Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Σαν σήμερα 24 Οκτώβρη
  • Eντατικές ενδο-παλαιστινιακές διαβουλεύσεις στο Κάιρο: Τα όπλα της Αντίστασης δεν μπαίνουν σε διαπραγμάτευση
  • Επίθεση των ΜΑΤ με γκλομπ και χημικά σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς
  • Αυτά τα παιδιά γράφουν με το αίμα τους το αντιστασιακό έπος της Παλαιστίνης
  • Χιλιάδες κενά, συγχωνεύσεις τμημάτων, απειλές και τρομοκρατία για να επιβληθεί η αξιολόγηση – Η εκπαίδευση αντιστέκεται
  • Πρέπει ήδη να νοσταλγεί τη «γλάστρα» που πετάριζε τα βλέφαρα
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Σταθερή προσήλωση στο νεο-φιλελεύθερο μοντέλο για το Σχολείο
Παιδεία

Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

Σταθερή προσήλωση στο νεο-φιλελεύθερο μοντέλο για το Σχολείο

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr28 Απρ 2018, 00:00

Την Πέμπτη 19 Απριλίου, πραγματοποιήθηκε σε ειδική εκδήλωση στο υπουργείο Παιδείας η παρουσίαση της έκθεσης του ΟΟΣΑ με τον βαρύγδουπο και «ελπιδοφόρο» τίτλο: «Εκπαίδευση για ένα Λαμπρό Μέλλον στην Ελλάδα». Παρόλες τις διευκρινήσεις του υπουργείου Παιδείας ότι «η έκθεση παρουσιάζει σημαντικές διαφοροποιήσεις και βελτιώσεις σε σύγκριση με την αντίστοιχη του 2011», που στηρίχθηκε σε στοιχεία πριν ξεσπάσει η κρίση, και τις φιλότιμες προσπάθειες που κατέβαλε το υπουργείο να κρύψει σημαντικά σημεία στην πολύ γενική και προσεκτικά επιλεγμένη «περίληψη» της έκθεσης που παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα του (ολόκληρη η πολυσέλιδη έκθεση είναι στα Αγγλικά), το συμπέρασμα είναι ότι ο ιμπεριαλιστικός οργανισμός παραμένει σταθερά προσηλωμένος στις κατευθύνσεις και οδηγίες που περιγράφουν ένα νεοφιλελεύθερο μοντέλο για το σχολείο.

Η έκθεση υπογραμμίζει τη σημασία τους τριετούς σχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση 2017-2019, σημαντικά σημεία του οποίου θυμίζουμε ότι είναι τα εξής: Αυτοαξιολόγηση-Αποκέντρωση-Αυτονομία, «εξορθολογισμός» του διδακτικού προσωπικού, νέα αναλυτικά προγράμματα, νέο Λύκειο, νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, διαμόρφωση του Ενιαίου Χώρου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης-Ερευνας, ενίσχυση του ρόλου της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), «Αξιολόγηση» και «επαναπροσδιορισμός» του ρόλου των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της διοικητικής δομής τους, «προγραμματική ενοποίηση και βελτιστοποίηση των ιδρυμάτων», «καλύτερη αξιοποίηση» των περιουσιακών στοιχείων των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω καλύτερης διοίκησης και «επαγγελματικής διαχείρισης».

Αυτονομία σχολικής μονάδας – Διοίκηση – Αξιολόγηση

Η έκθεση σημειώνει:
♦ «Οι ‘’σχολικές μονάδες’’ έχουν διάσπαρτες και διάχυτες αρμοδιότητες και χρηματοδοτήσεις, περιορισμένη αυτονομία καθώς πολλές αποφάσεις και εντολές υπαγορεύονται απ’ έξω».

♦ «Ο εξορθολογισμός και η βελτίωση της διακυβέρνησης και της χρηματοδότησης της ελληνικής εκπαίδευσης είναι αναγκαία για την καλή λειτουργία της εκπαίδευσης και των σχολείων. Για την ευημερία του κάθε σχολείου ξεχωριστά η διακυβέρνηση και χρηματοδότηση πρέπει να συνδέονται. Αυτό απαιτεί… σαφή εικόνα για τους διαθέσιμους πόρους, ανάπτυξη και υποστήριξη των οργάνων που συγκροτούν το σχολείο, απόδοση στα σχολεία μιας διακριτής ταυτότητας και δικών τους δυνατοτήτων».

♦ «Η Ελλάδα διαθέτει ένα αφοσιωμένο σώμα εκπαιδευτικών με μέτριες επιδόσεις. Υπάρχει ανάγκη για ένα περιβάλλον εντός του οποίου μπορεί να βελτιώνεται το σχολείο. Το περιβάλλον αυτό απαιτεί: βελτίωση της διοικητικής διαχείρισης των εργαζομένων όσον αφορά την κατανομή τους, στήριξη των ατομικών και συλλογικών διαδικασιών επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών και των διευθυντών, συγκρότηση μιας στρατηγικής αξιολόγησης για τη λογοδοσία και τη βελτίωση των σχολείων».

