Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ
  • Σαν σήμερα 19 Ιούλη
  • Τρώτε και πίνετ’ άρχοντες και γω να σας διηγούμαι (ριζίτικο)
  • Eμπρός στο δρόμο που χάραξε ο Ερεζ
  • Ουαί υμίν καθολικοί και ορθόδοξοι υποκριταί!
  • Οι σιωναζιστές θέλουν να καταστρέψουν τον τάφο του σεΐχη Ιζεντίν Αλ-Κασάμ
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτισμός»Ζοζέφ Αντράς – Καουτάρ Αρσί: Λογοτεχνία και Επανάσταση
Πολιτισμός

Ζοζέφ Αντράς – Καουτάρ Αρσί: Λογοτεχνία και Επανάσταση

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr22 Ιούν 2025, 06:02

Αυτά που θέλεις να σου τραγουδήσω, δεν θα τα πω.

Οσα δεν θέλεις θα βροντοφωνάξω εγώ.

Αμου Ντζολέτο (ποιητής, Γκάνα)

Ο γάλλος συγγραφέας Ζοζέφ Αντράς και η μαροκινής καταγωγής κοινωνιολόγος Καουτάρ Αρσί αναπτύσσουν στο βιβλίο αυτό έναν εξαιρετικό διάλογο για το ρόλο της λογοτεχνίας στην εποχή μας και την επίδρασή της στην αλλαγή του κόσμου.

Οι ίδιοι, παρότι πολιτικοποιημένοι, θεωρούν αδόκιμη την έννοια της στράτευσης, που αποδίδεται στους αριστερούς, θεωρώντας ότι οι συγγραφείς -όπως όλοι- ζουν σε ένα προκαθορισμένο πολιτικό περιβάλλον. Σε αυτό το περιβάλλον όλοι παίρνουν θέση, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, άρα όσοι δεν υποστηρίζουν την εξάλειψη της αδικίας και της ανισότητας είναι επίσης στρατευμένοι, αν και το αρνούνται.

Το βιβλίο βρίθει από πλήθος εύστοχων αναφορών σε πολλά ζητήματα: Στο πρώτο μέρος με τον υπότιτλο γράφεις, οι συγγραφείς ορίζουν τη λογοτεχνία και τη γραφή γενικότερα ως το μέσο που επιτρέπει μια πιο σαφή σχέση με τον κόσμο, που ρίχνει φως στο μπλεγμένο και το άδηλο και που το κοινωνιολογικό του βλέμμα ανατρέπει και αποχαιρετά τη ρομαντική και φιλελεύθερη λογοτεχνική παράδοση. 

Ιδιαίτερα για τον Ζοζέφ Αντράς, η επινόηση χάρτινων χαρακτήρων είναι περιττή, όταν «τόσα πεθαμένα πρόσωπα μας καλούν να πούμε τη νικημένη τους ζωή». Οπως και για τον Μαγιακόφσκι, η λογοτεχνική γλώσσα απαιτεί ένα ρυθμό πυκνό, ελλειπτικό, κοφτερό και ποιητικό επίσης, καθώς και έναν ήχο ακριβή και αυστηρό. Ο Ζ.Α. διαθέτει το προσόν των μεγάλων συγγραφέων: Με μια φράση μπορεί να σκιαγραφήσει και να αποδώσει την ουσία ενός ανθρώπινου χαρακτήρα ή να περιγράψει μια ολόκληρη ιστορική περίοδο, όπως π.χ.: «Μετά, στους ωκεανούς, τα βακτήρια θα πάνε να δημιουργήσουν τον Θεό». 

Μα πάνω απ` όλα, αυτού του είδους η λογοτεχνία πατά στην μεγάλη γαλλική παράδοση ενός Μπαλζάκ, ενός Σαρτρ ή ενός Ουγκό που είχε γράψει: «Η τέχνη για την τέχνη μπορεί να είναι ωραία, αλλά η τέχνη για την πρόοδο είναι ακόμα ωραιότερη». Και που ο Ζ.Α. παραφράζει, αντικαθιστώντας την λέξη «πρόοδο» με τη λέξη «επανάσταση». 

