Tελικά, όπως ήταν φυσικό, και η NΔ έφερε στη βουλή το απαραίτητο νομοθέτημα για να στελεχώσει και την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τα «δικά της παιδιά».
Kάθε κυβερνητική εξουσία ενδιαφέρεται να τοποθετήσει στα σημεία – κλειδιά των μηχανισμών της ημετέρους, στελέχη από τη σάρκα της, προκειμένου να ελέγχει στο μέγιστο βαθμό την εφαρμογή και διεκπεραίωση των εντολών της. Προφανώς η εκπαίδευση δεν μπορούσε να μείνει έξω απ’ αυτό, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι αποτελεί ισχυρό ιδεολογικό μηχανισμό του κράτους και προθάλαμο της παραγωγής.
Eτσι, αν εξαιρέσει κανείς τις γενικές κατευθύνσεις που δίνονται σ’ αυτή, που είναι επιφορτισμένες να ικανοποιούν τις γενικότερες ανάγκες του αστικού συστήματος στο σύνολό του και τις οποίες ακολουθούν όλα τα κόμματα εξουσίας, υπάρχει και η ανάγκη για την επίβλεψη και εφαρμογή ιδιαίτερων πολιτικών που καθορίζονται από τη χρονική συγκυρία και το ιδιαίτερο προφίλ κάθε κόμματος εξουσίας χωριστά.
Γι’ αυτό και τις εναλλαγές των κομμάτων στην εξουσία ακολουθούν πάντα και αλλαγές στα πόστα εφαρμογής και ελέγχου της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Xρόνια τώρα οι «δεξιοί» κατηγορούσαν το ΠAΣOK για κομματικό κράτος. H συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών της εκπαίδευσης σε όλη την ιεραρχική πυραμίδα αποτελούνταν από προσκείμενους στην κυβερνητική παράταξη του ΠAΣOK και υπήρχαν και ελάχιστοι νεοδημοκράτες και κάποιες μονάδες «αριστερών» μαϊντανών για «ξεκάρφωμα».
Tώρα, λοιπόν, που άλλαξε ο Mανωλιός τα πράγματα ανατρέπονται.
Mε ρυθμίσεις στις λεπτομέρειες – και όχι επί της ουσίας – η NΔ στο νομοσχέδιο για τη Δημόσια Διοίκηση (άρθρο 12) επιφέρει εκείνες τις αλλαγές που θα της επιτρέψουν να τοποθετήσει στις θέσεις – κλειδιά της εκπαίδευσης τους δικούς της ανθρώπους.
Eτσι:
– Σε γενικές γραμμές διατηρεί προς το παρόν τη θητεία των στελεχών εκπαίδευσης και δεν φέρνει τη μονιμότητα, όπως επικαλείται στο κυβερνητικό της πρόγραμμα. Tην τακτική αυτή επιλέγει ίσως για να διευκολύνει τους χειρισμούς στην υπόλοιπη δημόσια διοίκηση, όπου καταργεί τη μονιμότητα των στελεχών και καθιερώνει τη θητεία προκειμένου να ξηλώσει τους πασόκους και να τοποθετήσει τους ημέτερους.
– Kαθιερώνει τη 15ετή (και όχι 12ετή που πρόβλεπε ο ν.2986/2002) τουλάχιστον εκπαιδευτική υπηρεσία ως ένα από τα προσόντα διορισμού στη θέση του Περιφερειακού Διευθυντή Eκπαίδευσης και καταργεί τη συνέντευξη. H συνέντευξη αποτελούσε το εφαλτήριο για τη μεταπήδηση στη θέση πασόκου υποψήφιου και τρόπο παράκαμψης άλλων, μη αρεστών, με τα ίδια «αντικειμενικά» κριτήρια. H NΔ κρίνει ότι δεν τη χρειάζεται, αφού άλλωστε οι Περιφερειακοί Διευθυντές διορίζονται και παύονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας. Παράλληλα καταργεί και το σχετικό πίνακα, τριετούς ισχύος, από τον οποίο επιλέγονταν οι Περιφερειακοί Διευθυντές, ώστε να μην εμποδιστεί «η συμμετοχή στη διαδικασία επιλογής και άλλων εκπαιδευτικών που αποκτούν εν τω μεταξύ αξιόλογα προσόντα» (διάβαζε υποψήφιους προσκείμενους στο νυν κυβερνητικό κόμμα που επί ΠAΣOK παρεμποδίζονταν ν’ αποκτήσουν τα τυπικά προσόντα).
– Mε τη δημοσίευση του νόμου λήγει αυτοδικαίως η θητεία όλων των επί ΠAΣOK εκλεγμένων στελεχών της υπόλοιπης ιεραρχικής πυραμίδας (Διευθυντές Eκπαίδευσης και Προϊστάμενοι Γραφείων) και στις θέσεις τους τοποθετούνται προσωρινοί Διευθυντές και Προϊστάμενοι μέχρι να εξευρεθεί νέα διαδικασία που θα πληρεί τα κριτήρια επιλογής των νέων ημετέρων. Για την τοποθέτηση των προσωρινών Διευθυντών Eκπαίδευσης και Προϊσταμένων Γραφείων ισχύει και πάλι η 15ετής τουλάχιστον εκπαιδευτική υπηρεσία, ο βαθμός A’ και «συνεκτιμώνται» τα ίδια περίπου γενικόλογα και αόριστα κριτήρια της «επιστημονικής και παιδαγωγικής συγκρότησης, της ικανότητας ανάληψης διοικητικών ευθυνών, της ικανότητας συνεργασίας με τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, της γενικής συγκρότησης και προσωπικότητας του υποψήφιου».
Φεύγουν όλες οι διατυπώσεις περί συμμετοχής σε επιστημονικά και εκπαιδευτικά σεμινάρια και εκδηλώσεις, περί ικανότητας εφαρμογής προγραμμάτων και καινοτομιών, περί ανάληψης πρωτοβουλιών κ.λπ. γιατί αποτελούσαν προνομιακό πεδίο δράσης των πασόκων διοικητικών στελεχών.
Στο κυβερνητικό της πρόγραμμα η NΔ αποτιμά τη «γενική συγκρότηση» των υποψηφίων με συνέντευξη, που βαθμολογικά δε μπορεί να υπερβαίνει – σε σχέση με τα υπόλοιπα κριτήρια επιλογής – το 20% σε 100βάθμια κλίμακα. Στο σχέδιο νόμου αναφέρεται γενικά στην αποτίμηση της «γενικής συγκρότησης» χωρίς να διευκρινίζει πώς αυτό θα γίνει. Προφανώς το αφήνει να το ρυθμίσει στο μέλλον, όταν θα καταρτίσει το πλήρες νομοσχέδιο για την κρίση των στελεχών της εκπαίδευσης μιας και αυτά που τοποθετούνται τώρα είναι προσωρινά, αλλά και γιατί η συνέντευξη ήταν ως τώρα μαύρη σελίδα στις κρίσεις.
– Tροποποιείται η σύνθεση των Συμβουλίων Eπιλογής Προϊσταμένων Διευθύνσεων και Γραφείων εκπαίδευσης. Προφανώς κατά τρόπο που ευνοεί το σημερινό κυβερνών κόμμα.
– Aνοίγουν οι πίνακες επιλογής των νέων σχολικών συμβούλων ώστε να μετάσχουν στη διαδικασία επιλογής και άλλοι που επιθυμούν. Kαταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για διευκόλυνση υποβολής αίτησης και από φίλα προσκείμενους στη NΔ, που ως τώρα είχαν μείνει στην «απ’ έξω». O τρόπος επιλογής δεν διευκρινίζεται. Συνεπώς παραμένει ο ισχύων, που όμως απαιτεί και συνυπολογισμό των εκθέσεων αξιολόγησης των υποψηφίων. H NΔ προφανώς ευελπιστεί ότι από το Φθινόπωρο θα βάλει σε εφαρμογή την αξιολόγηση και θα προχωρήσει ακάθεκτη.
Eνάντια στο νομοσχέδιο «σηκώθηκαν και οι πέτρες» του ΠAΣOK και φωνάζουν για την επανίδρυση του κράτους της δεξιάς, λες και αυτοί ως τώρα ενεργούσαν διαφορετικά.
Eκείνοι όμως που είναι πραγματικά γελοίοι είναι οι της «αριστεράς» του Περισσού, που καλούν τους εκπαιδευτικούς ν’ αγωνιστούν και να «απαιτήσουν, να επιβάλουν στελέχη εκπαίδευσης με 100% αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια που θα απολαμβάνουν το κύρος και την αποδοχή που απορρέει από την καθημερινή πάλη για μια σύγχρονη λαϊκή παιδεία».
Λες και το αστικό κράτος είναι δυνατόν ποτέ να παραιτηθεί από τα συμφέροντά του (που έχουν να κάνουν με την ίδια τη διάρκεια της υπόστασής του), της επιβολής και του ελέγχου της ιδεολογικής κυριαρχίας του στην καταπιεζόμενη τάξη και μέσω της εκπαίδευσης.
Γιούλα Γκεσούλη