♦ «Η ανάλυση των πολιτικών και των πρακτικών εκπαιδευτικών συστημάτων με υψηλές επιδόσεις έδειξαν ότι υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές οι οποίες μπορεί να αποτελέσουν οδηγό για τις κυβερνήσεις: να έχουν σαφείς στόχους,… να διασφαλίσουν ότι τα συστήματα αξιολόγησης παρέχουν αντικειμενική πληροφόρηση για τα αποτελέσματα και τους σκοπούς της λογοδοσίας και της βελτίωσης, να εστιάσουν στα επιτεύγματα του κάθε σχολείου χωριστά, να εστιάσουν δηλαδή στις μονάδες που η διδασκαλία και η μάθηση πραγματώνεται».

Για τα ίδια θέματα η Ειδική Σύμβουλος του Γενικού Γραμματέα του ΟΟΣΑ, επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΟΟΣΑ, Γκαμπριέλα Ράμος, σημείωσε τα εξής:

«Ο ορισμός της αυτονομίας και σε ποιο επίπεδο το σκεφτόμαστε, είναι ένα περίπλοκος συνδυασμός διαφορετικών στοιχείων. Υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα για το πόσο δημιουργείς σχολεία, τα οποία είναι απολύτως ανεξάρτητα και αποφασίζουν στους πόρους τους, στο σχολικό τους πρόγραμμα, στις αρχές τους, στα συστήματά τους και έχουν τα δικά τους συστήματα αξιολόγησης.

Αυτός είναι ένας ακραίος τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε κανείς να ορίσει τη σχολική αυτονομία, αλλά μπορεί να έχουμε και διαφορετικά επίπεδα αυτονομίας. Το βασικό το οποίο εμείς σκεφτόμαστε -διότι στην Ελλάδα το σύστημα είναι πολυκεντροποιημένο και δεν μπορεί να πάμε από τη μία πλευρά στην άλλη χωρίς να λάβουμε υπόψη μας όλα τα στοιχεία- είναι να δώσουμε στους Διευθυντές σχολείων τα εργαλεία μέσω των οποίων μπορούν να διαχειριστούν τα σχολεία και να θέσουν τα κριτήρια των αποτελεσμάτων τα οποία θα έχουν και οι καθηγητές να κρίνονται βάσει των αποτελεσμάτων τους…

Φυσικά δεν λέμε να δώσουμε πλήρη αυτονομία σε όλα τα σχολεία και έτσι θα λυθούν όλα τα προβλήματα. Εδώ δίνουμε μεγαλύτερη ευθύνη στο να βοηθήσουμε τα σχολεία να βελτιώσουν την απόδοσή τους, αλλά ταυτόχρονα σε ένα εθνικό πλαίσιο προτύπων, ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν οι μετρήσεις, χρειάζεται ένας στρατηγικός ορισμός το τι. Ουσιαστικά μιλάμε όσον αφορά την ποιότητα του συστήματος και ένα πλαίσιο λογοδοσίας. Θα μπορούσα να σας αναφέρω πάρα πολλά παραδείγματα για χώρες που έχουν περάσει από το ένα στάδιο στο άλλο».

Συμπέρασμα

Ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά συγκεντρωτικό και η αυτονομία των σχολικών μονάδων εξαιρετικά περιορισμένη. Στο πλαίσιο αυτό θεωρεί ότι οι διευθυντές των σχολικών μονάδων έχουν πολύ περιορισμένες αρμοδιότητες και το έργο τους περιορίζεται σε διοικητικά ζητήματα. Κατά τον ΟΟΣΑ, απαιτείται «βελτίωση της διοικητικής διαχείρισης των εργαζομένων όσον αφορά την κατανομή τους». Τούτο σημαίνει ότι οι διευθυντές πρέπει να έχουν λόγο στη στελέχωση των σχολείων τους (άρα στο διορισμό του εκπαιδευτικού προσωπικού) και στην κατανομή του διδακτικού προσωπικού, ώστε να εξασφαλίζεται ισορροπία μεταξύ των «ικανοτήτων» των εκπαιδευτικών και των αναγκών των μαθητών. Τα σχολεία θα ξεχωρίζουν από τον τρόπο διακυβέρνησής τους και τη χρηματοδότησή τους. Διακυβέρνηση και χρηματοδότηση είναι δυο παράγοντες που μεταξύ τους συνδέονται. Οι κυβερνήσεις πρέπει «να εστιάσουν στα επιτεύγματα του κάθε σχολείου χωριστά». Σχολεία και εκπαιδευτικοί θα κρίνονται βάσει των «αποτελεσμάτων» που παράγουν και όλα αυτά μέσα σε ένα «πλαίσιο λογοδοσίας», που θα καθορίζει τα «κριτήρια» και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται «οι μετρήσεις».

Πολλές φορές έχουμε σημειώσει ότι η αυτονομία της σχολικής μονάδας, που διακρίνεται σε «παιδαγωγική, διοικητική και οικονομική» συνδέεται σαν το νύχι με το κρέας με την κακόφημη αποκέντρωση. Για τον ιμπεριαλιστικό οργανισμό του ΟΟΣΑ σημασία έχουν κυρίως η διοικητική και οικονομική αυτονομία, γιατί εκεί βρίσκεται και όλο το «ψητό» της επίτευξης των σκοπών της δημοσιονομικής πειθαρχίας: διαχείριση των σχολείων από διευθυντές-μάνατζερς, αναζήτηση χρηματοδότησης και από άλλες πηγές, πλην της κρατικής χρηματοδότησης, εμπορευματοποίηση κοινωνικών αγαθών, όπως είναι και η Παιδεία. Το τελευταίο, σε συνδυασμό με την προώθηση της αποκέντρωσης, σηματοδοτεί την εμπλοκή της «τοπικής κοινωνίας», των επιχειρήσεων στη λειτουργία των σχολείων και επομένως οδηγεί σε μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και στη λειτουργία του σχολείου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Από την άλλη, η αποκέντρωση της εκπαίδευσης στους χρεοκοπημένους δήμους θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην αύξηση των «ανταποδοτικών τελών» για τους δημότες. Η συζήτηση που γίνεται τελευταία (και έχει παρελθόν) για την καθιέρωση vouchers στο δημόσιο σχολείο και το δικαίωμα «επιλογής» σχολείου από τους γονείς δεν είναι τυχαία. Η προβολή στο μέλλον θα είναι αυτή ακριβώς η εικόνα.

Η αποκέντρωση είναι η λυδία λίθος για τη γενίκευση των ξεχαρβαλωμένων σχέσεων εργασίας και στην εκπαίδευση, κάτι που είναι ήδη συνήθης πρακτική στους δήμους.

Η αυτονομία αποτελεί όχημα και για την αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών. Η εποχή των Μνημονίων, η συνεχής εξαθλίωση της εργαζόμενης κοινωνίας, οι σκληρές αντιλαϊκές και αντιεκπαιδευτικές πολιτικές απαιτούν τη χειραγώγηση και κατατρομοκράτηση και των εκπαιδευτικών. Ο τρόπος που διοικείται το σχολείο, η διαχείριση από τον διευθυντή του ανθρώπινου δυναμικού, των πόρων του, η αναζήτηση νέων πόρων από «τρίτους», τα «εκπαιδευτικά αποτελέσματα», κ.λπ. είναι τα «μετρήσιμα κριτήρια» της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και κατά συνέπεια και των εκπαιδευτικών της.

Αξιολόγηση

Η έκθεση του ΟΟΣΑ σημειώνει:

♦ «Με ένα σώμα εκπαιδευτικών στην Ελλάδα καλά καταρτισμένο και αφοσιωμένο, το σχολείο μπορεί να βελτιωθεί περαιτέρω με την πρόσληψη εκπαιδευτικών και διευθυντών υψηλής ποιότητας, την αναθεώρηση των εργασιακών συνθηκών, την καλύτερη κατανομή εκπαιδευτικών στα σχολεία και τη συνεχή υποστήριξη για την ανάπτυξη του επαγγελματισμού τους. Μία εμβρυακή κουλτούρα λογοδοσίας ως μέσου βελτίωσης αποτυπώνεται σε πρωτοβουλίες όπως η βάση δεδομένων My School, η εισαγωγή της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης και η θέσπιση της ΑΔΙΠΠΔΕ (Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση)».

♦ «Υπάρχει ανάγκη για ένα περιβάλλον εντός του οποίου μπορεί να βελτιώνεται το σχολείο. Το περιβάλλον αυτό απαιτεί:… συγκρότηση μιας στρατηγικής αξιολόγησης για τη λογοδοσία και τη βελτίωση των σχολείων. Επιπλέον, αναγκαίοι όροι για την επιτυχία των στόχων αυτών είναι η ανάπτυξη πρακτικών εργαλείων και διαδικασιών για την αξιολόγηση των σχολείων και των διευθυντών όπως επίσης έγκυρες και αξιόπιστες αξιολογήσεις των μαθητών».

Συμπέρασμα

Ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι η δημιουργία βάσης δεδομένων My School, που εξασφαλίζει την αυστηρή και την ανά πάσα στιγμή επιτήρηση του σχολείου από τις κεντρικές υπηρεσίες, η εισαγωγή της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης και η θέσπιση της ΑΔΙΠΠΔΕ, συνιστούν απλά ένα πρώτο βήμα για την εφαρμογή και της αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, «μία εμβρυακή κουλτούρα λογοδοσίας». Στην ίδια κατεύθυνση είναι επίσης και το νομοσχέδιο για τις «Υποστηρικτικές Δομές της Εκπαίδευσης», που αναφέρονται επίσης στην έκθεση.

Η επίκληση της «μη τιμωρητικής αξιολόγησης» (λέγεται σε άλλο σημείο) γίνεται μόνο και μόνο για να μην προκληθεί ανησυχία στους εκπαιδευτικούς. Αλλωστε, το να κάνει και το χατίρι στη συγκυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας δεν κοστίζει και τίποτε, όταν όλοι συνομολογούν ότι τώρα προέχει η καλλιέργεια «κουλτούρας αξιολόγησης».

