Καλά ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι ιδεοληπτικός και υπηρετεί για πελατειακούς λόγους τις ιδεοληπτικές αντιλήψεις των αρχαιολόγων, όπως λέει η προπαγάνδα της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ο Μπουτάρης όμως; Ιδεοληπτικός και αυτός; Ούτε αριστερός είναι, καπιταλιστής είναι, με τον «εκσυγχρονισμό» φλέρταρε στα χρόνια του Σημίτη, με το Ποτάμι ήταν τα τελευταία χρόνια, ακούει εργατικά δικαιώματα και βγάζει σπυράκια. Γιατί λοιπόν επανέκαμψε από την πολιτική αποστρατεία και εμφανίζεται λάβρος ενάντια στο αρχαιολογικό έγκλημα που ο Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι θα διαπράξει;
Πρόκειται για την κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα για το σταθμό Βενιζέλου, όπου βρέθηκαν ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας ευρήματα. «Οταν ανακαλύφθηκαν τα αρχαία, το BBC έκανε ολόκληρο θέμα και παρομοίασε τα ευρήματα με την Πομπηία», είπε ο Μπουτάρης σε συνέντευξη Τύπου που οργάνωσε τρεις μέρες μετά την ομιλία Μητσοτάκη. Και συνέχισε: «Εμείς τώρα λέμε“κάτι πέτρες είναι, βάλτες στην άκρη να τελειώνουμε, να τα πάμε στο στρατόπεδο Παύλου Μελά“. Το οποίο είναι άλλο ένα τεράστιο έγκλημα».
Δεν πρόκειται να εμπλακούμε στον καυγά μεταξύ συριζαίων και νεοδημοκρατών για την πρόοδο των έργων στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, για το ποια είναι τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης, για τα εγκαίνια με βαμμένους μουσαμάδες που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ και όλα τα παρόμοια. Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε πώς έχει το ζήτημα.
Στην ανασκαφή για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου βρέθηκαν αρχαιότητες της ρωμαϊκής περιόδου μοναδικής αξίας. Χάρη στον αγώνα των αρχαιολόγων, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αναγκάστηκε να υιοθετήσει την προοδευτική λύση: η κατασκευή του σταθμού θα γίνει με τις αρχαιότητες in situ (στη θέση τους). Υπήρχε βλέπετε το προηγούμενο του σταθμού στην Αγίας Σοφίας, που οι αρχαιότητες μετακινήθηκαν και πετάχτηκαν κάπου, χωρίς κανένας να ξέρει τίποτα για την τύχη τους. Οταν λειτουργήσει ο σταθμός, κάποια κομμάτια θα μεταφερθούν εκεί και θα χρησιμοποιηθούν σαν ντεκόρ. Οι ρωμαϊκές αρχαιότητες που βρέθηκαν στη Βενιζέλου είναι τέτοιες που δεν μπορούν να μετακινηθούν και να ξανατοποθετηθούν. Υπάρχουν τοιχοποιίες που όταν γκρεμιστούν δε θα μπορούν να ανασυσταθούν. Κι εκείνοι, άλλωστε, που προκρίνουν αυτή τη λύση μιλούν για μετακίνηση και επανατοποθέτηση σε ποσοστό 85%-90%! Οπως αντιλαμβάνεστε, αυτό που βρέθηκε και που αποτελεί ένα σημαντικότατο εύρημα για τη Θεσσαλονίκη των ρωμαϊκών χρόνων, θα κοπεί σε κομμάτια και δε θ' αποκτήσει ποτέ την ενότητα που έχει καθώς το αποκαλύπτει η αρχαιολογική σκαπάνη.
Και γιατί επιλέγουν αυτή τη λύση; Γιατί είναι φτηνότερη! Για 25 εκατ. ευρώ (τόσο λένε ότι θα είναι η επιβάρυνση) ετοιμάζονται να πετσοκόψουν ένα τόσο σημαντικό αρχαιολογικό εύρημα! Μπροστά σ' αυτή την ιστορία έχει μπει το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ (γνωστές οι σχέσεις του ΤΕΕ με τους εργολάβους), που έκανε και παρουσίαση σχετικής μελέτης, στην οποία όμως δεν κάλεσε την αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία ούτε το σύλλογο αρχαιολόγων! Οταν παραμερίζονται οι αρχαιολόγοι και περνά η δικαιοδοσία στους μηχανικούς, είναι σίγουρο ότι επίκειται η αρχαιολογική καταστροφή. Γίνεται το ίδιο που συμβαίνει με το δάσος, όταν μπαίνουν μπροστά οι μηχανικοί και εκτοπίζουν τους δασολόγους.
Τα πράγματα είναι εξαιρετικά απλά. Πριν από ένα εξάμηνο, οι ειδικοί διαβεβαίωναν ότι στα τέλη του 2020 θα μπορούσε να λειτουργήσει η Γραμμή 1 του Μετρό με 12 σταθμούς, εκτός απ' αυτόν της Βενιζέλου. Και ότι το 2021 θα λειτουργούσε και η γραμμή της Καλαμαριάς. Πότε θα λειτουργούσε ο σταθμός της Βενιζέλου; Το 2023 λένε οι συριζαίοι, το 2024 λένε οι νεοδημοκράτες. Τι λένε τώρα οι τελευταίοι; Οτι με τη μετακίνηση των αρχαίων, όλοι οι σταθμοί θα λειτουργήσουν το 2023. Η κοινή λογική λέει πως η λύση τους δεν είναι πιο γρήγορη, αλλά το αντίθετο, αφού οι 12 σταθμοί θα λειτουργήσουν με δυο χρόνια καθυστέρηση. Επομένως, δεν πρόκειται για επίσπευση, αλλά για επιβράδυνση του έργου. Αμφίβολο είναι αν θα υπάρξει και εξοικονόμηση στη δαπάνη, μολονότι αυτό δε θα έπρεπε να υπολογίζεται μπροστά στην ανάγκη προστασίας των αρχαίων, όπως συμβαίνει σε όλο τον πολιτισμένο αστικό κόσμο. Τους βλέπεις, άλλωστε, να λένε διαφορετικά νούμερα ο καθένας όταν αναφέρονται στην οικονομία που υποτίθεται ότι θα γίνει.
Κάπου αλλού, λοιπόν, θα πρέπει ν' αναζητήσουμε τα αίτια αυτού του πισωγυρίσματος. Στις μελέτες, στα γραφεία που θα τις κάνουν, στους εργολάβους που θ' αναλάβουν διάφορα τμήματα στη μελέτη και την κατασκευή. Γι' αυτό και επέδειξαν τόση βιασύνη στην αλλαγή του σχεδίου, παίρνοντας τον Μητσοτάκη με το μέρος τους (και όχι εξαπατώντας τον, όπως λέει ο Μπουτάρης).
Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει ευρύτερος ξεσηκωμός στη Θεσσαλονίκη για να αποτραπεί αυτό το έγκλημα.