Η κυβέρνηση των «αρίστων» με τα ανύπαρκτα ή και τα πτυχία «μαϊμού», των αδίστακτων τεχνοκρατών, των υπουργών χωρίς έστω τη στοιχειώδη οπτική της αστικής πολιτικής αλλά με συμπεριφορές «πολιτικών του σωλήνα», που οι εμπειρίες τους προέρχονται αποκλειστικά από χώρους όπου σπουδάζουν και συναστρέφονται τα golden boys και οι γόνοι της αστικής και επιχειρηματικής ελίτ, την ίδια στιγμή που απαιτεί
- από την ελληνική νεολαία να υφίσταται ένα διαρκές μαρτύριο αξιολογήσεων, που της στερεί τη χαρά της εφηβείας, με συνεχείς εξετάσεις, το οποίο μάλιστα ενισχύει επιπλέον με ισχυρούς ταξικούς φραγμούς (βάση εισαγωγής που καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά Τμήματα, δραστική μείωση αριθμού εισακτέων, αύξηση εξεταζόμενων μαθημάτων σε Γυμνάσιο-Λύκειο, προαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο με Τράπεζα Θεμάτων, πανελλαδικές εξετάσεις και συντελεστές βαρύτητας, τηλεαξιολόγηση ακόμη και στην περίοδο της πανδημίας)
- από τις οικογένειες των εργαζόμενων να δίνουν «έναν σκασμό» λεφτά για να υποστηρίξουν τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών τους (φροντιστήρια, ιδιαίτερα), προκειμένου αυτά να υπερπηδήσουν τους σκληρούς ταξικούς φραγμούς και τις απαιτήσεις της εισαγωγής στα ΑΕΙ
- τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια να ανταποκρίνονται σε ένα αδυσώπητο σύστημα αξιολόγησης, με κίνδυνο ανά πάσα στιγμή να καρατομηθούν και να απωλέσουν ακόμη και αυτήν τη λειψή κρατική χρηματοδότηση,
προωθεί νομοθετικές ρυθμίσεις, ώστε όποιος έχει την οικονομική δυνατότητα να μπορεί να αποκτήσει (κυριολεκτικά «να αγοράσει») πτυχία. Χωρίς αξιολόγηση, χωρίς κόπους, αγωνίες, εξετάσεις και ξενύχτια, μέσω της φοίτησης σε κολλέγια, τα οποία έχουν συνάψει συμφωνίες δικαιόχρησης με ξένα πανεπιστήμια και τα «πτυχία» και τους «τίτλους σπουδών» απονέμουν τα ξένα ιδρύματα, με τα οποία είναι συμβεβλημένα τα εν λόγω «μαγαζιά» των εμπόρων γνώσης και ελπίδων. Θεωρεί δηλαδή, τους μαθητές ανάξιους να σπουδάσουν στα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια, αλλά άξιους να φοιτήσουν στα κολλέγια, να «αγοράσουν» πτυχία και στη συνέχεια να εργαστούν με τις ίδιες προϋποθέσεις και όρους που εργάζονται οι απόφοιτοι των ελληνικών ΑΕΙ.
Οπως όλες οι κυβερνήσεις που ακολούθησαν μετά την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2005/36 της Ευρωπαϊκής Ενωσης με το ΠΔ 38/2010, έτσι και η κυβέρνηση της ΝΔ κάνει νομοθετικές παρεμβάσεις «ροκανίζοντας» το άρθρο 16 του Συντάγματος.
Στόχος όλων ήταν και είναι μέσα από παράπλευρους δρόμους, με τους οποίους τα κολλέγια αναγορεύονται σε οιονεί πανεπιστήμια, να αποδυναμωθεί το άρθρο 16 που απαγορεύει την ίδρυση και λειτουργία στη χώρα μας ιδιωτικών πανεπιστημίων, ώστε στη συνέχεια, στο μέλλον, σε μια νέα αναθεώρηση του Συντάγματος, αυτό να καταπέσει σαν ώριμο φρούτο, καθώς δεν θα έχει λόγο ύπαρξης.
Τούτη τη φορά, η θρασύτατη Κεραμέως, προφανώς με τις πλάτες του Μητσοτάκη, που βρήκε τρόπο μες στην πανδημία να τα ξηλώσει όλα και να προωθήσει σκληρά αντιεκπαιδευτικά μέτρα, προχώρησε στην κατάθεση αιφνιδιαστικά τροπολογίας (εκπρόθεσμη), που ψήφισε ο κυβερνητικός λόχος, κυριολεκτικά στο παρά πέντε, στο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση-Κατάρτιση.
Με την τροπολογία
- Ορίζεται «ως αρμόδια αρχή για τον εθνικό συντονισμό της εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος διατάγματος (σ.σ. ΠΔ 38/2010) το Αυτοτελές τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά βίου Μάθησης και Νεολαίας» του υπουργείου Παιδείας.
- Υποχρεώνονται οι επαγγελματικοί φορείς να εγγράψουν στη δύναμή τους σε αποκλειστική προθεσμία ενός μηνός τους κατόχους επαγγελματικών προσόντων (όπως αυτά αποκτώνται βάσει της Οδηγίας 2005/36 της ΕΕ και του ΠΔ 38/2010).
Κοντολογίς, η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων-επαγγελματικής ισοδυναμίας μετατρέπεται σε μια τυπική αυτοματοποιημένη διαδικασία, καθώς τα εκάστοτε άσχετα στελέχη του υπουργείου Παιδείας ορίζονται ως «αρμόδια αρχή», ενώ πρακτικά η προθεσμία του ενός μηνός που δίνεται στους επαγγελματικούς φορείς, καθιστά γράμμα κενό και την «πρακτική άσκηση» ή τη «δοκιμασία», που απαιτείται σε περιπτώσεις για την πρόσβαση σε νομοθετικά ρυθμιζόμενο επάγγελμα στην Ελλάδα.
Θυμίζουμε ότι και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με το πολυνομοσχέδιο «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις», κατήργησε ακόμη και αυτό το Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) και καθόρισε «ως αρμόδια αρχή για τον εθνικό συντονισμό της εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος διατάγματος (σ.σ. ΠΔ 38/2010) το Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σχέσεων της Γενικής Γραμματείας Διά βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς» του υπουργείου Παιδείας.
Δηλαδή, η ανάθεση της αρμοδιότητας σε ένα τμήμα του υπουργείου Παιδείας, δεν είναι εφεύρεση της ΝΔ. Ηταν ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ, απλώς τώρα αλλάζει το όνομα και η αρμόδια Γενική Γραμματεία του υπουργείου Παιδείας. Μάλιστα, τότε ο Γαβρόγλου κόμπαζε ότι με τις εν λόγω τροποποιήσεις «επανέρχεται η δυνατότητα της αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ταχύτερα και χωρίς χρονοτριβές». Και το έκανε «λιανά» λέγοντας τα εξής: Οι απόφοιτοι κολλεγίων προσκομίζουν το «πτυχίο» του κολλεγίου και επειδή η συντριπτική πλειοψηφία των κολλεγίων συνεργάζεται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, προσκομίζουν και ένα έγγραφο από την Αρχή Πιστοποίησης της χώρας του Πανεπιστημίου με το οποίο συνεργάζεται το κολλέγιο. Μόλις το φέρουν και αυτό το υπουργείο θα πει ότι «δεν είναι ένα πλαστό χαρτί, πάρτε το και είτε ασκήστε το επάγγελμα είτε πηγαίνετε στο αντίστοιχο επιμελητήριο για να σας δώσει άδεια ασκήσεως εργασίας. Είναι τόσο απλό και με τόσο απλό τρόπο θα γίνει».
Θυμίζουμε επίσης ότι ρυθμίσεις με τις οποίες πετραδάκι-πετραδάκι ξηλώνεται το άρθρο 16 είναι και αυτές που έκανε η Κεραμέως. Η οποία διηύρυνε το επίπεδο των αναγνωρίσεων [επανέφερε τις καταργηθείσες από τον ΣΥΡΙΖΑ παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 2 του ΠΔ 38 (ν. 4610/2019, άρθρο 98), η επαγγελματική ισοδυναμία εφαρμόζεται και γι’ αυτούς που ενώ κατέχουν «τίτλο τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης» από ίδρυμα της αλλοδαπής, εν τούτοις δεν έχουν αποκτήσει τα επαγγελματικά προσόντα στο κράτος προέλευσης, στον «τίτλο τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης» συμπεριέλαβε και τον τίτλο που απονέμεται από ίδρυμα «τρίτης χώρας», φωτογραφίζοντας τα αμερικανικά κολλέγια, κ.λπ.] και ήρε ουσιαστικά κάθε εμπόδιο.
Επίσης παρείχε το δικαίωμα σε απόφοιτους κολλεγίων να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη στη δημόσια εκπαίδευση: Ηρε την αποκλειστική προϋπόθεση, που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ, της κατοχής από τους υποψήφιους ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον ΔΟΑΤΑΠ, και έθεσε επιπλέον δύο προϋποθέσεις: την κατοχή αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ και την κατοχή αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.
Μπορεί τελικά η ρύθμιση αυτή για τους εκπαιδευτικούς να μην «περπάτησε», καθώς στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση απαιτείται οι υποψήφιοι να έχουν τα τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα (ως πτυχίο ΑΕΙ νοείται το πτυχίο ιδρύματος του πανεπιστημιακού ή του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης ή ισότιμο πτυχίο αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής, το οποίο απονέμει ο ΔΟΑΤΑΠ), όμως αποτελεί (η ρύθμιση) ένα ακόμη λιθαράκι στο ξήλωμα του άρθρου 16, δηλώνοντας ξεκάθαρες προθέσεις.
Σημειώνουμε επίσης ότι ο ιδρυτικός νόμος 3328/2005 του ΔΟΑΤΑΠ (είναι ο οργανισμός που κρίνει την ακαδημαϊκή ισοτιμία), που καθοδηγείται από το άρθρο 16 του Συντάγματος, αναφέρει τα εξής:
«Σπουδές σε παραρτήματα Πανεπιστημίων της αλλοδαπής στην Ελλάδα δεν εμπίπτουν στις νομοθετημένες διατάξεις περί αναγνωρίσεως τίτλων σπουδών από το ΔΟΑΤΑΠ. Ο ιδρυτικός νόμος 3328/2005 για την αναγνώριση πτυχίων από την αλλοδαπή απαιτεί το σύνολο των σπουδών να έχει διανυθεί σε ομοταγή Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της αλλοδαπής».
Δηλαδή, και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια απαγορεύονται (άρθρο 16 του Συντάγματος) και δεν αναγνωρίζονται ως ισότιμα τα πτυχία που απόκτησαν οι απόφοιτοι πανεπιστημίων της αλλοδαπής, που διήνυσαν ένα μέρος ή το σύνολο των σπουδών τους στα παραρτήματά τους (κολλέγια) στην Ελλάδα, με τα οποία έχουν συνάψει συμφωνίες δικαιόχρησης.
Ο τεχνικός κόσμος «στα κάγκελα»
Η τροπολογία Κεραμέως προκάλεσε την οργισμένη αντίδραση του ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας) και του ΕΜΠ (Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο).
Ο ισχυρός τεχνικός κόσμος, που συσπειρώνεται στις διοικήσεις των Πολυτεχνείων και του ΤΕΕ και κατά τεκμήριο έχει παραδοσιακά ερείσματα στον κρατικό μηχανισμό και στα βουλευτικά έδρανα, «ανέβηκε στα κάγκελα». Εξέδωσε ανακοινώσεις και προανήγγειλε προσφυγές στα αρμόδια διοικητικά και δικαστικά όργανα.
Η ανακοίνωση του ΤΕΕ (20/12/2020)
Την ομόθυμη αντίδραση του τεχνικού κόσμου της χώρας στην πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας που απαξιώνει το επάγγελμα του μηχανικού, το ρόλο του ΤΕΕ και τα διπλώματα των Ελληνικών Πολυτεχνείων και Πολυτεχνικών Σχολών, αποτυπώνει η απόφαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ, της λεγόμενης «βουλής των μηχανικών».
Η σχεδόν ομόφωνη απόφαση του σώματος της Αντιπροσωπείας (με μόλις 2 παρών και χωρίς καμία ψήφο κατά, σε σώμα 220 μελών) αποτυπώνει την αγανάκτηση του τεχνικού κόσμου και τη βούληση των μηχανικών για αντίδραση απέναντι στην διάταξη που ψηφίσθηκε ως αιφνιδιαστική τροπολογία με την οποία προβλέπεται αυτοματοποιημένη, τυπική διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Κολεγίων και κάποιων ξένων Πανεπιστημίων με τους Διπλωματούχους Μηχανικούς. Υπενθυμίζεται ότι αμέσως μετά τη ψήφιση της ρύθμισης, την Παρασκευή, αντέδρασε με πολύ έντονη σχετική δήλωση ο Πρόεδρος του ΤΕΕ.
Χθες, με σκληρή γλώσσα, σε ψήφισμά της, η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ καλεί την Ελληνική Κυβέρνηση να αποσύρει την κατάπτυστη νομοθετική ρύθμιση. Επιπλέον προαναγγέλλει προσφυγές για την ακύρωσή της και κινητοποιήσεις, με διάφορες μορφές, σε συντονισμό με άλλα Επιμελητήρια, τους επιστημονικούς συλλόγους των μηχανικών, τα Πολυτεχνεία και τις Πολυτεχνικές Σχολές.
Η απόφαση μπορεί να χαρακτηριστεί και ιστορική καθώς είναι εξαιρετικά σπάνιο να λαμβάνεται ομόφωνη απόφαση από τη «βουλή των μηχανικών» για οποιοδήποτε θέμα. Η Αντιπροσωπεία αποτελείται από 220 αντιπροσώπους από όλη τη χώρα, που αναδεικνύονται από τις κάλπες των 110.000 εγγεγραμμένων μηχανικών μελών του ΤΕΕ, και προέρχονται από σχεδόν κάθε επαγγελματικό περιβάλλον του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Σημειώνεται ως εξαιρετικά σημαντικό ότι στην απόφαση συμφώνησαν εκπρόσωποι από όλες τις παρατάξεις της Αντιπροσωπείας, δηλαδή από συνδικαλιστικούς χώρους που εκτείνονται σε όλο το ιδεολογικό και πολιτικό φάσμα. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης έγινε εκτεταμένη και αναλυτική συζήτηση για το περιεχόμενο και τις συνέπειες της συγκεκριμένης ρύθμισης. Παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις και τις επιμέρους θέσεις και απόψεις, οι παρατάξεις συμφώνησαν στο ιδιαίτερα σημαντικό ψήφισμα της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ κατά της ρύθμισης για τα Κολέγια.
Το ψήφισμα της ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ του ΤΕΕ κατά την τακτική συνεδρίαση της 19ης Δεκεμβρίου 2020 για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας, έχει ως εξής:
«Η Αντιπροσωπεία του Τ.Ε.Ε. υπερασπίζεται αταλάντευτα τη δημόσια, δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση και το ενιαίο, αδιάσπαστο πενταετές δίπλωμα μηχανικού. Ως εκ τούτου καταγγέλλει απερίφραστα τη μεθόδευση της Υπουργού Παιδείας και της Κυβέρνησης συνολικά να νομοθετήσει κατά κυριολεξία νύχτα με τροπολογία της τελευταίας στιγμής την υποχρέωση των επαγγελματικών φορέων να εγγράφουν εντός ένα μήνα από την υποβολή της αίτησης τους αποφοίτους κολεγίων που έχουν αναγνωρισμένα επαγγελματικά προσόντα.
Η Αντιπροσωπεία του Τ.Ε.Ε.
Α) Καλεί την Ελληνική Κυβέρνηση να αποσύρει την κατάπτυστη νομοθετική ρύθμιση.
Β) Δηλώνει ότι θα προβεί σε κάθε ενέργεια προκειμένου να μην προχωρήσει η εγγραφή αυτών των αποφοίτων μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας.
Γ) Η Αντιπροσωπεία αποφασίζει και εξουσιοδοτεί τη Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε.:
- να προσφύγει ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών και δικαστικών αρχών, ώστε να ακυρωθεί η προωθούμενη ρύθμιση.
- από κοινού με τα Μέλη της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. να αναλάβει κοινές πρωτοβουλίες μαζί και με τα άλλα Επιμελητήρια και τους επιστημονικούς συλλόγους των μηχανικών και να συντονίσει τη δράση του Τ.Ε.Ε. με τα Πολυτεχνεία και τις Πολυτεχνικές Σχολές, να προχωρήσει σε νέου τύπου πολύμορφες δράσεις κινητοποιήσεων υπό το συντονισμό αυτό».
σ.σ. Στην ανακοίνωση του προέδρου του ΤΕΕ, Στασινού, μεταξύ άλλων αναφέρονται: «Το επάγγελμα του μηχανικού είναι νομοθετικά ρυθμιζόμενο και έχει ειδικά επαγγελματικά δικαιώματα γιατί αφορά, εν τέλει, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του δημοσίου συμφέροντος. Οι εμπνευστές της μεταφοράς αρμοδιοτήτων στους μηχανισμούς των Υπουργείων θα καταλάβουν πολύ σύντομα αυτό που η κοινωνία και η δικαιοσύνη, στον ανώτατο βαθμό, γνωρίζουν καλά: το γιατί συμβαίνει αυτό… Θα το καταλάβουν στον πρώτο σεισμό, στην πρώτη πλημμύρα, στην πρώτη παραβίαση πληροφοριακών συστημάτων, στο πρώτο βιομηχανικό ή εργατικό ατύχημα, στο πρώτο πρόβλημα ασφάλειας τροφίμων. Οι επιλογές στα θέματα επαγγελματικών δικαιωμάτων δεν είναι απλά θέματα αγοράς, δεν είναι ουδέτερες διοικητικές διαδικασίες, είναι θέματα υγείας, ασφάλειας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής. Αν οι εμπνευστές των απαράδεκτων ρυθμίσεων για τη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων μηχανικών δεν αποσύρουν τις ρυθμίσεις και δεν γίνει πραγματικός, επίσημος και ουσιαστικός διάλογος με τους επιστημονικούς φορείς θα έχουν ακέραια, προσωπικά, με το ονοματεπώνυμό τους, την ευθύνη. Το ίδιο και όσοι τους υποστηρίξουν με την ψήφο τους».
Το ΕΜΠ – Ανακοίνωση της Πρυτανείας 19/12/2020
Ο σχεδιασμός του χώρου και η προστασία του κτισμένου περιβάλλοντος είναι υψίστης σημασίας για τη συνολική ανάπτυξη της χώρας, κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική, ώστε να αποτελεί πρωταρχικό μέλημα της πολιτείας.
Την εκπαίδευση των μηχανικών που αναλαμβάνουν το σύνθετο αυτό έργο εξασφαλίζουν πενταετείς σπουδές που ολοκληρώνονται με επίσημα αναγνωρισμένο δίπλωμα. Καμία άδεια άσκησης επαγγέλματος είτε αρχιτέκτονα ή άλλου μηχανικού δεν μπορεί να δίνεται ανεξάρτητα από το αναγνωρισμένο αυτό δίπλωμα γιατί θέτει σε αμφιβολία την ικανή και αναγκαία συνθήκη του παραγωγικού σχεδιασμού της χώρας.
Με βάση τα παραπάνω θεωρούμε ότι επιβάλλεται η άμεση αναθεώρηση της πρόσφατης απόφασης για άκριτη απόδοση αδείας άσκησης επαγγέλματος σε όσους δεν κατέχουν αναγνωρισμένο δίπλωμα αρχιτέκτονα μηχανικού.
ΥΓ: Ανακοίνωση-απόρριψη της τροπολογίας Κεραμέως εξέδωσαν και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας, καθώς και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο (ΓΕΩΤΕΕ).
Γιούλα Γκεσούλη