Είναι μια λογοτεχνία που δεν έχει κανένα ατομοκεντρισμό, που αναδεικνύει την ομορφιά των αντιστεκόμενων ανθρώπων, που φανερώνει την κρυμμένη αλήθεια και που προβάλλει τη μοναδική πραγματικότητα που παραποιείται συνεχώς με μια επίστρωση δυσωδών ψεμάτων. Επικαλείται τη Σιμόν ντε Μποβουάρ: «Η αλήθεια είναι μία, μόνο η πλάνη είναι πολλαπλή. Δεν είναι τυχαίο που η δεξιά κηρύσσει τον πλουραλισμό». 

Και η ομορφιά αυτή καθεαυτή; Τι λέει ο Ζ.Α.; «Κοιτάζω τα ζώα όπως τα κοιτάζει ένα παιδί. Πάντα κοντοστέκομαι μπροστά από ένα χωράφι με στάχυα. Μετράω τις κουρτίνες από φως που πέφτουν σε μια βουνοπλαγιά… Ομως η ομορφιά αυτή είναι υπονομευμένη. Οσα κάνουν στον κόσμο οι ισχυροί, ορθώνουν ένα φράχτη ανάμεσα στην ομορφιά του κόσμου κι εμάς. Η ομορφιά μας φτάνει τρύπια, ακρωτηριασμένη… Η πλήρης πρόσβαση στην ομορφιά περνά από την πολιτική. Αρα από τον αγώνα. Αρα γράφω για την πολιτική. Αρα γράφω για τον αγώνα».

Οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου δεν είναι πολιτικοί. Δεν μπορεί κανείς να απαιτεί από αυτούς ιδεολογική καθαρότητα. Ο ρόλος τους είναι να απλώνουν το χέρι στην κοινωνία και να βαδίζουν μαζί της. Να διεισδύουν στην εποχή τους αξιοποιώντας την παρελθούσα ανθρώπινη ιστορία. Αυτό είναι αρκετό. 

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου με τον υπότιτλο αγωνίζεσαι, ο Ζ.Α. αναλύει, επιχειρηματολογεί και υπερασπίζεται με πάθος την αναγκαιότητα της επανάστασης. Οπως και η συνδιαλεγόμενή του, γνωρίζει καλά την ιστορία. Παντού, από την Αμερική μέχρι την τελευταία σπιθαμή γης, «όποτε οι καθημερινοί άνθρωποι θέλησαν να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους, σφαγιάστηκαν». 

Ο Ζ.Α. διακηρύσσει: «Το επείγον είναι να βάλουμε όλες μας τις δυνάμεις υπέρ της σοσιαλιστικής–κομμουνιστικής Ιδέας». Για τον κομμουνισμό θεωρεί: «Είναι το μοναδικό σχέδιο που έφτιαξαν οι λαοί για να γυρίσουν σελίδα από τους πολέμους, τις ταπεινώσεις και τον νόμο του δυνατού. Αν έχει να προτείνει κανείς άλλα ονόματα για να πει το ίδιο πράγμα, ευχαρίστως να τα ακούσω. Μέχρι τότε, αυτό είναι διαθέσιμο στο τραπέζι του κόσμου». 

Δεν διστάζει να επιτεθεί στην καθεστηκυία, τη σοβαρή, την ευπαρουσίαστη, καθησυχαστική αριστερά που καταγγέλλει εύκολα τον νεοφιλελευθερισμό αλλά όχι τον καπιταλισμό, που ονειρεύεται τον εκδημοκρατισμό της ευρωζώνης και που ψηφίζει Μακρόν στο δεύτερο γύρο κι ας βγάλει τα μάτια των εργατών. Καταφέρεται ενάντια στον μιντιακό κόσμο της κουλτούρας που «δηλώνει ευαίσθητος στις αξίες της αριστεράς, αγαπά τις ανατρεπτικές και παραβατικές αφηγήσεις, την ασέβεια και την συμπερίληψη αλλά δεν αγαπά την ίδια την ανατροπή». 

