Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Με την ίδια ένταση εξακολουθεί να «χτυπάει» η ευλογιά των αιγοπροβάτων
  • Αναξιοπρεπείς διεθνείς, στάθηκαν σούζα στο σιωναζισμό
  • Σαν σήμερα 12 Σεπτέμβρη
  • Πιο απομονωμένο στη Μέση Ανατολή το σιωνιστικό μόρφωμα
  • Νομική Σχολή Δημοκρίτειου και ΔΣΑ: Κατηγορηματική αντίθεση στη Νομική του… «Χάρβαρντ της Ιπποκράτους»
  • Ποιος Αντετοκούνμπο; Ασύλληπτο κάρφωμα παλαιστίνιου μαχητή στο «καλάθι» ισραηλινού τανκ
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτισμός»Σταθμός στην Ιστορία του Θεάτρου
Πολιτισμός

Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

Σταθμός στην Ιστορία του Θεάτρου

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr26 Σεπ 2009, 00:00

Η θερινή θεατρική περίοδος ολοκληρώθηκε και μας άφησε με την ικανοποίηση ότι παρακολουθήσαμε μια παράσταση σταθμό στην ιστορία του ευρωπαϊκού θεάτρου. Αναφερόμαστε στους «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ, ο οποίος κατάφερε, δημιουργώντας πάνω στη γραμμή που χάραξαν οι δάσκαλοί του, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και ο Χάινερ Μίλερ, να καταθέσει την πρώτη ολοκληρωμένη πρόταση για μια μη-αριστοτελική ανάγνωση της αρχαίας τραγωδίας. Τη μοναδική ανάγνωση που μπορεί να αντλήσει απ’ αυτά τα ανυπέρβλητα κλασικά έργα μηνύματα που να γειώνονται στη σημερινή πραγματικότητα.

Αξίζουν συγχαρητήρια στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Χουβαρδά επειδή τόλμησε να καλέσει τον Γκότσεφ να σκηνοθετήσει «Πέρσες». Ο Χουβαρδάς γνωρίζει καλά τον Γκότσεφ και την αντίληψή του για το θέατρο και είναι σίγουρο πως είχε δει το πρώτο ανέβασμα που ο βούλγαρος (θεατρικά πολιτογραφημένος Γερμανός εδώ και δεκαετίες) σκηνοθέτης έκανε τον περασμένο χειμώνα στο «Ντόιτσες Τεάτερ», αποσπώντας το βραβείο για την καλύτερη γερμανική παράσταση της χρονιάς. Γνώριζε, επομένως, και τι θα ακολουθούσε από τον γνωστό θίασο των αρχαιόπληκτων κλασικιστών, που εδώ και χρόνια διευθύνει ο γνωστός μεταφραστής και κριτικός των «Νέων» Κ. Γεωργουσόπουλος. Εναν εσμό που προσπαθεί να τρομοκρατήσει όποιους δεν ακολουθούν τη «γραμμή», χρησιμοποιώντας με φασιστικό τρόπο και ένα μέρος του κοινού που συρρέει στην Επίδαυρο έτοιμο να υπερασπιστεί «τα ιερά και τα όσια», όπως αυτά ορίζονται από την «τρισχιλιετή συνέχεια του ελληνισμού». Ο Χουβαρδάς αγνόησε την τρομοκρατία αυτού του εσμού, κάλεσε τον Γκότσεφ, του διέθεσε ό,τι καλύτερο διαθέτει η πρώτη κρατική σκηνή σε υποκριτικό δυναμικό και δικαιώθηκε πλήρως.

Οσοι είδαν την παράσταση χωρίς τα γυαλιά της αρχαιοπληξίας διαπίστωσαν, εκτός των άλλων, ότι ο Γκότσεφ προσέγγισε με απόλυτο σεβασμό το λόγο του Αισχύλου. Οσοι ασχολούνται με το θέατρο, άλλωστε, γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο Γκότσεφ, όπως και ο δάσκαλός του Χάινερ Μίλερ και όλοι οι δημιουργοί που βγήκαν από τη μεγάλη μπρεχτική σχολή του «Μπερλίνερ Ανσάμπλ», τρέφουν απέραντο θαυμασμό για την αρχαιοελληνική γραμματεία και «βουτάνε» συνεχώς σ’ αυτή, γνωρίζοντάς την πολύ καλύτερα από τον εσμό των εν Ελλάδι αρχαιόπληκτων-κλασικιστών, που εδώ και δεκαετίες την έχουν μετατρέψει σε εθνικιστική λογοκοπία και φολκλόρ, που υπηρετούν το μεγαλοϊδεατισμό της «ψωροκώσταινας».

Με την παράσταση του Γκότσεφ ο γράφων πήρε απαντήσεις σε μια σειρά ερωτήματα που τον απασχολούν εδώ και δεκαετίες. Μερικά απ’ αυτά τα ερωτήματα είχαμε εκφράσει προ διετίας απ’ αυτή τη στήλη, σχολιάζοντας την κατά Λευτέρη Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Γράφαμε, λοιπόν, ότι όλες οι «σχολές» που επιχείρησαν την αναβίωση της τραγωδίας πάσχουν στον ιδεολογικό τους πυρήνα (παρά τα διαφορετικά αναπαραστατικά μέσα που χρησιμοποιούν), διότι βλέπουν την τραγωδία εξωιστορικά, ως ένα σύνολο ηθικών αρχών και μηνυμάτων που ισχύουν εσαεί. Θυμίζαμε ότι ο Μαρξ, αυτός ο αθεράπευτος εραστής της αρχαιοελληνικής ποίησης, είχε γράψει πριν από ενάμιση αιώνα, ότι αυτά τα έργα εξακολουθούν να μας προκαλούν συγκίνηση και αισθητική απόλαυση όχι μόνο λόγω της υψηλής ποιητικής τους, αλλά και επειδή αναφέρονται στην παιδική εποχή της ανθρωπότητας, που ξέρουμε ότι έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Σημειώναμε ότι «το πρόβλημα της αναβίωσης του αρχαίου δράματος θα παραμένει όσο δεν υπάρχει μια συγκροτημένη ιδεολογική-αισθητική προσέγγισή του. Θα έχουμε έτσι ένα συνεχές πινγκ-πονγκ ανάμεσα σε έναν κενό περιεχόμενου κλασικισμό, που θα επιμένει να προσπαθεί να προκαλέσει “τον φόβον και τον έλεον” με ιστορίες γραμμένες μερικές χιλιάδες χρόνια πριν (!), και σε έναν εξίσου κενό περιεχόμενου μοντερνισμό, που θα προσπαθεί απλώς να εντυπωσιάσει με ευρήματα-πομφόλυγες το trendy κοινό της Επιδαύρου. Κι όσοι σοβαροί άνθρωποι θα επιχειρούν πραγματικά πρωτοπόρες τομές θα διώκονται ως βέβηλοι και ιερόσυλοι». Καταλήγαμε με την παράθεση ενός αποσπάσματος από το «Μικρό όργανο για το θέατρο» του Μπρεχτ, το οποίο κατά τη γνώμη μας «θα έπρεπε να το έχουν διαρκώς στο νου τους όσοι καταπιάνονται με τη σκηνική παρουσίαση των αρχαιοελληνικών έργων».

Ιδού, λοιπόν, η απάντηση στα ερωτήματά μας, διά χειρός Γκότσεφ, ο οποίος δίπλα στον ιστορικό χώρο που ορίζει ο Αισχύλος στους Πέρσες δημιούργησε ένα δεύτερο ιστορικό χώρο, που αναφέρεται στο σήμερα. Το κατάφερε με μερικά στοιχεία που φαίνονται απλά, όμως κρύβουν μελέτη και μόχθο. Πολύ μόχθο.

Καταρχάς, μετέτρεψε τους «Πέρσες» από μια τραγωδία της περσικής δυναστείας, λόγω της συντριβής του στρατού της από τους Ελληνες στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, σε μια τραγωδία του περσικού λαού, ο οποίος σύρθηκε από τη δυναστεία σ’ έναν άδικο ιμπεριαλιστικό πόλεμο, πλήρωσε βαρύ φόρο αίματος, όμως δεν κατάφερε να πάει πέρα από μια «μουρμούρα» και στο τέλος υποτάχτηκε πάλι στη δυναστεία, η οποία κατάφερε να αποφύγει τον κλονισμό από την ήττα. Αυτή η προσέγγιση αυτόματα μας μεταφέρει από το «τότε» στο «τώρα». Δημιουργεί τον δεύτερο ιστορικό χώρο, όπως ακριβώς υποδείκνυε ο Μπρεχτ: «Χρειαζόμαστε ένα θέατρο που να δίνει τη δυνατότητα όχι μόνο για συναισθήματα, απόψεις και κίνητρα, τα οποία επιτρέπει το εκάστοτε πεδίο των ανθρώπινων σχέσεων όπου συμβαίνουν οι πράξεις. Χρειαζόμαστε ένα θέατρο που να χρησιμοποιεί και να παράγει σκέψεις και αισθήματα, τα οποία να παίζουν ένα ρόλο για τη μεταβολή του πεδίου αυτού. Το πεδίο πρέπει να μπορεί να επισημανθεί στην ιστορική του σχετικότητα. Αυτό σημαίνει ρήξη με τη συνήθειά μας να γδύνουμε τις διαφορετικές κοινωνικές δομές από τις διαφορές τους, έτσι που όλες να μοιάζουν με τη δική μας λίγο πολύ, σα να υπήρχαν πάντα, δηλαδή σα να ήταν αιώνιες. Εμείς όμως θέλουμε να διατηρήσουμε την ανομοιότητά τους και να έχουμε πάντα μπρος στα μάτια μας το ότι είναι εφήμερες, έτσι ώστε να μπορούμε να θεωρήσουμε και τη δική μας κοινωνική δομή εφήμερη».

Αυτή η κατεύθυνση υπηρετήθηκε με τα αναπαραστατικά εργαλεία της «αποστασιοποίησης». Εντονο σωματικό παίξιμο με «χειρονομίες» που υπομνηματίζουν το λόγο. Μοναδικό σκηνικό ένα τεράστιο γαλάζιο πάνελ, που περιστρέφεται από τους ίδιους τους ηθοποιούς, συμβολίζοντας τη θάλασσα, τον ουρανό, το χάος, την ιστορική κίνηση. Κατάργηση του χορού των γερόντων-συμβούλων της περσικής δυναστείας και δημιουργία δύο ημιχορίων. Το πρώτο αποτελείται από νέες γυναίκες, αυτές που μένουν πίσω και θαυμάζουν το σιδερένιο στράτευμα που εκστρατεύει για να υποτάξει την Αθήνα. Το δεύτερο ημιχόριο αποτελείται από άντρες του ηττημένου και αποδεκατισμένου στρατού, που επιστρέφουν από τον πόλεμο απαγγέλλοντας τα λόγια του αγγελιοφόρου. Τα δυο ημιχόρια ενώνονται, γίνονται ο λαός, που αρχίζει να αμφισβητεί τη δυναστεία. Ομως η Ατοσσα, το σιδερένιο χέρι της δυναστείας, παίρνει την κατάσταση στα χέρια της. Αυτή φωνάζει τον απόστρατο πια Δαρείο, για να θυμίσει τα κλέη της δικής του βασιλείας, αυτή στηρίζει τον «τελειωμένο» Ξέρξη για να ξαναγίνει ο κραταιός δυνάστης. Η εκστρατεία στην Ελλάδα χάθηκε, ο λαός πλήρωσε βαρύτατο φόρο αίματος, όμως η δυναστεία υποτάσσει και πάλι το λαό, για να συνεχίσει να έχει «κρέας για τα κανόνια».

Κι ο λαός; Αβουλος και υποταγμένος, γλείφει τις πληγές του και εξακολουθεί να υποτάσσεται στη δυναστεία. Μήπως το ίδιο δεν γίνεται και σήμερα; Την υπενθύμιση μας κάνει ο «τρελός» με λόγια από το «Φιλοκτήτη» του Χάινερ Μίλερ (άλλο θαυμάσιο εύρημα του Γκότσεφ η προσθήκη ενός σχολιαστή στην παράσταση, που ενισχύει την αποστασιοποίηση και κάνει ευδιάκριτους τους δυο ιστορικούς χώρους). «Για τη ζωή κάτι εδώ να διδαχτείτε δεν μπορείτε», μας λέει με κοροϊδία γεμάτη νόημα στην αρχή. Και στο φινάλε, όταν ο θρίαμβος της δυναστείας και η ήττα-υποταγή του λαού έχουν συντελεστεί μπροστά στα μάτια μας, μας αποχαιρετά με τα λόγια-μαχαιριές του σπουδαίου γερμανού συγγραφέα: «Δεν υφίστανται πόλεις, ψέμα κι οι πρασινάδες σας/ η οικουμένη μου είναι γυμνή και τη δικιά σας έτσι τη θέλω/ Ξεριζώστε τα μάτια σας, ψεύδονται/ άδειες οι κόγχες μιλάνε την αλήθεια/ η ζωή μου η ίδια άλλη αλήθεια δεν έχει παρά το θάνατό σου».

Ξεχωριστή αναφορά πρέπει να γίνει στους ηθοποιούς, που υπηρέτησαν πιστά την άποψη του σκηνοθέτη-δασκάλου τους. Η Αμαλία Μουτούση, στη μακράν σημαντικότερη υποκριτική της επίδοση, απέδειξε πως αποτελεί ένα υποκριτικό «πολυεργαλείο». Αρκεί να έβλεπες πως καθρεφτίζονταν στο βλέμμα της ο φόβος της Ατοσσας για την τύχη της δυναστείας και η αποφασιστικότητά της να τη σώσει. Ο Μηνάς Χατζησσάβας έδωσε το δικό του υποκριτικό ρεσιτάλ, δίνοντάς μας έναν Δαρείο γελοίο και συνάμα απειλητικό. Μετρημένος ο Νίκος Καραθάνος ως Ξέρξης και ικανοποιητική η Λένα Κιτσοπούλου στο ρόλο του «τρελού»-αφηγητή. Εκπληκτικός ο συγχρονισμός στην κίνηση και την απαγγελία των γυναικών και των ανδρών που απετέλεσαν τα δύο ημιχόρια. Χωρίς μουσική συνοδεία, ο λόγος ακούστηκε άψογος (και επιτέλους καθαρά), δημιουργώντας τη δική του μουσική, μαζί με κραυγές και ψιθύρους.

Είναι άπειρες οι λεπτομέρειες αυτής της καλοδουλεμένης παράστασης, που ο χώρος δεν επιτρέπει να αναφερθούμε. Ηταν ταυτόχρονα και μια παράσταση-σεμινάριο, για δημιουργούς που θα θελήσουν να συνεχίσουν στον ίδιο δρόμο, καταθέτοντας τη δική τους συμβολή.

ΔΗΜ.ΝΑΤ.

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

Παρασκευή, 25.9.09
Επόμενο άρθρο

Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

Δευτέρα, 28.9.09

Σχετικά Αρθρα

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: Απέξω αλληλεγγύη, μέσα υποκρισία και ποντιοπιλατισμός

Πολιτισμός 1 Σεπ 2025, 12:38

Ρεφάτ Αλαρίρ: Η Γάζα απαντά

Πολιτισμός 31 Αυγ 2025, 10:45

Οι Kneecap «κατέλαβαν» το Παρίσι

Πολιτισμός 26 Αυγ 2025, 08:25

Χαβιέρ Μπαρδέμ: Οι IDF είναι ναζί!

Σάλι Ρούνι και Kneecap

Πολιτισμός 21 Αυγ 2025, 21:53

Γασσάν Καναφάνι: Διηγήματα – Από τη γη των πικραμένων πορτοκαλιών

Μετάφραση - Πρόλογος - Σημειώσεις Νασίμ Αλάτρας

Πολιτισμός 17 Αυγ 2025, 10:09

Τα Ξυλουράκια, ο Ψαρογιώργης, η Παλαιστίνη και η Μοσάντ στην Κρήτη

Πολιτισμός 14 Αυγ 2025, 11:06
Ροή Ειδήσεων
Αγροτικά

Με την ίδια ένταση εξακολουθεί να «χτυπάει» η ευλογιά των αιγοπροβάτων

12 Σεπ 2025, 11:19
Αθλητισμός

Αναξιοπρεπείς διεθνείς, στάθηκαν σούζα στο σιωναζισμό

12 Σεπ 2025, 10:11
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Σεπτέμβρη

12 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

ΣΙΩΝΙΣΤΙΚ

Πιο απομονωμένο στη Μέση Ανατολή το σιωνιστικό μόρφωμα

11 Σεπ 2025, 21:24
Παιδεία

Νομική Σχολή Δημοκρίτειου και ΔΣΑ: Κατηγορηματική αντίθεση στη Νομική του… «Χάρβαρντ της Ιπποκράτους»

11 Σεπ 2025, 19:43
Διεθνή

Ποιος Αντετοκούνμπο; Ασύλληπτο κάρφωμα παλαιστίνιου μαχητή στο «καλάθι» ισραηλινού τανκ

Η «Ράβδος του Μωυσή» τσακίζει τα «Αρματα του Γεδεών ΙΙ»

11 Σεπ 2025, 19:37
Εργατικά

Η μαχόμενη εκπαίδευση θα ακυρώσει και την τρομοκρατία της απειλής απόλυσης όσων αρνηθούν την αξιολόγηση

Με αποφασιστικότητα στην απεργία-αποχή

11 Σεπ 2025, 18:59
Διεθνή

Νεπάλ: Η εξέγερση πυρπολεί τις φρούδες ελπίδες που δημιούργησε η ανατροπή της μοναρχίας το 2007-8.

11 Σεπ 2025, 18:27
Αθλητισμός

Μπράβο Ντoριά!

11 Σεπ 2025, 14:21
Καταστολή

Καταρρέει, με τη «βούλα» της Πυροσβεστικής, η κατασκευή «εμπρηστών» στην Πάτρα – Παραμένουν στη φυλακή οι δύο νέοι

Και δεύτερη πραγματογνωμοσύνη της Πυροσβεστικής επιμένει ότι πρόκειται για κηλίδωση και όχι για εμπρησμό

11 Σεπ 2025, 13:16
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 11 Σεπτέμβρη

11 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

Το «Σύμπλεγμα» Αντίσταση στη Γάζα και η κατάρρευση του αποικιοκρατικού σιωνιστικού δόγματος

Πολιτική Ανάλυση

10 Σεπ 2025, 21:43
Πολιτική

Πλωμάρι Λέσβου: Ισραηλινοί «επενδυτές» συμπεριφέρονται σαν έποικοι – Oργιο αυθαιρεσιών στην περιοχή

10 Σεπ 2025, 20:39
Διεθνή

Πόσους ασφαλίτες θα διώξει;

10 Σεπ 2025, 18:00
Διεθνή

Η ύπουλη δολοφονική επίθεση των σιωναζιστών στη Ντόχα έγειρε κι άλλο τη ζυγαριά υπέρ της Παλαιστινιακής Αντίστασης

Χαμάς: Παραμένουμε αμετακίνητοι στους όρους της Αντίστασης

10 Σεπ 2025, 11:31
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Σεπτέμβρη

10 Σεπ 2025, 00:01
Κόντρες

Οταν η διερμηνεία γίνεται επάγγελμα βαρύ και ανθυγιεινό

9 Σεπ 2025, 21:02
Διεθνή

Δυο παιδικά μάτια καθρεφτίζουν τη Γάζα, την Παλαιστίνη

9 Σεπ 2025, 19:59
Διεθνή

Ντόχα (Κατάρ): Οι σιωναζιστές προσπάθησαν να δολοφονήσουν τους παλαιστίνιους διαπραγματευτές, ηγετικά στελέχη της Χαμάς

9 Σεπ 2025, 18:19
Διεθνή

Η Ιερουσαλήμ στη Τζαμπάλια στέλνει περήφανο χαιρετισμό

9 Σεπ 2025, 12:21
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Σεπτέμβρη

Πράσινο Ακρωτήρι, Γουινέα – Μπισάου: Εθνική γιορτή.

1974: Εκθρονίζεται ο αυτοκράτορας της Αιθιοπίας Χαϊλέ Σελασιέ με στρατιωτικό πραξικόπημα.

1980: Στρατιωτικό πραξικόπημα στην Τουρκία υπό την ηγεσία του στρατηγού Κενάν Εβρέν.

1990: Αστυνομική επιδρομή στα σπίτια των Αννας Φιλίνη, Χρήστου και Ανδρέα Μπίστη, Λιλής Λεοντίδου και Πέλλης Κεφαλά, ως υπόπτων για ενέργειες της 17Ν.

2002: Συλλαμβάνεται η Αγγελική Σωτηροπούλου για συμμετοχή στη 17Ν.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Οι αμερικανοί φίλοι μου είναι ζευγάρι δικηγόρων από τη Νέα Υόρκη, με ευρεία μόρφωση, ενημερωμένοι και ψηφίζουν πάντα Δημοκρατικούς. Εβραίοι που δεν θρησκεύονται. Απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα. Βρίσκονται, για τέταρτη φορά, στην Αθήνα. Και μένουν προς Λαγονήσι. Οταν τους είπα ότι η επιλογή διαμονής είναι ασύμφορη, λόγω απόστασης από το κέντρο, μου έδειξαν, στην οθόνη του κινητού, ένα αμερικανικό δημοσίευμα που σημείωνε ότι η Αθήνα είναι πλέον επικίνδυνη για τους Εβραίους. Το σχετικό ρεπορτάζ συνόδευε φωτογραφία από την «περιπολία» των αγοριών του Ρουβίκωνα στο κέντρο της πρωτεύουσας. Και αφού έδωσα τις απαραίτητες, καθησυχαστικές διευκρινίσεις, με ρώτησαν αν, πράγματι, όπως διάβασαν, η ελληνική κυβέρνηση αντιγράφει τις πρακτικές του Τραμπ στο Μεταναστευτικό. Εκεί βρέθηκα σε αμηχανία…

Kώστας Γιαννακίδης (Τα Νέα)

(Φέρουν οι εβραίοι – ειδικά οι μη θρησκευόμενοι – κάποιο σημάδι στο κούτελο που να υποδηλώνει εβραϊκή καταγωγή; Οχι. Γιατί να ανησυχούν, τότε, οι υποτιθέμενοι φίλοι του Γιαννακίδη, που ούτε κιπά στο κεφάλι θα φορούν, ούτε διακριτικά με το άστρο του Δαβίδ, ούτε εβραϊκά θα μιλούν, καθόσον Αμερικανοί; Δικηγόροι είναι, άνθρωποι έξυπνοι και της πιάτσας, δεν μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι κανένας στο κέντρο της Αθήνας δε θα αναγνώριζε το θρήσκευμα των προγόνων τους και δεν υπήρχε περίπτωση να τους στοχοποιήσει. Είναι και το άλλο: «απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα», οπότε αν συναντούσαν φιλο-παλαιστίνιους διαδηλωτές θα αρκούσε να σηκώσουν το χέρι στο σήμα της νίκης, να τους χειροκροτήσουν ή έστω απλά να τους χαμογελάσουν. Θα μπορούσαν και να πορευτούν μαζί τους, όπως κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες αντισιωνιστές εβραίοι στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Δυο έξυπνοι αμερικανοί δικηγόροι δεν μπορεί να μην το ξέρουν αυτό. Οπότε για ποιο λόγο να φοβούνται και να τρέχουν να μείνουν στο Λαγονήσι – αλλά να έρχονται στην Αθήνα, που σημαίνει να αντιμετωπίζουν τον ίδιο υποτιθέμενο κίνδυνο; ‘Η οι προοδευτικοί, μη θρησκευόμενοι εβραίοι του σχολιογράφου των «Νέων» είναι σιωνισταράδες του κερατά ή είναι ανύπαρκτα πρόσωπα που τα κατασκεύασε ο Γιαννακίδης για να κάνει μια ακόμα προβοκάτσια ενάντια στο κίνημα αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους, χρίζοντάς το «αντισημιτικό». Αν ήταν να τζογάρουμε, θα στοιχηματίζαμε στο δεύτερο. Φτηνιάρικο; Ασφαλώς. Δεν έχει απομείνει, όμως, κάτι πέραν των εντελώς φτηνιάρικων για να βγάζουν το «μεροκάματο» οι ραφινάτοι -όπως νομίζουν- υποστηρικτές της σιωνιστικής πολιτικής)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    17Ν
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Εφετείο 17Ν
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    ΕΛΑ
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Εφετείο ΕΛΑ
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Επαναστατικός Αγώνας
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Ποιοι είμαστε
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Επικοινωνία
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Όροι χρήσης
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Ποιοι είμαστε
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Επικοινωνία
  • Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Αισχύλου «Πέρσες» από το Εθνικό σε σκηνοθεσία Ντίμιτερ Γκότσεφ

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo