Το φιάσκο της τηλεκπαίδευσης συνεχίζεται σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, καταρρίπτοντας τους πανηγυρισμούς της Κεραμέως ότι όλα βαίνουν καλώς.
Απειρες οι καταγγελίες γονέων και εκπαιδευτικών που είτε δεν μπόρεσαν να συνδεθούν στο σύστημα είτε μπόρεσαν να συνδεθούν για καμιά ώρα, ενώ στη συνέχεια το σύστημα έπεσε.
Η ευθύνη βαραίνει εξ ολοκλήρου την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας. Ελάχιστος αριθμός ηλεκτρονικών συσκευών (τάμπλετ, φορητοί υπολογιστές) έχει φθάσει στα σχολεία και είναι σταγόνα στον ωκεανό των τεράστιων αναγκών μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ τα δίκτυα των δημόσιων σχολείων είναι της «κακιάς ώρας» και δεν μπορούν να σηκώσουν τον μεγάλο φόρτο τέτοιων υπηρεσιών.
Για την κυβέρνηση σημασία έχει η παραπειστική προπαγάνδα και όχι η ουσία. Χιλιάδες μαθητές αποκλείονται από τη διαφημισμένη τηλεκπαίδευση (που σε καμιά περίπτωση, βέβαια, δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντάνια και αμεσότητα της σχολικής τάξης, τη διαδραστική, διαπροσωπική σχέση μαθητή-δάσκαλου τόσο αναγκαία στη μαθησιακή διαδικασία), είτε γιατί στα νοικοκυριά δεν υπάρχει ίντερνετ (ειδικά μέσα στη μνημονιακή οικονομική κρίση πολλές οικογένειες κατήργησαν το σταθερό τηλέφωνο και αρκέστηκαν μόνο στην κινητή τηλεφωνία), είτε γιατί οι αυξημένες ανάγκες π.χ. μιας τετραμελούς οικογένειας με γονείς που εργάζονται με τηλεργασία και παιδιά στο σχολείο είναι απαγορευτικές για ταυτόχρονη τηλεργασία-τηλεκπαίδευση, είτε γιατί ανήκουν στα φτωχά λαϊκά στρώματα, που πλέον είναι πολυπληθή, στις περιθωριοποιημένες κοινωνικά ομάδες, σε οικογένειες προσφύγων, μεταναστών, κ.λπ.
Παρολαυτά, η Κεραμέως επιμένει ότι η ύλη των μαθημάτων προχωρεί κανονικά και μάλιστα μπαίνουν και απουσίες, αφού η τηλεκπαίδευση είναι υποχρεωτική (θυμίζουμε ότι στην πρώτη φάση της καραντίνας, η τηλεκπαίδευση αφορούσε μόνο επαναλήψεις της ύλης).
Τις επιπτώσεις αυτής της πολιτικής θα πληρώσουν με σκληρό τρόπο οι μαθητές των δημόσιων σχολείων. Γιατί στα ιδιωτικά σχολεία, από την πρώτη ημέρα, λειτουργεί η τηλεκπαίδευση και οι σχολάρχες διαφημίζουν στους πελάτες τους αυτό το «προνόμιο» των μαγαζιών τους. Ας αφήσουμε δε, το γεγονός ότι οι γόνοι της μεσοαστικής και αστικής τάξης, που φοιτούν στα ιδιωτικά σχολεία, έχουν τη δυνατότητα ταυτόχρονα να κάνουν και ιδιαίτερα μαθήματα (σε αυτήν τη φάση με τηλεκπαίδευση).
Εάν, λοιπόν, συνεχιστεί αυτό το «τροπάρι», ότι δηλαδή η ύλη προχωρεί κανονικά, να μην εκπλαγούμε όταν θα δούμε τους βαθμούς εισαγωγής των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τους οποίους αρέσκονται να χρησιμοποιούν στη βρόμικη προπαγάνδα τους υπουργείο Παιδείας και παπαγαλάκια των ΜΜΕ, προκειμένου να δικαιολογήσουν την εφαρμογή σκληρότερων ταξικών φραγμών (βάση του 10, τράπεζα θεμάτων, επιπλέον συντελεστές βαρύτητας από τα πανεπιστημιακά τμήματα, κ.λπ.). Γιατί τις βάσεις εισαγωγής διαμορφώνουν τα δημόσια σχολεία και όχι ο περιορισμένος αριθμός των υποψήφιων-απόφοιτων των ιδιωτικών σχολείων.
Ηδη από πέρυσι, χρονιά που επίσης είχαμε λοκντάουν, άρχισε να ξετυλίγεται αυτό το κουβάρι, με αφορμή τη βαθμολογία των υποψήφιων για τα ΑΕΙ, και ενώ είχαμε απλώς επαναλήψεις και η εξεταστέα ύλη ήταν αυτή που διδάχθηκε μόνο διά ζώσης. Παρολαυτά τα προβλήματα ήταν τεράστια για τους μαθητές της δημόσιας εκπαίδευσης, πόσω μάλλον φέτος που η ύλη προχωρεί κανονικά.
Μία είναι η αλήθεια: κυβέρνηση και Κεραμέως «δουλεύουν» μόνο για τα ιδιωτικά σχολεία.
ΥΓ. Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης. Ο Αρσένης επικαλείται το γεγονός ότι υπάρχουν 1.400.000 μαθητές και το υπουργείο Παιδείας προσφέρει μόνο 90.000 λάπτοπ για την τηλεκπαίδευση. Δίνει δηλαδή το 7%, όταν το 30% και πλέον των μαθητών και οι οικογένειές τους βρίσκονται στο όριο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Ανέφερε επίσης την περίπτωση του εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου σε ανακοίνωση του οποίου αναφέρονται τα εξής: «Ενα ποσοστό που υπερβαίνει το 30% των μαθητών μας δεν έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, tablet, σύνδεση στο διαδίκτυο, ακόμη και σε σύγχρονα κινητά τηλέφωνα, δεν διαθέτει σταθερό τηλέφωνο, ορισμένοι, μάλιστα, διαβιούν σε σπίτια με κομμένο ρεύμα». Στην περίπτωση αυτή, το υπουργείο έστειλε στις 5 Ιουνίου, μόνο πέντε tablets για τους τετρακόσιους δέκα εγγεγραμμένους μαθητές.
Απαντώντας η Κεραμέως, πέρα από τις πομφόλυγες-μπούρδες για «αναβάθμιση επτά χιλιάδων εκατό κυκλωμάτων σχολείων από ADSL σε VDSL, ενώ περίπου χίλια πεντακόσια σχολεία διαθέτουν οπτική ίνα και προσεχώς άλλα τέσσερις χιλιάδες σχολεία της χώρας θα ενταχθούν και αυτά σε αυτό το σύστημα», ουσιαστικά δεν διέψευσε τον βουλευτή του ΜέΡΑ25. Συγκεκριμένα είπε ότι στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «ήδη από την άνοιξη έως σήμερα έχουμε δρομολογήσει συνολικά 91.613 (ενενήντα μία χιλιάδες εξακόσιες δεκατρείς) φορητές συσκευές αξίας άνω των 24.000.000 ευρώ», με δαπάνη είτε του ΕΣΠΑ είτε μέσω δωρεών! Ενώ ειδικά για τη Δυτική Αθήνα «έχουν δοθεί και δρομολογηθεί τρεις χιλιάδες τετρακόσιες εβδομήντα δύο φορητές συσκευές… για την Πρωτοβάθμια και δύο χιλιάδες τριακόσιες έξι συσκευές για την Δευτεροβάθμια» (οι εμφάσεις δικές μας).
Η απάντηση της υπουργού Παιδείας αποδεικνύει ότι ακόμη και αυτή η ελάχιστη ποσότητα τάμπλετ (σύνολο 97.491) -που σημειωτέον ανήκουν στις σχολικές μονάδες και δίνονται στους μαθητές για χρήση, με ευθύνη των διευθυντών, και κριτήρια κοινωνικοοικονομικά- είναι σταγόνα στον ωκεανό των πραγματικών αναγκών. Ενώ δεν έχουν αποδοθεί στο σύνολό τους στους μαθητές, καθώς η διαδικασία ακόμη δρομολογείται.
ΥΓ2. Εμπειρίες γονέων που επικοινώνησαν με την εφημερίδα μας: «Σήμερα (18/11) θα ξεκινούσαμε από τις 14:15 και για δυο ώρες, όπως μας είχαν πει και από το νηπιαγωγείο. Αποτέλεσμα: 2 ώρες αναμονή για σύνδεση χωρίς ποτέ να γίνει σύνδεση. Σε τηλεφωνική επικοινωνία μου με την νηπιαγωγό ούτε και αυτή κατάφερε να συνδεθεί». «Στο δικό μας νηπιαγωγείο και το συστεγαζόμενο δεν υπάρχει εξοπλισμός για να γίνει μάθημα μέσω βίντεο. Οι νηπιαγωγοί στέλνουν φύλλα εργασιών τα οποία κάνουν τα παιδιά στο σπίτι με τους γονείς. Δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση εκ μέρους του υπουργείου για το πότε θα παραλάβουν εξοπλισμό και για το αν θα είναι εντός καραντίνας. Η δασκάλα βρίσκεται στο σχολείο και απαντάει στα τηλέφωνα».
Γιούλα Γκεσούλη