Και επιτέλους ναι! Αυτό το βιβλίο αξίζει να διαβαστεί και μόνο για την ουσιαστικότατη τοποθέτηση του Ζοζέφ Αντράς στο ζήτημα των φεμινιστριών, των αντιρατσιστών, των ΛΟΑΤΚΙ, των οικολόγων, των ζωόφιλων κλπ. Να μερικά σημεία: Ο Ζ.Α. αντιλαμβάνεται την επιθυμία για αυτονομία στην ανάπτυξη όλων αυτών των επιμέρους αγώνων. Ομως μόνο εν μέρει, γιατί: «Κανένας από αυτούς τους αγώνες δεν είναι ως τέτοιος, ανταγωνιστικός στην τάξη του σύγχρονου καπιταλιστικού κόσμου. Συμβιβάζονται μαζί του». Και παραθέτει μερικές μόνο από τις αμέτρητες αποδείξεις: Ο Μακρόν έχει υιοθετήσει τον φεμινισμό, ο Μπους υποσχέθηκε την ελευθερία στις Αφγανές, οι εργοδοτικές οργανώσεις και η Μαρίν Λεπέν δηλώνουν οικολόγοι, το Ιδρυμα Φορντ, δεμένο άρρηκτα με τις μυστικές και στρατιωτικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, δίνει 100 εκατομμύρια δολάρια στα κινήματα του Black Lives Matter, η L`Oreal συμμετέχει στις παγκόσμιες αντιρατσιστικές διαμαρτυρίες, ο επικεφαλής -χάι-τεκ επιχειρηματίας- του ΛΟΑΤΚΙ περιοδικού Tetu υπόσχεται να υπογράψει συμφωνίες με όλες τις εισηγμένες εταιρίες του χρηματιστηρίου, η Λοράνς Παριζό, πρώην πρόεδρος της μεγαλύτερης εργοδοτικής ένωσης της Γαλλίας, αγωνίζεται για τα ζώα και ο ισραηλινός στρατός προωθεί τις βίγκαν μπότες. 

«Η κυρίαρχη τάξη τα ρουφάει όλα. Ναι, προφανώς. Ομως όλα εκτός από ένα πράγμα: τον σοσιαλισμό, τον κομμουνισμό. Το κεφάλαιο “ξεπλένει” ό,τι βρίσκει μπροστά του, και οι φιλελεύθεροι, με αξιοπρόσεκτη συνέπεια, υπεξαιρούν ό,τι προσφέρεται προς υπεξαίρεση. Αντίθετα, δεν μπορούν να απορροφήσουν τον κομμουνισμό: αυτός θα τους είναι πάντα εξωτερικός, εξωγενής, αναφομοίωτος. Τον βλέπουν όπως η κότα το μαχαίρι (εκτός αν διατείνονται, όπως οι Κινέζοι, ότι ένα τρίγωνο μπορεί να γίνει κύκλος- αλλά τέτοιο παραλήρημα δεν το πιστεύει πια κανείς). Ακόμα και οι συμπαθούντες προοδευτικοί ξέρουν πολύ καλά ποια είναι η κόκκινη γραμμή που δεν πρέπει να παραβιάζεται: δηλώνουν υπέρ των ίσων δικαιωμάτων, θέλουν το τέλος των διακρίσεων, είναι φεμινιστές, οικολόγοι και αντιρατσιστές… Ποιος όμως από αυτούς ζητά να φτιαχτεί μια κοινωνία δίχως τάξεις, να κοινωνικοποιηθούν τα μέσα παραγωγής, να δοθεί η εξουσία λήψης των αποφάσεων στους μισθωτούς, να κλείσει το χρηματιστήριο ή να απαγορευτεί η κερδοσκοπικού τύπου ιδιοκτησία; Κανείς… Αυτό είναι που δίνει μοναδική, εντελώς ιδιαίτερη θέση στη σοσιαλιστική-κομμουνιστική Ιδέα».

Ο Ζ.Α. είναι ένας μελαγχολικός αριστερός, οργισμένος και αισιόδοξος ταυτόχρονα. Ομολογεί: «Δέκα μέτρα κάνω στο δρόμο και βρίσκω δέκα λόγους για να γίνω έξω φρενών… Σε πείσμα όλων, ας προσπαθήσουμε, ας αγωνιστούμε και ας είναι η πιθανότητα να κερδίσουμε ισχνή… Ο.τι βιώσιμο υπάρχει στη σημερινή μας ύπαρξη είναι καρπός των αγώνων του παρελθόντος… Στη Figaro μια χαρά απολαμβάνουν τα κοινωνικά κεκτημένα που κέρδισαν αυτοί τους οποίους αποκηρύσσουν σήμερα ως “αριστεριστές”, ή “τρομοκράτες”… Οι υπέρμαχοι της καθεστηκυίας τάξης δεν είχαν ποτέ καμία χρησιμότητα για το ανθρώπινο είδος».

Από τη δική της πλευρά η Καουτάρ Αρσί αναπτύσσει μια βασική αξία του Ισλάμ: «Το σημαντικότερο στοιχείο συνδέεται με την δοκιμασία… Είναι η ιδέα πως η δοκιμασία λέει πολλά τόσο γι`αυτόν που δοκιμάζει όσο και για κείνον που δοκιμάζεται. Η δοκιμασία δεν υπάγεται στην τάξη του σκανδάλου, αλλά της αντίστασης, της προσπάθειας να αντέξεις σε πείσμα όλων».

Για το ζήτημα της βίας ο Ζ.Α. είναι επίσης ξεκάθαρος: Για την κυρίαρχη πολιτική και τα ΜΜΕ, βία είναι μόνο αυτή που έρχεται από τα κάτω, η σπασμένη βιτρίνα ενός πολυτελούς μαγαζιού, τα οδοφράγματα των Κίτρινων Γιλέκων, το σκίσιμο του πουκαμίσου ενός στελέχους της Air France ή οι Κούρδοι και Παλαιστίνιοι μαχητές. Δεν γίνεται ποτέ λόγος για τη βία που προκαλεί τη βία. Ομως και μόνο η ύπαρξη των κοινωνικών τάξεων είναι μια καθημερινή βία. Η κρατική τρομοκρατία είναι βία. Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου είναι βία. Οι εκατό εταιρίες που ευθύνονται για το 71% της ρύπανσης με διοξείδιο του άνθρακα τι είναι; Τα εργατικά ατυχήματα δεν είναι βία; Ή μήπως δεν είναι βία η απόλυση όλων των εργαζομένων της Knorr στο Ντιπιγκέμ και η μεταφορά του εργοστασίου στην Ρουμανία;

Στο τρίτο μέρος του βιβλίου με τον υπότιτλο δημοσιεύεις, οι συγγραφείς μιλούν για το ρόλο της κριτικής, για το εκδοτικό παρασκήνιο, το μιντιακό εμπορικό life style, για τον γολγοθά των συγγραφέων στην καθημερινή προσπάθεια επιβίωσης. 

Τα στοιχεία που αναφέρονται μοιάζουν απίστευτα. Είναι εκπληκτικό ότι στη Γαλλία, που διαφημίζει τον εαυτό της σαν η χώρα των Γραμμάτων και των Τεχνών, μόλις 150 συγγραφείς καταφέρνουν να ζουν από τη δουλειά τους, ενώ το 65% κάνει άλλη εργασία. Το υπουργείο Πολιτισμού αυτής της χώρας έχει ορίσει επισήμως την εξής ποσόστωση στην τιμή ενός βιβλίου: 8% (!!!) για τον συγγραφέα (που χωρίς αυτόν δεν θα υπήρχε καν το βιβλίο), 15% για τον τυπογράφο, 20% για τον διανομέα, 21% για τον εκδότη και 36% για τον βιβλιοπώλη! Δηλαδή, για ένα βιβλίο των 17 ευρώ ο συγγραφέας παίρνει 1,36 ευρώ αλλά και αυτό μόνο αφότου καλυφθεί η συνηθέστατα ισχνή προκαταβολή που έχει καταβάλει ο εκδότης στο δημιουργό. 

Για βιβλία που χρειάστηκαν χρόνια έρευνας και μόχθου ο Ζ.Α. έλαβε (αν είναι δυνατόν!) τις εξής προκαταβολές μεικτά: Για τα Για τα πληγωμένα μας αδέρφια 3.000 ευρώ, για το Ακόμα κι αν απομείνει μονάχα ένας σκύλος 200, για το Κανακύ 10.000, για το Νουντέμ Ντουράκ 2.500, για το Για να σας πολεμήσουν 10.000, για το Ετσι τους κάνουμε πόλεμο 5.000 και για το Λογοτεχνία και επανάσταση 1.000 ευρώ! Ετσι εξηγείται το ότι αυτός ο άνθρωπος φυτοζωεί σε ένα χωριό φτωχός και καταχρεωμένος. Το μηνιαίο του εισόδημα δεν φτάνει πολλές φορές ούτε το επίδομα αλληλεγγύης. 

Φυσικά αν κάποιος δεν έχει παραβιάσει την κόκκινη γραμμή που λέγεται «ανατροπή του καπιταλισμού» κι αν αντί να ενδιαφέρεται για την ουσία της δουλειάς του ενδιαφέρεται για την προώθηση του εαυτού του, τότε ίσως να έχει μια καλύτερη τύχη. Για «κακή» ή μάλλον για καλή του τύχη, ο Ζ.Α. έχει τοποθετήσει τον εαυτό του απέναντι στο λογοτεχνικό και πανεπιστημιακό κύκλωμα. Θεωρεί ότι δεν ανήκει σε αυτό το σινάφι. Σιχαίνεται τον κυνισμό, τον σαρκασμό, τον σκεπτικισμό, την ειρωνεία αυτού του σιναφιού που θεωρεί ότι δεν πιάνεται κορόιδο. Δεν σχετίζεται με κριτικούς ή δημοσιογράφους. Τα βραβεία, οι τιμές ή οι υποτροφίες δεν τον αφορούν. Τον ενδιαφέρει απλώς, τα βιβλία του να αναγνωρίζονται, «όπως αναγνωρίζουμε ένα σύντροφο στο δρόμο». 

Διεκδικεί για τον εαυτό του μόνο το ρόλο του συγγραφέα, παρότι σχετίζεται στενά με την ιστορία και τη δημοσιογραφία, πράγμα που τον βοηθά να προσεγγίζει τα γεγονότα με ακριβή, επιστημονικό τρόπο και με επίκαιρη ματιά. Ο Ζ.Α. περιγράφει τη θλιβερή εμπειρία του, όταν το βραβείο Γκονκούρ, που κέρδισε το πρώτο του βιβλίο (ο ίδιος αρνήθηκε να το παραλάβει), έγινε πρωτοσέλιδο στη Monde, αλλά δεν υπήρχε καμιά αναφορά στο περιεχόμενο του βιβλίου παρά μόνο στο παλτό του συγγραφέα ή τη χλωμάδα του δέρματός του. 

Η μιντιακή περιφρόνηση για το κείμενο, τη γλώσσα και την πολιτική ήταν καθολική και η ματιά καθαρά ηδονοβλεπτική. Και στη Γαλλία, όπως παντού, το εκδοτικό κατεστημένο προωθεί το ευπώλητο σκουπιδαριό με κριτήριο το κέρδος. Η σοβαρή συγγραφική δουλειά που έχει κοινωνικές αναφορές αλλά και όσα σημαντικά γίνονται σε άλλους τομείς της τέχνης, είναι το άλλοθι μιας «δημοκρατικότητας» και ενός υποτιθέμενου πλουραλισμού, καθόλου ενοχλητικού, καθώς οι λαϊκές τάξεις «κρατούνται» ούτως ει άλλως μακριά από την αληθινή τέχνη. Είναι χαρακτηριστική, λέει η Καουτάρ Αρσί, η προώθηση, με μαζικές διαφημιστικές εκστρατείες, ιστοριών μουσουλμάνων γυναικών με τίτλους όπως Η μαντήλα της Τεχεράνης ή Γεννήθηκα στο χαρέμι ή Η ζωή μου ως σκλάβας κ.ο.κ. που κατέληγαν απλώς να διαδίδουν ισλαμοφοβικές αναπαραστάσεις.

Η κατάσταση στον συγγραφικό και εκδοτικό κόσμο αντικατοπτρίζει την πλήρη περιφρόνηση του καπιταλιστικού συστήματος σε ό,τι ονομάζεται μόρφωση και πνευματική καλλιέργεια. Στις συμπληγάδες αυτού του συστήματος ένα σωρό ταλέντα, καταπιεσμένα και κυνηγημένα πνεύματα, ταπεινώνονται, συνθλίβονται, χάνονται ή λοξοδρομούν.

Οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου δεν τρέφουν αυταπάτες για την απήχηση και επίδραση της μαχόμενης λογοτεχνίας στην αλλαγή πορείας αυτού του κόσμου. Σε μια εποχή παντοδυναμίας της εικόνας και ραγδαίας εξάπλωσης των τεχνολογιών επικοινωνίας, ο λόγος και η γραφή υποβαθμίζονται δραματικά. Τα σόσιαλ μίντια προωθούν μια άνευ προηγουμένου πλύση εγκεφάλου, διαχέουν την καπιταλιστική αγριότητα και τη βία στις κοινωνικές σχέσεις και λοβοτομούν τη φαντασία. Η αναπαραγωγή στα οπτικοακουστικά μέσα αναξιόπιστων πληροφοριών και ειδήσεων, φτηνής παραφιλολογίας και υπνωτιστκών τηλεοπτικών σειρών, έχει περιθωριοποιήσει ακόμα περισσότερο το συγγραφικό έργο. Ελπίζουν απλώς ότι τα βιβλία τους, προσπαθώντας να αποκαλύψουν τα αίσχη ενός άδικου συστήματος και να εξερευνήσουν την αλήθεια, εντάσσονται στο συλλογικό ποτάμι ανατροπής, είναι ο αντίλαλος της αγωνιζόμενης κοινωνίας. Αυτή η φιλοδοξία είναι εφικτή και είναι αρκετή.

Γιατί ακόμα και σε αυτή την τρομακτική και αποτελματωμένη εποχή, η αλήθεια σε κάθε της μορφή μπορεί να φτάσει σε ευαίσθητους, ανήσυχους και ελεύθερους ανθρώπους.

Ε.Σ.

Εκτύπωση 🖨
ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΣαν σήμερα 22 Ιούνη
Επόμενο άρθρο Βομβάρδισαν το Ιράν: Οι αμερικάνοι ιμπεριαλιστές προσπαθούν να σώσουν τους σιωναζιστές

Σχετικά Αρθρα

Αλάα Αλ-Ασουάνι: Ανεκπλήρωτη δημοκρατία

Πολιτισμός 17 Ιούλ 2025, 17:57

Διώκουν εκπαιδευτικό επειδή ανέβασε τη θεατρική παράσταση «Η Αννα Φρανκ συνομιλεί με τα παιδιά της Παλαιστίνης»!

Πολιτισμός 15 Ιούλ 2025, 11:27

«Αν θέλεις χερσαία μάχη»: ένα προφητικό τραγούδι του 2017

Πολιτισμός 12 Ιούλ 2025, 06:24

Φεστιβάλ Αβινιόν: «Εμείς, γυναίκες και άνδρες του θεάτρου, δηλώνουμε την αλληλεγγύη μας προς τον παλαιστινιακό λαό»

Πολιτισμός 10 Ιούλ 2025, 06:19

Death, death to the IDF!

Πολιτισμός 7 Ιούλ 2025, 19:49

Αβι Μόγκραμπι, ισραηλινός σκηνοθέτης: «Η γενοκτονία των Παλαιστινίων διαρκεί εδώ και 77 χρόνια – Το Ισραήλ δεν υπήρξε ποτέ δημοκρατία»

Ενας συνεπής αντισιωνιστής μιλάει έξω από τα δόντια

Πολιτισμός 6 Ιούλ 2025, 05:55
Ροή Ειδήσεων
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

19 Ιούλ 2025, 00:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 19 Ιούλη

19 Ιούλ 2025, 00:01
Η παπάρα

Τρώτε και πίνετ’ άρχοντες και γω να σας διηγούμαι (ριζίτικο)

18 Ιούλ 2025, 20:07
Κόντρες

Eμπρός στο δρόμο που χάραξε ο Ερεζ

18 Ιούλ 2025, 18:43
Διεθνή

Ουαί υμίν καθολικοί και ορθόδοξοι υποκριταί!

18 Ιούλ 2025, 13:26
Διεθνή

Οι σιωναζιστές θέλουν να καταστρέψουν τον τάφο του σεΐχη Ιζεντίν Αλ-Κασάμ

18 Ιούλ 2025, 12:01
Διεθνή

Ζορζ Αμπνταλλά: Η λαϊκή κινητοποίηση τούς ανάγκασε να με αποφυλακίσουν

18 Ιούλ 2025, 07:58
Παιδεία

Oι σιωνιστές καθορίζουν και το περιεχόμενο των ελληνικών σχολικών βιβλίων!

ΥΠΑΙΘΑ: Η ιστορική αναφορά στην Ιντιφάντα αφαιρέθηκε μετά από «εντέλλεσθε» του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου

18 Ιούλ 2025, 06:39
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 18 Ιούλη

18 Ιούλ 2025, 00:01
Αγροτικά

Kαι ξαφνικά, ο Τσιάρας… θυμήθηκε την ευλογιά και προσπαθεί να ταΐσει σανό τους κτηνοτρόφους

Δεκανίκι του υπουργού ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας

17 Ιούλ 2025, 20:42
Πολιτισμός

Αλάα Αλ-Ασουάνι: Ανεκπλήρωτη δημοκρατία

17 Ιούλ 2025, 17:57
Εργατικά

Θερίζουν τα εργατικά «ατυχήματα» στα εργοτάξια της ΤΕΡΝΑ

17 Ιούλ 2025, 12:52
Διεθνή

Νίκη! Eλεύθερος και με ψηλά το κεφάλι ο Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά!

Οι Γάλλοι αναγκάστηκαν να τον απελευθερώσουν, μετά από 41 χρόνια!

17 Ιούλ 2025, 11:37
Διεθνή

Aχτίδα φωτός μέσα στο σκοτάδι του σιωναζισμού

17 Ιούλ 2025, 10:22
Πολιτική

Αδωνις Γεωργιάδης: Δεν γουστάρουμε να ελέγξουμε Βορίδη-Αυγενάκη. Τελεία!

17 Ιούλ 2025, 08:27
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 17 Ιούλη

17 Ιούλ 2025, 00:01
Πολιτική

Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Αποφασισμένος να συγκαλύψει την εγκληματική οργάνωση ο Μητσοτάκης

16 Ιούλ 2025, 22:05
Εργατικά

Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας για το Νέο Πειθαρχικό Δίκαιο

16 Ιούλ 2025, 14:22
Αγροτικά

Eγκλημα κατά της κτηνοτροφίας: Συνεχίζεται το φούντωμα της ευλογιάς των αιγοπροβάτων

Τσιάρας και Κέλλας συνεχίζουν το χαβά τους - Υπέρ του καταστροφικού εμβολιασμού το ΚΚΕ!

16 Ιούλ 2025, 14:16
Εργατικά

Συγκέντρωση αλληλεγγύης στον διωκόμενο Κώστα Τουλγαρίδη

Με κλειδωμένες πόρτες αντιμετώπισαν Διεύθυνση ΠΕ Αν. Αττικής και αστυνομία τους διαδηλωτές

16 Ιούλ 2025, 10:36
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 19 Ιούλη

Νικαράγουα: Ημέρα ανεξαρτησίας.

1900: Εκτελείται ο βασιλιάς της Ιταλίας Ουμπέρτο Α’.

1951: Δολοφονείται ο βασιλιάς της Ιορδανίας Αμπντουλάχ.

1969: Ανευρίσκονται αυτοσχέδιοι μηχανισμοί της ΔΑ δίπλα στο μηχανοστάσιο του “Ηχος και Φως“.

1969: Βόμβα του ΚΕΑ στο Καλαμάκι.

1970: Το Ισραήλ πραγματοποιεί επιδρομές σε Αίγυπτο, Ιορδανία και Λίβανο.

1979: Η Μαρία Ντελουρντές Πιντασίλγκο γίνεται η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Πορτογαλίας.

1989: Η βουλή αποφασίζει την παραπομπή των Παπανδρέου, Κουτσόγιωργα, Πέτσου, Τσοβόλα και Ρουμελιώτη στην ειδική ανακριτική επιτροπή για το σκάνδαλο των ΔΕΚΟ που κατέθεσαν τα χρήματά τους στην Τράπεζα Κρήτης.

1989: Ο στρατηγός Γιαρουζέλσκι εκλέγεται πρόεδρος της Πολωνίας.

2002: Συλλαμβάνονται οι Αλέξανδρος Γιωτόπουλος, Θεολόγος Ψαραδέλλης, και Βασίλης Τζωρτζάτος για συμμετοχή στη 17Ν.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ή ένδειξη που να με αφορά. Δεν υπάρχει υπουργική απόφαση με την υπογραφή μου. Δεν υπάρχει ούτε email, ούτε μήνυμα, ούτε τηλεφωνική επικοινωνία που να αποδεικνύει παρέμβασή μου. Aρα, δεν υπάρχουν στοιχεία που να συνιστούν ποινικό αδίκημα. Το να ζητήσεις από έναν υφιστάμενό σου την παραίτησή του δεν συνιστά ποινικό αδίκημα. Ο κ. Σημανδράκος είχε θητεία περίπου ενός έτους στον ΟΠΕΚΕΠΕ πριν αναλάβω εγώ. Κατά τη διάρκεια αυτής της θητείας υπήρξαν σωρεία προβληματικών αποφάσεων και κακών διοικητικών πρωτοβουλιών. Αυτή τη στιγμή, οι ελληνικές Αρχές διεξάγουν έρευνα για τις πρακτικές που ακολουθήθηκαν. Η πρόθεσή μου ήταν ξεκάθαρη: να ελεγχθούν όλα αυστηρά. Δεν είμαι εγώ το πρόβλημα — ούτε ο κ. Βορίδης. Το πρόβλημα του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι διαχρονικό. Αν κάποιοι τρίτοι επικαλούνται το όνομά μου, δεν με εμπλέκει αυτό. Αρκετά με τη στοχοποίηση της Κρήτης. Δεν είναι η Κρήτη οι 5, 10 ή 15 παραβατικοί που μπορεί να υπάρχουν. Εκπλήσσομαι που ο κ. Ανδρουλάκης, προσπαθώντας να καλύψει την πολιτική του ανεπάρκεια, στοχοποιεί την Κρήτη. Το ΠΑΣΟΚ διοικούσε τη χώρα για μεγάλο χρονικό διάστημα, συμπεριλαμβανομένης της περιόδου ίδρυσης και λειτουργίας του ΟΠΕΚΕΠΕ. Αν θέλουμε να ερευνήσουμε πραγματικά τι συνέβη, ας γίνει εξεταστική επιτροπή σε βάθος χρόνου. Oχι άλλη υποκρισία. Oχι άλλη πολιτική εκμετάλλευση.

Λευτέρης Αυγενάκης (σε Οικονόμου-Παυλόπουλο, ΣΚΑΪ)

(Να ρωτήσουμε: ο Φραπές, ο Χασάπης, ο Γρύλλος και μερικά ακόμα λεβεντόπαιδα που -όπως προκύπτει από τη δικογραφία- πίνουν νερό στ’ όνομά του είναι «παραβατικοί», οι οποίοι ανακάτευαν το όνομά του για να τον εκθέσουν; Πώς ήξεραν ότι τα τηλέφωνά τους παρακολουθούνται και μιλούσαν έτσι για να εκθέσουν αυτόν τον αδάμαντα της πολιτικής; Οταν τρωγόπινε μ’ αυτά τα καλόπαιδα δεν ήξερε τι κάνουν; Με το ποου σιγουρεύτηκε ότι ο Μητσοτάκης θάβει την ποινική πλευρά του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ, της δράσης της εγκληματικής οργάνωσης, ο Αυγενάκης έτρεξε στο προστατευμένο περιβάλλον του ΣΚΑΪ και άρχισε να μας φτύνει κατάμουτρα. Να μας λέει ότι η γίδα στην πλάτη του δεν είναι κλεψιμαίικη, αλλά ήταν άρρωστη η κακομοίρα και την πήρε για να την πάει στον κτηνίατρο. Και κάνει σπέκουλα με την Κρήτη, προσπαθώντας να «δέσει» την εκλογική του πελατεία, εκθέτοντας ταυτόχρονα τον Ανδρουλάκη. Σε μια αθλια λογική συμψηφισμού και συγκάλυψης, που πρέπει να εξοργίσει κάθε έντιμο άνθρωπο σ’ αυτή τη χώρα)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo