Ηχηρό χαστούκι στο ΙΕΠ και τον πρόεδρό του Γ. Αντωνίου αποτελεί το ψήφισμα της κοσμητείας της Σχολής Επιστημών της Αγωγής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών (ΕΚΠΑ).
Το πανεπιστημιακό κατεστημένο δεν το λες και απαύγασμα δημοκρατικότητας, όμως αυτά που αποκαλύφθηκαν με την έναρξη της περίφημης τιμωρητικής (αφού η Κεραμέως τη συνδέει με τον μόνιμο διορισμό) επιμόρφωσης των νεοδιόριστων, ήταν τόσο κραυγαλέα αντιδραστικά, ρατσιστικά και ναζιστικής έμπνευσης, που ούτε αυτό το πανεπιστημιακό κατεστημένο μπορούσε να αντέξει.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το ψήφισμα απορρίπτει στο σύνολό του το «πολυσχιδές επιμορφωτικό υλικό» και δεν επικεντρώνεται στις «ελάχιστες αστοχίες που εντοπίστηκαν στις 5.500 σελίδες του» που διαμορφώθηκε (το υλικό) «χάρη και στη συνεισφορά των συντελεστών και των συμμετεχόντων/ουσών», όπως διατυμπάνιζε γενόμενος περίγελως ο Γ. Αντωνίου.
Μάλιστα, το απορρίπτει και ζητά την άμεση απόσυρσή του, παρά τη «διαβεβαίωση» Αντωνίου ότι αυτές οι «ελάχιστες αστοχίες» «απομονώθηκαν και διορθώθηκαν άμεσα».
Γράφαμε ότι το σχολείο αποτελεί ισχυρό ιδεολογικό μηχανισμό του αστικού κράτους και μηχανισμό αναπαραγωγής των εκμεταλλευτικών σχέσεων στην παραγωγή και ότι το περιεχόμενο αυτό καλούνται να υπηρετήσουν -διά του ροπάλου μάλιστα της αξιολόγησης- οι εκπαιδευτικοί. Κατά συνέπεια και το περιεχόμενο της «επιμόρφωσης» που επιβάλλει το υπουργείο Αμάθειας κινείται ακριβώς στην ίδια κατεύθυνση, απλώς ανάλογα με το ιδεολογικό πρόσημο της εκάστοτε κυβέρνησης γίνεται περισσότερο ή λιγότερο κραυγαλέα αντιδραστικό. Κούλης και Κεραμέως, άγρια νεοφιλελεύθεροι και οι δυο, απλώς το τερμάτισαν. Η προχειρότητα και οι αρπακολλίστικες μέθοδοι του ΙΕΠ ήταν μόνο το κερασάκι σε μια δηλητηριώδη «τούρτα».
Αυτό ανησυχεί σφόδρα την κοσμητεία της Σχολής των Επιστημών της Αγωγής, ο «συμβολισμός» δηλαδή που ενέχει το περιεχόμενο της επιμόρφωσης για τις αρχές του «σύγχρονου σχολείου και τις επιδιώξεις της Πολιτείας για την εκπαίδευση» («Το γεγονός ότι τα κείμενα αυτά συμπεριλαμβάνονται σε υλικό που χρησιμοποιείται για την υποχρεωτική εισαγωγική επιμόρφωση νέων εκπαιδευτικών τα καθιστά, συμβολικά, κείμενα διατύπωσης αρχών για το σύγχρονο σχολείο και τις επιδιώξεις της Πολιτείας για την εκπαίδευση»). Την ανησυχεί, δηλαδή, ο συνειρμός που μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί, ανάμεσα στην επιμόρφωση, το ρόλο του σχολείου και την εκπαιδευτική πολιτική, που θα τους οδηγήσει σε συμπεριφορές αμφισβήτησης, γενικής απόρριψης και αντίστασης. Γι’ αυτό και το επισημαίνει στο ψήφισμά της και ζητά την «άμεση απόσυρση του συγκεκριμένου ‘’εκπαιδευτικού υλικού’’» συνολικά.
Παραθέτουμε το ψήφισμα της Κοσμητείας της Σχολής Επιστημών της Αγωγής:
Σχολή Επιστημών της Αγωγής
ΨΗΦΙΣΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Τα μέλη της Σχολής Επιστημών της Αγωγής εκφράζουν την ανησυχία τους για τα όσα καταγγέλλονται επίσημα από ομοσπονδίες και φορείς εκπαιδευτικών και δημοσιεύονται στον τύπο σχετικά με την εισαγωγική επιμόρφωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα στο εκπαιδευτικό υλικό που διανεμήθηκε για την επιμόρφωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών υπάρχουν παραδείγματα, στα οποία μαθητές/τριες χαρακτηρίζονται ως «προβληματικοί», «αναρχικοί», «πνεύματα αντιλογίας» και επίσης σχολεία, με μεγάλο αριθμό μεταναστών/τριων μαθητών/τριών, χαρακτηρίζονται ως «καταυλισμοί στιγματισμένων». Επιπρόσθετα, υπάρχουν και ασκήσεις που με βάση εικόνες-σκίτσα ζητούν από τις/τους εκπαιδευτικούς να χαρακτηρίσουν μαθητές/τριες με μοναδικό κριτήριο την εξωτερική τους εμφάνιση.
Τα όσα αναφέρονται παραπάνω αποτελούν παραδείγματα μιας αντίληψης για την εκπαίδευση που δεν συνάδει ούτε με τις σύγχρονες προσεγγίσεις των επιστημών της εκπαίδευσης, ούτε με την επιδίωξη για ισότιμη εκπαιδευτική ένταξη όλων ανεξαιρέτως των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το γεγονός ότι τα κείμενα αυτά συμπεριλαμβάνονται σε υλικό που χρησιμοποιείται για την υποχρεωτική εισαγωγική επιμόρφωση νέων εκπαιδευτικών τα καθιστά, συμβολικά, κείμενα διατύπωσης αρχών για το σύγχρονο σχολείο και τις επιδιώξεις της Πολιτείας για την εκπαίδευση. Δεδομένου ότι οι αντιλήψεις αυτές αντίκεινται σε κάθε επιστημονική προσέγγιση για το εκπαιδευτικό πλαίσιο, ζητούμε την άμεση απόσυρση του συγκεκριμένου «εκπαιδευτικού υλικού».
Αθήνα, 1 Μαρτίου 2023
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΣΜΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