Ετοιμο στα συρτάρια του υπουργείου Παιδείας είναι και το νομοσχέδιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές, όπως κατέστη φανερό από το δημοσίευμα του φιλοκυβερνητικού «Ελεύθερου Τύπου» της Δευτέρας, 23 Απριλίου.
Το υπουργείο Παιδείας έκανε και πάλι τις γνωστές δηλώσεις περί απλών «προτάσεων» των συναρμόδιων υπηρεσιών, που «τυχαίνει» όμως να έχουν τη μορφή νομοσχέδιου με 8 άρθρα και πρόβλεψη για μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις.
Σίγουρα καραδοκεί την κατάλληλη ευκαιρία για να το προωθήσει, συμπληρώνοντας το παζλ των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων (μαζί με το νομοσχέδιο για την έρευνα) στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Από το δημοσίευμα του «Ε.Τ» προκύπτει ότι η βασική φιλοσοφία του νομοσχέδιου για τα μεταπτυχιακά είναι η συνολική εναρμόνιση όλων των μεταπτυχιακών σπουδών σε όλα τα Πανεπιστήμια, με τα δεδομένα που ίσχυαν ως τώρα σε κάποια Τμήματα ή Σχολές, που χαρακτηρίζονταν από τον ανταποδοτικό χαρακτήρα (δίδακτρα) και την οργάνωση των μεταπτυχιακών σπουδών με κύκλους μαθημάτων επιστημονικής εμβάθυνσης.
Η καθολική στροφή στην ανταποδοτική λειτουργία συνάγεται από το γεγονός ότι προβλέπεται ότι από τον κρατικό προϋπολογισμό θα χρηματοδοτείται μόνο ένα πρόγραμμα master σε κάθε Τμήμα ΑΕΙ. Τα υπόλοιπα θα επιβιώνουν από δίδακτρα, δωρεές, χορηγίες, ερευνητικά προγράμματα, που σημαίνει βεβαίως και μεγαλύτερη σύνδεση με τις επιχειρήσεις και το κεφάλαιο.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη Διακήρυξη της Μπολόνια, η οποία προβλέπει την οργάνωση των σπουδών σε κύκλους [τριετή προπτυχιακό-διετή πρώτο μεταπτυχιακό (master)-τριετή δεύτερο μεταπτυχιακό (διδακτορικό)] και τη μετάβαση των φοιτητών από τον ένα κύκλο στον άλλο υπό προϋποθέσεις, θα σπρώχνει όλο και λιγότερους φοιτητές προς τα πάνω -στους ανώτερους κύκλους, από τους οποίους θα αποφοιτούν και τα στελέχη των μηχανισμών και της παραγωγής- και μάλιστα τους πλέον εύπορους.
Η δε παρακολούθηση οργανωμένου κύκλου μαθημάτων, παραπέμπει ευθέως στη σύνοδο του Βερολίνου -συνέχεια της Μπολόνια-, η οποία ορίζει πως τα μεταπτυχιακά αποτελούν χωριστό κύκλο σπουδών, με συνέπεια μέρος της βασικής γνώσης να μεταφέρεται στις μεταπτυχιακές σπουδές, αφυδατώνοντας τον βασικό προπτυχιακό κύκλο, που θα είναι η κύρια πηγή γνώσης και σπουδών των πολλών.
Το νομοσχέδιο δίνει το δικαίωμα στα ΤΕΙ να οργανώνουν αυτοδύναμα μεταπτυχιακά προγράμματα υπό προϋποθέσεις, που θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση. Η πλήρωση των προϋποθέσεων προκύπτει από την έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης, που θα υποβάλλει το τμήμα των ΤΕΙ που ζητά να ιδρύσει μεταπτυχιακό πρόγραμμα. Κοντολογίς, το έργο της συνολικής υποβάθμισης των πανεπιστημιακών σπουδών, που ξεκίνησε και με την ψευδεπίγραφη «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, ολοκληρώνεται τώρα με τη χορήγηση στα ΤΕΙ και αυτής της αρμοδιότητας.
Συμπέρασμα; Και αυτό το νομοσχέδιο κινείται στον αστερισμό της Μολόνια.








