Για να πάρουμε μια γεύση της επερχόμενης (αν αδρανήσουμε) αξιολόγησης στην εκπαίδευση, ας ρίξουμε μια ματιά στην πάντα «πρωτοπόρα» Αμερική.
Καθηγητής Γεωγραφίας σε Λύκειο κοντά στο Ντένβερ τέθηκε σε αργία γιατί τόλμησε κατά τη διάρκεια του μαθήματος να συγκρίνει την πρόσφατη ομιλία του Μπους για την κατάσταση του έθνους με ομιλίες του Χίτλερ.
Ο καθηγητής επέκρινε την αντίληψη της κυβέρνησης των ΗΠΑ ότι «μόνο εμείς έχουμε δίκιο, όλοι οι άλλοι είναι οπισθοδρομικοί και δουλειά μας είναι να κατακτήσουμε τον κόσμο». Αποκάλεσε επίσης τις ΗΠΑ «πιθανότατα το πιο βίαιο έθνος στη Γη», λέγοντας πως έχουν διαπράξει «περισσότερες από 7000 τρομοκρατικές πράξεις δολιοφθοράς εναντίον της Κούβας».
Τα λεγόμενα του καθηγητή ηχογράφησε μαθητής και στη συνέχεια παρέδωσε το ηχογραφημένο απόσπασμα σε τοπικό ραδιοσταθμό. Το θέμα έγινε πρωτοσέλιδο και ο εκπαιδευτικός τέθηκε σε αργία έως ότου αποφανθεί η διεύθυνση του σχολείου αν με την πράξη του αυτή παραβίασε την πολιτική των «ισορροπημένων απόψεων».
Μέσα στο κλίμα της γενικευμένης τρομοϋστερίας και αναβίωσης του μακαρθισμού στην Αμερική, ολοένα και περισσότεροι γονείς ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να ηχογραφούν (συχνά μέσω των κινητών τηλεφώνων) τους ριζοσπαστικούς εκπαιδευτικούς για να έχουν αποδεικτικά στοιχεία εναντίον τους.
Τα παθήματα του καθηγητή εξ Αμερικής είναι η μεγέθυνση, η προβολή στον ορίζοντα της διαχείρισης των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης, στην οποία -σημειωτέον- λόγο θα έχουν και οι γονείς και η λεγόμενη «τοπική κοινωνία». Και μπορεί σήμερα να μην είναι ορατή από πολλούς, αύριο όμως, σε μια σκλήρυνση της πολιτικής κατάστασης, θα είναι και εδώ (στη «δημοκρατική» Ελλάδα, που τάχαμου έχει ξεπεράσει τις εμφυλιοπολεμικές λογικές και συμπεριφορές) γεγονός. Και πρώτα θύματα θα είναι βέβαια οι ανυπότακτοι, οι επαναστάτες εκπαιδευτικοί.