Χαρακτηριστική είναι η απάντηση Γαβρόγλου σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου:

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω τον κ. Γαβρόγλου στην περίπτωση που βρεθεί μια φόρμουλα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα, θα προχωρούσατε σε κάτι τέτοιο; Και για να σας προλάβω, επειδή έχετε πει ότι αυτήν τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει αυτό, εννοώ μετά την εφαρμογή προφανώς της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και της αξιολόγησης των στελεχών εκπαίδευσης. Αν είστε ανοιχτός σε μια τέτοια πρόταση. Ευχαριστώ πολύ.

Κ. ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ: Να σημειώσουμε, να υπογραμμίσουμε, ότι για πρώτη φορά σε μια τέτοια έκθεση υπάρχει αναφορά σε θέματα τιμωρητικής αξιολόγησης. Αυτά είναι βήματα πολύ σημαντικά…

Το δεύτερο. Εμείς γι' αυτό τον λόγο, ακριβώς γι' αυτό τον λόγο, ακολουθώντας τη συγκεκριμένη πρόταση καταργούμε το Προεδρικό Διάταγμα 152 με το νόμο που θα καταθέσουμε. Ταυτόχρονα όμως αναγνωρίζουμε στο ίδιο νομοσχέδιο τη σημασία της κουλτούρας της αποτίμησης και λέμε: για να υπάρξει κουλτούρα αποτίμησης χρειάζεται μια μέθοδος, χρειάζεται να πειστούν οι άνθρωποι, χρειάζεται να πειστεί η κοινωνία.

Ποια είναι αυτή; Είναι ακριβώς όλα όσα λέμε στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο: αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ανάδραση, μια συλλογικότητα, μια διεπιστημονικότητα με τις δομές που προτείνουμε και νομίζουμε ότι αυτό είναι ένα εξαιρετικό πρώτο βήμα το οποίο πρέπει να ενισχύσουμε και να βελτιώσουμε, χωρίς να είναι η αντιπαράθεση «θα κάνετε στους εκπαιδευτικούς ή δεν θα κάνετε;»…

Διορισμοί

Η έκθεση σημειώνει:

♦ «Για την ευημερία του κάθε σχολείου ξεχωριστά η διακυβέρνηση και χρηματοδότηση πρέπει να συνδέονται. Αυτό απαιτεί συγκρότηση ενός οράματος για την εκπαίδευση που θα είναι εξολοκλήρου προσανατολισμένο στο μέλλον… Απαιτεί επίσης τη δημιουργία σώματος μόνιμων εκπαιδευτικών το οποίο μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη ισχυρών εκπαιδευτικών θεσμών και να παρέχει εκπαίδευση υψηλού επιπέδου στους μαθητές τους».

Για το ίδιο θέμα η G. RAMOS και η B. PONT επικεφαλής της συγκεκριμένης ομάδας μελέτης αναφέρουν τα εξής:

G. RAMOS: «Και μιας και έχετε ένα πολύ υψηλό επίπεδο, ποια ήταν η τελευταία φορά που προσλάβατε μόνιμους καθηγητές; Το 2008. Μιλάμε να εντάξουμε τους καθηγητές σε μια διαδικασία κανονικότητας προσλήψεων. Ολα αυτά τα χρόνια έχετε τους αναπληρωτές καθηγητές, όπου οι συμβάσεις τους δεν είναι πολύ ελκυστικές. Το θέμα είναι πώς κάνεις το επάγγελμα του δασκάλου, του καθηγητή, ελκυστικό…».

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν κατ’ αρχήν υπάρχει η πρόβλεψη στην έκθεση για να γίνουν προσλήψεις το επόμενο διάστημα, εάν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για συγκεκριμένο αριθμό και εάν υπάρχει πρόβλεψη για κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

B. PONT: «Δεν έχουμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα πρέπει να πάρει αυτές τις αποφάσεις και να υποβάλει τις προτάσεις της όσον αφορά την πρόσληψη καθηγητών. Πιστεύουμε ότι ο θεσμός των αναπληρωτών δημιουργεί αρκετά προβλήματα και πιστεύουμε ότι θα πρέπει στα ελληνικά σχολεία οι μαθητές να έχουν μεγαλύτερη σταθερότητα.

Να ξεκινήσουμε ένα μίνιμουμ 5ετούς διάρκειας σύμβασης. Να τους δώσουμε δηλαδή την αρχική σταθερότητα στο νέο τους εργασιακό βίο ή να υπάρχει και ένα νέου είδους σύμβαση που θα είναι πιο ευέλικτο, γιατί υπάρχουν καθηγητές που μένουν σε ένα σχολείο, ή στη σχολική εκπαίδευση και δεν μπορούν να μετακινηθούν, δεν μπορούν να πάνε πουθενά.

Αρα λοιπόν είναι σημαντικό να δώσουμε στα σχολεία του 21ου αιώνα μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά την πρόσληψη των καθηγητών ούτως ώστε οι καθηγητές να αποκρίνονται στις ανάγκες των σχολείων πολύ περισσότερο από ό,τι συνέβαινε μέχρι τώρα. Και με αυτό τον τρόπο πιθανόν να επιτευχθεί και μεγαλύτερη αποκεντροποίηση των διαδικασιών στα σχολεία».

G. RAMOS: «Αυτό το οποίο θα ήθελα να πω είναι ότι όχι δεν υπάρχει κάποιος χρονικός ορίζοντας, αλλά γνωρίζουμε ότι η υλοποίηση όλων αυτών των προτάσεων απαιτούν χρόνο. Είναι ένα πολύ περίπλοκο ζήτημα. Θα πρέπει να εξετάσουμε τις επιλογές, να δούμε πώς αυτό το νέο πλαίσιο θα μπορούσε να λειτουργήσει και θα έλεγα, όπως έλεγα και στα αρχικά μου σχόλια, εάν η ελληνική οικονομία επανέρχεται στην κανονικότητα, νομίζω ότι οι συμβάσεις των καθηγητών και δασκάλων, θα πρέπει να επανέλθουν στην κανονικότητα. Και αυτό είναι επείγον. Επείγουσας σημασίας ζήτημα».

Συμπέρασμα

Τίποτε δεν έχει αποφασιστεί ακόμη. Οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών έχουν ακόμη πολύ δρόμο. Υπάρχει μόνο μια «διαπίστωση», ένα ευχολόγιο. Οι μόνιμοι διορισμοί συναρτώνται με την πορεία της ελληνικής οικονομίας και από το εάν αυτή θα «πιάσει» τους μνημονιακούς στόχους.

Σημειώνουμε ότι οι εκπρόσωποι του ιμπεριαλιστικού οργανισμού μιλούν επίσης και για «ευελιξία» όσον αφορά στην πρόσληψη εκπαιδευτικών και τη συνδέουν με την επίτευξη «μεγαλύτερης αποκεντροποίησης των διαδικασιών στα σχολεία» (δηλαδή προσλήψεις εκπαιδευτικών με διάφορες συμβάσεις από τα αποκεντρωμένα σχολεία, σε επίπεδο π.χ. περιφέρειας, δήμων ή ακόμη και σχολικών μονάδων). Μιλούν επίσης για πενταετείς συμβάσεις σε κάποιες κατηγορίες αναπληρωτών, που κατά τα φαινόμενα θα είναι και η μόνιμη εξέλιξη, μέχρις ότου οι «θεσμοί» δώσουν το πράσινο φως.

Επισημαίνουμε πως έτσι κι αλλιώς οι μόνιμοι διορισμοί θα είναι ελάχιστοι και με το σταγονόμετρο. Το υπουργείο Παιδείας φρόντισε όλο το προηγούμενο διάστημα γι’ αυτό. Οι συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων και τμημάτων, η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, η κατάργηση των γεωγραφικών ορίων των σχολείων, η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, η ανάθεση δεύτερης και τρίτης ειδικότητας στους εκπαιδευτικούς με την «ενοποίηση των ειδικοτήτων», η μείωση των ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα, η κατάργηση του υπεύθυνου δάσκαλου στο ολοήμερο σχολείο (στην απογευματινή ζώνη), η κατάργηση των ολιγομελών τμημάτων στα ΕΠΑΛ, οι μεγάλες ανατροπές στο ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό σύστημα, η μείωση των αιτήσεων για συνταξιοδότηση λόγω της μεγάλης ανασφάλειας που δημιούργησε το νέο τοπίο, η υπογεννητικότητα, κ.λπ., είναι οι αιτίες για τη μείωση των οργανικών θέσεων.

Πανελλαδικές εξετάσεις

Η έκθεση σημειώνει:

♦ «Γενικότερα, οι τρέχουσες μεταρρυθμίσεις στα προγράμματα σπουδών και στο Λύκειο παρέχουν μία ευκαιρία για την ενίσχυση των μαθησιακών ικανοτήτων όλων των μαθητών. Τα τεράστια διακυβεύματα που συνδέονται με τις Πανελλήνιες εξετάσεις για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η ‘’παραπαιδεία’’ έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις που υπονομεύουν το ρόλο του σχολείου και της μάθησης καθώς εστιάζει αποκλειστικά σε τεχνικές με στόχο τα επιτυχή αποτελέσματα στις εξετάσεις».

Για το ίδιο θέμα η G. RAMOS αναφέρει:

«Αυτό που προτείνουμε είναι να έχουμε μια καλύτερη κατανόηση της απόδοσης των παιδιών σε διαφορετικά επίπεδα. Αυτό το οποίο συμβαίνει με το σύστημα σήμερα είναι λίγο νεφελώδες όσον αφορά τη συγκεκριμένη εξέταση και είναι ένα σημείο καμπής για όλες τις οικογένειες και για τους νέους και τις νέες που ετοιμάζονται να δώσουν εξετάσεις και ουσιαστικά καθορίζεται το μέλλον τους πιθανό από αυτό.

Μια σχετική σημασία για την εξέταση είναι να σταματήσουν, να μην υπάρχουν οι εξετάσεις αυτές και να γίνεται η αξιολόγηση των μαθητών σε διαφορετικά επίπεδα στη διάρκεια της εκπαίδευσης… Το θέμα είναι το σύστημα να συνοδεύεται με περισσότερη γνώση σε διαφορετικά επίπεδα της διαδικασίας. Δεν είναι εύκολο ζήτημα αλλά η πραγματικότητα μας λέει αυτό το οποίο αναφέραμε όσον αφορά τις οικογένειες που επενδύουν τόσα πολλά στην παραπαιδεία. Πως θα υπάρχει αυτή η εξισορρόπηση των προσπαθειών; Είναι κάτι το οποίο το εξετάζουμε».

Συμπέρασμα

Ποια είναι αλήθεια για τους εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ «τα τεράστια διακυβεύματα που συνδέονται με τις Πανελλήνιες εξετάσεις για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» που «πρέπει να αντιμετωπιστούν»;

Δεν έχουμε καμιά αμφιβολία ότι δεν πρόκειται για τη μόρφωση και τις γνώσεις των μαθητών, ούτε για τις διαστάσεις της «παραπαιδείας». Ο καημός για τα αποτελέσματα που σημειώνουν τα ελληνόπουλα στο διαγωνισμό PISA, φανερώνει ότι η μόνη έγνοια είναι η απόκτηση συγκεκριμένων δεξιοτήτων που απαιτεί η καπιταλιστική αγορά εργασίας.

Τα «τεράστια διακυβεύματα» είναι η ρύθμιση της ροής προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, η ελαχιστοποίησή της μέσω και της καθιέρωσης ενός νέου συστήματος επιλογής-αξιολόγησης των μαθητών («αξιολόγηση των μαθητών σε διαφορετικά επίπεδα στη διάρκεια της εκπαίδευσης»). Το νέο Λύκειο των συριζαίων είναι ένα τέτοιο παράδειγμα, αφού καθιερώνει ένα αριστοκρατικό, ελιτίστικο Λύκειο, ένα Λύκειο δεξιοτήτων, με την Γ’ τάξη του κανονικό φροντιστήριο και με υψηλότατους ταξικούς φραγμούς.

Τριτοβάθμια εκπαίδευση

Η έκθεση υπογραμμίζει τη σημασία των πρωτοβουλιών που έχει πάρει η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας για τις «νέες μορφές διοίκησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης» και τον «εξορθολογισμό της οργάνωσης των μεταπτυχιακών σπουδών».

Σημειώνει επίσης:
♦ «Ωστόσο, ακόμα και πριν την οικονομική κρίση, η επαγγελματική απορρόφηση των αποφοίτων ΑΕΙ ήταν χαμηλότερη από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση γνώρισε τα τελευταία χρόνια σαρωτικές αλλαγές. Ενα αναπτυσσόμενο σύστημα λογοδοσίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κερδίζει έδαφος».

♦ «Διασφάλιση προϋποθέσεων για μια αποτελεσματική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μία πτυχή που μπορεί να τεθεί ως στόχος αφορά τη βελτίωση της διακυβέρνησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τόσο ως σύνολο όσο και των επιμέρους θεσμών της. Χρειάζεται μία προοδευτική προσέγγιση μεγαλύτερης αυτονομίας των θεσμών, σύνδεσης του συστήματος χρηματοδότησης με την κυβερνητική στρατηγική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και εξισορρόπηση της μεγαλύτερης αυτονομίας και της αύξησης της λογοδοσίας».

Συμπέρασμα

Οι απεσταλμένοι του ΟΟΣΑ υπογραμμίζουν τη σημασία των αλλαγών που έκαναν οι συριζαίοι στη διοίκηση των ΑΕΙ (Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας σε κάθε διοικητική Περιφέρεια) με το νόμο Γαβρόγλου. Ωστόσο θεωρούν ότι οι αλλαγές αυτές δεν επαρκούν, γι’ αυτό και ζητούν νέες ρυθμίσεις, προφανώς στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των χαρακτηριστικών της διοίκησης του επιχειρηματικού πανεπιστήμιου (γι’ αυτό και κάνουν αναφορά και στον «εξορθολογισμό» των μεταπτυχιακών, εννοώντας την καθιέρωση διδάκτρων).

Σημ. Ολες οι εμφάσεις στο κείμενο είναι δικές μας.

Γιούλα Γκεσούλη

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

Το ίδιο παραμύθι
Επόμενο άρθρο

Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

Να τσακίσουμε το αυγό του φιδιού σε κάθε γήπεδο και σε κάθε γειτονιά

Σχετικά Αρθρα

Επίθεση των ΜΑΤ με γκλομπ και χημικά σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς

Καταστολή 23 Οκτ 2025, 20:33

Χιλιάδες κενά, συγχωνεύσεις τμημάτων, απειλές και τρομοκρατία για να επιβληθεί η αξιολόγηση – Η εκπαίδευση αντιστέκεται

Παιδεία 23 Οκτ 2025, 19:06

Ο Δήμος Ηράκλειου Αττικής σε ρόλο Μεγάλου Αδερφού

Παιδεία 23 Οκτ 2025, 13:07

30 Οκτώβρη: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας-αλληλεγγύης για την προσφυγή της Χρύσας Χοτζόγλου κατά της απόφασης που την έθεσε σε δυνητική αργία

Εργατικά 16 Οκτ 2025, 19:35

Εξω από την «έγκριση» των προγραμμάτων σπουδών των πανεπιστημιοποιημένων κολλεγίων οι τρεις ιδιωτικές Νομικές Σχολές

Παιδεία 16 Οκτ 2025, 13:09

ΕΜΠ: Εισβολή ΜΑΤ-ΟΠΚΕ στην Αρχιτεκτονική – Καταπάτηση ασύλου και συλλήψεις φοιτητών

Με την αμέριστη συνδρομή της Πρυτανικής Αρχής

Καταστολή 16 Οκτ 2025, 10:48
Ροή Ειδήσεων
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 24 Οκτώβρη

24 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Eντατικές ενδο-παλαιστινιακές διαβουλεύσεις στο Κάιρο: Τα όπλα της Αντίστασης δεν μπαίνουν σε διαπραγμάτευση

23 Οκτ 2025, 22:41
Καταστολή

Επίθεση των ΜΑΤ με γκλομπ και χημικά σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς

23 Οκτ 2025, 20:33
Διεθνή

Αυτά τα παιδιά γράφουν με το αίμα τους το αντιστασιακό έπος της Παλαιστίνης

23 Οκτ 2025, 19:56
Παιδεία

Χιλιάδες κενά, συγχωνεύσεις τμημάτων, απειλές και τρομοκρατία για να επιβληθεί η αξιολόγηση – Η εκπαίδευση αντιστέκεται

23 Οκτ 2025, 19:06
Κόντρες

Πρέπει ήδη να νοσταλγεί τη «γλάστρα» που πετάριζε τα βλέφαρα

23 Οκτ 2025, 18:59
Παιδεία

Ο Δήμος Ηράκλειου Αττικής σε ρόλο Μεγάλου Αδερφού

23 Οκτ 2025, 13:07
Διεθνή

Σαμποτάρουν προκλητικά την είσοδο βοήθειας στη Γάζα οι σιωναζιστές

Mαταιοπονούν: η ενότητα λαού-Αντίστασης δεν σπάει

23 Οκτ 2025, 11:12
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 23 Οκτώβρη

23 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Ταξιαρχίες Αλ-Κουντς: Τιμούμε τους μάρτυρες από την ηγεσία μας

22 Οκτ 2025, 20:45
Καταστολή

Ιδιώνυμο αδίκημα η διαδήλωση στο Σύνταγμα

22 Οκτ 2025, 14:50
Κόντρες

Kαρανικομπουμπουκίαση

22 Οκτ 2025, 10:54
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 22 Οκτώβρη

22 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Γάζα: Γερό χτύπημα στη δωσιλογική συμμορία του Αμπού Σαμπάμπ

21 Οκτ 2025, 23:04
Διεθνή

Στο τουρκοκυπριακό μόρφωμα κάνει κουμάντο ο Ερντογάν, όχι ο Ερχιουρμάν 

21 Οκτ 2025, 22:13
Υγεία

Αυτό είναι ταβάνι στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο!

21 Οκτ 2025, 20:40
Αγροτικά

Η ευλογιά των αιγοπροβάτων έπληξε κρατικό Ινστιτούτο με πρόβατα δύο σπάνιων ελληνικών φυλών!

Της πλάκας τα μέτρα βιοασφάλειας του ΥΠΑΑΤ  

21 Οκτ 2025, 19:51
Κόντρες

Εχει ο Λε-Πα σχέση με τον ΟΠΕΚΕΠΕ;

21 Οκτ 2025, 11:55
Πολιτική

Παριστάνουν τους νομιμόφρονες οι νεοναζιστές στο δικαστήριο

21 Οκτ 2025, 08:43
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 21 Οκτώβρη

21 Οκτ 2025, 00:01
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 24 Οκτώβρη

Ημέρα Ηνωμένων Εθνών.

Ημέρα αποτίμησης της γυναικείας εργασίας.

Ημέρα κατά της παχυσαρκίας.

Ημέρα ακτών.

Ημέρα πληροφόρησης για την ανάπτυξη.

Ζάμπια: Ημέρα ανεξαρτησίας (1964).

1922: Ο Μουσολίνι και 50.000 μελανοχιτώνες ξεκινούν από τη Νάπολη την «πορεία προς τη Ρώμη».

1956: Σοβιετικά τανκ στους δρόμους της Βουδαπέστης κατά τη δεύτερη μέρα της ουγγρικής εξέγερσης.

1968: Ταυτόχρονες εκρήξεις βομβών της ΔΕ στις εισόδους της Νομικής και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.

1977: Αποφυλακίζεται από τον Κορυδαλλό μετά από δεκαοκτάμηνη παραμονή ο βασανιστής Μπάμπαλης.

1978: Βόμβες σε έκθεση της AEG και στο μηχανοκίνητο της Χωροφυλακής στη Θεσσαλονίκη.

2001: Ο αστυφύλακας Γ. Τυλιανάκης πυροβολεί και σκοτώνει τον 21χρονο Μαρίνο Χριστόπουλο (Ζεφύρι).

2002: Ο ανθυπαστυνόμος Θοδωρής Κατσάς πυροβολεί και σκοτώνει τον 23χρονο Αναστάσιο Λυμούρα (Γλυφάδα).

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς και στο ζήτημα της απεργίας πείνας του Π. Ρούτσι, που απασχολεί το τελευταίο διάστημα τη δημόσια συζήτηση, θέλω να πω ότι η πολιτεία πρέπει να στέκεται με ευαισθησία δίπλα στους ανθρώπους που πονούν, ακόμη κι όταν την αμφισβητούν. Αυτό επιτάσσει η ανθρωπιά και ο πολιτισμός μας. Σεβόμαστε τις αποφάσεις της ανεξάρτητης δικαιοσύνης, όποιες κι αν είναι αυτες, χωρίς να τις σχολιάζουμε. Αυτό επιτάσσει το κράτος δικαίου το οποίο δεν μπορούμε να επικαλούμαστε α λα καρτ. Πόσο μάλλον σε θέματα που αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης, όπως είναι το συγκεκριμένο αίτημα, και βεβαίως η εκδίκαση αυτής της μεγάλης τραγωδίας, που μας έχει πληγώσει βαθιά όλους. Όπως, άλλωστε, ειπώθηκε από την ηγεσία του Αρείου Πάγου, δεν χάνεται κανένα δικαίωμα κανενός συγγενή, καθώς κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο θα μπορεί να διατυπωθεί εκ νέου οποιοδήποτε αίτημα οποιασδήποτε πλευράς. Κι ας μην ξεχνάμε ότι νέες αέναες καθυστερήσεις μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε παραγραφές αδικημάτων, που θα ήταν η απόλυτη ασέβεια στη μνήμη των νεκρών.

Kυριάκος Μητσοτάκης (facebook)

(Για να αφιερώνει ο Μητσοτάκης ένα «κεφάλαιο» της εβδομαδιαίας σινδονιάδας του στο facebook στην απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι σημαίνει πως αισθάνεται και πάλι στριμωγμένος. Μάλλον δεν είχε δει ακόμα τις συγκεντρώσεις που έγιναν στην Αθήνα και άλλες πόλεις, αλλά δεν ήταν καθόλου δύσκολο για τους συνεργάτες του να προβλέψουν το μέγεθός τους. Και τι έκανε; Το έριξε στην υποκρισία. Το έκανε τις προηγούμενες μέρες ο εκπρόσωπός του, χτες βγήκε μπροστά ο ίδιος ο Μητσοτάκης. «Ευαισθησία», «ανθρωπιά», «πολιτισμός», από τη μια, «ανεξάρτητη δικαιοσύνη», από την άλλη. Ο Μητσοτάκης έχει όλες αυτές τις σπουδαίες ιδιότητες, αλλά η αστική Δικαιοσύνη δεν τις έχει. Κι αυτός δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Μόνο που και αυτή η εκδήλωση υποκρισίας πάει κατευθείαν «στον κουβά». Γιατί ήταν ο δικός του μηχανισμός που προσπάθησε να συκοφαντήσει τον Ρούτσι όταν ξεκίνησε την απεργία πείνας. Και ήταν ο δικός του υπουργός, ο Φλωρίδης, που προανήγγειλε την απόφαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας, γεγονός που κατέγραψαν όλα τα φιλοκυβερνητικά μίντια με τον πανομοιότυπο τίτλο: «Παράθυρο από τον Φλωρίδη». Από το Μαξίμου τους έδωσαν τον τίτλο, για να φανεί ότι η κυβέρνηση παρενέβη στην Εισαγγελία και δικαίωσε τον Ρούτσι. Μόνο που ικανοποιήθηκε το μισό αίτημα του απεργού πείνας: εκταφή της σορού του δολοφονηθέντα γιου του, αλλά μόνο για ταυτοποίηση, όχι για χημικές εξετάσεις που θα δείξουν την ακριβή αιτία θανάτου. Οταν ο Πάνος Ρούτσι ανακοίνωσε ότι συνεχίζει την απεργία πείνας, ο Μητσοτάκης, βλέποντας το κυβερνητικό σχέδιο να ναυαγεί, δεν είχε κανένα πρόβλημα να φορτώσει την ευθύνη στην αστική Δικαιοσύνη. Μόνο που δεν ξεγελάει κανέναν. Θέλει δε θέλει, τη λύση θα την δώσει ο ίδιος, μέσω της αστικής Δικαιοσύνης. Και θα χρεωθεί την ευθύνη για μια ανάλγητη και απάνθρωπη συμπεριφορά έναντι ενός χαροκαμένου γονιού που υπέβαλε ένα απλούστατο και απόλυτα νόμιμο αίτημα)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    17Ν
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Εφετείο 17Ν
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    ΕΛΑ
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Εφετείο ΕΛΑ
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Επαναστατικός Αγώνας
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Ποιοι είμαστε
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Επικοινωνία
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Όροι χρήσης
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Ποιοι είμαστε
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Επικοινωνία
  • Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Nέα έκθεση ΟΟΣΑ για την Eκπαίδευση

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo