Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Σκληρή διαπραγμάτευση για τα «βαριά ονόματα»
  • «Πεθαίνουμε ένα εκατομμύριο φορές, αλλά κανένας δε θα μπορέσει να μας νικήσει»!
  • Αβέρτα υπέγραφε παρανομίες ο «Μάκης» – «Ε, και;»…
  • Salam…
  • Σήμερα στην Κόντρα: Μια συζήτηση σε μια καυτή επικαιρότητα
  • Μουσικό Σχολείο Αθήνας: Πρακτορείο ακυρώνει στο παρά πέντε δρομολόγιο μεταφοράς μαθητών
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτική»8 Μάρτη – Διεθνής Μέρα της Γυναίκας
Πολιτική

Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

8 Μάρτη – Διεθνής Μέρα της Γυναίκας

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr11 Μαρ 2017, 00:00

Η «ημέρα χωρίς τη γυναίκα» αποτέλεσε το κύριο σλόγκαν του κινήματος Women’s March, που ξεκίνησε με διαδηλώσεις σε διάφορες αμερικάνικες μεγαλουπόλεις τον περασμένο Γενάρη και συνεχίστηκε την περασμένη Τετάρτη, Μέρα της Γυναίκας, με περισσότερο αντικυβερνητικό χαρακτήρα, λόγω Τραμπ. Το κίνημα αυτό κάλεσε τις γυναίκες σε γενική απεργία (από πληρωμένη ή απλήρωτη εργασία) στις 8 του Μάρτη. Τη μέρα εκείνη, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του κινήματος (https://www.womensmarch.com/march-8th-faq/), οι διαμαρτυρίες των γυναικών θα έπρεπε να εκφραστούν με έναν από τους παρακάτω τρόπους:

1. Οι γυναίκες να πάρουν πληρωμένη ή απλήρωτη άδεια από την εργασία.

2. Να αποφύγουν τα ψώνια για μία μέρα (με εξαίρεση μικρές επιχειρήσεις ιδιοκτησίας γυναικών ή μειονοτήτων).

3. Να φορέσουν κόκκινο μπλουζάκι με έκφραση αλληλεγγύης στη δράση «Μια μέρα χωρίς γυναίκα».

Στις βασικές αρχές του κινήματος (βλ. https://www.womensmarch.com/principles/) αναφέρεται ότι τα γυναικεία δικαιώματα είναι ανθρώπινα δικαιώματα και τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι με τη σειρά τους γυναικεία δικαιώματα κι ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί μία κοινωνία στην οποία οι γυναίκες –συμπεριλαμβανομένων των μαύρων γυναικών, των αυτόχθονων γυναικών, των φτωχών γυναικών, των μεταναστριών, των ανάπηρων γυναικών, των μουσουλμάνων γυναικών, των λεσβιών και των τρανσέξουαλ– θα είναι ελεύθερες και ικανές να φροντίζουν και να ανατρέφουν τις οικογένειές τους (όπως κι αν έχουν σχηματιστεί, αυτές) σε ασφαλή και υγιή περιβάλλοντα, ελεύθερα από δομικά εμπόδια. Βασική αρχή είναι επίσης μια οικονομία με διαφάνεια, υπευθυνότητα, ασφάλεια και δικαιοσύνη και ότι όλες οι γυναίκες θα πρέπει να αμείβονται ισότιμα, με πρόσβαση σε υπηρεσίες φροντίδας των παιδιών τους, πληρωμένη άδεια, πληρωμένες ημέρες ασθενείας, περίθαλψη και υγιείς εργασιακές συνθήκες. Γι’ αυτό λοιπόν, το κίνημα διεκδικεί αλλαγές στο Σύνταγμα των ΗΠΑ, που θα τροποποιήσουν ριζικά το κεφάλαιο για τα ίσα δικαιώματα.

Είναι θλιβερό να διαβάζει κανείς τα κείμενα «αρχών» φεμινιστικών οργανώσεων και να διαπιστώνει πόσο πίσω είναι σε σχέση ακόμα και με τους ουτοπικούς σοσιαλιστές του 19ου αιώνα. Οπως για παράδειγμα τον Ρομπερτ Οουεν (τον άνθρωπο που θεωρείται ο εμπνευστής των νηπιαγωγείων στη Βρετανία), που θεωρούσε ότι τα μεγάλα εμπόδια που έκλειναν το δρόμο στην κοινωνική μεταρρύθμιση ήταν: η ατομική ιδιοκτησία, η θρησκεία και η σύγχρονη μορφή του γάμου. Ο ίδιος επιτέθηκε ανελέητα και στα τρία, γι’ αυτό και από πλούσιος κατέληξε να γίνει εργάτης για τα τελευταία 30 χρόνια της ζωής του.

Ο σημερινός φεμινισμός, όμως, όπως εκφράζεται από τέτοια κινήματα, δεν έχει τόσο ανατρεπτικούς στόχους! Αυτό που ζητά είναι μια αναγνώριση του ρόλου της γυναίκας στο πλαίσιο του σημερινού συστήματος και «ένα δίκαιο μεροκάματο σε μια δίκαιη εργάσιμη μέρα», όχι όμως την κατάργηση του συστήματος της μισθωτής σκλαβιάς.

Δράσεις όπως οι γυναικείες απεργίες για την ικανοποίηση αιτημάτων όπως η πληρωμή μισθού στις γυναίκες για τη δουλειά στο σπίτι, μπορεί να πλασάρονται ως «ριζοσπαστικές», είναι όμως καταδικασμένες σε αποτυχία, όχι μόνο γιατί δεν τυγχάνουν πλατιάς αποδοχής από τις γυναίκες, αλλά γιατί βασίζονται σε μία θεώρηση της πραγματικότητας, που δεν έχει καμία σχέση μ’ αυτήν. Πώς, για παράδειγμα, θα ήταν δυνατόν μια γυναίκα που δεν εργάζεται αλλά κρατάει το σπίτι να αφήσει τα ανήλικα παιδιά της ατάιστα ή άρρωστα χωρίς να τα φροντίσει; Για να τιμωρήσει ποιον, άλλωστε; Το αφτί των καπιταλιστών δεν πρόκειται να ιδρώσει καθόλου, αφού η παραγωγή τους θα συνεχιστεί κανονικά, είτε είναι σιδερωμένα είτε όχι τα παντελόνια των εργατών τους.

Η άποψη ότι η γυναίκα παράγει αξίες στο σπίτι, παράγοντας την εργατική δύναμη (δηλαδή τις φυσικές και πνευματικές ανθρώπινες ικανότητες που χρειάζονται για την παραγωγή των αγαθών στο εργοστάσιο), άποψη που δυστυχώς έχουν ορισμένες φεμινίστριες, οδηγεί στον πλήρη παραλογισμό. Γιατί αυτό που δε μπορούν να καταλάβουν οι υποστηρικτές της είναι πως η εργατική δύναμη δεν παράγεται όπως τα άλλα αγαθά. Είναι φυσική ικανότητα του ανθρώπου, που μπορεί ο ίδιος να παράξει μέσα από τη στοιχειώδη διατροφή του. Είναι σα να λες ότι τα τρόφιμα παράγουν αξίες, γιατί παράγουν εργατική δύναμη! Από την άλλη, αν οι γυναίκες που φροντίζουν τους άντρες τους παράγουν εργατική δύναμη, γιατί να μην πούμε το ίδιο και για τους άντρες που ζουν μόνοι τους; Θα έπρεπε κι αυτοί να πάρουν πρόσθετο μισθό γιατί «παράγουν» την εργατική τους δύναμη;

Μια άλλη, αρκετά διαδεδομένη άποψη είναι ότι οι γυναίκες-νοικοκυρές εργάζονται ΑΜΙΣΘΙ. Ομως αυτό δεν μπορεί να σταθεί σε μια στοιχειώδη ανάλυση της πραγματικότητας. Γιατί και οι νοικοκυρές καταναλώνουν προϊόντα (ρούχα, παπούτσια, τροφή, ηλεκτρικό ρεύμα, προϊόντα καλωπισμού κτλ), που πληρώνονται από το μισθό του εργάτη-άντρα τους. Μισθό που δίνει ο καπιταλιστής, όχι επειδή συμπονά τον εργάτη, αλλά επειδή καταλαβαίνει ότι θα πρέπει να πληρώσει όχι μόνο γι’ αυτόν αλλά και για τη συντήρηση της οικογένειάς του (των παιδιών και της γυναίκας του).

Η εργασία των γυναικών στο σπίτι δεν παράγει αξίες προς ανταλλαγή, αλλά αξίες χρήσης. Αυτό δε σημαίνει ότι οι γυναίκες «κάθονται». Απλά, δε βγαίνουν στην αγορά εργασίας για να πουλήσουν την εργατική τους δύναμη. Εφόσον δε συμβαίνει αυτό, δεν υπάρχει κάποιος από τον οποίο να μπορούν να διεκδικήσουν μισθό και να κάνουν απεργία, δεν κοινωνικοποιούν την εργασία τους.

Αντί οι φεμινίστριες να έχουν ως όραμα την επαναστατική αλλαγή της οικονομικής πραγματικότητας και την κατάργηση της οικογένειας ως «κυττάρου» της κοινωνίας, ζητούν μια πληρωμή στις νοικοκυρές για το αλυσόδεμά τους στο νοικοκυριό. Σε συνθήκες άκρατου ατομισμού, αυτό θεωρείται απόλυτα φυσικό. Το νοικοκυριό αποτελεί μια καθαρά ιδιωτική υπόθεση. Και η εργασία της γυναίκας σ’ αυτό καμία σχέση δεν έχει με την εργασία έξω. Η τελευταία, όχι μόνο την κοινωνικοποιεί, αλλά δημιουργεί τους όρους για να μπορέσει η γυναίκα (μαζί με τον άντρα σύντροφό της) να αγωνιστεί για την ανατροπή των καπιταλιστικών σχέσεων ιδιοκτησίας, εκμετάλλευσης και καταπίεσης.

Γράφει για το γυναικείο ζήτημα ο Φρίντριχ Ενγκελς, στο έργο του «Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους»: «Η ανατροπή της μητριαρχίας ήταν η κοσμοϊστορική ήττα του γυναικείου φύλου. Ο άντρας πήρε το πηδάλιο και στο σπίτι, η γυναίκα ταπεινώθηκε, υποδουλώθηκε, έγινε σκλάβα των ορέξεών του και απλό εργαλείο για την παραγωγή παιδιών. Την ταπεινωμένη αυτή θέση της γυναίκας, όπως προβάλλει ανοιχτά ιδίως στους Ελληνες της ηρωικής και ακόμα περισσότερο της κλασικής εποχής, σιγά-σιγά την εξωράισαν υποκριτικά και ακόμα που και που της δώσανε πιο απαλή μορφή, καθόλου όμως δεν την κατάργησαν».

Αφού περιγράψει τη γέννηση της μονογαμικής οικογένειας, ο Ενγκελς καταλήγει: «Ηταν η πρώτη μορφή οικογένειας που δε στηριζόταν σε φυσικούς μα σε οικονομικούς όρους, δηλαδή στη νίκη της ατομικής ιδιοκτησίας πάνω στην αρχική φυσική κοινή ιδιοκτησία. Η κυριαρχία του άντρα στην οικογένεια και η παραγωγή παιδιών, που να μπορούν να είναι μονάχα δικά του, και που προορίζονταν να κληρονομούν τα πλούτη του, αυτοί μονάχα ήταν οι αποκλειστικοί σκοποί της μονογαμίας, που οι Ελληνες τους έκφραζαν απερίφραστα (…) Ετσι η μονογαμία καθόλου δεν μπαίνει στην ιστορία σαν συμφιλίωση του άντρα και της γυναίκας, και πολύ λιγότερο σαν η ανώτατη μορφή της. Αντίθετα. Εμφανίζεται σαν υποδούλωση του ενός φύλου από το άλλο, σαν κήρυξη πολέμου ανάμεσα στα δύο φύλα, πολέμου άγνωστου σ’ όλη την προϊστορία. Σε ένα παλιό ανέκδοτο χειρόγραφο (σ.σ. αναφέρεται στη “Γερμανική Ιδεολογία“) που το γράψαμε ο Μαρξ κι εγώ το 1846, βρίσκω τα παρακάτω: “Ο πρώτος καταμερισμός της εργασίας είναι ο καταμερισμός της εργασίας ανάμεσα στον άντρα και την γυναίκα για την παραγωγή παιδιών”. Και σήμερα μπορώ να προσθέσω: Η πρώτη ταξική αντίθεση που εμφανίστηκε στην ιστορία συμπίπτει με την ανάπτυξη του ανταγωνισμού του άντρα και της γυναίκας στη μονογαμία, και η πρώτη ταξική καταπίεση με την καταπίεση του γυναικείου φύλου από το αντρικό. Η μονογαμία ήταν μία μεγάλη ιστορική πρόοδος, ταυτόχρονα όμως, πλάι στη δουλεία και τον ατομικό πλούτο, εγκαινίασε την εποχή που κρατά ως τα σήμερα και όπου κάθε πρόοδος είναι μαζί και μία σχετική πισωδρόμηση, όπου η προκοπή και η ανάπτυξη του ενός κατορθώνεται με τον πόνο και την καταπίεση του άλλου».

Ο Ενγκελς και ο Μαρξ δεν ηθικολογούν, αλλά εξηγούν την εξέλιξη της ιστορίας βάσει της υλικής της βάσης. Ταυτόχρονα δε διστάζουν να στηλιτεύσουν αδυσώπητα την καταπίεση της γυναίκας, που γεννήθηκε ταυτόχρονα με τη γέννηση της ατομικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής: «Στο παλιό κομμουνιστικό νοικοκυριό, που περιελάμβανε πολλά αντρόγυνα με τα παιδιά τους, η διεύθυνση του νοικοκυριού, που είχε ανατεθεί στις γυναίκες, ήταν εξίσου δημόσιο, κοινωνικά αναγκαίο λειτούργημα όπως και η εξεύρεση μέσων διατροφής από τους άντρες. Με την πατριαρχική οικογένεια και ακόμα περισσότερο με τη μονογαμική ξεχωριστή οικογένεια άλλαξαν τα πράγματα. Η διοίκηση του νοικοκυριού έχασε το δημόσιο χαρακτήρα της. Επαψε να ενδιαφέρει την κοινωνία. Η γυναίκα, παραμερισμένη από τη συμμετοχή στην κοινωνική παραγωγή, έγινε η πρώτη υπηρέτρια. Μονάχα η μεγάλη βιομηχανία της εποχής μας της άνοιξε ξανά το δρόμο προς την κοινωνική παραγωγή – και πάλι μόνο ως προλετάρισα. Ωστόσο, όσο είναι υποχρεωμένη να εκπληρώνει τα καθήκοντά της στην ιδιωτική υπηρεσία της οικογένειας, μένει αποκλεισμένη από την κοινωνική παραγωγή και δε μπορεί να κερδίζει τίποτα… Μέσα στην οικογένεια ο άντρας είναι ο αστός, η γυναίκα εκπροσωπεί το προλεταριάτο».

Παράλληλα, στηλιτεύουν την υποκρισία της αστικής κοινωνίας που ταυτόχρονα με την υποδούλωση της γυναίκας υποθάλπει τον αγοραίο έρωτα ως αναγκαστικό της συμπλήρωμα: «Ο εταιρισμός (σ.σ. πορνεία) είναι ακριβώς ένας κοινωνικός θεσμός όπως οποιοσδήποτε άλλος. Συνεχίζει την παλιά σεξουαλική ελευθερία – υπέρ των αντρών. Στην πραγματικότητα, οι κυρίαρχες τάξεις δεν τον ανέχονται μονάχα, αλλά και συμμετέχουν ανοιχτά σ’ αυτόν, ενώ τον καταδικάζουν στα λόγια. Ομως, στην πραγματικότητα, η καταδίκη αυτή δεν αφορά καθόλου τους άντρες που συμμετέχουν σ’ αυτόν, μα μονάχα τις γυναίκες!».

Οι παραπάνω διαπιστώσεις (που πρέπει κανείς να τις βλέπει διαλεκτικά: όχι να ταυτίσει τους άντρες με την αστική τάξη, αλλά να αντιληφθεί την αντίφαση του άντρα-εργάτη που καταπιέζει τη γυναίκα του στο σπίτι, όπως ο αστός τον προλετάριο, χωρίς όμως να αποκομίζει υπεραξία), δεν έκαναν τους κλασικούς του κομμουνισμού να καταλήξουν στα… σχιζοφρενή συμπεράσματα που βγάζουν ορισμένες φεμινίστριες (εξισώνοντας τους άντρες συλλήβδην με… καπιταλιστές τυράννους), αλλά να καθορίσουν με επιστημονική ακρίβεια τους όρους που απαιτούνται για να γίνει δυνατή η απελευθέρωση της γυναίκας: «Η απελευθέρωση της γυναίκας, η ισοτιμία της με τον άντρα είναι και παραμένει αδύνατη όσο καιρό η γυναίκα θα μένει αποκλεισμένη από την κοινωνική παραγωγική εργασία και θα είναι περιορισμένη στην σπιτική ιδιωτική δουλειά. Η απελευθέρωση της γυναίκας θα γίνει δυνατή μόνο όταν μπορέσει να συμμετέχει σε μεγάλη, κοινωνική κλίμακα στην παραγωγή και οι δουλειές του σπιτιού θα την απασχολούν μονάχα σε ασήμαντο βαθμό».

Πώς θα γίνει όμως αυτό; «Με το πέρασμα των μέσων παραγωγής σε κοινή ιδιοκτησία, παύει η ατομική οικογένεια να είναι η οικονομική μονάδα της κοινωνίας. Το ατομικό νοικοκυριό μετατρέπεται σε κοινωνικό λειτούργημα. Η περιποίηση και ανατροφή των παιδιών γίνεται δημόσια υπόθεση. Η κοινωνία φροντίζει ίσα για όλα τα παιδιά, είτε είναι παιδιά νόμιμου γάμου είτε νόθα».

Για τους κλασικούς του επιστημονικού σοσιαλισμού, το τελευταίο αποτελεί προϋπόθεση για τη ριζική αλλαγή όλων των σχέσεων και πρώτα απ’ όλα του γάμου: «Η πλέρια ελευθερία στη σύναψη του γάμου μπορεί λοιπόν τότε μονάχα να πραγματοποιηθεί γενικά, όταν η κατάργηση της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής και των σχέσεων ιδιοκτησίας που δημιούργησε βγάλει από τη μέση όλους τους δευτερεύοντες οικονομικούς λόγους που και τώρα ακόμα επιδρούν στην εκλογή συζύγου. Τότε πια δε μένει κανένα άλλο κίνητρο από την αμοιβαία κλίση».

Αυτά δεν τα αναφέρουμε για να κατακρίνουμε τις χιλιά-δες γυναίκες που κατέβηκαν στους δρόμους, από την Ουάσιγκτον μέχρι την Ιστανμπούλ. Ο αγώνας των γυναικών για ίσα δικαιώματα με τους άντρες δε θα σταματήσει για να περιμένει την άλλη κοινωνία, σαν νέα «δευτέρα παρουσία», όπως και ο αγώνας των εργατών για καλύτερες συνθήκες εργασίας είναι πρώτιστο καθήκον, αν θέλουν να αποφύγουν τον ηθικό και υλικό τους εκφυλισμό. Ομως ο αγώνας αυτός δεν μπορεί να είναι ούτε επετειακός, ούτε περιορισμένος στο ασφυκτικό πλαίσιο της σημερινής εκμεταλλευτικής κοινωνίας. Θα πρέπει να θέσει ως στόχο αυτό που διατύπωνε ο Ενγκελς στο μνημειώδες έργο του για την καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους:

«Αυτό λοιπόν που μπορούμε σήμερα να υποθέσουμε για τη ρύθμιση των σεξουαλικών σχέσεων ύστερα από το επικείμενο σάρωμα της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής, έχει κυρίως αρνητικό χαρακτήρα, περιορίζεται συνήθως σε ό,τι πρόκειται να λείψει. Τι όμως θα προστεθεί; Αυτό θα κριθεί όταν αντρωθεί μια νέα γενιά, μια γενιά από άντρες, που ποτέ στη ζωή τους δε θα έχουν βρεθεί στην ανάγκη ν’ αγοράσουν με λεφτά ή με άλλα κοινωνικά μέσα το δόσιμο μιας γυναίκας, και μια γενιά από γυναίκες, που ποτέ δε θα έχουν βρεθεί στην ανάγκη να δοθούν σ’ έναν άντρα για κανέναν άλλο λόγο εκτός από την αληθινή αγάπη, ούτε ν’ αρνηθούν το δόσιμο στον αγαπημένο τους από το φόβο μπρος στις οικονομικές συνέπειες. Οταν θα υπάρχουν αυτοί οι άνθρωποι, θα γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια αυτά που πιστεύουμε σήμερα ότι θα πρέπει να κάνουν. Θα φτιάξουν τη δική τους ζωή και τη δική τους αντίστοιχη κοινή γνώμη για τις πράξεις του καθενός και – τελεία και παύλα».

Η νέα κομμουνιστική κοινωνία, απαλλαγμένη από τη βαρβαρότητα της πρωτόγονης, που ιστορικά δε θα μπορούσε να καταλήξει πουθενά αλλού παρά στη διάλυσή της, είναι η μόνη που μπορεί να εξασφαλίσει τη γυναικεία χειραφέτηση, που όπως έλεγε ο Φουριέ και επικροτεί ο Ενγκελς, αποτελεί φυσικό μέτρο της γενικής χειραφέτησης.

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

Με το καλό και στον «Αγνωστο Πόλεμο»
Επόμενο άρθρο

Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

Εν τη παλάμη και ούτω βοήσωμεν

Σχετικά Αρθρα

Αβέρτα υπέγραφε παρανομίες ο «Μάκης» – «Ε, και;»…

Αγροτικά 10 Οκτ 2025, 14:23

Οταν ο «Μάκης το τσεκούρι» καταργούσε (δύο φορές μάλιστα) διάταξη ΚΥΑ με μια απλή εγκύκλιο, για να βολέψει Φραπέδες, Χασάπηδες και σία!

Ο υποστράτηγος και ο στρατηγός της εγκληματικής οργάνωσης

Πολιτική 8 Οκτ 2025, 21:39

Μια κοινωνικά ανάλγητη κυβέρνηση με θεραπαινίδα μια Δικαιοσύνη της ντροπής

Πολιτική 8 Οκτ 2025, 12:32

Mε τη γίδα στην πλάτη πιάστηκε η ΝΔ στην «Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ»

Αγροτικά 6 Οκτ 2025, 09:59

7 Οκτώβρη 2025 – Δυο χρόνια πάλης του Παλαιστινιακού Λαού για λευτεριά και αυτοδιάθεση – Η Παλαιστινιακή Αντίσταση θα νικήσει

Διαδήλωση: Τρίτη 7/10, 6:30 μμ - Πάρκο Ελευθερίας

Πολιτική 5 Οκτ 2025, 12:21

Η Κοβέσι πέρασε πριονοκορδέλα την κυβέρνηση Μητσοτάκη

Πολιτική 3 Οκτ 2025, 21:24
Ροή Ειδήσεων
Διεθνή

Σκληρή διαπραγμάτευση για τα «βαριά ονόματα»

10 Οκτ 2025, 18:43
Διεθνή

«Πεθαίνουμε ένα εκατομμύριο φορές, αλλά κανένας δε θα μπορέσει να μας νικήσει»!

Η Μεγάλη Επιστροφή Νο 2 - Οι εκτοπισμένοι επιστρέφουν στην Πόλη της Γάζας και το βορρά

10 Οκτ 2025, 14:53
Αγροτικά

Αβέρτα υπέγραφε παρανομίες ο «Μάκης» – «Ε, και;»…

10 Οκτ 2025, 14:23
Πολιτισμός

Salam…

10 Οκτ 2025, 10:44
Εκδηλώσεις

Σήμερα στην Κόντρα: Μια συζήτηση σε μια καυτή επικαιρότητα

10 Οκτ 2025, 09:59
Παιδεία

Μουσικό Σχολείο Αθήνας: Πρακτορείο ακυρώνει στο παρά πέντε δρομολόγιο μεταφοράς μαθητών

Απελπισία και οργή από γονείς και μαθητές

10 Οκτ 2025, 07:58
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Οκτώβρη

10 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Γάζα: Ο γίγαντας λαός σηκώνεται μέσα από τα ερείπια, πανηγυρίζει για τη νίκη, δοξάζει την Αντίσταση

9 Οκτ 2025, 22:23
Καταστολή

Νέα αναβολή: Συνεχίζεται η δικαστική ομηρία των συλληφθέντων στα Σεπόλια στις 17.11.2020

9 Οκτ 2025, 20:40
Αγροτικά

Η ευλογιά καλπάζει και η κυβέρνηση Μητσοτάκη κρύβει νέες εστίες

9 Οκτ 2025, 19:21
Διεθνή

Δίκτυο Samidoun: 7 Οκτώβρη, Κατακλυσμός του Αλ-Ακσα: Η σημερινή παλαιστινιακή επανάσταση που αντιστέκεται σε δύο χρόνια γενοκτονίας και τα επείγοντα καθήκοντα του κινήματός μας

9 Οκτ 2025, 13:38
Εργατικά

Επιχείρηση τρομοκράτησης των εκπαιδευτικών

9 Οκτ 2025, 12:04
Διεθνή

Oι σιωναζιστές εγκαταλείπουν τους δωσίλογους – Αρνούνται να τους πάρουν στο Ισραήλ

9 Οκτ 2025, 11:54
Διεθνή

Συμφωνία νίκης για την Παλαιστινιακή Αντίσταση – Εγρήγορση και σταθερότητα για την πλήρη εφαρμογή της

9 Οκτ 2025, 10:52
Παιδεία

Το πανεπιστήμιο-επιχείρηση Α.Ε. θέλει λούσα και βιτρίνα

9 Οκτ 2025, 08:56
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Οκτώβρη

9 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Συνεχίζονται οι σκληρές διαπραγματεύσεις στο Σαρμ Ελ-Σέιχ

8 Οκτ 2025, 23:01
Αγροτικά

Εγινε και αυτό: Συνέλαβαν αγροτοσυνδικαλιστή την ώρα που μιλούσε σε ραδιοφωνικό σταθμό!

8 Οκτ 2025, 21:57
Πολιτική

Οταν ο «Μάκης το τσεκούρι» καταργούσε (δύο φορές μάλιστα) διάταξη ΚΥΑ με μια απλή εγκύκλιο, για να βολέψει Φραπέδες, Χασάπηδες και σία!

Ο υποστράτηγος και ο στρατηγός της εγκληματικής οργάνωσης

8 Οκτ 2025, 21:39
Διεθνή

Απόστρατος ισραηλινός στρατηγός Μπρικ: «Το Ισραήλ έχει φτάσει στο σημείο χωρίς επιστροφή»

8 Οκτ 2025, 13:30
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Οκτώβρη

Ημέρα αυγού.

Ημέρα για την κατάργηση της θανατικής ποινής.

Ημέρα όρασης.

Ημέρα ψυχικής υγείας.

Ταϊβάν: Εθνική γιορτή (1911).

Κούβα: Αρχή πολέμου ανεξαρτησίας (1868).

Ιαπωνία: Ημέρα υγείας – αθλητισμού (1964).

1837: Πεθαίνει ο Σαρλ Φουριέ.

1939: Φυλακίζονται 33 κομμουνιστές κοινοβουλευτικοί στη Γαλλία.

1941: Πρώτο ανοιχτό διάγγελμα του ΕΑΜ στον ελληνικό λαό.

1978: Βόμβα σε βορειοαμερικανικό αυτοκίνητο στου Γκύζη (ΕΛΑ).

1979: Τρεις βόμβες σε αυτοκίνητα της ΕΛΑΣ (ΕΛΑ).

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς και στο ζήτημα της απεργίας πείνας του Π. Ρούτσι, που απασχολεί το τελευταίο διάστημα τη δημόσια συζήτηση, θέλω να πω ότι η πολιτεία πρέπει να στέκεται με ευαισθησία δίπλα στους ανθρώπους που πονούν, ακόμη κι όταν την αμφισβητούν. Αυτό επιτάσσει η ανθρωπιά και ο πολιτισμός μας. Σεβόμαστε τις αποφάσεις της ανεξάρτητης δικαιοσύνης, όποιες κι αν είναι αυτες, χωρίς να τις σχολιάζουμε. Αυτό επιτάσσει το κράτος δικαίου το οποίο δεν μπορούμε να επικαλούμαστε α λα καρτ. Πόσο μάλλον σε θέματα που αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης, όπως είναι το συγκεκριμένο αίτημα, και βεβαίως η εκδίκαση αυτής της μεγάλης τραγωδίας, που μας έχει πληγώσει βαθιά όλους. Όπως, άλλωστε, ειπώθηκε από την ηγεσία του Αρείου Πάγου, δεν χάνεται κανένα δικαίωμα κανενός συγγενή, καθώς κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο θα μπορεί να διατυπωθεί εκ νέου οποιοδήποτε αίτημα οποιασδήποτε πλευράς. Κι ας μην ξεχνάμε ότι νέες αέναες καθυστερήσεις μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε παραγραφές αδικημάτων, που θα ήταν η απόλυτη ασέβεια στη μνήμη των νεκρών.

Kυριάκος Μητσοτάκης (facebook)

(Για να αφιερώνει ο Μητσοτάκης ένα «κεφάλαιο» της εβδομαδιαίας σινδονιάδας του στο facebook στην απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι σημαίνει πως αισθάνεται και πάλι στριμωγμένος. Μάλλον δεν είχε δει ακόμα τις συγκεντρώσεις που έγιναν στην Αθήνα και άλλες πόλεις, αλλά δεν ήταν καθόλου δύσκολο για τους συνεργάτες του να προβλέψουν το μέγεθός τους. Και τι έκανε; Το έριξε στην υποκρισία. Το έκανε τις προηγούμενες μέρες ο εκπρόσωπός του, χτες βγήκε μπροστά ο ίδιος ο Μητσοτάκης. «Ευαισθησία», «ανθρωπιά», «πολιτισμός», από τη μια, «ανεξάρτητη δικαιοσύνη», από την άλλη. Ο Μητσοτάκης έχει όλες αυτές τις σπουδαίες ιδιότητες, αλλά η αστική Δικαιοσύνη δεν τις έχει. Κι αυτός δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Μόνο που και αυτή η εκδήλωση υποκρισίας πάει κατευθείαν «στον κουβά». Γιατί ήταν ο δικός του μηχανισμός που προσπάθησε να συκοφαντήσει τον Ρούτσι όταν ξεκίνησε την απεργία πείνας. Και ήταν ο δικός του υπουργός, ο Φλωρίδης, που προανήγγειλε την απόφαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας, γεγονός που κατέγραψαν όλα τα φιλοκυβερνητικά μίντια με τον πανομοιότυπο τίτλο: «Παράθυρο από τον Φλωρίδη». Από το Μαξίμου τους έδωσαν τον τίτλο, για να φανεί ότι η κυβέρνηση παρενέβη στην Εισαγγελία και δικαίωσε τον Ρούτσι. Μόνο που ικανοποιήθηκε το μισό αίτημα του απεργού πείνας: εκταφή της σορού του δολοφονηθέντα γιου του, αλλά μόνο για ταυτοποίηση, όχι για χημικές εξετάσεις που θα δείξουν την ακριβή αιτία θανάτου. Οταν ο Πάνος Ρούτσι ανακοίνωσε ότι συνεχίζει την απεργία πείνας, ο Μητσοτάκης, βλέποντας το κυβερνητικό σχέδιο να ναυαγεί, δεν είχε κανένα πρόβλημα να φορτώσει την ευθύνη στην αστική Δικαιοσύνη. Μόνο που δεν ξεγελάει κανέναν. Θέλει δε θέλει, τη λύση θα την δώσει ο ίδιος, μέσω της αστικής Δικαιοσύνης. Και θα χρεωθεί την ευθύνη για μια ανάλγητη και απάνθρωπη συμπεριφορά έναντι ενός χαροκαμένου γονιού που υπέβαλε ένα απλούστατο και απόλυτα νόμιμο αίτημα)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    17Ν
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Εφετείο 17Ν
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    ΕΛΑ
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Εφετείο ΕΛΑ
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Επαναστατικός Αγώνας
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Ποιοι είμαστε
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Επικοινωνία
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Όροι χρήσης
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Ποιοι είμαστε
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Επικοινωνία
  • Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Η απελευθέρωση της γυναίκας θα είναι κομμουνιστική ή δε θα υπάρξει

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo