Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
Twitter YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Τρέμουν την αποχή
  • Βαθύτερη αιτία: Η φτώχεια και ο περιορισμός της κατανάλωσης των μαζών
  • Nίκος Μπελογιάννης: Ανεξάντλητη πηγή επαναστατικής έμπνευσης
  • Σαν σήμερα 30 Μάρτη
  • Μοσάντ, ΚΥΠ και Αντιτρομοκρατική σε ύποπτες συναλλαγές
  • Ξανά, κ. Λακασά;
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
Twitter YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Επιτροπή Πισσαρίδη για την εκπαίδευση: Περσινά ξινά σταφύλια
Παιδεία

Επιτροπή Πισσαρίδη για την εκπαίδευση: Περσινά ξινά σταφύλια

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr2 Δεκ 2020, 19:56

Για να εντυπωσιάσει τους αφελείς και όσους νιώθουν σαν το ψάρι μέσα στο νερό μέσα στον καπιταλισμό, ο Μητσοτάκης συγκρότησε με βαρύγδουπα ονόματα την επιτροπή Πισσαρίδη με σκοπό να τη χρησιμοποιήσει ως εργαλείο, ως think tank, στην εφαρμογή της αντιδραστικής, αντιλαϊκής του πολιτικής. Η επιτροπή ανέλαβε «να εκπονήσει μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή μελέτη της ελληνικής οικονομίας για τα επόμενα χρόνια» και επικεφαλής της τέθηκε ο κύπριος οικονομολόγος νομπελίστας καθηγητής Πισσαρίδης, ενώ συμμετέχουν ο Νίκος Βέττας, αναπληρωτής πρόεδρος, γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο Δημήτρης Βαγιανός, καθηγητής χρηματοοικονομικών στο πανεπιστήμιο LSE στο Ηνωμένο Βασίλειο, και ο Κώστας Μεγήρ, καθηγητής οικονομικών στο πανεπιστήμιο Yale στις ΗΠΑ.

Στην παρουσίαση της περίφημης επιτροπής, υπογραμμίζεται ότι αυτή είναι «ανεξάρτητη» και ότι «οι προτάσεις της δεν αποτελούν κυβερνητικές αποφάσεις».

Ειδικά για την εκπαίδευση (που μας αφορά στο σημείωμα αυτό), οι προτάσεις της επιτροπής Πισσαρίδη αποτελούν «περσινά ξινά σταφύλια». Είναι προτάσεις που έχουν αντληθεί από το οπλοστάσιο των προτάσεων των απανταχού καπιταλιστών, που αντιμετωπίζουν την εκπαίδευση ως εμπόρευμα και τις εκπαιδευτικές δομές ως ανταγωνιστικές επιχειρήσεις έναντι των οποίων το «επιτελικό κράτος» έχει ελάχιστες υποχρεώσεις, κυρίως υποχρεώσεις συντονισμού, επιχειρήσεις που προσφέρουν «υπηρεσίες», τις οποίες οι «πελάτες» οφείλουν να αγοράζουν. Εξ ου και είναι πανομοιότυπες με τις προτάσεις του ΟΟΣΑ, του ΣΕΒ, και του Μνημόνιου-3 (βλέπε περισσότερα στο Υστερόγραφο).

Πολλές δε, σημαντικές πλευρές των προτάσεων αυτών, υλοποιήθηκαν ήδη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά και την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ενώ άλλες δρομολογούνται και αποτελούν σημαία του κυβερνητικού προγράμματος της ΝΔ.

Σύμφωνα με την επιτροπή

Α. Το δημόσιο δωρεάν σχολείο

πρέπει να απωλέσει κάθε εναπομείναν ίχνος αυτού του χαρακτήρα του, καθώς και ό,τι αντιπροσωπεύει -ακόμη και υποκριτικά-, την απεύθυνση δηλαδή με ενιαίο περιεχόμενο και τρόπο σε όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους τάξη, τον τόπο διαμονής, τη φυλή και το χρώμα τους.

  • Στην κατεύθυνση αυτή την «ομπρέλα» βάζει η χιλιοειπωμένη «αυτονομία» της σχολικής μονάδας. «Αυτονομία» που συνδυάζεται με «αποκέντρωση» αρμοδιοτήτων σε δήμους και περιφέρειες, με αξιολόγηση και επιλεκτική χρηματοδότηση.

Αλλο περιεχόμενο και πρόγραμμα σπουδών θα έχει το σχολείο στο Πέραμα της εργατικής τάξης και άλλο στην Κηφισιά της μεγαλοαστικής σύνθεσης, άλλο στο Ζεφύρι, όπου κατοικούν πληθώρα Ρομά και άλλο στο Παγκράτι των μικροαστικών στρωμάτων, άλλο στο απομακρυσμένο Νευροκόπι και στα νησιά και άλλο στα αστικά κέντρα κ.λπ. Και αυτό το περιεχόμενο και πρόγραμμα σπουδών θα μπορεί να διαμορφώνεται και με παρεμβάσεις των ντόπιων καπιταλιστών, των επιχειρηματιών, των δημαρχαίων, των τοπικών παραγόντων, που αντιμετωπίζουν τον μαθητικό πληθυσμό των σχολικών «τους» μονάδων όχι ως ανθρώπους που θα έπρεπε να έχουν τις ίδιες ανάγκες μόρφωσης, πνευματικής καλλιέργειας και ολόπλευρης ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους, αλλά ως μελλοντικούς εργάτες και «απασχολούμενους» των επιχειρήσεων και των μηχανισμών με ανάλογες γνώσεις και δεξιότητες.

  • Λόγο θα έχουν οι δήμοι και οι περιφέρειες και στη «διαχείριση» του εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Δηλαδή στις προσλήψεις και απολύσεις (εδώ ελλοχεύει η αξιολόγηση) των εκπαιδευτικών, στον αριθμό τους και στα απαιτούμενα «ιδιαίτερα» προσόντα τους, πλην φυσικά των τίτλων σπουδών. Η είσοδος των εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση θα γίνεται με διαγωνισμό, ενώ για τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας θα απαιτείται επιπροσθέτως, εκτός του πτυχίου, και «πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας», που θα αποκτάται σε «δεύτερο χρόνο».
  • Τα αποκεντρωμένα σχολεία θα λειτουργούν στο έδαφος ενός σκληρού ανταγωνισμού, που θα αποσιωπά και θα εξαφανίζει τα διαφορετικά μορφωτικά-πολιτιστικά-κοινωνικοοικονομικά επίπεδα προέλευσης των μαθητών, τις ταξικές δηλαδή διαφορές, που παρεμβαίνουν αποφασιστικά στη μορφωτική εξέλιξη και τις διαδρομές στον εκπαιδευτικό βίο των μαθητών. Από τις «επιδόσεις» των μαθητών τους, τον αριθμό αυτών που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα μαθησιακά αποτελέσματα κάθε σχολικής χρονιάς («επίδοση σε προγενέστερο στάδιο»), τα «καινοτόμα προγράμματα» που αναλαμβάνουν οι σχολικές μονάδες, το βαθμό συνεργασίας τους με τις επιχειρήσεις και την «τοπική κοινωνία» («ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου») θα κρίνεται η «αποδοτικότητα» των σχολείων. Γι’ αυτό και προκρίνεται η συστηματική και συνεχής «αξιολόγηση», εσωτερική και εξωτερική, βάσει των αποτελεσμάτων της οποίας θα κατανέμεται και η κρατική χρηματοδότηση. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα δημοσιοποιούνται ώστε να γίνεται φανερή σε όλη την κοινωνία η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, η οποία στη συνέχεια θα οδηγεί στην «ελεύθερη επιλογή» σχολείων από τους γονείς, ανάλογα με το κοινωνικό τους στάτους και το πορτοφόλι τους.

Η επαγγελματική και μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησής τους.

Την «αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου» προωθεί ήδη η κυβέρνηση Μητσοτάκη, παίρνοντας τη σκυτάλη από το νομοθετικό έργο του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ όπως διατυμπανίζει η Κεραμέως στο άμεσο μέλλον ετοιμάζεται να θεσμοθετηθεί και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

  • Η περιορισμένη κρατική χρηματοδότηση (είπαμε το κράτος είναι αυστηρά «επιτελικό» και την ευθύνη φέρνουν οι καταχρεωμένοι δήμοι, που μέσω των «ανταποδοτικών τελών» μετακυλίουν το κόστος στους δημότες), όμως, έχει περιθώρια ακόμη περισσότερου «εξορθολογισμού». Με αύξηση της αναλογίας μαθητών-εκπαιδευτικών ανά τμήμα (το έκανε ήδη πράξη η Κεραμέως μεσούσης της πανδημίας), με αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών («σύγκλιση του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου»), με αναδιάρθρωση του ημερήσιου ωραρίου λειτουργίας, με συγχωνεύσεις σχολείων και δημιουργία μεγαλύτερων εκπαιδευτικών μονάδων, που θα επιτρέψουν την ενοποίηση της διοίκησής τους, ανά περιοχή, και την κάλυψη των κενών με μετακινούμενους εκπαιδευτικούς-μπαλαντέρ («καλύτερη αξιοποίηση των πόρων και όλων των κατηγοριών του προσωπικού»).
  • Προκρίνεται ακόμη η επέκταση του ολοήμερου σχολείου-παιδοφυλακτήριου και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ώστε να διευκολυνθεί με ελάχιστες κρατικές δαπάνες «η απρόσκοπτη συμμετοχή των γονέων τους στην αγορά εργασίας», η άγρια δηλαδή υπερεκμετάλλευσή τους (σπασμένα ωράρια, εργασιακές σχέσεις-λάστιχο, κ.λπ.), χωρίς το άγχος της επιτήρησης των παιδιών τους.
  • Διατηρούνται ως κόρη οφθαλμού οι δύο τύποι Λυκείων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ), ενώ δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά στην αναγκαιότητα επέκτασης της υποχρεωτικότητας μέχρι και το Λύκειο, ώστε να ολοκληρώνεται ο κύκλος γνώσεων-δεξιοτήτων και να απαγορεύεται η παιδική εργασία μέχρι τα 18 χρόνια.

Υπογραμμίζεται καθαρά η ανάγκη για «αναβάθμιση» της επαγγελματικής εκπαίδευσης-κατάρτισης (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ), ώστε αυτή να καταστεί «ελκυστική» για τα απόπαιδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Στην επαγγελματική εκπαίδευση αποφασιστικό ρόλο καλούνται να έχουν οι «κοινωνικοί εταίροι» και οι «τοπικές κοινωνίες» επιλέγοντας προγράμματα σπουδών, ειδικότητες και μαθησιακά αποτελέσματα, τα πάντα όλα σύμφωνα με τις περιστασιακές ανάγκες της αγοράς. Στην κατεύθυνση αυτή προτείνεται και η επέκταση της μαθητείας στα καπιταλιστικά κάτεργα. Το μενού της «ελκυστικότητας» περιέχει και τα πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι ατόφιες τις προτάσεις της επιτροπής Πισσαρίδη ενσωματώνει το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που ήδη είναι σε «διαβούλευση» και αναμένεται να ψηφισθεί μέχρι τα Χριστούγεννα.

  • Ταυτόχρονα, επιβάλλεται να αυξηθούν οι ταξικοί φραγμοί, ώστε να αποτραπεί η μεγάλη συγκέντρωση αποφοίτων μπροστά από τις πύλες των Πανεπιστημίων και να χτυπηθεί δραστικά η ιστορικά διαμορφωμένη τάση της νεολαίας της εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή μόρφωση. Τέτοιο ρόλο θα έχει το Εθνικό Απολυτήριο, για την απόκτηση του οποίου θα απαιτείται επιτυχής εξέταση σε «αυξημένο αριθμό επιλεγόμενων μαθημάτων (7-9)» (κάτι δηλαδή από μεταρρύθμιση Αρσένη σε συνδυασμό με διακηρύξεις της ΝΔ για τράπεζα θεμάτων, προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη με εξετάσεις πανελλαδικού τύπου, βάση του 10, κ.ά.). Στην κατεύθυνση περιορισμού των εισακτέων στα ΑΕΙ είναι και η θεσμοθέτηση επιπλέον βάσης από τα πανεπιστημιακά τμήματα, καθώς και ο καθορισμός από αυτά του αριθμού εισακτέων.

Β. Για τα Πανεπιστήμια

επίσης απορρίπτεται ακόμη και η ιδέα του ιδρύματος ως χώρου συγκροτημένης επιστημονικής γνώσης που οδηγεί σε σαφή και καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, διαμόρφωσης στέρεης επιστημονικής σκέψης, κοινωνικής συνείδησης με όρους προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο και έμφαση στις ανθρωπιστικές αξίες, πολιτικοποίησης, με ελευθερία έκφρασης και ελεύθερη διακίνηση ιδεών.

Στον αντίποδα προτείνονται η αποθέωση της αγοράς, η υποταγή των Πανεπιστημίων στις «ανάγκες της», δηλαδή στις ανάγκες του κεφαλαίου, οι πρακτικές με λογική κόστους-οφέλους, η λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια που κάνουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα να προσομοιάζουν σε επιχειρήσεις ΑΕ, η κατάταξη με μέτρο την «αποδοτικότητα», τα κριτήρια της οποίας είναι ποσοτικά και «μετρούνται» στη βάση της σκληρής ανταγωνιστικότητας των πανεπιστημίων, που έχει επιβάλει διεθνώς το κεφάλαιο (λίστες κατάταξης). Κοντολογίς, η πρόταση της επιτροπής συμπυκνώνεται σε έναν όρο: «επιχειρηματικό πανεπιστήμιο».

Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε

  • «Περισσότερη αυτονομία στα πανεπιστήμια», που μεταφράζεται σε διαφοροποιήσεις στην εσωτερική οργάνωση, τη διαχείριση των πόρων και τον σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών.
  • Προγράμματα σπουδών για όλα τα γούστα και τις «τσέπες».Τα Πανεπιστήμια συμμετέχουν με στόχο το κέρδος και την αύξηση της χρηματοδότησής τους στην απάτη της «διά βίου μάθησης» με βραχύχρονα και ταχύρρυθμα προγράμματα σπουδών (την πατρότητα διεκδικεί ο ΣΥΡΙΖΑ).
  • Προγράμματα σπουδών-σούπα. Ως εκ τούτου προτείνεται η εισαγωγή των φοιτητών σε Σχολές και όχι σε Τμήματα, τα οποία ιδρύονται και λειτουργούν στη βάση προσέγγισης με συγκροτημένο και συνεκτικό τρόπο μιας επιστήμης και που λογικά οδηγούν σε καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Οι φοιτητές του προτεινόμενου μοντέλου θα «τσιμπολογούν» μαθήματα από διάφορους τομείς, θεωρώντας ότι έτσι αποκτούν τις δεξιότητες (γιατί περί αυτού πρόκειται και όχι για στέρεη επιστημονική γνώση ενός συγκεκριμένου επιστημονικού αντικειμένου), που κάθε φορά απαιτεί η καπιταλιστική αγορά, με την ελπίδα επαγγελματικής αποκατάστασης, που πολύ γρήγορα, όμως, θα αποδεικνύεται φρούδα. Το αποτέλεσμα θα είναι οι «αεριτζήδες επιστήμονες» και οι απελπισμένοι άνεργοι πτυχιούχοι.
  • Στην παραπάνω λογική εντάσσεται και ο «ανασχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και των προγραμμάτων σπουδών». Ενισχύονται οι κατευθύνσεις και ειδικότητες σε γνωστικά αντικείμενα όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση από την αγορά και περιορίζονται ειδικότητες όπου υπάρχει «υπερβάλλουσα προσφορά αποφοίτων». Τη νύφη θα πληρώσουν κυρίως οι ανθρωπιστικές σπουδές.
  • Αξιολόγηση Πανεπιστημίων και χρηματοδότηση υπό την αίρεσή της. Μέρος της χρηματοδότησης θα βασίζεται σε «αντικειμενικές ανάγκες» και το υπόλοιπο θα δίνεται μόνο σε περίπτωση που έχουν επιτευχθεί οι στόχοι που το κάθε ίδρυμα συμφωνεί με το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο των «προγραμματικών συμφωνιών στρατηγικού σχεδιασμού» (το μέτρο ήδη έχει νομοθετηθεί από την κυβέρνηση Μητσοτάκη).
  • Δημιουργούνται Κέντρα Αριστείας, η λειτουργία των οποίων θα παίζει ρόλο στις διεθνείς λίστες κατάταξης.
  • Επαναφορά των κακόφημων Συμβουλίων Ιδρυμάτων, με αυξημένη συμμετοχή εξωτερικών μελών, που θα αναλάβουν τον στρατηγικό σχεδιασμό, την εκλογή των οργάνων διοίκησης (πρυτάνεις, κοσμήτορες), την οργάνωση και ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας και την προώθηση της «εξωστρέφειας».
  • Η προώθηση της «εξωστρέφειας» πραγματοποιείται με τις «συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο, και σε μεταπτυχιακό επίπεδο», με ξενόγλωσσα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών για την προσέλκυση φοιτητών-πελατών που θα καταβάλλουν δίδακτρα, καλοκαιρινά προγράμματα, κ.λπ.
  • Πλήρης προσαρμογή στις αρχές του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. Υιοθέτηση όλων των κατευθύνσεων που επιτάσσουν η Διακήρυξη της Μπολόνια, η συνθήκη της Λισσαβόνας, κ.ά. Για να «ενισχυθεί η αναγνώριση των σπουδών» και «η ελκυστικότητα των ελληνικών πανεπιστημίων σε διεθνές επίπεδο», η διάρθρωση των σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια πρέπει να οργανωθεί σε κύκλους, ακολουθώντας το μοντέλο της Μπολόνια, που εφαρμόζεται μαζικά στα αγγλοσαξωνικά πανεπιστήμια, το μοντέλο δηλαδή 3-5-8 (3 χρόνια ο προπτυχιακός κύκλος, 2 ο μεταπτυχιακός, 3 ο διδακτορικός). Πρόκειται για εμφανέστατη υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών στην Ελλάδα, δεδομένου ότι σε κανένα Τμήμα-Σχολή-Πανεπιστήμιο η φοίτηση δεν είναι κάτω από 4 χρόνια.
  • Επαναφορά του κατασταλτικού μέτρου των «ενεργών φοιτητών». Προβλέπονται γενικά και αόριστα «αντικίνητρα» για όσους δεν ολοκληρώνουν έγκαιρα τις σπουδές τους. Η επιτροπή δεν αναφέρεται, για προφανείς λόγους σκοπιμότητας, στην οριστική διαγραφή αυτών των φοιτητών, καθώς είχε ξεσηκωθεί θύελλα αντιδράσεων από το φοιτητικό κίνημα όταν η Διαμαντοπούλου επιχείρησε να εφαρμόσει το μέτρο. Γι΄αυτό κάνει επίσημη αναφορά μόνο σε ένα πιο «ήπιο» μέτρο, όπως είναι «η εισαγωγή τέλους επανεγγραφής για όσους παρατείνουν τις σπουδές τους πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσής τους».
  • «Εξορθολογισμός» απαιτείται και για τις ελλειπέστατες ήδη κρατικές δαπάνες για τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση, συγγράμματα). Οι φοιτητές πρέπει να αρκεστούν ακόμη και σε ηλεκτρονικά ή μεταχειρισμένα συγγράμματα, ενώ οι φτωχοί εξ αυτών, για να μπορέσουν να τελειώσουν τις σπουδές τους, μπορούν να διεκδικήσουν «άτοκα δάνεια», που θα τους σκλαβώνουν για μια ζωή, αφού θα τα αποπληρώνουν μετά την ένταξη στην αγορά εργασίας (λέμε τώρα). Το παράδειγμα του υποθηκευμένου μέλλοντος των χιλιάδων αμερικανών αποφοίτων πανεπιστημίων δείχνει το δρόμο.
  • «Σημαντικά περιθώρια εξοικονόμησης πόρων» υπάρχουν και μέσω της πολιτικής καταργήσεων-συγχωνεύσεων ΤΕΙ, που αναφανδόν εντάχθηκαν στα πανεπιστήμια από τους συριζαίους.

Χαρακτηριστικές προτάσεις της επιτροπής Πισσαρίδη για την εκπαίδευση

  • Αυτονομία των σχολικών μονάδων. Ορισμένες αρμοδιότητες μπορούν να μεταβιβασθούν από την κεντρική διοίκηση στις επιμέρους σχολικές μονάδες. Λειτουργία της κάθε μονάδας ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες και ευκαιρίες.
  • Στην τοπική αυτοδιοίκηση (αποκέντρωση είτε στους δήμους είτε στις περιφέρειες), μπορούν να μεταβιβαστούν αρμοδιότητες, όπως ιδίως η διαχείριση του κύριου και βοηθητικού προσωπικού των σχολικών μονάδων.
  • Εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, με βάση τις εκροές της εκπαιδευτικής διαδικασίας (όπως η επίδοση των μαθητών, εισαγωγή σε τριτοβάθμια ιδρύματα) και τις εισροές (επίδοση σε προγενέστερο στάδιο, και ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου). Η αξιολόγηση οργανώνεται και συντονίζεται από κεντρικό ανεξάρτητο φορέα. Σύνδεση με κάποιας μορφής παροχή θετικών ή αρνητικών κινήτρων. Στο πλαίσιο αυτό, κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης στις σχολικές μονάδες, ώστε να συνδεθεί με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων.
  • Δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων αξιολόγησης, ώστε να βελτιώνεται η πληροφόρηση γονέων και μαθητών.
  • Τακτική αξιολόγηση των δομών και των λειτουργιών του εκπαιδευτικού συστήματος συνολικά. Αυτή η μορφή αξιολόγησης με τη σειρά της, μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία ισχυρότερων και αποτελεσματικότερων εκπαιδευτικών μονάδων.
  • «Αποκομματικοποίηση και αξιοκρατική ανάδειξη των στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης», με διαδικασίες «ανεξάρτητες και αδιάβλητες» (π.χ. μέσω ΑΣΕΠ), με βάση περιορισμένα «αντικειμενικά» και αυξημένα ουσιαστικά ποιοτικά κριτήρια και προσόντα (σ.σ. βλέπε πολιτικά αρεστοί στην εκάστοτε κυβέρνηση που προωθούνται με πριμοδότηση της «συνέντευξης»).
  • Καλύτερη επιλογή κατά την είσοδο στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, με αδιάβλητες διαγωνιστικές διαδικασίες. Καλύτερες αμοιβές με σύνδεσή τους με την υπηρεσιακή εξέλιξη και αξιολόγηση.

Ειδικά για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναμόρφωση της αρχικής τους εκπαίδευσης, κατά προτίμηση σε δεύτερο κύκλο σπουδών που να καταλήγει σε αναβαθμισμένο πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας.

  • Επέκταση του ολοήμερου σχολείου και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θετικό παράγωγο είναι η απρόσκοπτη συμμετοχή των γονέων τους στην αγορά εργασίας. Προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης της απασχόλησης των γονέων, θα μπορούσε επίσης να εξετασθεί και η δυνατότητα των σχολείων για δημιουργική απασχόληση μαθητών σε εθελοντική βάση κατά την περίοδο των θερινών διακοπών.
  • Στροφή στη σύγχρονη επαγγελματική εκπαίδευση.

Αναβάθμιση και βελτίωση της ελκυστικότητας της λυκειακής (ΕΠΑΛ) αλλά και της μεταλυκειακής (ΙΕΚ) επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Στενή συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με τους κοινωνικούς εταίρους και τις τοπικές κοινωνίες. Ιδρυση δικτύου πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, στήριξη και επέκταση της μαθητείας στα ΕΠΑΛ, επέκταση του δικτύου των ΙΕΚ, αλλά και αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων αυτών των βαθμίδων – κυρίως των ΙΕΚ – για την ενίσχυση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (π.χ. επιλογή ειδικοτήτων, καθορισμός προγραμμάτων σπουδών και μαθησιακών αποτελεσμάτων).

  • Θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου που χορηγείται με βάση εξέταση σε αυξημένο αριθμό επιλεγόμενων μαθημάτων (7-9).
  • Εξορθολογισμός πόρων

Οι δημόσιες δαπάνες στην εκπαίδευση χρειάζεται να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, ώστε να συγκλίνουν τουλάχιστον με τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ, με έμφαση στην αύξηση των δαπανών για την προσχολική εκπαίδευση. Υπάρχουν όμως και σημαντικά περιθώρια για εξοικονόμηση πόρων σε κάποιους τομείς.

Στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η αναλογία μαθητών-εκπαιδευτικών είναι σκόπιμο να συγκλίνει με το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ. Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλλει η σύγκλιση του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η αναδιάρθρωση του ημερήσιου ωραρίου λειτουργίας (διάρκεια διδακτικών ωρών και διαλειμμάτων) και των ωρολογίων προγραμμάτων των σχολείων, καθώς και η αύξηση του μεγέθους των τάξεων (με αύξηση του ελάχιστου αριθμού μαθητών ανά τάξη). Απαραίτητη η προώθηση συγχωνεύσεων σχολείων και η δημιουργία μεγαλύτερων εκπαιδευτικών μονάδων, καθώς και η ενοποίηση της διοίκησής τους, ανά περιοχή, που θα επιτρέψει καλύτερη αξιοποίηση των πόρων και όλων των κατηγοριών του προσωπικού τους.

  • Περισσότερη αυτονομία στα πανεπιστήμια ως προς την εσωτερική τους οργάνωση, τη διαχείριση των πόρων τους, τον σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών, τα κριτήρια εισαγωγής, τον αριθμό των εισακτέων, κλπ. Αύξηση της κοινωνικής τους λογοδοσίας. Χρηματοδότηση με διαφανή κριτήρια τόσο στη βάση των αντικειμενικών αναγκών τους (αριθμός φοιτητών, γνωστικά αντικείμενα, υποδομές, κλπ.), όσο και με όρους επίτευξης συγκεκριμένων ανά ίδρυμα στόχων, στο πλαίσιο πολυετών προγραμματικών συμφωνιών στρατηγικού σχεδιασμού μεταξύ των ιδρυμάτων και του Υπουργείου Παιδείας.
  • Συμβούλια Ιδρυμάτων, με αυξημένη συμμετοχή εξωτερικών μελών, και με ισχυρές και αποφασιστικές αρμοδιότητες στο στρατηγικό σχεδιασμό και στην επιλογή εκτελεστικής διοίκησης των πανεπιστημίων (πρυτάνεις, κοσμήτορες).

Συμβολή των Συμβουλίων στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, αλλά και με τις διεθνείς εξελίξεις στην ανώτατη εκπαίδευση.

  • Στρατηγική ανάδειξης και στήριξης των μονάδων ερευνητικής και εκπαιδευτικής αριστείας στο εσωτερικό των πανεπιστημίων, με αξιοκρατικές διαδικασίες από διεθνείς επιτροπές αξιολόγησης. Στήριξη στον επαναπατρισμό ελλήνων επιστημόνων και προσέλκυση διακεκριμένων αλλοδαπών επιστημόνων στο πλαίσιο ενός αναβαθμισμένου θεσμού των επισκεπτών καθηγητών (visiting professorships).
  • Ανασχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και των προγραμμάτων σπουδών, με ενίσχυση κατευθύνσεων και ειδικοτήτων σε γνωστικά αντικείμενα όπου αναμένεται σημαντική αύξηση της ζήτησης στην αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια και σταδιακό περιορισμό ειδικοτήτων, όπου αναμένεται ή ήδη παρατηρείται υπερβάλλουσα προσφορά αποφοίτων. Αυτό μπορεί ευκολότερα να επιτευχθεί, εφόσον ενισχυθεί η οργανωτική ευελιξία των ιδρυμάτων και η κύρια οργανωτική ακαδημαϊκή μονάδα είναι η Σχολή (που καλύπτει ευρύτερο φάσμα συγγενών γνωστικών αντικειμένων) αντί του – συχνά υπερεξειδικευμένου – Τμήματος. Η οργάνωση των πανεπιστημίων με βάση τις Σχολές, στις οποίες θα πρέπει να εισάγονται οι φοιτητές, θα συμβάλλει και στη δυνατότητα οριζόντιας κινητικότητας μεταξύ προγραμμάτων.
  • Ανοιγμα των ελληνικών πανεπιστημίων σε συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο, και σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
  • Θεσμοθέτηση και ενίσχυση Κέντρων Αριστείας στην ανώτατη εκπαίδευση.
  • Εισαγωγή κινήτρων και αντικινήτρων για την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών από τους φοιτητές. Στην κατεύθυνση αυτή, θα μπορούσε να εξεταστεί και η εισαγωγή τέλους επανεγγραφής για όσους παρατείνουν τις σπουδές τους πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσής τους.
  • Σημαντικά περιθώρια εξοικονόμησης πόρων υπάρχουν και στην ανώτατη εκπαίδευση, καθώς η ενσωμάτωση των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια δεν συνοδεύτηκε από τον απαραίτητο περιορισμό του κατακερματισμού των ιδρυμάτων με τη διασπορά σχολών και τμημάτων τους σε πολλές διαφορετικές πόλεις και κωμοπόλεις.
  • Οι κρατικές δαπάνες φοιτητικής μέριμνας (σίτισης, στέγασης, συγγραμμάτων, κλπ.) χρειάζονται εξορθολογισμό και ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους. Ειδικότερα, οι επιλογές των φοιτητών μπορούν να διευρυνθούν μεταξύ έντυπων, ηλεκτρονικών ή και μεταχειρισμένων συγγραμμάτων. Στον αναγκαίο εξορθολογισμό της φοιτητικής μέριμνας μπορεί επίσης να συμβάλλει η εισαγωγή μηχανισμού άτοκων δανείων, με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής (μετά την ένταξη στην αγορά εργασίας, από ένα ύψος εισοδημάτων και πάνω, χωρίς εμπλοκή τραπεζών) για την κάλυψη του κόστους διαβίωσης στη διάρκεια των σπουδών.
  • Στρατηγική διεθνοποίησης των πανεπιστημίων.

Προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό με καταβολή διδάκτρων. Οργάνωση ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με ή χωρίς συνεργασία με πανεπιστήμια άλλων χωρών. Πλήρης προσαρμογή των ελληνικών πανεπιστημίων στις αρχές του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, ώστε να ενισχυθεί η αναγνώριση των σπουδών που παρέχουν στο εξωτερικό και η ελκυστικότητά τους σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται, ειδικότερα, η προσαρμογή της διάρθρωσης των σπουδών (3-5-8), καθώς και η προσαρμογή των διαδικασιών ακαδημαϊκής και επαγγελματικής αναγνώρισης των πτυχίων, με ριζική αναμόρφωση του εθνικού θεσμικού πλαισίου, λαμβάνοντας υπόψη το ευρωπαϊκό πλαίσιο αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας. Κύρωση διεθνών συμβάσεων για την αναγνώριση πτυχίων (Σύμβαση της Λισσαβόνας) και η προώθηση της σύναψης διμερών συμφωνιών ακαδημαϊκής αναγνώρισης με άλλες χώρες.

Ανοιγμα σε αλλοδαπούς φοιτητές και των προγραμμάτων που προσφέρονται στην ελληνική γλώσσα.

  • Χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων από επιχειρήσεις.

Ο επιχειρηματικός τομέας θα μπορούσε να συνεργασθεί με τα πανεπιστήμια για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων ερευνητικών προσπαθειών, τα αποτελέσματα των οποίων θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν οι χρηματοδοτούσες επιχειρήσεις με κατάλληλη προσυμφωνημένη αποζημίωση των ερευνητών και των πανεπιστημίων.

Επέκταση του ρόλου των πανεπιστημίων στη δια βίου μάθηση. Μεγάλα περιθώρια συνεργασίας των πανεπιστημίων με την επιχειρηματική κοινότητα, με όφελος και για τα δύο μέρη.

Παραπομπές

Προτάσεις ΣΕΒ

Προτάσεις ΙΟΒΕ (think tank των ελλήνων καπιταλιστών)

Προτάσεις ΟΟΣΑ, Μνημόνιο-3, Συμπληρωματικό Μνημόνιο

Πρόγραμμα ΝΔ για Παιδεία

Νομοσχέδιο για επαγγελματική εκπαίδευση-κατάρτιση

Γιούλα Γκεσούλη

ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΙΣΣΑΡΙΔΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΔραματική η κατάσταση με τους ασθενείς που διασωληνώνονται εκτός ΜΕΘ
Επόμενο άρθρο Παλιούρι: αποχαρακτήρισαν το δάσος και το πρόσφεραν στον Σαββίδη

Σχετικά Αρθρα

Ξανά, κ. Λακασά;

Παιδεία 29 Μαρ 2023, 18:11

Κομφούζιο με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων σχολών των πρώην ΤΕΙ

Παιδεία 29 Μαρ 2023, 14:11

IKY: εσωτερικά μαχαιρώματα;

Παιδεία 28 Μαρ 2023, 13:47

Εξορίζουν το Θέατρο από την εκπαίδευση

Διαμαρτυρία στο υπουργείο Παιδείας, την Παρασκευή 31/3, 14:30 μμ

Παιδεία 27 Μαρ 2023, 13:48

Κόψτε το λαιμό σας για να δώσετε λύση για τα παιδιά του Ειδικού Γυμνασίου-Λυκείου Ηλιούπολης 

Παιδεία 27 Μαρ 2023, 10:56

Κεραμέως-Πρυτάνεις: δύο παράλληλοι μονόλογοι

102η Σύνοδος Πρυτάνεων

Παιδεία 26 Μαρ 2023, 10:08
Ροή Ειδήσεων
Κόντρες

Τρέμουν την αποχή

30 Μαρ 2023, 14:05
Οικονομία

Βαθύτερη αιτία: Η φτώχεια και ο περιορισμός της κατανάλωσης των μαζών

Η νέα κρίση του παγκόσμιου τραπεζικού συστήματος (2)

30 Μαρ 2023, 10:36
Ιστορία

Nίκος Μπελογιάννης: Ανεξάντλητη πηγή επαναστατικής έμπνευσης

71 χρόνια μετά το έγκλημα του μοναρχοφασισμού

30 Μαρ 2023, 09:04
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 30 Μάρτη

30 Μαρ 2023, 00:01
Καταστολή

Μοσάντ, ΚΥΠ και Αντιτρομοκρατική σε ύποπτες συναλλαγές

29 Μαρ 2023, 20:43
Παιδεία

Ξανά, κ. Λακασά;

29 Μαρ 2023, 18:11
Παιδεία

Κομφούζιο με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων σχολών των πρώην ΤΕΙ

29 Μαρ 2023, 14:11
Η παπάρα

Ο,τι του φανεί του Λωλονικολή

29 Μαρ 2023, 13:35
Πολιτική

Ο αστυνομικός μηχανισμός προσέφερε ασυλία στους νεοναζιστές εγκληματίες και το βράδυ της δολοφονίας του Παύλου Φύσσα

29 Μαρ 2023, 11:26
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 29 Μάρτη

29 Μαρ 2023, 00:01
Κόντρες

O Edi Rama ίδρυσε σχολή στην Ελλάδα

28 Μαρ 2023, 18:52
Η Αποψή Μας

ΑΠΟΧΗ από τις ΚΑΛΠΕΣ της απάτης – Η ΟΡΓΗ να ξεχυθεί στους ΔΡΟΜΟΥΣ

28 Μαρ 2023, 14:04
Διεθνή

Μεγάλη νίκη των παλαιστίνιων πολιτικών κρατούμενων

28 Μαρ 2023, 13:57
Παιδεία

IKY: εσωτερικά μαχαιρώματα;

28 Μαρ 2023, 13:47
Διεθνή

Μια σύγκρουση στο εσωτερικό του σιωνισμού

Με αντικείμενο τον έλεγχο της εξουσίας

28 Μαρ 2023, 12:18
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 28 Μάρτη

28 Μαρ 2023, 00:01
Κόντρες

Από τις 25 Μάρτη στις 30 Αυγούστου

27 Μαρ 2023, 18:50
Παιδεία

Εξορίζουν το Θέατρο από την εκπαίδευση

Διαμαρτυρία στο υπουργείο Παιδείας, την Παρασκευή 31/3, 14:30 μμ

27 Μαρ 2023, 13:48
Αθλητισμός

Γήπεδο Μελισσανίδη: Συνεχίζει να «βάζει κώλο» ο Πατούλης, στο κόλπο και ο Μπαλτάκος

27 Μαρ 2023, 13:20
Παιδεία

Κόψτε το λαιμό σας για να δώσετε λύση για τα παιδιά του Ειδικού Γυμνασίου-Λυκείου Ηλιούπολης 

27 Μαρ 2023, 10:56
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Σαν σήμερα
  • Σαν σήμερα 30 Μάρτη

    Ημέρα αντισύλληψης.1947: Εκτελούνται τρεις τυπογράφοι της μακεδονικής εφημερίδας "Αγωνιστής".1952: Εκτελούνται οι Μπελογιάννης, Μπάτσης, Καλούμενος και Αργυριάδης.1970: Βόμβα του Κινήματος 20 Οκτώβρη καταστρέφει στρατιωτικό όχημα έξω από τη σχολή Ευελπίδων. Αλλοι δυο μηχανισμοί που δεν εξερράγησαν ανακαλύπτονται στο ίδιο μέρος και σε αστυνομικό όχημα στην Καλλιδρομίου.1972: Εκατοντάδες συλλήψεις νέων στη Θεσσαλονίκη.1977: Βόμβες σε δεκατέσσερα αυτοκίνητα Βορειοαμερικάνων σε Γλυφάδα, Νέα Σμύρνη, Καισαριανή, Ιλίσια, Κολωνάκι, Γκύζη και Νέο Κόσμο, άλλες έξι απόπειρες απέτυχαν (ΕΛΑ).1992: Δύο βόμβες στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης (ΕΛΑ-1η Μάη).2020: Θάνατος Μανώλη Γλέζου.
  • Σαν σήμερα 29 Μάρτη

    Βιετνάμ: Ημέρα βετεράνων (1973).1906: Απεργία 500.000 εργατών σε Πενσυλβανία, Ιλινόις, Ιντιάνα και Αϊόβα.1968: Ο δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος μιλώντας στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιεί για πρώτη φορά το σύνθημα «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών».1970: Καταγγελίες για βασανιστήρια σε 35 μέλη της αντιστασιακής οργάνωσης Δημοκρατική Αμυνα.1973: Αποχώρηση των Αμερικανών από το Νότιο Βιετνάμ.1975: Ποινική δίωξη κατά τριών πρωθυπουργών και 97 υπουργών της χούντας, καθώς και του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου.
  • Σαν σήμερα 28 Μάρτη

    Ημέρα του θεάτρου σκιών.1972: Ο δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος αναλαμβάνει τα αξιώματα του αντιβασιλέα, του πρωθυπουργού, του υπουργού Εξωτερικών και Αμυνας, καθώς και του προέδρου της βουλής.1984: Δολοφονούνται από Αραβα ο β’ μορφωτικός ακόλουθος Κένεθ Χουάιτι και η υπάλληλος Αρτεμις Νικολαΐδη, της αγγλικής πρεσβείας στην Αθήνα.1985: Ο αρεοπαγίτης Χρήστος Σαρτζετάκης εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας με οριακή πλειοψηφία 180 ψήφων.
  • Σαν σήμερα 27 Μάρτη

    Ημέρα θεάτρου.Ημέρα κοινωνικής εργασίας.Ημέρα άθλησης.Ημέρα της μονής κάλτσας.Αγκόλα: Ημέρα νίκης.1969: Βόμβα σε γραμματοκιβώτιο στην οδό Νίκης (Αθήνα).1973: Ο Μάρλον Μπράντο αρνείται το βραβείο «Oscar» σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη συμπεριφορά του Χόλιγουντ απέναντι στους ερυθρόδερμους.2001: Πρώτος πολιτικός γάμος μεταξύ ομοφυλόφιλων (Αμστερνταμ).
  • Σαν σήμερα 26 Μάρτη

    Ημέρα για την απελευθέρωση των εγγράφων.Μπαγκλαντές: Ημέρα ανεξαρτησίας (1971).1910: «Απαγορεύεται η είσοδος εγκληματιών, απόρων, ασθενών και αναρχικών» στις ΗΠΑ.1970: Βόμβα στην ελληνική πρεσβεία της Κοπεγχάγης, τραυματίζεται ο ακόλουθος τύπου.2000: Ο Βλαντιμίρ Πούτιν εκλέγεται πρόεδρος της Ρωσίας.
Περισσότερα...
H παπάρα
  • Ο,τι του φανεί του Λωλονικολή

    29 Μαρ 2023, 13:35
    Υποψήφιοι πρωθυπουργοί είναι όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί. Ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Τσίπρας λέει ο ένας για τον άλλον ότι ήταν κακοί και επικίνδυνοι κυβερνήτες. Εγώ συμφωνώ μαζί τους ότι ήταν κακοί κυβερνήτες και επικίνδυνοι για το δημόσιο συμφέρον, [...] Απέναντί τους έχω ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Δεν έχω κυβερνήσει και δεν έχω βλάψει τη χώρα. Δεν έχω στήσει υποκλοπές. Δεν έλεγα το ’14 «Σεισάχθεια» και μετά να παραδώσω δισεκατομμύρια κόκκινων δανείων, εκατομμυρίων ανθρώπων στη χώρα στα «κοράκια» των funds και τώρα να τους εκβιάζουνε και να πάω να χύνω κροκοδείλια δάκρυα. [...] Αν έχουμε μία ισχυρή εντολή, ένα ισχυρό διψήφιο ποσοστό, τότε με το σημερινό τοπίο θα ξεκινήσουμε με την εντολή που θα πάρουμε, μια προσπάθεια να υπάρχουν προγραμματικές συγκλίσεις. Εάν επιτευχθούν αυτές βάσει των προτεραιοτήτων που θέτουμε για τη χώρα, τότε θα συζητήσουμε για τα πρόσωπα κοινής αποδοχής. Δεν θα είναι ένα πρόσωπο που θα πω εγώ. Δεν διορίζω εγώ την κυβέρνηση. Οι κυβερνήσεις συνεργασίας σε όλη την Ευρώπη είναι με πρόσωπα κοινής αποδοχής.

    Νίκος Ανδρουλάκης

    (Ο,τι του φανεί του Λωλονικολή. Αφού, ρε μεγάλε, έχεις συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των Μητσοτάκη-Τσίπρα, γιατί δεν προτείνεις τον εαυτό σου για πρωθυπουργό της συμμαχικής κυβέρνησης, αλλά παριστάνεις τον τάχαμου πολιτικά γενναιόψυχο; Ξέρουμε: φοβάσαι πως θα σε κάνουν ρόμπα που παριστάνεις την αθώα, άσπιλη και άμωμη παιδίσκη. Γραμματέας του ΠΑΣΟΚ δεν ήσουν επί κυβέρνησης Σαμαροβενιζέλων; Δεν συμμετείχες σε συσκέψεις για το μοίρασμα των κρατικών πόστων ανάλογα με την ποσόστωση που είχατε συμφωνήσει; Αλλά και αυτό να μην είχες κάνει, το κόμμα σου δεν έχει κυβερνήσει; Σε κάποιο καινούργιο κόμμα προεδρεύεις ή στο αμαρτωλό ΠΑΣΟΚΙΝΑΛ; Και γιατί, αφού θέλεις κυβέρνηση «προγραμματικών συγκλίσεων», δεν την προτείνεις στον αρχηγό του πρώτου κόμματος, όταν θα έχει αυτός την εντολή, ή έστω του δεύτερου κόμματος, άμα βγαίνουν τα νούμερα και μπορείτε να το παλέψετε να φτιάξετε κυβέρνηση; Θέλεις να τους εξευτελίσεις προσωπικά, αφήνοντας να περάσουν άκαρπες οι δικές τους εντολές για να καρποφορήσει η δική σου; Αμ’ το άλλο πού πήγες και το βρήκες; Οτι οι κυβερνήσεις συνεργασίας «σε όλη την Ευρώπη» έχουν επικεφαλής τρίτα πρόσωπα. Στη Γερμανία, η τρικομματική κυβέρνηση έχει καγκελάριο τον Ολαφ Σολτς, τον επικεφαλής του μεγαλύτερου από τα τρία κόμματα. Στην Ισπανία, η δι-τρι-κομματική κυβέρνηση των PSOE-Podemos-Unidos έχει πρωθυπουργό τον Πέδρο Σάντσεθ, επικεφαλής του μεγαλύτερου από τα τρία κόμματα. Στην Πορτογαλία η κυβέρνηση είχε στήριξη δύο άλλων κομμάτων και πρόεδρο τον Κόστα, τον επικεφαλής του μεγαλύτερου κόμματος. Στην Ιταλία, η τρικομματική φασιστο-δεξιά κυβέρνηση έχει πρωθυπουργό την Τζιόρτζια Μελόνι και όχι τον Σαλβίνι ή τον Μπερλουσκόνι, γιατί το νεοφασιστικό κόμμα της Μελόνι βγήκε πρώτο. Πού τις βρίσκεις και τις λες αυτές τις μπούρδες; Ρητορικό είναι το ερώτημα. Ο Ανδρουλάκης είναι χαρακτηριστικά ολίγιστος και δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει παρά μόνο μπούρδες. Είναι δε τόσο ζωηρή και… φευγάτη η παιδική χαρά της Χαριλάου Τρικούπη, που ο θείος Κώστας δεν μπορεί να βάλει τάξη, τα έχει παίξει και έχει παρατηθεί. Βαραίνουν και τα χρόνια, βλέπετε)

  • Αν ζούσε ο Γκέμπελς, θα αυτοκτονούσε…

    21 Μαρ 2023, 19:50
    Στην περίπτωση των Τεμπών έχουμε τον ορισμό όχι του ανθρώπινου λάθους, αλλά των ανθρωπίνων λαθών. Για να γίνει αυτό το τραγικό δυστύχημα συνέβησαν τα εξής: Ενας ακατάλληλος σταθμάρχης βρέθηκε σε μία πολύ κρίσιμη θέση. Οι δύο συνάδελφοί του που έπρεπε να είναι στη θέση τους, ο ένας δεν προσήλθε καθόλου, άγνωστο για ποιο λόγο, και ο δεύτερος έφυγε 40 λεπτά νωρίτερα γιατί του ζήτησε ο γιος του σουβλάκια. Ο επόπτης που έπρεπε να δει ότι δεν είναι στη θέση τους, είχε πάει σε ένα τσιπουράδικο. Ο σταθμάρχης αντί να βάλει αυτόματη χάραξη, γιατί δεν την ήξερε, το έκανε χειροκίνητα. Εβαλε το τρένο ανάποδα, δεν είδε την κονσόλα που του άναψε και του έλεγε ότι το έχει βάλει ανάποδα, ούτε το φωτεινό λαμπάκι. Δεν πάτησε το κουμπί για να σταματήσει και να φρενάρει τα τρένα. Εάν ακόμα συζητάμε για το αν πρόκειται για ανθρώπινα λάθη, εγώ σηκώνω τα χέρια ψηλά. (…) Στη Γερμανία, το 2018, ένα τρένο με σύστημα τηλεδιοίκησης εκτροχιάστηκε και πέθαναν τόσοι άνθρωποι γιατί ο σταθμάρχης έπαιζε βιντεοπαιχνίδι. Είπε κανένας εκεί ότι πρέπει να παραιτηθεί η Μέρκελ; Πρέπει να καταλάβουμε ότι όσα συστήματα και να διαθέτεις, όλα στο τέλος καταλήγουν στον άνθρωπο. Και όποιος αθωώνει τον σταθμάρχη, τον επόπτη ή τους άλλους που δεν πήγαν στη δουλειά τους, το κάνει μόνον για πολιτικούς λόγους.

    Αδωνις Γεωργιάδης

    (Αν ζούσε ο Γκέμπελς θα αυτοκτονούσε, βλέποντας έναν από τους μαθητές του να τον ξεπερνά σε έλλειψη ηθικού έρματος και στον αδίστακτο τρόπο με τον οποίο παραποιεί την αλήθεια και φτιάχνει τα πιο τερατώδη ψέματα. Προκύπτει από πουθενά ότι θα ήταν τρεις σταθμάρχες στη βάρδια; Το αντίθετο: οι δύο σχολούσαν στις 22:00, μια ώρα προτού φτάσει το Ιντερσίτι στη Λάρισα. Αλλωστε, η ίδια η κυβέρνηση αναγκάστηκε να πει ότι από εδώ και πέρα θα υπάρχουν δύο σταθμάρχες στη βάρδια, παραδεχόμενη ότι μέχρι τώρα ήταν μόνο ένας. Προκύπτει από πουθενά ότι ο ένας δεν πάτησε το πόδι του και ο άλλος πήγε να πάρει σουβλάκια για τον γιο του; Από πουθενά. Προκύπτει από πουθενά ότι έπρεπε να υπάρχει και τέταρτος, ο επόπτης, αλλά αυτός γλένταγε σε τσιπουράδικο; Από πουθενά. Ποιος επέτρεψε στον άριστο μαθητή του Γκέμπελς να εξαπολύει αυτές τις βρομιές; Ο Παπαδάκης στο πρωινάδικό του. Να πούμε πως αυτά δεν περνάνε; Να το πούμε. Να προσθέσουμε και για τον πανικό τους, που τους οδηγεί σε τέτοιες τερατωδίες. Το γεγονός, όμως, δεν αλλάζει. Αυτοί οι αδίστακτοι εξουσιαστές είναι ικανοί για κάθε έγκλημα)

  • Η εθνική μας γιαγιά μαλώνει τα παιδάκια

    20 Μαρ 2023, 07:00
    Το σύνθημα «δεν ήταν κακιά η ώρα, είναι κακιά η χώρα» που ακούστηκε στους δρόμους και στα κοινωνικά δίκτυα στον απόηχο της σιδηροδρομικής τραγωδίας της 28ης Φεβρουαρίου, ήταν, δεδομένων των συνθηκών, απολύτως δικαιολογημένο. Την ίδια στιγμή, ίσως εκφράζει μια απαξίωση που δεν μας οδηγεί εκεί όπου θέλουμε να πάμε: σε μια καλύτερα οργανωμένη κοινωνία με αξιοκρατία και λογοδοσία. (…) Με λίγα λόγια, το σύνθημα και το σχετικό συναίσθημα μπορούν να αποβούν αντιπαραγωγικά· να μας ακινητοποιήσουν σ’ ένα τέλμα. Ιδιαίτερα όταν τα εκφράζουν νεαρά άτομα τα οποία θα κληθούν να διορθώσουν ό,τι πηγαίνει τόσο στραβά στη χώρα μας: φοβάμαι ότι διαιωνίζουμε από γενιά σε γενιά την απέχθεια του εαυτού, τη μεμψιμοιρία, το αίσθημα της ανημπόριας και της ματαιότητας. Αν πιστεύουμε ότι η χώρα είναι «κακιά», είμαστε επιρρεπείς στην ηττοπάθεια· στις εκδηλώσεις του εμφυλίου πολέμου – με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην προσπαθούμε αρκετά, όχι μόνο να μην ενδιαφερόμαστε αρκετά, αλλά και να γινόμαστε καταστροφικοί, βάνδαλοι κυριολεκτικά και μεταφορικά. (…) Κατηγορώντας ολόκληρη τη χώρα, επιτείνουμε την παθολογία της: την παθολογία ότι σπανίως αποδίδονται ατομικές ευθύνες, του ότι σπανίως λαμβάνονται τολμηρές αποφάσεις, του ότι κανείς δεν σηκώνει το κεφάλι του μέσα στον όχλο εφόσον απειλείται με αποκεφαλισμό. Κυρίως, την παθολογία του ότι καμιά κυβέρνηση δεν έχει το θάρρος να δυσαρεστήσει μερικούς προκειμένου να επιβάλει το σωστό και το δίκαιο.

    Σώτη Τριανταφύλλου

    (Ακούτε, παιδάκια, τι σας λέει η γιαγιά Σώτη; Αντί να ονειρεύεστε επαναστάσεις και εμφύλιους πολέμους που θα τσακίσουν το σύστημα που έκανε τη χώρα κακιά, στρωθείτε στη δουλειά. Να κάνετε τα μαθήματά σας και ν’ ακούτε τη γιαγιά Σώτη. Οχι επαναστατικές σκέψεις. Τα πέρασε για λίγο και η γιαγιά Σώτη στα νιάτα της, αλλά σύντομα κατάλαβε πως πρέπει να δουλέψουμε για τον εκσυγχρονισμό, την αξιοκρατία, το κέρδος, αυτή την κινητήρια δύναμη των κοινωνιών. Οι άξιοι θα πάνε μπροστά και θ’ αλλάξουν τα κακώς κείμενα. Οι μίζεροι θα μείνουν στάσιμοι, αν όχι περιθωριοποιημένοι. Κι αν επιμένουν να μεταφέρουν τη μιζέρια τους στους δρόμους, ένα καλό μπερντάχι από τα ΜΑΤ θα τους συνεφέρει. Α, ας τις πει κάποιος/α της γιαγιάς, πως όταν οι νέοι μιλάνε για την «κακιά χώρα», δεν αναφέρονται συλλήβδην στους κατοίκους της, δεν αναφέρονται σ’ εκείνους που ανταλλάσσουν την εργασία τους με μέσα συντήρησης. Αναφέρονται στα καπιταλιστικά παράσιτα, στην αστική πολιτική και στα ΑΡΔάκια που έχουν αναλάβει εργολαβικά –με καλά συμβόλαια- την υπεράσπιση αυτού του συστήματος και τη συκοφάντηση κάθε ανατρεπτικής φωνής και πράξης. Kι αν η γιαγιά Σώτη προσποιηθεί ότι δεν ξέρει τι είναι τα ΑΡΔάκια, πείτε το της και ολογράφως: Αλήτες Ρουφιάνοι Δημοσιολόγοι)

  • Ο γκαϊλές* ενός πλασιέ νανογιλέκων

    16 Μαρ 2023, 12:44
    Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι εγώ, όπως σίγουρα γνωρίζετε, είμαι καπιταλιστής και διαφημίζω την καπιταλιστική μου συνείδηση και την πίστη μου στην ικανότητα του καπιταλισμού να προωθεί τις κοινωνίες προς την πρόοδο. Ο καπιταλισμός όμως για να λειτουργεί θα πρέπει να λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Και ο ανταγωνισμός για να λειτουργεί πρέπει να μην υπάρχει στρέβλωση της αγοράς με διαφόρων ειδών τεχνάσματα. Δεν αναφέρομαι στο marketing και στη διαφήμιση, αναφέρομαι σε τεχνάσματα παραπλανητικά τα οποία τελικά νοθεύοντας τον ανταγωνισμό νοθεύουν την ίδια τη λειτουργία του συστήματος της οικονομίας.

    Αδωνις Γεωργιάδης

    («Χαιρετισμός Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Αδωνι Γεωργιάδη στην ψηφιακή εκδήλωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) με θέμα "Προστασία καταναλωτή: η σωστή ενημέρωση όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές"». Χρησιμοποιεί ο ΣΕΒ τους όρους «καπιταλιστές», «καπιταλισμός» και τα παράγωγά τους; Ποτέ των ποτών. Οι όροι που χρησιμοποιούν οι καπιταλιστές είναι ευφημιστικοί: «επιχειρείν», «επιχειρηματίες», «επιχειρηματικότητα», «επενδυτές», «αγορά», «οικονομία της αγοράς», «συντελεστές της παραγωγής» και τα παρόμοια. Ο ακροδεξιός τηλεπλασιέ-τηλεμαϊντανός-υπουργός Ανάπτυξης, όμως, έχει το δικό του... γκαϊλέ. Παριστάνει τον αντιμαρξιστή... διανοούμενο και θέλει να «τη λέει» στους μαρξιστές: χτυπάτε τον καπιταλισμό και τους καπιταλιστές εσείς; Περήφανος καπιταλιστής εγώ. Από την άλλη, αυτός, ένας τηλεπλασιέ νανογιλέκων, κολακεύεται να συμπεριλαμβάνει τον εαυτό του στους μεγάλους καπιταλιστές. Και να τους γλείφει σαν σκυλάκι του καναπέ. Οι μεγάλοι καπιταλιστές, από την άλλη, κατά κανόνα σιχαίνονται κάτι τέτοιους τύπους. Τους θεωρούν ελεεινούς. Ως πρακτικοί άνθρωποι, όμως, τους ανέχονται γιατί τους κάνουν τη δουλειά. Την πολύ βρόμικη δουλειά.

    * Γκαϊλές: τουρκικής προέλευσης λέξη που υποδηλώνει το ζόρι, την αγωνία, τον νταλκά, τη σκοτούρα, τη βαθιά επιθυμία που γίνεται βάρος)

  • Εμείς μιλάμε για ζωές, αυτοί μιλούν για ψήφους

    13 Μαρ 2023, 19:59
    Εδώ και πολύ καιρό ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έχει καλέσει κάθε δημοκρατικό πολίτη να μετατρέψει τη σωρευμένη οργή και απογοήτευσή του σε θετική πολιτική δράση. Μετά τα Τέμπη αυτό είναι ακόμη πιο δύσκολο και ταυτόχρονα ακόμη πιο επείγον. Γιατί δεν είμαστε όλοι ίδιοι, όπως λέει η τελευταία γραμμή άμυνας της ΝΔ. Γιατί η κοινωνία, η χώρα, τα παιδιά μας αξίζουν πολύ περισσότερα. Και κυρίως δικαιοσύνη.

    Ολγα Γεροβασίλη

    (Από τις στήλες του «Βήματος της Κυριακής» έστειλε το… κριτικό μήνυμα προς «κάθε δημοκρατικό πολίτη» το μεγαλοστέλεχος και πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι δύσκολο να ανιχνεύσει κανείς το περιεχόμενο της «θετικής πολιτικής δράσης», που ζητούν οι συριζαίοι, αντί «της σωρευμένης οργής και απογοήτευσής». Αρκεί να πέσει στην κάλπη το μαγικό χαρτάκι με το όνομα «ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ» πάνω-πάνω. Το μήνυμα είναι ευανάγνωστο: «Μαζευτείτε, μην αναλώνεστε σε διαμαρτυρίες, μην σκέφτεστε πώς θα κάνετε το σύστημα να πληρώσει, κατεβείτε στις προεκλογικές συγκεντρώσεις του ΣΥΡΙΖΑ και κυρίως ψηφίστε ΣΥΡΙΖΑ». Για ποιο λόγο ΣΥΡΙΖΑ; «Γιατί δεν είμαστε όλοι ίδιοι». Tέτοιο θράσος. Δικιά τους δεν ήταν η Δούρου που μετά τον πνιγμό τόσων ανθρώπων στη Μάνδρα έλεγε πως απλά της έκατσε η στραβή στη βάρδια της; Ο Τσίπρας δεν ήταν που έκανε τηλεοπτικό σόου στο Συντονιστικό Κέντρο της Πυροσβεστικής, ενώ γνώριζαν ήδη ότι στον Νέο Βουτζά και στο Μάτι υπάρχουν πολλοί νεκροί; Ο Τζανακόπουλος με τον Τόσκα δεν οργάνωσαν γκεμπελίστικο σόου, με τις φωτίτσες που άναβαν στον ψηφιακό πίνακα, για ν' αποδείξουν πως υπήρχε ευρύ σχέδιο εμπρησμών, γι' αυτό δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα καλύτερο στο Μάτι; Την υπουργό Προ Πο, Γεροβασίλη, που διαδέχτηκε τον Τόσκα, δεν επικαλούνταν ο υπαρχηγός της Πυροσβεστικής, που προσπαθούσε να εκβιάσει ωμά τον δικαστικό πραγματογνώμονα - αξιωματικό της Πυροσβεστικής, προκειμένου να κρύψει την αλήθεια για τις κυβερνητικές και κρατικές ευθύνες στο μαρτυρικό θάνατο τόσων ανθρώπων στο Μάτι και στον Νέο Βουτζά; Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ιδιωτικοποίησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οργανώνοντας φιέστα Τσίπρα-Τζεντιλόνι στην Κέρκυρα; Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κορόιδευε τον κόσμο ότι φέρνει γρήγορα τρένα, ενώ γνώριζε πολύ καλά ότι η ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου ήταν πολύ χειρότερη σε σχέση με τη δεκαετία του '60; Πρόκειται για γαϊδούρια. Αυτά τα κοινωνικά γαϊδούρια ενδιαφέρονται μόνο για τις ψήφους, την ώρα που ο ελληνικός λαός μιλάει για τις τόσες αδικοχαμένες ζωές και βγαίνει στο δρόμο κραυγάζοντας «οι ζωές μας μετράνε»)

Περισσότερα...
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Αφίσες















Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Αρχείο Εφημερίδας
Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo