωμά Συνοδινό, τον πιο καλά δικτυωμένο παπά της χώρας.
Απουσιάζουν οι μουσειολόγοι, απουσιάζουν οι αρχαιολόγοι, απουσιάζουν γενικά οι πανεπιστημιακοί (μόλις τρεις Βυζαντινολόγους βρήκαν να βάλουν, όλους από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ). Επιστράτευσαν και μερικούς συνταξιούχους για… ανανέωση και τέλος.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Μενδώνη έστειλε το σχετικό δελτίο Τύπου τη μεγάλη Πέμπτη, λίγο μετά τις 7 το βράδυ. Οι παπάδες είχαν ήδη διαβάσει καναδυό από τα δώδεκα ευαγγέλια, οι εφημερίδες του Σαββατοκύριακου είχαν ήδη κλείσει την ύλη τους και τα δημοσιογραφικά γραφεία είχαν αδειάσει και γενικά η χώρα έμπαινε στο τετραήμερο του πάσχα (Παρασκευή-Δευτέρα) που όλα νεκρώνουν. Είχαν πλήρη συνείδηση της πρόκλησης και ήθελαν να την περάσουν στη ζούλα.
Η παράταξη Ενωτική Κίνηση Εργαζομένων ΥΠΠΟ έκανε μια πολύ αναλυτική δουλειά πάνω στο ποιόν των ανθρώπων που διόρισαν ο Μητσοτάκης και η Μενδώνη. Την αναδημοσιεύουμε.
«Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου…» – Το who is who των γαλάζιων διορισμών στα κρατικά Μουσεία ανήμερα της Μεγάλης Πέμπτης
Την Μεγάλη Πέμπτη, την ημέρα που ψάλλεται το «Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου…», διάλεξε η υπουργός Πολιτισμού να ανακοινώσει, με δελτίο τύπου(!), τον διορισμό των Διοικητικών Συμβουλίων και των Γενικών Διευθυντών στα πέντε Κρατικά Μουσεία που επιθυμεί διακαώς να λειτουργήσουν ως ΝΠΔΔ.
Το υπουργείο Πολιτισμού έστειλε στα ΜΜΕ το σχετικό Δελτίο Τύπου στις 7 μμ (!) της Μ. Πέμπτης, με το πασχαλινό 4ήμερο αργιών να ξεκινά και ίσως για να σιγουρευτεί πως έχουν κλείσει την ύλη τους όλες οι εφημερίδες του Σαββατοκύριακου. Σαν να μην είναι και τόσο περήφανη η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟA για την σύνθεση των Διοικητικών Συμβουλίων που «πέτυχε» να συγκροτήσει και θέλει το θέμα να περάσει κάπως ανώδυνα. Προφανώς τα ΔΣ αυτά συγκροτήθηκαν και με σειρά αρνήσεων ανθρώπων που δεν θέλησαν να εμπλακεί το όνομά τους στους προεκλογικούς διορισμούς της Μενδώνη –είναι χαρακτηριστικό ότι δεν υπάρχουν καν καθηγητές αρχαιολογίας από τα περισσότερα Πανεπιστήμια της χώρας, ενώ εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η Υπουργός δεν βρήκε να διορίσει ούτε έναν, ούτε μία μουσειολόγο.
Πώς λοιπόν να είναι περήφανη η Υπουργός όταν τα ονόματα των «γαλάζιων ΔΣ» περιορίζονται αποκλειστικά σε «εκλεκτούς» της ΝΔ, σε συνταξιούχους που υποτίθεται πως θα φέρουν την… «ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό» στα μουσειακά πράγματα, σε παντελώς άσχετα με τα μουσεία πρόσωπα, σε εκπροσώπους μιας κλίκας επιχειρηματικών συμφερόντων, σε «εκλεκτούς» της υπόδικης για σειρά κακουργηματικών πράξεων και για κατασπατάληση δημόσιου χρήματος ηγεσίας της ΠΟΕ ΥΠΠΟ;
Τα διοικητικά συμβούλια εν ολίγοις ταιριάζουν σε εταιρεία αξιοποίησης φιλέτων του ΤΑΙΠΕΔ και καμία σχέση δεν έχουν με τα εμβληματικά μουσεία του αρχαίου πολιτισμού. Αλλά αυτό είναι όπως φαίνεται το όραμα της κυβέρνησης για τον πολιτισμό: γαρνιτούρα για real estate.
Ετοιμάσαμε ένα αναλυτικό who is who των προσώπων που δέχτηκαν να παίξουν το προεκλογικό παιχνίδι της Λίνας Μενδώνη, δέκα μέρες πριν από την προκήρυξη των εθνικών εκλογών, με στοιχεία που δεν θα βρείτε στα βιογραφικά που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο.
Όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά για να καταλάβουν όλοι και όλες πώς στήνονται οι κομματικές δουλειές από την απερχόμενη υπουργό, ποια είναι τα οικονομικά συμφέροντα που βρίσκονται πίσω από την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση των κρατικών μουσείων, ποια είναι τα μωροφιλόδοξα πρόσωπα που αναζητούν διακαώς ρόλο ακόμη και μετά τη συνταξιοδότηση, ποια είναι τα ενεργούμενα εντός της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας της Λίνας Μενδώνη και του Γιάννη Τσακοπιάκου, που θα μείνουν στην ιστορία ως κομματικά «βύσματα» που δεν θα διοικήσουν ποτέ τα μουσεία.
Γιατί, φυσικά, η αντίδραση των εργαζομένων δεν θα επιτρέψει σε κανένα διορισμένο ΔΣ να προχωρήσει στην ενεργοποίηση του απαράδεκτου νόμου 5021/2023, που θα καταργηθεί με την αποχώρηση αυτής της κυβέρνησης.
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο των μηχανικών και των διαπλεκόμενων
Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο(ΕΑΜ), βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του Πρωθυπουργού, της υπουργού Πολιτισμού και της συζύγου του Πρωθυπουργού Μαρέβας Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, όχι μόνο την τετραετία της διακυβέρνησής τους, αλλά και πιο πριν, όπως αποκάλυψε η Λ. Μενδώνη παρουσιάζοντας τον παράνομο διαγωνισμό επέκτασης του Μουσείου, με άδηλη προς το παρόν χρηματοδότηση.
Είναι σαφές ότι το ΔΣ επελέγη με τη λογική να συνεχιστεί ο δρόμος της αδιαφάνειας και της «ιδιωτικής υπόθεσης» σε ένα τόσο σημαντικό δημόσιο έργο όπως η υπόγεια επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Άλλωστε, φαίνεται ότι πριν καν γίνει διαγωνισμός, πριν καν βρεθούν κονδύλια για να πραγματοποιηθεί, ήταν προαποφασισμένο ποιος θα πάρει την εργολαβία. Όχι να ρθουν οι εκλογές να χαλάσουν τις «δουλειές»…
Ως πρόεδρος του ΔΣ διορίζεται ο Δημήτρης Οικονόμου, ομότιμος καθηγητής Χωροταξίας-Πολεοδομίας, γνωστικό αντικείμενο πολύ σχετικό με τα μουσεία, όπως είναι φανερό. Όμως, το βασικό θέμα με τον κ. Οικονόμου είναι άλλο. Θεωρείται κλασικό παράδειγμα του φαινομένου της «περιστρεφόμενης πόρτας» (revolving door), το φαινόμενο δηλαδή κατά το οποίο είτε νομοθέτες και πολιτικά πρόσωπα γίνονται λομπίστες ή σύμβουλοι των βιομηχανιών πάνω στις οποίες ασκούσαν έλεγχο ως φορείς δημόσιας εξουσίας είτε στελέχη επιχειρήσεων διορίζονται σε διευθυντικές ή κυβερνητικές θέσεις που έχουν σχέση με την προηγούμενη δραστηριότητά τους. Ο συγκεκριμένος, μέχρι τις εκλογές του 2019, ήταν σύμβουλος και μέλος της διαπραγματευτικής ομάδας της Lamda Development, της κατασκευαστικής εταιρείας που έχει αναλάβει την «επένδυση» στο Ελληνικό. Αμέσως μετά τις εκλογές, διορίστηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ως υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με αρμοδιότητες για την Χωροταξία και το Αστικό Περιβάλλον, στο χαρτοφυλάκιο του οποίο περιλαμβάνεται και η εποπτεία της συγκεκριμένης «επένδυσης»… Ο διορισμός του εκείνος είχε προκαλέσει έντονη αντίδραση από την αξιωματική αντιπολίτευση που ζητούσε την παραίτηση του υφυπουργού .
Αντιδράσεις, όμως είχε προκαλέσει και το Προεδρικό Διάταγμα που είχε συντάξει από την κυβερνητική του θέση, στα τέλη του 2020, ο κ. Οικονόμου, σχετικά με την χωροθέτηση Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (ΠΟΑΥ). Όπως είχε τότε καταγγείλει στην ΚΕΔΕ ο δήμαρχος Πόρου, ο κ. Οικονόμου είχε διπλή ιδιότητα, και αυτού που αποφασίζει για την χωροθέτηση και εκείνου που κάνει την μελέτη ως ιδιώτης μελετητής! «Ο μισός είναι υφυπουργός και ο άλλος μισός διαπλέκεται με μελετητικά γραφεία», τόνισε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Πόρου, αφού μελετητής της ΠΟΑΥ του Πόρου, αλλά και του Ξηρομερίου Αιτωλοακαρνανίας ήταν ο ίδιος ο υφυπουργός…
Η κυβερνητική θητεία του κ. Οικονόμου διήρκησε έως τις 5 Ιανουαρίου 2021, όταν και παραιτήθηκε στο πλαίσιο κυβερνητικού ανασχηματισμού. Δεν έμεινε όμως στο «ράφι». «Αξιοποιήθηκε» εκ νέου από την κυβέρνηση της ΝΔ με μια θεσούλα στην «Ελληνική Εταιρεία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης Α.Ε.» (ΕΛΕ.Δ.Α.Μ.) και διακριτικό τίτλο «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.», του υπουργείου Ανάπτυξης. Ο σωστός άνθρωπος στη σωστή θέση, τώρα και πρόεδρος στο ΕΑΜ!
Για την αντιπρόεδρο του ΔΣ στο ίδιο μουσείο, την συνταξιούχο αρχαιολόγο και την χειρότερη ίσως διευθύντρια ως προς τον τρόπο διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, που πέρασε ποτέ από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, την Μαρία Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου, δεν έχουμε να πούμε και πολλά. Οι περισσότεροι/ες τα ξέρουν ήδη. Φαίνεται πάντως ότι η κενότητα, ο αυταρχισμός και η λειτουργία μιας υπηρεσίας ως «μίας γυναικός αρχή», μαζί με την οσφυοκαμψία στην διαχρονική Λ. Μενδώνη ανεξαρτήτως του σε ποιο κόμμα υπηρετεί, αποτελούν για την υπουργό προσόντα διορισμού, όπως θα δούμε και στην περίπτωση της Κ. Δελλαπόρτα. Ο διορισμός αυτός πιθανόν να λύνει και κάποιες απορίες για το ποια ήταν τα «υπηρεσιακά στελέχη» που είπε η υπουργός ότι μετείχαν στις συναντήσεις με την Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, το διάστημα που τόσο η Λ. Μενδώνη όσο και η Μ. Γκραμπόφσκι δεν είχαν καμία ιδιότητα πέραν αυτής του απλού πολίτη…
Στο ΔΣ του ΕΑΜ διορίζεται και ο Πολιτικός Μηχανικός, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κολούμπια, Γεώργιος Δεοδάτης, που είχε διοριστεί από τη Λίνα Μενδώνη και μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης των αρχιτεκτονικών προτάσεων για την επέκταση του μουσείου. «Ο Λουκάς Παπαδήμος έχει πάρα πολύ σημαντικές ικανότητες και σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες περιστάσεις είναι ίσως ο πιο κατάλληλος να ηγηθεί της χώρας», δήλωνε το 2011 ο κ. καθηγητής, του οποίου τα ερευνητικά ενδιαφέροντα θα φανούν πάρα πολύ χρήσιμα στο κορυφαίο αρχαιολογικό μουσείο της χώρας (ή μήπως όχι;): η μηχανική πιθανοτήτων, η σεισμική μηχανική, η προσομοίωση στοχαστικών διαδικασιών και πεδίων… «Στη φύση υπάρχει πολλή αβεβαιότητα», όπως λέει ο κ. Δεοδάτης.
Μηχανικός είναι και ο επόμενος που φιγουράρει στη λίστα με τα ονόματα του ΔΣ του ΕΑΜ. Πρόκειται για τον καθηγητή στη Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ Ανδρέα Κούρκουλα, που είχε πάρει και την «δουλειά» για τον σχεδιασμό των νέων εγκαταστάσεων του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) – πρωην ΤΑΠ – στο βιομηχανικό κτίριο του πρωην εργοστασίου Τσαούσογλου, στην Πειραιώς 260, έργο συνολικού προϋπολογισμού 5.194.980 ευρώ. Ο κ. Κούρκουλας ήταν και προσωπική επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη για την θέση του προέδρου της Επιτροπής Αξιολόγησης για την επέκταση του ΕΑΜ. Εκεί συνεργάστηκε στενά και με την Μαρέβα Γκραμπόφσι-Μητσοτάκη, η οποία, σύμφωνα με τον ίδιο «ανέλαβε να συντονίσει τις προσπάθειες ώστε να τρέξει η διαδικασία υλοποίησης του εγχειρήματος και της πρώτης φάσης του έργου και ήταν βοηθητική ώστε μην υπάρχουν καθυστερήσεις σε σχέση με το υπουργείο Πολιτισμού. Θα τη χαρακτήριζα φιλόδοξη, έξυπνη, εργατική, άνθρωπο που ενδεχομένως θα του ταίριαζε περισσότερο το προσκήνιο, με γνώση των ορίων, τα οποία δεν ξεπερνά». Άλλωστε, η κόρη του κ. Κούρκουλα, Κατερίνα Κούρκουλα, είχε σχεδιάσει το 2019 και το κεντρικό κατάστημα της εταιρίας Zeus & Dione, στην Αθήνα, συμφερόντων της Μαρέβας Γκραμπόφσι-Μητσοτάκη, τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι του 2020, όταν φαίνεται πως αποχώρησε από την εταιρία.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στις σύγχρονες θεωρίες αρχιτεκτονικής και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σε διάφορες κλίμακες της αρχιτεκτονικής (αντικείμενο, κτήριο, πόλη). Σήκωσε το κύριο βάρος της απάντησης στις πολλές και τεκμηριωμένες ενστάσεις για τον κλειστό διαγωνισμό επιλογής της πρότασης επέκτασης του ΕΑΜ, απέναντι στον ΣΑΔΑΣ, πανεπιστημιακά ιδρύματα και γνωστούς αρχιτέκτονες, αποκαλώντας τους «γραφικούς».
Τέταρτη μηχανικός στο 7μελές ΔΣ του ΕΑΜ είναι η Κωστάντζα Σμπώκου- Κωνσταντακοπούλου, που μπορεί να σπούδασε αρχιτεκτονική, αλλά η κύρια δράση της είναι οι…. τουριστικές επιχειρήσεις. Λογικό, αφού κληρονόμησε τα ξενοδοχεία του μπαμπά της Γιάννη Σμπώκου (Sbokos Hotel Group), που μετονόμασε σε Phāea Resorts, με 5 θέρετρα στην Κρήτη. Μετά «πάντρεψε» τα ξενοδοχεία της με αυτά της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, μέσω του συζύγου της Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου, που είναι πρόεδρος του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου, της εταιρείας του Costa Navarino, της ΙΟΝΙΚΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., ιδιοκτήτριας του Hilton Αθηνών, και της εταιρείας συμμετοχών και ανάπτυξης ακινήτων ΚΟΣΤΑΤΕΡΑ Α.Τ.Ο.Ε.Ε. Είναι ακόμη μέλος του ΔΣ της Aegean Airlines, της CHIPITA A.E. και του ΣΕΤΕ (Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων).
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο των «φυτευτών» και της… Εκκλησίας
Για τον Γιώργο Πανέτσο που διορίστηκε πρόεδρος στο ΔΣ του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου (ΒΧΜ) έχουμε ξαναγράψει με άλλη αφορμή. Πρόκειται για τον καθηγητή Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Πατρών, που έγινε γνωστός στο πανελλήνιο όταν το 2018, με δημόσια τοποθέτησή του, είχε ζητήσει την επιβολή διδάκτρων για προπτυχιακούς φοιτητές. Συγκεκριμένα, είχε προτείνει την ίδρυση ενός παραρτήματος του Πανεπιστημίου Πατρών στην Αθήνα, στο οποίο θα φοιτούσαν Αθηναίοι σπουδαστές, πληρώνοντας δίδακτρα 1.800 ευρώ το έτος! Όπως ήταν αναμενόμενο, η πρόταση αυτή σήκωσε θύελλα διαμαρτυριών και έμεινε στη σφαίρα των φιλελεύθερων ονειρώξεων. Όταν διορίστηκε από τη Λίνα Μενδώνη στο ΚΑΣ γράφτηκε και η εύστοχη ατάκα πως «Φαίνεται πως τα μέλη που το συγκροτούν επελέγησαν μεταξύ άλλων με κριτήριο την αγάπη τους στις ιδιωτικοποιήσεις (..). Η πρώτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας είναι γεγονός και πρόκειται για αυτή του ΚΑΣ».
Στην πρώτη συνεδρίαση του ΚΑΣ που πήρε μέρος, τον Αύγουστο του 2019, ψήφισε αναφανδόν υπέρ των συμφερόντων του γνωστού «επενδυτή» στο Ελληνικό, της Lamda Development. Λογικό, καθώς έχει διατελέσει «ειδικός σύμβουλος» των ΤΑΙΠΕΔ-Ελληνικό ΑΕ, για λογαριασμό των οποίων εκπόνησε, από κοινού με τους Γ. Κίζη και Α. Κωτσιόπουλου, και την «Μελέτη Συσχετισμού των Υψηλών Κτιρίων με το “Αττικό Τοπίο”» (27.11.2017). Η μελέτη αυτή συντάχτηκε ειδικά για να αντικρούσει τον όρο 12 της Υπουργικής Απόφασης, που είχε εκδοθεί μετά από απόφαση του ΚΑΣ, σχετικά με τα υπέρμετρα ύψη των ουρανοξυστών 200 μέτρων που θέλουν οι επενδυτές να φυτέψουν στο πρώην αεροδρόμιο…
Αναμένουμε πώς θα συνταιριάξει ο πολυπράγμων κ. Πανέτσος τον ρόλο του ως πρόεδρος Μουσείου με τις ακαδημαϊκές και επιχειρηματικές δραστηριότητές του. Αλλά ας είναι, ο μισθός να πέφτει και όλα καλά.
Αντιπρόεδρος στο ΔΣ του ΒΧΜ διορίστηκε η καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ Ναταλία Πούλου. Διορισμένη και αυτή στο ΚΑΣ από την Λίνα Μενδώνη, αναδείχθηκε (και λόγω της επιστημονικής της ιδιότητας) σε πρόσωπο-κλειδί για την απόφαση ξηλώματος των αξεπέραστης σπουδαιότητας αρχαιοτήτων που εντοπίστηκαν στον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης, κόντρα στις εισηγήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων της περιοχής και απέναντι σε όλη την επιστημονική κοινότητα, σε Ελλάδα και διεθνώς. Θυμίζουμε πως η υπόθεση αυτή, πέρα από την ασυγχώρητη απώλεια των αρχαιοτήτων, οδήγησε τελικά και σε νέες καθυστερήσεις την ολοκλήρωση του έργου, που δεν πρόκειται να παραδοθεί πριν από το τέλος του 2025, προς τέρψιν, ασφαλώς, του εργολάβου… Λίγους μήνες μετά, η Λίνα Μενδώνη διόρισε την Ν. Πούλου και πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων (ΕΚΒΜΜ). Είχε λήξει, βλέπετε, η θητεία του ΔΣ ενός από τους φορείς της επιστημονικής κοινότητας που παραστάθηκε, δια της Πρόεδρου του ΔΣ του, Ομότιμης Καθηγήτριας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σοφία Καλοπίση – Βέρτη, στη συνεδρίαση του ΚΑΣ στις 18 Δεκεμβρίου 2019, υποστηρίζοντας με σθένος και επιστημονικά επιχειρήματα τη διατήρηση κατά χώραν των μοναδικής αξίας αρχαιοτήτων της Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη… Στη σύνθεση του νέου ΔΣ του ΕΚΒΜΜ συμπεριλήφθηκε, άλλωστε, και ο Γιώργος Πανέτσος!
Στο ΔΣ του ΒΧΜ φιγουράρει και το όνομα του Νέλλου Κανελλόπουλου του προέδρου της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ Α.Ε., αλλά και της εταιρείας «Κανελλόπουλος-Αδαμαντιάδης», που δραστηριοποιείται σε ποικίλα επιχειρηματικά αντικείμενα, από ασφαλιστικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες μέχρι τις κατασκευές, τα ακίνητα και τα βιομηχανικά υλικά. Ο Ν. Κανελλόπουλος έχει διατελέσει πρόεδρος της Ένωσης Τσιμεντοβιομηχανιών Ελλάδας, είναι όμως και αρχαιόφιλος… Είναι πρόεδρος του Ιδρύματος Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου, χορηγός σε διάφορα αρχαιολογικά έργα (στην Ελευσίνα, στο Δεσποτικό, στη Δήλο κλπ), συλλέκτης αρχαιοτήτων ο ίδιος, αλλά και μέλος του ΔΣ του ιδιωτικού Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Καταλάβατε!
Δίπλα στον τσιμεντοβιομήχανο, για να ισορροπεί ίσως κάπως το πράγμα, βλέπουμε και τον ζωγράφο Μιχάλη Μαδένη, του οποίου κάποια τουλάχιστον έργα σε έκθεση του 2022 οδήγησαν τον Μάνο Στεφανίδη να μιλήσει για «ατόπημα», καθώς ο καλλιτέχνης «κόπιαρε δουλικά όσο και ανέμπνευστα τις, όντως συνταρακτικές και ανθρωπολογικά και αισθητικά, φωτογραφίες του καθηγητή στο ΑΠΘ Γιώργου Κατσάγγελου για να φιλοτεχνήσει τις δικές του συνθέσεις»...
Την πεντάδα των «προσωπικοτήτων με συμβολή στον επαγγελματικό ή κοινωνικό χώρο τους, πρόσωπα εγνωσμένου κύρους στον χώρο των τεχνών, των γραμμάτων και των επιστημών», κλείνει στην περίπτωση του ΒΧΜ ο Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου και Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, αλλά και ειδικός σύμβουλος στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Θωμάς Λ. Συνοδινός! Το μουσείο που ιδρύθηκε ως Κρατικό περισσότερα από 100 χρόνια τώρα, το 1914, με συνεχή αγώνα των διευθυντών του επί δεκαετίες για να μην είναι και να μην θεωρείται εκκλησιαστικό μουσείο ή παράρτημα της Αρχιεπισκοπής, βρίσκεται τώρα με έναν εκπρόσωπο της Εκκλησίας στην διοίκησή του… Ένα καλό παράδειγμα για το πώς ο αναχρονισμός βαφτίζεται «εκσυγχρονισμός».
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης του Sani Resort και της… διαμεσολάβησης
Τρίτο μουσείο στη σειρά που θα έχει, σύμφωνα με την Λίνα Μενδώνη, πρόεδρο στο ΔΣ του μηχανικό είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (ΑΜΘ). Εκεί διορίζεται ως πρόεδρος η αρχιτέκτονας Νίκη Μάνου–Ανδρεάδη, σύζυγος του επιχειρηματία Σταύρου Ανδρεάδη του ομίλου ΣΑΝΗ ΑΕ και πρώην προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Η κ. Μάνου-Ανδρεάδη ίδρυσε το 2006 το αρχιτεκτονικό γραφείο NIMAND ARCHITECTS, με ειδίκευση στις τουριστικές εγκαταστάσεις και στα ξενοδοχεία. Τα πιο γνωστά έργα της είναι αυτά στο συγκρότημα Sani Resort Hotels (Sani Beach, Porto Sani, Sani Club, Sani Asterias, Sani Dunes) και Ikos Resort Hotels (Ikos Olivia, Ikos Oceania, Ikos Dassia, Ikos Aria)… Άμα ξέρεις από ξενοδοχεία, θα ξέρεις και από μουσεία, τι διάολο…
Πάντως, ο Σταύρος Ανδρεάδης είναι και πολιτιστικά δραστήριος, μια που είναι και πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος κσι έχει δρομολογήσει και την «ανάπλαση» των διατηρητέων Κεραμείων Αλλατίνι, στο Χαριλάου, όπου με την ευκαιρία σκοπεύει να «φυτέψει» και έναν… ουρανοξύστη 100 μέτρων και 30 ορόφων, μέσω Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου που εγκρίθηκε ήδη, κατά το πρότυπο της ιδιωτικής πολεοδόμησης που εφαρμόστηκε και στο Ελληνικό… Σε πρόσφατη συνάντησή του στο Μαξίμου με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, επισημοποιήθηκε και η δωρεά του για τη δημιουργία περιαστικού δάσους στον Δήμο Παύλου Μελά Θεσσαλονίκης, δωρεά η οποία προβλέπει τη φύτευση 300.000 δέντρων σε έκταση 3.000 στρεμμάτων, τη διάνοιξη και συντήρηση δασικών δρόμων και μονοπατιών, την κατασκευή υποδομών για δασική αναψυχή κλπ.
Ως αντιπρόεδρος στο ΔΣ του ΑΜΘ επιστρατεύεται άλλη μία συνταξιούχος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η Βασιλική Μισαηλίδου-Δεσποτίδου. Αν και υπήρξε κάποτε προϊσταμένη της ΙΣΤ’ Εφορείας Προϊστορικών-Κλασικών Αρχαιοτήτων στην Θεσσαλονίκη και είχε άμεση γνώση των ευρημάτων στο μετρό της πόλης, η κ. Μισαηλίδου-Δεσποτίδου δεν έβγαλε μιλιά για την καταστροφή τους από τις επιλογές της Λίνας Μενδώνη και της κυβέρνησης της ΝΔ. Ε, τώρα επιβραβεύεται, ανάμεσα σε άλλους από χρόνια συνταξιούχους που θα φέρουν την… ανανέωση στη μουσειακή πολιτική της χώρας –δηλαδή τη λειτουργία με βάση τους κολλητούς και τα χρωστούμενα χατίρια.
Ο αρχιτέκτων μηχανικός Πασχάλης Ανδρούδης, από την άλλη, είναι επίκουρος καθηγητής Βυζαντινής αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, με κύρια ενδιαφέροντα, πέρα από τα βυζαντινά, την ισλαμική, σελτζουκική και οθωμανική τέχνη. Με τα μουσεία γενικότερα και ειδικά με τις συλλογές και τα εκθέματα του ΑΜΘ δε φαίνεται να έχει καμία απολύτως σχέση. Αλλά, αν δεν βρίσκεις κανέναν εν ενεργεία πανεπιστημιακό προϊστορικό ή κλασικό αρχαιολόγο, τι να κάνεις; Βάζεις έναν βυζαντινό μηχανικό και ξεμπερδεύεις!
Ούτε η Αλεξάνδρα Λιάγκα έχει κάποια σχέση με μουσεία. Αλλά πάντα χρειάζεται ένας δικηγόρος στα μουσεία, θα σκέφτηκε η Λίνα Μενδώνη, ειδικά άμα είναι «διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια σε Αστικές και Εμπορικές Υποθέσεις από τον Διεθνή Φορέα ADR – ODR International»… Στο ΑΜΘ μπορεί να διαμεσολαβεί σε τίποτα εμπορικά deals που θα χουν στο νου τους να κάνουν οι νέοι του ιδιοκτήτες. Ή και απλώς να ανταμείβεται για την προ ετών εμπλοκή της στις αποτυχημένες προσπάθειες ανασυγκρότησης του «εκσυγχρονιστικού» ΠΑΣΟΚ, υπό την Άννα Διαμαντοπούλου και τον Γιώργο Φλωρίδη.
Στο ΔΣ του ΑΜΘ η Λίνα Μενδώνη διορίζει και την γνώριμή της από την θητεία της στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, επίσης συνταξιούχο προϊστορική αρχαιολόγο Άννα Μιχαηλίδου. Γενικά οι συνταξιούχοι έχουν την τιμητική τους.
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης σαν το παλιό καλό κρασί
Πρόεδρος του ΔΣ στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (ΜΒΠ) διορίζεται ο συνταξιούχος αρχαιολόγος Χαράλαμπος Μπακιρτζής, ο μοναδικός αρχαιολόγος πρόεδρος στα πέντε μουσεία αλλά και ο μεγαλύτερος ηλικιακά (στην ένατη πια δεκαετία της ζωής του) αφυπηρετήσας από την Αρχαιολογική Υπηρεσία που επιστρατεύει για τον σχεδιασμό της η Λίνα Μενδώνη. Και ο Χ. Μπακιρτζής έλαμψε διά της απουσίας του κατά το διάστημα που όλοι οι βυζαντινολόγοι του πλανήτη πήραν θέση για τις αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου. Δύσκολο να φέρει την περιλάλητη «ανανέωση», πάντως.
Αντιπρόεδρος στο ΜΒΠ, διορίζεται ο επίσης συνταξιούχος Γιάννης Κανονίδης. Πρόκειται για το πρόσωπο που είχε διαδεχτεί ως επικεφαλής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης τον Γιώργο Σκιαδαρέση, όταν ο τελευταίος αρνήθηκε να υποταχτεί στις «άνωθεν» εντολές και επέμεινε μέχρι τέλους στην αρνητική του εισήγηση για το «ξεπάτωμα» των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό. Επί θητείας Κανονίδη η Εφορεία δεν… δημιούργησε ξανά πρόβλημα στη Λίνα Μενδώνη.
Ο επιχειρηματίας Βαγγέλης Γεροβασιλείου ξέρει από καλά κρασιά. Αναβιωτής της ποικιλίας Μαλαγουζιά και δημιουργός του Κτήματος Γεροβασιλείου, έχει ακόμη 3-4 οινοποιεία σε όλη της χώρα και προεδρεύει στην ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος». Πάντως ξέρει και από μουσεία ο κ. Γεροβασιλείου, ως ιδρυτής του Μουσείου Οίνου Γεροβασιλείου, όπου εκτίθενται οι δύο συλλογές του: η συλλογή ανοιχτηριών, μπουκαλιών, αγγείων και αντικειμένων αρχαίου ελληνικού συμποσίου και η συλλογή εργαλείων αμπελουργίας, οινοποίησης, βαρελοποιίας και εμφιάλωσης. Τουλάχιστον, το κρασί θα ρέει άφθονο στις δεξιώσεις του ΜΒΠ –με το αζημίωτο άραγε; Να σημειώσουμε ότι και ο Β. Γεροβασιλείου, όπως και ο Ν. Κανελλόπουλος, έχουν ιδιωτική συλλογή αρχαιοτήτων. Αλλά οι ιδιώτες συλλέκτες για τη Λ. Μενδώνη είναι σύμμαχοι, όπως είδαμε και στην περίπτωση του Λ. Στερν, αρκεί να είναι αρκούντως πλούσιοι…
Η Σμαραγδή Δούδου, επίσης δε φαίνεται να έχει καμία απολύτως σχέση με μουσεία. Αλλά είπαμε, ένας δικηγόρος πάντα είναι χρήσιμος, ειδικά όπως φαίνεται στα μουσεία της Θεσσαλονίκης. Ακόμη καλύτερα αν είναι ειδικευμένος στο εμπράγματο και στο εκπαιδευτικό δίκαιο, καθώς και στο δίκαιο σωματείων. Και ακόμη πιο καλά αν είναι της οικογένειας Δούδου της «Ολύμπιον Α.Ε. Οικοδομικές & Τουριστικές Επιχειρήσεις», που δραστηριοποιείται στον τουρισμό, διαθέτοντας, μεταξύ άλλων, το boutique ξενοδοχείο S HOTEL στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και το 5άστερο παραθεριστικό Olympion Sunset στη Φούρκα Χαλκιδικής.
Την πεντάδα κλείνει στο ΜΒΠ ο Αναστάσιος Τάντσης, αρχιτέκτων μηχανικός και επίκουρος καθηγητής «Βυζαντινής αρχαιολογίας και τέχνης με έμφαση στην αξιοποίηση και διαχείριση του πολιτιστικού αγαθού» στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και, φυσικά, στενός συνεργάτης της καθηγήτριας Ν. Πούλου.
Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου του Γρυσπολάκη και της Aegean
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου (ΑΜΗ) εκλεκτός της Λίνας Μενδώνη για την θέση προέδρου του ΔΣ δεν είναι άλλος από τον διαβόητο πρώην πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης, Ιωακείμ Γρυσπολάκη. Ο Ι. Γρυσπολάκης, εισηγητής κατά καιρούς αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στα πανεπιστήμια και φανατικός υπέρμαχος της παρουσίας της αστυνομίας στα ΑΕΙ, έγινε ευρύτερα γνωστός και ως «πρύτανης των ΜΑΤ» από την κατασταλτική και αυταρχική στάση του απέναντι στους φοιτητές, με τις εκλογές βίας και νοθείας του 2008 στο Πολυτεχνείο, με την ανακήρυξη ως μη νόμιμης της εκπροσώπησης του Ενιαίου Συλλόγου Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης στη Σύγκλητο, με την κατάργηση του επιδόματος ενοικίου προς τους φτωχότερους φοιτητές, με την ακύρωση της εξεταστικής περιόδου τον Σεπτέμβριο του 2006 κλπ. Βεβαίως, μετά από μια γύρα σε διάφορα κόμματα, μέγας υποστηριχτής πλέον της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη, αλίμονο! Στο ΑΜΗ θα αξιοποιηθεί όμως κυρίως για την εμπειρία του ως πρόεδρος του «Συνδέσμου για την Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη – Βενιζέλειο Ωδείο». Γιατί γελάτε;
Αντιπρόεδρός του θα είναι ο μηχανικός Κωνσταντίνος-Αλκέτας Ουγγρίνης, κι αυτός από το Πολυτεχνείο Κρήτης. Εικάζουμε πως το κύριο προσόν του για τη θέση στο ΑΜΗ θα θεωρήθηκε η θητεία του ως Διευθυντής του Εργαστηρίου «Μεταβαλλόμενων Ευφυών Περιβαλλόντων». Μη γελάτε, λέμε!
Ο επιχειρηματίας Ευτύχης Βασιλάκης είναι ο πρόεδρός της Aegean, αλλά και Διευθύνων Σύμβουλος της Autohellas, μέλος ΔΣ της Lamda Development και της εταιρείας ανάπτυξης και διαχείρισης τουριστικών προορισμών και Resorts TEMES (Costa Navarino, Hilton). Έχει διατελέσει μέλος του ΔΣ της Τράπεζας Πειραιώς και της εταιρίας ΤΙΤΑΝ. Καταλαβαίνετε πως έχει όλα τα προσόντα για το ΔΣ του ΑΜΗ. Αφήστε δε και το γεγονός ότι συνδέεται στενά, μέσω κοινών οικονομικών συμφερόντων, με μέλη του ΔΣ του ΕΑΜ και του ΒΧΜ, ανοίγοντας «φτερά» για αλησμόνητες συνεργασίες μεταξύ των φορέων.
Στο ΔΣ του ΑΜΗ διορίζεται και η συνταξιούχος Συντηρήτρια Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης Πέπη Μαυρουδή-Ταβλαρίδου. Μην αναρωτιέστε πού την ξέθαψαν και ικανοποιηθείτε με το γεγονός πως είναι η μόνη συντηρήτρια σε όλα τα διορισμένα ΔΣ.
Μέλος στο ΔΣ του ΑΜΗ διορίζεται και η επίκουρη καθηγήτρια εγκληματολογίας και σωφρονιστικής της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ Τόνια Τζαννετάκη, ελλείψει ίσως άλλου διαθέσιμου δικηγόρου από την Κρήτη. Η Τ. Τζαννετάκη διδάσκει πάντως και «Σωφρονιστική-Ποινική Καταστολή», «Δίκαιο ανηλίκων», «Θεωρία της Ποινής» και «Από την κλασσική στη διαχειριστική ποινολογία», που όσο και να πεις μια εφαρμογή στα μουσεία την βρίσκουν. Σημαντικό προσόν της θα θεωρήθηκε πως διευθύνει και το διαδικτυακό περιοδικό The Art of Crime, που μάλλον συνδέει την τέχνη με το έγκλημα. Εκτός κι αν ο διορισμός της συνδέεται με το γεγονός πως είναι κόρη του Τζανή Τζαννετάκη, αντιπροέδρου των κυβερνήσεων του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη την περίοδο 1990-1993, αλλά και βραχύβιου πρωθυπουργού της συγκυβέρνησης ΝΔ-Συνασπισμού της Αριστεράς από τον Ιούλιο ως τον Οκτώβριο του 1989. Μπα, μάλλον όχι.
Τα υπηρεσιακά στελέχη και οι προτεινόμενοι από την ΠΟΕ-ΥΠΠΟ
Μετά τις 5άδες που επέλεξε μεταξύ «προσωπικοτήτων με συμβολή στον επαγγελματικό ή κοινωνικό χώρο τους, πρόσωπα εγνωσμένου κύρους στον χώρο των τεχνών, των γραμμάτων και των επιστημών» για διορισμό στα ΔΣ του πέντε μουσείων, η Λίνα Μενδώνη είχε να επιλέξει και το 6ο μέλος σε κάθε ΔΣ, αφού, σύμφωνα με τον ν. 5021/2023, αυτό πρέπει να επιλέγεται μεταξύ των προϊσταμένων των Διευθύνσεων του ΥΠΠΟΑ.
Έτσι η υπουργός διάλεξε
- για το ΕΑΜ, την Έλενα Κουντούρη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και αναπληρώτρια προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων πόλης Αθηνών,
- για το ΒΧΜ, την Μαρία Μερτζάνη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων,
- για το ΑΜΘ, τον Κωνσταντίνο Φρισήρα, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Μελετών και Εκτέλεσης Έργων Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων,
- για το ΜΒΠ, την Ιουλία Παπαγεωργίου, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων και
- για το ΑΜΗ, την Βάσω Παπαγεωργίου, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών.
Δεν γνωρίζουμε αν τα στελέχη αυτά ερωτήθηκαν πριν την ανακοίνωση του διορισμού τους στις συγκεκριμένες θέσεις. Γνωρίζουμε όμως πως κάποια από αυτά δεν θα υπήρχε ποτέ περίπτωση να… χαλάσουν το χατίρι στην αγαπημένη τους Λίνα Μενδώνη.
Όπως, επίσης, γνωρίζουμε (και εμείς και τα συγκεκριμένα πέντε πρόσωπα) πως, υπό κανονικές συνθήκες, θα πρέπει να μην δεχτούν τον διορισμό τους, καθώς τα σωματεία στα οποία ανήκουν (Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων – Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων – Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων) έχουν κηρύξει απεργία/αποχή από κάθε διαδικασία υλοποίησης των διατάξεων του ν. 5021/2023 για την μετατροπή των Κρατικών Μουσείων σε ΝΠΔΔ. Αναμένουμε.
Χειρότερα είναι τα πράγματα για την επόμενη 5άδα υπηρεσιακών στελεχών που διορίζονται ως έβδομα μέλη σε κάθε ένα από τα πέντε ΔΣ. Διότι πρόκειται, όπως τονίζεται και στο δελτίο Τύπου του υπουργείου, για τα πρόσωπα που υποδεικνύονται «από τη Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΠΟΕ-ΥΠΠΟ), με προϋπόθεση την κατοχή, τουλάχιστον, μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών και με τουλάχιστον τετραετή υπηρεσία σε θέση ευθύνης». Αυτό με τις προϋποθέσεις προφανώς «χάλασε τη δουλειά» για κάποια από τα «εκλεκτά» πρόσωπα της ηγεσίας της ΠΟΕΥΠΠΟ, αλλά τι να κάνεις, δε μπορείς να τα χεις και όλα δικά σου…
Φυσικά η ΠΟΕΥΠΠΟ δεν έχει Γενική Συνέλευση. Έχει όμως Γενικό Συμβούλιο, που στις αντίστοιχες περιπτώσεις κατά τις οποίες, σύμφωνα με τους αντίστοιχους νόμους, έπρεπε να υποδείξει εκπρόσωπο (όπως για το ΔΣ του ΑΚΡΟΠΟΛ και του ΟΔΑΠ), ήταν αυτό που συνεδρίασε και αποφάσισε ποια πρόσωπα θα υποδειχθούν. Στη συγκεκριμένη περίπτωση καμιά συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου δεν έγινε. Παραμένει άγνωστο μέσα από ποια διαδικασία υποδείχθηκαν τα 5 πρόσωπα, από την ΠΟΕΥΠΠΟ, η οποία υποτίθεται πως είχε ταχθεί, έστω και την τελευταία στιγμή και εντελώς αναιμικά, εναντίον των διατάξεων του ν. 5021/2023. Ας μη σχολιάσουμε την «συλλογική ή συνδικαλιστική» δράση των επιλεγέντων, εκτός από το ότι ορισμένοι κοσμούσαν δεξιά ή «κεντροδεξιά» ψηφοδέλτια.
Η ΠΟΕΥΠΠΟ, πάντως, φρόντισε, μιάμιση μόλις ώρα μετά την έκδοσή του, να κοινοποιήσει εντελώς ασχολίαστο, σε όλα τα υπηρεσιακά μέηλ των υπαλλήλων του ΥΠΠΟΑ, το δελτίο τύπου του Υπουργείου για τον διορισμό των ΔΣ στα μουσεία. Να το ξαναπούμε: η ΠΟΕ ΥΠΠΟ, που δεν στέλνει στους υπαλλήλους ούτε τις ανακοινώσεις της ΑΔΕΔΥ (!), έστειλε τη Μεγάλη Πέμπτη στις 8.30 μμ το Δελτίο Τύπου της Υπουργού, και μάλιστα ασχολίαστο. Προφανώς για να διαφημίσει το έργο της Υπουργού. Γιατί εξαρχής το μόνο που ένοιαζε την υπόδικη ηγεσία της ΠΟΕ ΥΠΠΟ ήταν να συνεννοηθεί με την Υπουργό για να χώσει και τους «δικούς της» στα ΔΣ των Μουσείων. Κατά τα άλλα, στους εργαζόμενους δήλωνε ότι δήθεν «διαφωνεί». Εδώ και καιρό δεν κρατάνε ούτε τα προσχήματα…
Τα πρόσωπα λοιπόν που υπέδειξε η ΠΟΕ για τα ΔΣ των μουσείων είναι:
- ο Θεόδωρος Κωνσταντακόπουλος για το ΕΑΜ. Είχε αναλάβει θέσεις ευθύνης σε οργανικές μονάδες οικονομικών υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, αλλά και ως Γενικός Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Εσωτερικών. Ας σημειωθεί πως ο Κωνσταντακόπουλος ήταν επιλογή της Λίνας Μενδώνη όταν τοποθετήθηκε στα τέλη του 2019 επικεφαλής της Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ), που διαχειριζόταν τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών μέχρι να αδειοδοτηθεί, μετά από μεγάλο αγώνα, η ΕΔΕΜ, ο νέος φορέας που στηρίζει η πλειοψηφία των Ελλήνων δημιουργών.
- η Κρυσταλλία Μαντζανά για το ΒΧΜ. Είναι η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Τρικάλων και το όνομά της έχει εμπλακεί σε καταγγελίες για εκτεταμένες παρανομίες στα Μετέωρα. Σημειώνουμε πως η Μαντζανά ήταν υποψήφια στις τελευταίες εκλογές του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, συμμετέχοντας στο ψηφοδέλτιο που έστησαν προεκλογικά οι Τσακοπιάκος-Μενδώνη…
- ο Ευάγγελος Κίτσιος για το ΑΜΘ. Είναι αναπληρωτής Προϊστάμενος στο Τμήμα Διαχείρισης Προσωπικού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και στέλεχος της ΔΑΚΕ ΥΠΠΟ, της συνδικαλιστικής παράταξης της Νέας Δημοκρατίας, η οποία έχει και αυτή, υποτίθεται, ταχθεί ενάντια στις ρυθμίσεις για τα Κρατικά Μουσεία…
- η Ανδρομάχη Σκρέκα για το ΜΒΠ. Ασκεί καθήκοντα Προϊσταμένης στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Καστοριάς και έχει διοριστεί από την Λίνα Μενδώνη αναπληρωματικό μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
- η Ελένη Παπαδοπούλου για το ΑΜΗ. Είναι προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων. Εκτέθηκε πολλαπλά με τα κλειστά «προ-εγκαίνα», πέρσι τέτοια εποχή, του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων, τα οποία κατέληξαν σε επικοινωνιακή φιέστα προβολής του Κυριάκου Μητσοτάκη και της ιδιωτικής συλλογής των Μητσοτάκηδων, ενώ έναν χρόνο μετά τα επίσημα εγκαίνια δεν έχουν γίνει…
Η επιλογή των στελεχών του ΥΠΠΟΑ να συμμετέχουν μέσω ΠΟΕ-ΥΠΠΟ στα διορισμένα ΔΣ και να βοηθήσουν την κυβέρνηση ενεργά στην προσπάθεια μετατροπής των μουσείων σε ΝΠΔΔ, τους φέρνει αυτομάτως σε πλήρη αντιπαράθεση με τις συλλογικές αποφάσεις των σωματείων τους.
Οι διορισμένες Γενικές Διευθύντριες
Για τις Γενικές Διευθύντριες των πέντε μουσείων, οι επιλογές της Λίνας Μενδώνη ήταν δύο: είτε να διατηρήσει τις τωρινές Διευθύντριες –ειδικά όσες της κάνουν τα χατίρια– για να δείξει, έστω και υποκριτικά, πως ενισχύει την συνέχεια είτε να διορίσει νέα πρόσωπα της προσωπικής επιλογής της. Προτίμησε ένα μικτό σύστημα, που δηλώνει ευθέως ότι επιλέγει διευθύντριες που θα εφαρμόσουν απαρέγκλιτα την δική της πολιτική για τα Μουσεία-ΝΠΔΔ.
Από τις τωρινές Διευθύντριες κράτησε στο ΕΑΜ την Άννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου, η οποία ήταν και η προσωπική της επιλογή όταν την διόρισε σε αυτήν τη θέση λίγο καιρό νωρίτερα, καθώς και την Αγαθονίκη Τσιλιπάκου στο ΜΒΠ,για την οποία στο παρελθόν υπήρξε καταγγελία από τους εργαζόμενους του Μουσείου για αυταρχική συμπεριφορά. Αμφότερες, παρότι αμφίβολων διοικητικών ικανοτήτων, έχουν δώσει πλείστα δείγματα τυφλής υπακοής στα κελεύσματα της Λίνας Μενδώνη και δεν υπήρχε λόγος να χάσουν την καρέκλα και τον διπλασιασμό του μισθού τους.
Αντίθετα, απομακρύνονται οι Διευθύντριες του ΒΧΜ, του ΑΜΘ και του ΑΜΗ, που κρίθηκε προφανώς πως δεν είναι του χεριού της υπουργού. Στην θέση τους η Λίνα Μενδώνη διόρισε παλιές και νέες φίλες και στενές συνεργάτιδες, όπως
- την Κατερίνα Δελλαπόρτα στο ΒΧΜ. Πρόκειται για την συνταξιοδοτηθείσα πρώην Διευθύντρια στο ίδιο μουσείο, διορισμένη από την Λίνα Μενδώνη όταν ακόμη η τελευταία ήταν Γενική Γραμματέας στο ΥΠΠΟΑ. Στο ΒΧΜ η Δελλαπόρτα πήγε τότε με σαφή και διακηρυγμένο στόχο να ξηλώσει τα επιτεύγματα του Δημήτρη Κωνστάντιου και των στελεχών που είχε αυτός συγκεντρώσει γύρω του. Η «ευδόκιμος» θητεία της Δελλαπόρτα στο ΥΠΠΟΑ έχει πολλά άθλια επεισόδια: με τη θητεία της στην θέση της Διευθύντριας της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων κατάφερε επί μια δεκαετία να καταστρέψει το παρόν και να υποθηκεύσει το μέλλον της ενάλιας αρχαιολογίας στην Ελλάδα. Για τα έργα και τις ημέρες της τότε έχει στο ενεργητικό της μια πρωτόδικη καταδίκη για παράβαση καθήκοντος, που στο Εφετείο αθωώθηκε γιατί το δικαστήριο έκρινε ότι οι πράξεις που συνιστούσαν παράβαση καθήκοντος, δεν έγιναν «με δόλο». Στην Εφορεία Εναλίων επέστρεψε επίσης τον τελευταίο χρόνο πριν συνταξιοδοτηθεί, με τοποθέτηση από τη Λ. Μενδώνη, και ειδική αποστολή: να καταφέρει να περάσει πειθαρχικό την πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Δ. Κουτσούμπα. Μπορεί αυτό να μην το κατάφερε, όπως δεν κατάφερε να διαλύσει και το Βυζαντινό Μουσείο παρά τις επίμονες προσπάθειές της, όμως επιβραβεύτηκε πολλαπλώς. Με την συνταξιοδότησή της διορίστηκε με ΦΕΚ σύμβουλος στο Γραφείο της Μενδώνη, για να επιστρέψει τώρα στην ηγεσία του ΒΧΜ, ελπίζοντας πως θα ολοκληρώσει το… έργο της. Φρούδες ελπίδες.
- την Αναστασία Γκαδόλου στο ΑΜΘ. Πρόκειται για την προϊσταμένη του Τμήματος Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιολογικών Χώρων, Μνημείων και Αρχαιολογικών Έργων της Δ/νσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΑ, η οποία εν μία νυκτί αναβαθμίστηκε από Τμηματάρχης σε Γενική Διευθύντρια και τοποθετήθηκε στο ΑΜΘ, χωρίς μάλιστα να σχετίζεται επιστημονικά με την αρχαιολογία της βορείου Ελλάδας. Προφανώς, δεν αντιλαμβάνεται καν πόσο εκτίθεται και πόσο αυτό θα της στοιχίσει τελικά στο μέλλον. Ωστόσο, η Γκαδόλου είναι και αιρετή εκπρόσωπος των εργαζομένων, εκλεγμένη με το ψηφοδέλτιο της «Συνεργασίας Αρχαιολόγων», στο Α’ Υπηρεσιακό Συμβούλιο (σύνθεση μονίμων υπαλλήλων), θέση από την οποία θα έχει, ελπίζουμε, την ευθιξία να παραιτηθεί.
- την Στέλλα Χρυσουλάκη στο ΑΜΗ. Άλλη μια ανάκληση συνταξιούχου στην ενεργό δράση. Πρόκειται για την πρώηνΈφορο Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, που στην υπηρεσιακή διαδρομή της εξελίχθηκε σε κλασικό παράδειγμα καιροσκόπου και αριβίστριας. «Πού ‘σαι, νιότη, πού δειχνες πως θα γινόμουν άλλη», κατά πως θα λεγε κι ο ποιητής.
Είναι φανερό πως τα διορισμένα Διοικητικά Συμβούλια και οι Γενικές Διευθύντριες δεν αναγνωρίζονται και δεν θα γίνουν δεκτά από τους εργαζόμενους.
Όχι γιατί είναι τα συγκεκριμένα πρόσωπα – αποκαλυπτικά, ωστόσο, των ολοφάνερων πια πολιτικών επιδιώξεων της κυβέρνησης της ΝΔ και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ – αλλά γιατί είναι επί της αρχής κατηγορηματικά αντίθετοι στην αποκοπή των Μουσείων από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και την μετατροπή τους από χώρους έρευνας, εκπαίδευσης και πολιτισμού σε εμπορικές επιχειρήσεις με δοτές διοικήσεις.
Ο αγώνας συνεχίζεται και θα είναι νικηφόρος!