Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Σαν σήμερα 7 Νοέμβρη
  • Η αυτοαποθέωση ενός πολιτικού αλήτη
  • Η Παλαιστίνη έβγαλε δήμαρχο στη Νέα Υόρκη
  • Tαξιαρχίες Αλ-Κασάμ: Ετσι ξεγελάσαμε το σιωναζιστικό στρατό
  • Γάζα: Συνεχίζεται το κυνήγι των δωσίλογων
  • Σαν σήμερα 6 Νοέμβρη
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Ο Μπρεχτ και τ’ αγκάθια του
Παιδεία Πολιτισμός

Ο Μπρεχτ και τ’ αγκάθια του

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr4 Ιούν 2023, 06:11

Στη στήλη ΚΟΝΤΡΕΣ της εφημερίδας μας δημοσιεύτηκε προχθές σχόλιο με τίτλο Ο Μπρεχτ και ο αστικός κόσμος, απ’ αφορμή ποίημα του Μπρεχτ, που μπήκε ως «θέμα» στις πανελλαδικές εξετάσεις. Στο σχόλιο περιλαμβάνονται τα εξής σοφά λόγια του Χανς Αϊσλερ:

«Οταν μιλάμε για τον Μπρεχτ, είμαστε σε θέση μάχης, ιδιαίτερα στις καπιταλιστικές χώρες. Αγωνιζόμαστε για τον Μπρεχτ. Είναι αναγκασμένοι να καταπιούν τον Μπρεχτ και δεν πρέπει να τους επιτρέψουμε να τον καταπιούν παρά μονάχα ολόκληρο, μαζί με τ’ αγκάθια».

Ο Χανς Αϊσλερ (1898-1962) δεν είναι «τυχαία περίπτωση». Χωρίς ίχνος υπερβολής θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «ο Μπρεχτ της μουσικής». Ο καλύτερος μαθητής (και βοηθός) του Σένμπεργκ, ήρθε σε σύγκρουση με το δάσκαλό του για πολιτικούς λόγους. Ο κομμουνιστής Αϊσλερ κατηγορούσε τον Σένμπεργκ για «μικροαστικό ελιτισμό» και ο Σένμπεργκ κατηγορούσε τον μαθητή και συνάδελφό του πλέον για  «γελοιωδώς επαναστατικές» απόψεις (αν και η αμοιβαία μουσική εκτίμηση του ενός για τον άλλο παρέμεινε μέχρι το τέλος). Ισως έχουμε άλλη φορά την ευκαιρία να αναφερθούμε στο τεράστιο και σπουδαίο μουσικό έργο και τα θεωρητικά συγγράμματα του Αϊσλερ (παρά το ανελέητο κυνηγητό, τις στερήσεις και τις κακουχίες που υπέστη).

Εδώ σημειώνουμε μόνο την ξεχωριστή σημασία που έχουν αυτά τα λίγα σοφά λόγια του Αϊσλερ για το έργο του Μπρεχτ και τη λειτουργία του στις καπιταλιστικές χώρες. Γιατί ο Αϊσλερ ήταν από τους ελάχιστους (ίσως ο δεύτερος μετά τη Χελένε Βάιγκελ) που ήξερε σε βάθος τον Μπρεχτ και το έργο του, καθώς συνδέονταν με στενή φιλία και συνεργάζονταν συνεχώς από τα μέσα της δεκαετίας του ’20 μέχρι το θάνατο του Μπρεχτ το 1956 (και μετά απ’ αυτόν, καθώς ο Αϊσλερ ολοκλήρωσε ένα θεατρικό και αρκετά τραγούδια που είχαν μείνει στη μέση).

Μπρεχτ και Αϊσλερ στο Βερολίνο το 1950.

Τι λέει ο Αϊσλερ; Οτι οι αστοί είναι αναγκασμένοι να αναγνωρίσουν το έργο του Μπρεχτ, δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς. Ομως θα προσπαθήσουν να το απογυμνώσουν από το επαναστατικό του περιεχόμενο. Κι αυτό δεν πρέπει να τους επιτραπεί.

Μια τέτοια προσπάθεια παρουσίασης του Μπρεχτ «χωρίς τ’ αγκάθια» συνιστά το «θέμα» των πανελλαδικών εξετάσεων στα Νέα Ελληνικά των ΕΠΑΛ (Επαγγελματικά Λύκεια) με το ποίημα του Μπρεχτ, καθώς το ενέταξαν στο πλαίσιο της υποστήριξης του… «εθελοντισμού», προσπαθώντας να παρουσιάσουν τον Μπρεχτ σαν οπαδό των… ΜΚΟ.

Ας δούμε καταρχάς το ποίημα του Μπρεχτ:

ΚΑΤΑΦΥΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ

Ακούω πως στη Νέα Υόρκη

Στη γωνιά της 26ης Οδού και του Μπροντγουαίη

Στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ τους μήνες του χειμώνα

Και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα

Κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες.

 

Ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει

Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις

Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.

Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα

Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ’ τον άνεμo

Το χιόνι που προορίζονταν γι’ αυτούς πέφτει στο δρόμο.

 

Σαν διαβάσεις τούτο ‘δω, μην κλείσεις το βιβλίο, άνθρωπε.

 

Λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα

Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ’ τον άνεμο

Το χιόνι που προορίζονταν γι’ αυτούς πέφτει στο δρόμο.

Μα ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει

Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις

Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης. 

(Μπέρτολτ Μπρεχτ, Ποιήματα, μετάφραση και πρόλογος Νάντια Βαλαβάνη, Σύγχρονη Εποχή, τέταρτη έκδοση, 1992)

Ο Μπρεχτ έγραψε το συγκεκριμένο ποίημα γύρω στα 1931. Η εισαγωγή παραπέμπει στο μυθιστόρημα του Αμερικανού Θίοντορ Ντράιζερ «Αδερφή Κέρι», γραμμένο το 1900 και μεταφρασμένο στα γερμανικά το 1929. Ο Μπρεχτ θεωρούσε τον νατουραλιστή Ντράιζερ εκπρόσωπο της «ψυχαγωγικής λογοτεχνίας», αλλά κατά την πάγια συνήθειά του αντλούσε θέματα και απ’ αυτή τη λογοτεχνία για να τα «ανοικειώσει», δηλαδή για να ανατρέψει τον τρόπο παρουσίασής τους, ώστε να αποκαλυφθεί η ουσία των πραγμάτων και να διαγραφεί η ανάγκη της ανατροπής τους.

Πρέπει να σημειωθεί πως την ίδια περίοδο (1929-1931) ο Μπρεχτ γράφει την «Αγία Ιωάννα των σφαγείων», το πρώτο έργο στο οποίο εκθέτει ολοκληρωμένη την άποψή του για το επικό-διαλεκτικό θέατρο (εννοείται πως αυτή την άποψη δεν έπαψε ποτέ να τη συμπληρώνει και να την τροποποιεί, διατηρώντας αναλλοίωτο τον αισθητικό-ιδεολογικό πυρήνα της). Θέλοντας να γράψει αυτό το έργο και να κατανοήσει τη λειτουργία καπιταλιστικών θεσμών όπως το χρηματιστήριο αγροτικών εμπορευμάτων στις ΗΠΑ, ο Μπρεχτ -ήδη μαρξιστής- διαβάζει εντατικά το «Κεφάλαιο» του Μαρξ και βρίσκει σ’ αυτό όλες τις απαντήσεις που δεν μπορούσε να βρει με εμπειρικό τρόπο. Ενδέχεται να προόριζε αυτό το ποίημα για το συγκεκριμένο έργο ή να το έγραψε εμπνεόμενος από το βασικό θέμα της «Αγίας Ιωάννας». Και τα δύο, πάντως, και το θεατρικό και το ποίημα, εκφράζουν την ίδια προβληματική. Ασκούν μια ανελέητη κριτική σε κάθε μορφή φιλανθρωπίας, η οποία -ακόμη κι όταν ασκείται από έντιμους και καλοπροαίρετους ανθρώπους- δεν αποτελεί παρά ένα απατηλό συμπλήρωμα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας.
Οπως και το θεατρικό, που τοποθετείται στο Σικάγο της μεγάλης κρίσης, έτσι και το ποίημα τοποθετείται στις ΗΠΑ την ίδια εποχή. Νέα Υόρκη, γωνία 26ης και Μπροντγουέι, στην καρδιά του εμπόριου. Η Αμερική δεν είναι η Γη της Επαγγελίας, είναι η κοιτίδα της κρίσης και των εξαθλιωμένων αστέγων. Κι ένας άνθρωπος απευθύνεται στους διαβάτες, ζητώντας τους να πάρουν έναν άστεγο για μια βραδιά στο σπίτι τους.
Ακολουθεί το «οικείο» (δεύτερη στροφή, με έξι στίχους): ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει, δε θα καλυτερέψουν οι σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους, δεν συντομεύεται έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης: αυτά τα λένε οι κομμουνιστές. Ομως λίγοι άνθρωποι (με τους πολλούς τι γίνεται;) θα βρουν καταφύγιο για μια νύχτα (τις άλλες νύχτες;): αυτά τα λένε οι φιλάνθρωποι (σήμερα οι διάφορες ΜΚΟ του «εθελοντισμού», που έχουν αντικαταστήσει τις παλιές θρησκευτικές φιλανθρωπικές οργανώσεις, που έχουν κι αυτές εκσυγχρονιστεί και δουλεύουν ως ΜΚΟ).
Αν το ποίημα τελείωνε εδώ, ο Μπρεχτ θα ήταν ένας ρεφορμιστής «του κερατά». Ενας ελεεινός υποστηρικτής της αστικής φιλανθρωπίας, που λειτουργεί σαν αποσμητικό στην όζουσα τουαλέτα του καπιταλισμού.
Από την τρίτη στροφή, που αποτελείται από μόνον ένα στίχο, ο ποιητής προτρέπει τον αναγνώστη του να μην κλείσει το βιβλίο, αλλά να διαβάσει και την επόμενη στροφή. Ποιητικά μιλώντας, δεν του χρειαζόταν αυτή η μονόστιχη στροφή. Την προσθέτει, όμως, για να προειδοποιήσει πως μέχρις στιγμής έχει παρουσιάσει την αλήθεια περασμένη μέσα από παραμορφωτικό καθρέφτη, την μη-αλήθεια.
Ακολουθεί η «ανοικείωση» (τέταρτη στροφή, επίσης με έξι στίχους); Ναι, λίγοι άνθρωποι (με τους πολλούς τι γίνεται;) θα βρουν καταφύγιο για μια νύχτα (τις άλλες νύχτες;), όπως λένε οι εραστές της φιλανθρωπίας, όμως μ’ αυτόν τον τρόπο ο κόσμος δε θ’ αλλάξει, οι σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους δε θα καλυτερεύσουν, η εποχή της εκμετάλλευσης δε θα συντομεύσει.
Οι στίχοι παραμένουν οι ίδιοι με αυτούς της δεύτερης στροφής, όμως αλλάζει η σειρά των δύο τρίστιχων και έχουμε την απόλυτη ανατροπή. Από τη συμβατική αποδοχή της φιλανθρωπίας («κάτι κάνουν κι αυτοί μέσα στον κωλόκοσμο που ζούμε»), στην καταδίκη της φιλανθρωπίας ως πρακτικής (θεσμού πλέον στις μέρες μας), που λειτουργεί ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ για το σύστημα της εκμετάλλευσης, βοηθώντας στην παράταση της ζωής του, ξεστρατίζοντας ανθρώπους από το επαναστατικό τους καθήκον και μετατρέποντάς τους σε εργαλεία του καπιταλισμού.
Αυτός είναι ο Μπρεχτ «με τ’ αγκάθια του», όπως θα έλεγε ο Αϊσλερ. Τον οποίον τον πήραν, τον καθάρισαν προσεκτικά από τ’ αγκάθια, όπως κάνουν στα λουλουδάδικα με τα τριαντάφυλλα, για να μην πληγώνονται τα χέρια των αγοραστών, και τον έβαλαν στο ανθοδοχείο του καπιταλισμού ως εραστή του… εθελοντισμού!
Το μη λογοτεχνικό κείμενο της εξέτασης είχε τίτλο «Τα οφέλη του εθελοντισμού» και ήταν ένας ύμνος σ’ αυτό το αντιδραστικό κατασκεύασμα, που ξεκινούσε ως εξής: «Τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει ένας νέος (ηλικίας 18‐30 ετών) μέσα από την εθελοντική εργασία είναι πολλαπλά. Ο εθελοντισμός είναι μία πράξη ανιδιοτέλειας, από την οποία ο εθελοντής δεν περιμένει να αποκομίσει κάποιο κέρδος»!
Κερδίζει, όμως, άλλα πράγματα. Καταρχάς, γίνεται καλύτερος… μισθωτός δούλος: «Η συγκεκριμένη έρευνα κατέδειξε ότι τα άτομα που συμμετέχουν συχνά σε εθελοντικές δραστηριότητες πέρα από την καθημερινή τους εργασία, έχουν την ικανότητα να υπομένουν καλύτερα τις εργασιακές πιέσεις. Όπως δηλώνουν οι ίδιοι, την επόμενη μέρα στην εργασία τους νιώθουν πιο χαλαροί. Είναι πιο ψύχραιμοι και υπομονετικοί σε σχέση με τους συναδέλφους τους, όταν αντιμετωπίζουν δύσκολες και πιεστικές εργασιακές συνθήκες»!
Εχει κι άλλο: «οι ψυχολόγοι επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει όντως μία εγγενής θετική επίδραση σε όσους ασκούν συνειδητά τον εθελοντισμό. Με άλλα λόγια, η ένταξη σε μία νέα κοινωνική ομάδα, την οποία επέλεξαν ελεύθερα, τους προσφέρει το ανιδιοτελές αίσθημα αισιοδοξίας, πληρότητας και προσωπικής δικαίωσης που από καιρό είχαν απωλέσει στην καθημερινή κοινωνική, εργασιακή και οικογενειακή τους ζωή. (…) Οι ερευνητές – ψυχολόγοι και κοινωνιολόγοι – διαπίστωσαν ότι η εθελοντική δραστηριότητα αναπληρώνει, έστω και φαντασιακά, την ανάγκη των ανθρώπων για προσωπική δημιουργία και, κυρίως, το αίσθημα ότι ασχολούνται με μία χρήσιμη κοινωνική δραστηριότητα. (…) Οι εθελοντές κάνουν τον κόσμο καλύτερο, βάζοντας τέρμα στην αδράνεια και παίρνοντας πρωτοβουλίες για την επίλυση καθημερινών προβλημάτων. Γενικότερα, ο εθελοντισμός σε κάθε μορφή του μας χαρίζει ένα αίσθημα χαράς και φέρνει γέλιο και χαμόγελο στη ζωή μας».
Στο καπάκι έρχεται το ποίημα του Μπρεχτ, που αποτελεί το λογοτεχνικό κείμενο της εξέτασης. Ενταγμένο στο πλαίσιο αποθέωσης του λεγόμενου εθελοντισμού και χωρίς καμιά ερώτηση που θα μπορούσε να υποψιάσει έστω ότι αποτελεί την πλήρη ανατροπή των όσων αισχρών περιλαμβάνει το μη λογοτεχνικό κείμενο.
Δε θεωρούμε καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι παρατίθεται το ποίημα του Μπρεχτ χωρίς ν’ αναφέρονται η μεταφράστρια και το Εκδοτικό. Είναι μια απόλυτα συνειδητή επιλογή, για να μην υπάρχει τίποτα που να παραπέμπει σε Αριστερά (ανεξάρτητα από τη δική μας γνώμη και για τη Βαλαβάνη ως πολιτικό και για το ΚΚΕ ως κόμμα). Συνειδητή είναι, επίσης, η απάλειψη της δομής του ποιήματος, του χωρισμού του σε στροφές από τον ποιητή. Αν το να μην αναφέρεις μεταφράστρια και Εκδοτικό αποτελεί δεοντολογικό ολίσθημα, το να αφαιρείς τη δομή από ένα ποίημα σημαίνει κατακρεούργησή του. Δεν το χώρισε τυχαία ο ποιητής σε στροφές (πεντάστιχη – εξάστιχη – μονόστιχη – εξάστιχη). Κάποιον σκοπό είχε, προκειμένου να βοηθήσει τον αναγνώστη του να κατανοήσει τη σκέψη του. Αυτόν το σκοπό του ποιητή προσπάθησαν να «πατήσουν», καταργώντας τις στροφές του ποιήματος.
Οι εξεταζόμενοι μαθητές, αφού κλήθηκαν ν’ απαντήσουν σε διάφορες φιλολογικού τύπου ερωτήσεις, στο τέλος δέχονται το ερώτημα-χαριστική βολή: «Θεωρείτε αισιόδοξη ή απαισιόδοξη την άποψη του ποιητικού υποκειμένου;»! Ο,τι και να γράψουν στις 100-150 λέξεις που τους δίνονται ως περιθώριο, είτε θεωρήσουν αισιόδοξη είτε θεωρήσουν απαισιόδοξη την άποψη του ποιητή, το σίγουρο είναι πως θα τον θεωρήσουν… θερμό οπαδό του «εθελοντισμού». Μιλάμε για τον ορισμό της διαστρέβλωσης και του αποπροσανατολισμού. Η θέση του Μπρεχτ δεν είναι αισιόδοξη ή απαισιόδοξη, η θέση του είναι κατά του «εθελοντισμού» και υπέρ του αγώνα για την ανατροπή του καπιταλισμού, που είναι η πηγή των προβλημάτων, τα οποία ο «εθελοντισμός» πασπαλίζει με ψευτοκοινωνική χρυσόσκονη.
Θα ήταν παράλειψη αν δεν σημειώναμε ότι την ίδια περίοδο ο Μπρεχτ με τον Αϊσλερ έγραψαν το «Τραγούδι της αλληλεγγύης» (Solidaritätslied), το οποίο μιλούσε με θετικό τρόπο για το ίδιο θέμα, αν και πουθενά δεν αναφερόταν κάτι σχετικό με τη φιλανθρωπία.
Οι ελληνικοί στίχοι (μετάφραση Παύλος Μάτεσις, από το δίσκο Η Μαρία Φαραντούρη τραγουδάει Μπρεχτ, 1979):
Τώρα ήρθ’ η ώρα για μάχη και για ζωή
γροθιά μου η γροθιά σου δίπλα φίλε στάσου
η πείνα είναι ντροπή

Όταν σφίξουμε τα χέρια οι λαοί αυτής της Γης
θα γενεί παράδεισός μας κι αφεντάδες της εμείς

Τώρα ήρθ’ η ώρα για μάχη και για ζωή
γροθιά μου η γροθιά σου δίπλα φίλε στάσου
η πείνα είναι ντροπή

Έχουν ρίξει τη διχόνοια και μας τρών’ οι δυνατοί
δούλος τους εσύ να μένεις κι αφεντάδες να `ναι αυτοί

Τώρα ήρθ’ η ώρα για μάχη και για ζωή
γροθιά μου η γροθιά σου δίπλα φίλε στάσου
η πείνα είναι ντροπή

Δούλοι και προσκυνημένοι βάρη άχρηστα της Γης
μαύρη μοίρα τους προσμένει σαν θα ενωθούμε εμείς

Τώρα ήρθ’ η ώρα για μάχη και για ζωή
γροθιά μου η γροθιά σου δίπλα φίλε στάσου
η πείνα είναι ντροπή

Προλετάριε προχώρα με τη γνώση πας μπροστά
μονιασμένη κι ενωμένη θα νικήσει η εργατιά

Βιάσου ήρθε η σειρά σου, έμπα και συ στη γραμμή,
για να γίνεις ο αφέντης στη δική σου την πατρίδα,
στη δική σου τη ζωή.

Εδώ η πιο γνωστή εκτέλεσή του με τον μεγάλο Ερνστ Μπους και χορωδία:

https://www.youtube.com/watch?v=B51HI0MPUrQ

Πέτρος Γιώτης

Τα «θέματα» των Νέων Ελληνικών στις Πανελλαδικές των ΕΠΑΛ

7. NEA_ELLHNIKA 2023
Εκτύπωση 🖨
ΜΠΡΕΧΤ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΣαν σήμερα 4 Ιούνη
Επόμενο άρθρο Bogdanos: Simply the best

Σχετικά Αρθρα

Εκπαιδευτικοί: Δεν ανεχόμαστε τους εκβιασμούς και τις αυθαιρεσίες της Διοίκησης

Εργατικά 5 Νοέ 2025, 21:47

14 μήνες φυλάκιση χωρίς αναστολή, για ένα σύνθημα υπέρ της Παλαιστίνης σε πανεπιστημιακό τοίχο

Καταστολή 5 Νοέ 2025, 21:43

Οι πρυτάνεις μαντρόσκυλα της κυβέρνησης

Παιδεία 4 Νοέ 2025, 17:30

Μητσοτάκης: Ο σφαγέας των φοιτητών

Παιδεία 3 Νοέ 2025, 18:15

Το ΣτΕ, o Mητσοτάκης, τα πτυχία των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών, το τυρί και η φάκα

Πολιτισμός 2 Νοέ 2025, 18:52

Διευθυντής ΠΕ Ζακύνθου: Με τον χυδαίο υβριστή Δωδώνης και όχι με τον αξιοπρεπή δάσκαλο

«Φύγε από εδώ μωρή...»!

Παιδεία 1 Νοέ 2025, 06:41
Ροή Ειδήσεων
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 7 Νοέμβρη

7 Νοέ 2025, 00:01
Η παπάρα

Η αυτοαποθέωση ενός πολιτικού αλήτη

6 Νοέ 2025, 17:06
Κόντρες

Η Παλαιστίνη έβγαλε δήμαρχο στη Νέα Υόρκη

6 Νοέ 2025, 13:47
Διεθνή

Tαξιαρχίες Αλ-Κασάμ: Ετσι ξεγελάσαμε το σιωναζιστικό στρατό

Σύμφωνα με την παροιμία: Αλλού βαρούν τα όργανα κι αλλού χορεύει η νύφη

6 Νοέ 2025, 11:45
Διεθνή

Γάζα: Συνεχίζεται το κυνήγι των δωσίλογων

6 Νοέ 2025, 10:47
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 6 Νοέμβρη

6 Νοέ 2025, 00:01
Εργατικά

Εκπαιδευτικοί: Δεν ανεχόμαστε τους εκβιασμούς και τις αυθαιρεσίες της Διοίκησης

5 Νοέ 2025, 21:47
Καταστολή

14 μήνες φυλάκιση χωρίς αναστολή, για ένα σύνθημα υπέρ της Παλαιστίνης σε πανεπιστημιακό τοίχο

5 Νοέ 2025, 21:43
Κόντρες

Μητσοτάκη, είσαι απαράδεκτος

5 Νοέ 2025, 18:54
Διεθνή

Από το Σαρμ ελ-Σέιχ του 1996 στο Σαρμ ελ-Σέιχ του 2025: Η Αντίσταση συνεχίζεται και εντείνεται

5 Νοέ 2025, 17:51
Αγροτικά

Κομισιόν προς Τσιάρα: Θα επιβάλουμε εμβολιασμό για την ευλογιά των αιγοπροβάτων και γενική απαγόρευση εξαγωγών (ζώων, κρέατος και γαλακτοκομικών)

Για ποιους λόγους υπέρμαχοι και αντίθετοι στον εμβολιασμό κρατούν κρυφή την επιστολή του επίτροπου Βάρχεϊ

5 Νοέ 2025, 11:28
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 5 Νοέμβρη

5 Νοέ 2025, 00:01
Καταστολή

7.11.2025: Οι «κλάρες» της Αστυνομίας στο εδώλιο

Δυο ανώτατοι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ δικάζονται για τη βίαιη διάλυση συγκέντρωσης αλληλεγγύης στον απεργό πείνας Δημήτρη Κουφοντίνα

4 Νοέ 2025, 22:33
Παιδεία

Οι πρυτάνεις μαντρόσκυλα της κυβέρνησης

4 Νοέ 2025, 17:30
Εργατικά

Η ελληνική αστική Δικαιοσύνη στο πλευρό του γενοκτόνου σιωναζισμού

Σέρνουν σε δίκη τον πρόεδρο των λιμενεργατών της COSCO

4 Νοέ 2025, 08:18
Αγροτικά

«Είστε επικίνδυνα άσχετοι και ανεύθυνοι, λειτουργείτε με δόλο και σας νοιάζει μόνο να καλύψετε την κόπρο και τις ευθύνες σας»

Υπόμνημα-κόλαφος προς Τσιάρα από τους κτηνοτρόφους Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

4 Νοέ 2025, 07:53
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 4 Νοέμβρη

4 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Νετανιάχου: Εγκλημα είναι η αποκάλυψη της κακοποίησης των παλαιστίνιων κρατούμενων και όχι η κακοποίηση!

3 Νοέ 2025, 20:03
Διεθνή

Αποκαλύψεις για την εν ψυχρώ δολοφονία της οικογένειας Ραζάμπ και άλλα εγκλήματα πολέμου και κατά της ανθρωπότητας του σιωναζιστικού στρατού

3 Νοέ 2025, 19:23
Παιδεία

Μητσοτάκης: Ο σφαγέας των φοιτητών

3 Νοέ 2025, 18:15
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 7 Νοέμβρη

Ημέρα κατά της λογοκρισίας στο διαδίκτυο.

1917: Οκτωβριανή επανάσταση.

1936: Οι ναζί διαγράφουν επίσημα χιλιάδες ξένες λέξεις από το λεξιλόγιο της γερμανικής γλώσσας.

1939: Αποτυχημένη βομβιστική επίθεση κατά του Χίτλερ από τον Γκέοργκ Αϊσλερ στο κελάρι μπυραρίας στο Μόναχο.

1943: Ναζί πυρπολούν το Καρπενήσι και καταστρέφουν το μεγαλύτερο μέρος του.

1967: Πανό για τα πενήντα χρόνια της οκτωβριανής επανάστασης απέναντι από το δημαρχείο Αθηνών, τριάντα συλλήψεις.

1967: Πρώτη βόμβα της ΔΑ (στην οδό Αδμήτου).

1985: Τερματίζεται η 28ωρη πολιορκία του μεγάρου δικαιοσύνης από αντάρτες στη Μπογκοτά (Κολομβία) με εκατό νεκρούς (ανάμεσα τους δέκα όμηροι δικαστικοί και ο πρόεδρος του Ανώτατου Δικαστηρίου).

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Κάθε κρίσιμη στιγμή συνοδεύεται από αυτή την εσωτερική παρόρμηση. Να μη δεχτείς τον κόμπο ως τελικό όριο. Να βρεις τον τρόπο, με ευθύνη, με σταθερότητα, με κόστος, να περάσεις απέναντι. Αυτή η δύναμη δεν προκύπτει από τη φιλοδοξία, αλλά από την ανάγκη να παραμείνεις πιστός σε μια αποστολή που υπερβαίνει το πρόσωπό σου. Να υπηρετήσεις όχι αυτό που σε συμφέρει, αλλά αυτό που θεωρείς σωστό. Το βιβλίο αυτό γεννήθηκε από μια τέτοια ανάγκη. Όχι από την ανάγκη για προσωπική δικαίωση. Δεν γράφτηκε για να εξωραΐσει αποφάσεις, να ωραιοποιήσει γεγονότα ή να κατασκευάσει ένα αφήγημα βολικό για τον συγγραφέα του. Ο αναγνώστης, εξάλλου, γρήγορα θα συνειδητοποιήσει πως το βιβλίο γράφτηκε από την αίσθηση μιας εσωτερικής υποχρέωσης: την ανάγκη της μαρτυρίας. (…) Οι αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν δεν είχαν απλώς πολιτικό κόστος· είχαν ηθικό βάρος, κοινωνική προέκταση, ιστορική διάσταση. Ένιωθα να κουβαλώ στις πλάτες μου τα φαντάσματα των αδικαίωτων αγώνων του χθες, αλλά και τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς που τόλμησε να πιστέψει ότι τα πράγματα μπορούσαν να αλλάξουν. (…) Ήξερα πια, βιωματικά, τι σημαίνει να κυβερνάς με κομμένη την ανάσα και σε συνθήκες τήξης: να σηκώνεις το βάρος και τις επιθέσεις, να αντέχεις την αμφισβήτηση, να προστατεύεις ό,τι μπορεί να σωθεί και να χτίζεις ό,τι δεν υπήρχε. (…) Αυτή η πολιτική είναι έφοδος στον ουρανό. Η πολιτική σε φθείρει, ναι, αλλά σου χαρίζει κάτι πολύτιμο. Τη σπάνια δυνατότητα να συνδεθείς αληθινά με την εποχή σου. Να αφήσεις πίσω σου μια ανεξίτηλη σφραγίδα, μια κληρονομιά που θα ξεπερνά τον χρόνο και το πρόσωπό σου. Να δεις την όμορφη χώρα σου να στέκεται όρθια και τον λαό της να έχει σηκωθεί λίγο ψηλότερα. (…) Σε μια εποχή όπου η πολιτική είχε γίνει διαχείριση της παρακμής, εμείς επιχειρήσαμε να αρθρώσουμε μια διαφορετική αφήγηση. Δεν το πετύχαμε πάντα. Δεν ήταν όλες οι μάχες νικηφόρες. Αλλά κάθε μας βήμα συνοδευόταν από το όνειρο ενός καλύτερου, πιο δίκαιου κόσμου για τους πολλούς, για τους πιο αδύναμους. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως μπορεί να έκανα λάθη, αλλά ποτέ δεν μου έλειψε το θάρρος, ούτε όμως και άφησα τη χώρα μου μοιρολατρικά να τη σπρώξουν στον γκρεμό οι ίδιοι αυτοί που στη συνέχεια θα μας έδειχναν με το δάχτυλο ως υπεύθυνους της καταστροφής. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως έθεσα τον εαυτό μου στην υπηρεσία της χώρας μου αλλά και στην υπόθεση της κοινωνικής δικαιοσύνης, επιδιώκοντας με όλη τη φλόγα της ψυχής μου, και με την τελευταία ικμάδα των δυνάμεών μου, μια καλύτερη μοίρα για αυτόν τον βασανισμένο λαό.

Αλέξης Τσίπρας

(Με το ίδιο θράσος που είχε ως υποψήφιος πρωθιυπουργός, όταν έταζε ότι θα καταργήσει τα μνημόνια με ένα νόμο σε ένα άρθρο, με το ίδιο θράσος που είχε ως πρωθυπουργός, όταν οργάνωνε fake δημοψήφισμα και μετά μετέτρεπε το «όχι» σε «ναι», επανέρχεται τώρα διεκδικώντας ένα νέο ξεκίνημα. Δε διστάζει να αυτοαποθεωθεί με τον πιο χυδαίο, τον πιο αηδιαστικό τρόπο. Χειρότερα από το κάνουν ο Μητσοτάκης και η δική του τσογλανοπαρέα. Παραμένει πάντα ο ίδιος πολιτικός αλήτης: αρριβίστας, αμοραλιστής, αδίστακτος. Ενα τεράστιο «εγώ» στο οποίο δε χωρούν ούτε οι πρώην συνεργάτες του στον ΣΥΡΙΖΑ. Ta πάντα είναι σε πρώτο ενικό πρόσωπο)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo