Αντιγράφουμε από τη φιλοκυβερνητική «Καθημερινή» (η έμφαση δική μας), αφού θυμίσουμε ότι τα ελικόπτερα AS 332, γνωστά ως Super Puma, είναι τα μόνα εναέρια μέσα έρευνας και διάσωσης (SAR), τα οποία διαθέτουν τα απαραίτητα συστήματα πλοήγησης και ανίχνευσης που τους επιτρέπουν να επιχειρούν και τη νύχτα και κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες:
«Στα χνάρια των C-130 βαδίζουν σύμφωνα με πληροφορίες και τα ελικόπτερα Ερευνας και Διάσωσης AS 332, τα γνωστά Super Puma η επιχειρησιακή αξία των οποίων αλλά και η έλλειψη διαθέσιμων μέσων φάνηκε έντονα κατά τη διάρκεια της θεομηνίας που έπληξε τη Θεσσαλία και τη Μαγνησία.
Μόλις δύο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας έσπευσαν στις πληγείσες περιοχές, το ένα εκ των οποίων μάλιστα, ξεκίνησε από τη Χίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δυο ελικόπτερα ήταν και τα μόνα διαθέσιμα.
Αν και θεωρούνται τα πλέον κατάλληλα για αποστολές Ερευνας και Διάσωσης, ειδικά κάτω από αντίξοες συνθήκες όπως αυτές που επικρατούσαν στη Θεσσαλία, άλλωστε ήταν τα μοναδικά που κατάφεραν να «τρυπήσουν» τον καιρό και να φτάσουν στα χωριά που θάφτηκαν από τη λάσπη, εξαιτίας μιας σειράς λόγων που έχουν να κάνουν με τον προγραμματισμό και τις προτεραιότητες των εξοπλιστικών, τα πολύτιμα αυτά ελικόπτερα βαίνουν προς απαξίωση.
Σύμφωνα με πληροφορίες που φτάνουν στην «Κ», από τα 12 Super Puma της 348 Μοίρας μόλις τέσσερα ελικόπτερα εξακολουθούν να πετούν καθώς τα υπόλοιπα είναι «κανιβαλισμένα» ή καθηλωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Από τα τέσσερα, μόλις τα δύο έχουν αρκετές διαθέσιμες ώρες πτήσης ώστε να μπορέσουν να πετάξουν σε αποστολές όπως αυτές που απαιτήθηκαν στην περίπτωση της Θεσσαλίας.
Οι ίδιες πληροφορίες μάλιστα, αναφέρουν ότι στα τέσσερα ελικόπτερα που βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση απομένουν λίγες ώρες μέχρι τη μεγάλη επιθεώρηση των 500 ωρών.
Η Πολεμική Αεροπορία «στερεύει» από λύσεις για τα Super Puma τα οποία είναι πολύ πιθανό να έχουν τη μοίρα των C-130 ή των Mirage 2000 που είτε απαξιώθηκαν μετά την πολυετή παραμονή τους στο έδαφος ή «κανιβαλίστηκαν» για ανταλλακτικά. Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν η υποστήριξη των ελικοπτέρων δόθηκε με outsourcing σε ιδιωτική εταιρεία, ωστόσο το αεροπορικό Επιτελείο φαίνεται να απορρίπτει αυτή την επιλογή επικαλούμενο τις καθυστερήσεις που είχαν παρατηρηθεί στις αποδόσεις των μέσων.
Το βασικό πρόβλημα πάντως, παραμένει η απουσία σύμβασης για την εν συνεχεία υποστήριξη (Follow On Support) των Super Puma. Η σύμβαση για τη FOS έχει κολλήσει μετά την αρνητική πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 13 Ιουλίου 2023 και τη δικαστική εμπλοκή με την ανάδοχο εταιρεία. Πηγές από το αεροπορικό Επιτελείο επισημαίνουν ότι ακόμη και στην περίπτωση που η υπόθεση έχει θετική έκβαση στα δικαστήρια και η σύμβαση υπογραφεί πριν το τέλος του έτους, θα χρειαστούν αρκετοί μήνες έως ότου ξεκινήσει η ροή ανταλλακτικών και διασφαλιστεί η απρόσκοπτη υποστήριξη των ελικοπτέρων. Μέχρι τότε όμως, μια βλάβη μπορεί να καθηλώσει κάποιο από τα πολύτιμα μέσα και ουδείς θέλει να σκεφτεί τι θα γίνει στην επόμενη φυσική καταστροφή αν δεν πετάνε τα Super Puma».
Και από το ieidiseis.gr:
«Θυμήθηκα πώς τα κυβερνητικά «λιβανιστήρια» ευλογούσαν τις τελετές στα «ΚΤΕΟ Μεγάρων» για την συντήρηση των στρατιωτικών ελικοπτέρων παρουσία του πρώην Αμερικάνου πρέσβη και σύσσωμης της στρατιωτικής ηγεσίας. Ευλογούσαν μαζί και με τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ την ανάθεση της συντήρησης των στρατιωτικών ελικοπτέρων σε ιδιώτη με αμφιλεγόμενες δυνατότητες.
Και ιδού το αποτέλεσμα!
Δυο χρόνια μετά να μην υπάρχουν διαθέσιμα ελικόπτερα για τις ανάγκες του πληθυσμού. Το ίδιο το Ελεγκτικό Συνέδριο γνωμοδότησε αρνητικά για την σχεδιαζόμενη σύμβαση συντήρησης των ελικοπτέρων Super Puma καθόσον διαπίστωσε ότι από το συγκεκριμένο ιδιωτικό ΚΤΕΟ Μεγάρων δεν τηρούνται βασικές προϋποθέσεις και κυρίως χωρίς πιστοποιήσεις από τους κατασκευαστές των ελικοπτέρων.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την συντήρηση του ελικοπτέρου του Ναυτικού που «ευλόγησε» στα Μέγαρα ο αμερικάνος πρέσβης και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ βοά η Βάση Ελικοπτέρων του Ναυτικού στον Μαραθώνα. Για το πώς αποδόθηκαν τα ελικόπτερα του Ναυτικού και το τι γνώμη επικρατεί για την συντήρηση τους αρκεί μια βόλτα του υπουργού Άμυνας και του πρωθυπουργού στο Κοτρώνι (Βάση Ελικοπτέρων Ναυτικού) και να ρωτήσουν τους ίδιους τους ανθρώπους που καλούνται να πετάξουν με αυτά αλλά και τους τεχνικούς που μετά την απόδοση τους από το ΚΤΕΟ Μεγάρων κλήθηκαν να βάλουν συμπληρωματικά και ΟΧΙ επικουρικά το.. χεράκι τους.
Τώρα βέβαια γιατί συνεχίζουμε να στέλνουμε συνέχεια LoR και να υπογράφουμε LoA στις ΗΠΑ για νέα ελικόπτερα χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει τουλάχιστον αξιοπρεπή διαθεσιμότητα των υπαρχόντων είναι ένα άλλο θέμα!»
Δε χρειάζεται να γράψουμε κάτι άλλο. Καταλάβατε… Σκεφθείτε να τα ήξεραν αυτά οι εγκλωβισμένοι στις σκεπές των χωριών της Καρδίτσας, που περίμεναν να τους απεγκλωβίσουν ή έστω να τους πετάξουν νερό και τροφή κι αυτοί τούς έλεγαν ότι τα ελικόπτερα δεν μπορούν να πετάξουν γιατί… πέφτουν κεραυνοί.